Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Jag nischar.. All-in trut och då snurra m trut samt bulvaner. Tappar lite kråka men inte många samt lurar alla trutar nästan. Skulle komplettera m åtel i denna miljö..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Får bli att testa det, har tyvärr ingen snurra men en mås i flappern + bulvaner kanske räcker. vita flaxande vingar borde ju vara intressant. tyvärr kan vi inte åtla där då vi har ca 12 mil till gården där vi jagar kråkor på bilden... blir dyra kråkfåglar för oss just på detta stället, om man räknar diesel och skott (många skott) :wink: men roligt är det och ägaren till gården blir av med lite fågelproblem  

• Svar 4,6k
  • Visningar 508,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Får bli att testa det, har tyvärr ingen snurra men en mås i flappern + bulvaner kanske räcker. vita flaxande vingar borde ju vara intressant. tyvärr kan vi inte åtla där då vi har ca 12 mil till gården där vi jagar kråkor på bilden... blir dyra kråkfåglar för oss just på detta stället, om man räknar diesel och skott (många skott) :wink: men roligt är det och ägaren till gården blir av med lite fågelproblem

Var jagar du någonstans?

Skickat ifrån klösbrädan

Publicerat

Imorgon blir det bondgårdsrens.. Ska ställa ut bulvaner i snön och klä mig i snödräkt. Har även fixat till ett gömsle utav ett gammalt duschdraperi.. Har runt 300 kråkfåglar och 50 duvor på gården för tillfället..de har varit där dagligen senaste veckan.. Skulle haft med en skytt extra i klass med hipshot.. Simon går ju i skolan den pöjken!

Publicerat

Var jagar du någonstans?

Skickat ifrån klösbrädan

En bit utanför lund om det är där vi var senast och jagade som du menar  :smile:

Publicerat

En bit utanför lund om det är där vi var senast och jagade som du menar [emoji2]

Fan det är ju i mina trakter.

Skickat ifrån klösbrädan

Publicerat

Det gick åt skogen med både upplägg och resultat idag.. Högt flyg och fel plats att stå på.

2 skator och 3 duvor...räven blir glad i vart fall..

Publicerat

Fan det är ju i mina trakter.

Skickat ifrån klösbrädan

ok trevligt, kanske till och med jagar på samma kråkor  :wink:

Publicerat

ok trevligt, kanske till och med jagar på samma kråkor :wink:

Nej jag jagar en bit utanför Landskrona men hade gärna haft tillgång till mark som ligger närmare hem. Men det är inte så lätt här nere i dessa trakter med giriga bönder[emoji24]

Skickat ifrån klösbrädan

Publicerat

Funderar på om jag ska ut på lördagmorgon. SMHI utlovar vindbyar uppemot 20 m/s och regn. Men å andra sidan 7 grader varmt.

Tänkte även prova min pimpade Jula-uggla, lite rädd för att den är för liten. post-6054-14539303473256_thumb.jpg

Publicerat

Funderar på om jag ska ut på lördagmorgon. SMHI utlovar vindbyar uppemot 20 m/s och regn. Men å andra sidan 7 grader varmt.

Tänkte även prova min pimpade Jula-uggla, lite rädd för att den är för liten. attachicon.gifDSC_0237.JPG

Bara o testa :-)
Publicerat

Jag undviker alltid hård vind.. omöjligt skytte.. och uven tar för mycket stryk. Annars är det väder nu faktiskt, trevlig temperatur!

Publicerat

Prognosen har förbättrats något, nu är byvindarna nere på 13 m/s, så skyttet blir förhoppningsvis enklare.

Publicerat

Månen i ryggen

post-399-0-16505600-1454175106_thumb.jpg

Och solen på väg upp

post-399-0-22018000-1454175152_thumb.jpg

11 grå i snön men en vart halvt uppäten vid intagning.

Såg räv uslingen slinka ner i lyan.

Han hade då lyckats mumsa i sig båda bröstfileerna.

• 2 weeks later...
Publicerat

I morgon blir första försöket på detta året. Längtar sjukt men dåligt drag vid rekningarna

Publicerat

Jaha, dålig start på året. -10 o smällkallt. Inte något fågelliv denna kalla morgon. Bröt tidigt och åkte till en gård och hade lite skyddsjakt på duvor i stället. Ett tiotal blev det, så fick ju lufta Browningen ändå :-)

Publicerat

Var ut idag emellan snöbyarna.

Mkt fågel, som jag anade, men de kom inte ner på uven tillräckligt lågt för att få bra jakt.

Kan de vara örnarnas fel måntro?

Såg 2st härja runt o de ville inte flyga ifrån dem.

Fick bara ner 15 talet i backen runt uven, först då jag lagt ut en dö kråka på backen också.

Ändå var det styva skott allihopa.

Måste våga testa lite nytt innan sträcket kommer igång.

En dag som idag borde 50talet ligga i frysen.

Nya tag nästa helg.

Publicerat

Var ut idag emellan snöbyarna.

Mkt fågel, som jag anade, men de kom inte ner på uven tillräckligt lågt för att få bra jakt.

Kan de vara örnarnas fel måntro?

Såg 2st härja runt o de ville inte flyga ifrån dem.

Fick bara ner 15 talet i backen runt uven, först då jag lagt ut en dö kråka på backen också.

Ändå var det styva skott allihopa.

Måste våga testa lite nytt innan sträcket kommer igång.

En dag som idag borde 50talet ligga i frysen.

Nya tag nästa helg.

Bra gjort :) Här är det stiltje med svartfågel trots stora gårdar nära....:(

Publicerat

Måste varit vettigt idag. Var nere vid området där jag satt igår (-10) och stendött då. Idag ett femtiotal kråkor, de jävlas med mig dom liven. Blev ytterligare ett antal duvor vid ena gården idag.

• 2 weeks later...
Publicerat

Nytt försök i söndags. Inget drag än här men skitväder igen med snö o blåst. Ett gäng kajor blev det för uven men kråkorna lös med sin frånvaro. En kråkattack trots allt men var på väg och plocka ihop så de förblev oskjutna. Jävligt trögt här ännu.

Publicerat

Idag var vi och testade på ett nytt ställe. Ett stenkast från Vänern utanför Karlstad.

Ny uv, bössa och lockpipor men vad hjälpte det?

Vi såg inte en enda fågel och gav upp efter två timmar drygt.

Första gången vi "nollar" men fördelen är att skottstatistiken inte försämras [emoji4]

Nya tag om nån vecka när sträcket, förhoppningsvis, dragit igång.

f4b4b669158f5868ec81d07971a8f5bb.jpg

Publicerat

Trist! 

Hängde kråkan sådär löst under uven? Försök få den att sitta tightare mot uvens buk.. idag spelade det tydligen ingen roll men jag tror man vinner på det.

Publicerat

Ska testa det nästa gång, Hipshot.

Har jag drömt eller finns det en hemsida där man kan se hur kråkornas sträck är i Sverige?

Publicerat

Det finns.. kanske ringmärkningscentralen har dem, minns fan inte.. kan finnas tidigare i denna tråd.