Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Robbans smedjebygge

Featured Replies

Publicerat
Tackar har dock fått en del tips av kompisar, vad gäller maskinerna så lutar det starkt åt en Storebro-svarv modell 185 eller 195 då den har 51mm i spindelborrning samt att dom är för jävla trevliga att köra. :blink:

Storebro 195:erna är riktigt trevliga att köra. Hyffsat stabila också. Om man vill ha ytterliggare lite stabilitet så är Storebro 215 ett bra alternativ, en sådan ska jag försöka jaga fatt i när jag ska böja med vapenjobben.

MVH/Jocke

• Svar 555
  • Visningar 76,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Lite dåligt att det inte finns några bilder på när Snickarns Pöjk aka Mästaren var där och hamrade sig trött dan innan Malaysiaresan...

Måste man ha iq under 50 eller promillehalt över 5,0 för att komma med på bild eller? :blink:

Publicerat

ser grymt ut de där! jobba fortare om inom 2 veckor är bössan klarmonterad med dämpare o allt så då får du ta över den B)

o då måste ju verkstaden vara klar ^_^

snyggt bygge o du ligger i som fan!!

Publicerat
  • Författare
Storebro 195:erna är riktigt trevliga att köra. Hyffsat stabila också. Om man vill ha ytterliggare lite stabilitet så är Storebro 215 ett bra alternativ, en sådan ska jag försöka jaga fatt i när jag ska böja med vapenjobben.

MVH/Jocke

Håller med om Storebromaskiner att dom är stadiga. Ett litet minus är att växellådan är rätt lång och ska du kamra pipor genom växellådan får man samma problem som jag har med min. Försöker lösa det med en jigg som är under konstruktion nu.

Publicerat

MVH/Jocke

215:in är för stor tycker jag, gillar 185:an då den är liten å smidig men visst har du rätt 195:an är stabil. :)

Publicerat
Lite dåligt att det inte finns några bilder på när Snickarns Pöjk aka Mästaren var där och hamrade sig trött dan innan Malaysiaresan...

Måste man ha iq under 50 eller promillehalt över 5,0 för att komma med på bild eller? :P

My bad dude! :) Det togs inte ett enda foto den dagen men det lär bli fler tillfällen om du har lust att hamra lite. :D

Glömde ju att skriva att Rikard var med å kortlade bygget, bra med eld i röva var det! :P

Publicerat
ser grymt ut de där! jobba fortare om inom 2 veckor är bössan klarmonterad med dämpare o allt så då får du ta över den :P

o då måste ju verkstaden vara klar :)

snyggt bygge o du ligger i som fan!!

Japp, har semester nu så det är bara att dyka upp när du känner fört. Ring först bara så du vet säkert att jag är hemma.

Är det RCC som monterar dämpet?

Publicerat
My bad dude! :) Det togs inte ett enda foto den dagen men det lär bli fler tillfällen om du har lust att hamra lite. :D

Glömde ju att skriva att Rikard var med å kortlade bygget, bra med eld i röva var det! :D

Hmm..sitter han och gottar sig med en kall en i den malaysiska djungeln just nu, eller va då ? ;)

Publicerat
Hmm..sitter han och gottar sig med en kall en i den malaysiska djungeln just nu, eller va då ? :)

Nej fan, han är hemma dock var han där nere för ett par veckor sedan. ;)

Publicerat
Nej fan, han är hemma dock var han där nere för ett par veckor sedan. :lol:

Jaha, ok. :lol:

Publicerat

Robban och jag var och sköt KM i sportpistol förut, det var... varmt. Enligt utsago så är takstolarna på garaget numera på plats, så vi får väl hoppas på bilder inom snar framtid ;)

Publicerat
Robban och jag var och sköt KM i sportpistol förut, det var... varmt. Enligt utsago så är takstolarna på garaget numera på plats, så vi får väl hoppas på bilder inom snar framtid ;)

Resultat?

/Christian

Publicerat
Resultat?

/Christian

Rikard kom femma om jag inte minns fel, själv var jag faktiskt inte med och tävlade utan tränade på precitionstavlan istället men jag skjöt med samma tidspress som dom andra som skjöt snabbpistol. ;)

Hade det inte vart för en felplacerad 7:a så hade jag kanske skjutit min första guldserie idag, lyckades dock hålla 44P under tio sekunder vilket jag var väldigt glad över... B)

/Robban

Publicerat

Tur att det är en utmaning fortfarande för dig,

panga picka är kul......

/Christian

Publicerat

Jo, jag blev femma precis som förra veckan (då det var precision + snabbpistol). Jag provade att skjuta 150-sekundersserierna med "vila" i 45 grader mellan skotten igår, men det kändes avigt, så jag sköt alla fem i samma lyft istället. Då lyckades jag få till en riktigt fin 48-poängare vilket var gårdagens skyttemässiga höjdpunkt. Skyttet havererade "som vanligt" i sista serierna så uthålligheten finns väl inte riktigt.

Robban hade några riktigt giftiga serier igår, så guldserierna kommer trilla in precis när som helst ;)

Men nu vill vi se bilder på takstolarna! -_-

Publicerat
  • Författare
Nu har jag iiingen aning om sånt här, men jag tänkte att det är lika bra att säga till OM det nu skulle råka vara ngt att ha =)

http://www.blocket.se/varmland/Svarv_22439...tm?ca=7&w=1

Inte för det priset. Typ 20000 för mycket för en hobbymaskin. Sen ser den lite vek ut, risk för att den flexar.

Publicerat
Inte för det priset. Typ 20000 för mycket för en hobbymaskin. Sen ser den lite vek ut, risk för att den flexar.

Som sagt, jag har ingen koll - hade ju kunnat vara ett klipp, så då är det ju bättre att dela med sig =)

Publicerat
  • Författare
Som sagt, jag har ingen koll - hade ju kunnat vara ett klipp, så då är det ju bättre att dela med sig =)

Det e ju tanken som räknas :D

Publicerat
Det e ju tanken som räknas :D

Precis, tur att inte jag ska ge mig på att svarva pipor :D

Publicerat

Jaha, så här ligger vi till för nuet...

Har legat i sängen sen torsdags morse då jag åkte på en brakförkylning med hosta, snuva och allt som hör till. ;)

Idag gick jag upp och kände att styrkan var något sånär tillbaks varav jag började spika råspont, Rikard dök upp och hjälpte till så nu är ena sidan så gott som färdig, det är dock för mörkt för mig att fortsätta plus att det inte fanns nån kraft kvar i kroppen att fortsätta in på småtimmarna för att göra den sista halvmetern färdig. :wub:

Bilder kommer men just nu måste jag prioritera att få täckt taket med råspont och papp innan regnet förstör för mig. Hoppas evinnerligt på att det inte kommer nått regn innan pappen är på plats. :rolleyes:

Tack Rikard för din hjälp samt goda kamratskap! :rolleyes:

Go natt everybody!

Publicerat
  • Författare

Du vet väl att man kan kurera sig med en stänkare va??

Kom vi fram till nåt datum då ni skulle komma uppåt?

Publicerat
Du vet väl att man kan kurera sig med en stänkare va??

Kom vi fram till nåt datum då ni skulle komma uppåt?

Ha ha, i normala fall hade jag definitivt tagit mig både en och flera stänkare dock ville jag bli frisk och inte bara må bättre under förkyldningen. :D

Naä vi kom nog inte överrens om nått, kan ringa dig imorgon så kollar vi över schemat. :D

FÖ så är råsponten så när på plats och det återstår bara ett par kvadratmeter så är saken biff. Hade det inte kommit en fet störtskur som varade en bra timma B) så hade jag nog vart helt färdig. :P

Ännu en gång så fick jag lite arbetshjälp då min vän Daniel åkte ända från Kungälv för att bistå med sin enorma energi och positiva personlighet, tack Daniel för hjälpen idag. :P

Bilder dröjer ytterligare då jag helt enkelt inte orkar lägga upp några. :D

/Bobby Snickarjävel

Publicerat

Kom igen nu gubben - hur går det? :huh:

Och du måste lägga ut en bild på den där träffbilden från 300 meter du sköt härom veckan!!! ^_^

Publicerat
Kom igen nu gubben - hur går det? :P

Och du måste lägga ut en bild på den där träffbilden från 300 meter du sköt härom veckan!!! :o

Här är den...

post-1829-1247220318_thumb.jpg

Eftersom jag är västsveriges sämsta kameraman så blev det lite suddigt men det lilla måttet mäter 16,0mm och det stora 27,76mm.

/Bobby Hathcock