Publicerat Juli 16, 201510 yr Detta är en populär post. Tror det är dags att trimma denna tråd, har ju blivit mest kajor i denna iövrigt älda tråd.. Såg idag en hel del ungkråkor i anläggningen här hemma, de är tveklöst på G och jag förmodar att en bit söderut i landsändan kan man faktiskt jaga just kråka nu med uv och få det att fungera. Jag tänkte ge detta två-tre veckor innan jag ger mej på dem.
Publicerat Juli 17, 201510 yr Hemma är det full fart på ungkråkorna, skjutit ett par revir kråkor och även ett par yngre kråkor har fått åka pickup flak hem till mig men bara lockat in dom än, ungarna är så nyfikna så de kommer väldigt fint och snällt, och föräldrarna blir tokiga när dom tror att någon är och inkräktar på reviret så även dom kommer fint på lock. Ska försöka hissa upp uven nu någon dag, men jobb och annat skall alltid vara ivägen
Publicerat Juli 22, 201510 yr Blev ett försök igår, väldigt magert. strålande sol och inte så mycket som en svag bris , säsongens första dubble på kråka iallafall. och nytt pb i korthålls skytte på kråka , en som kom tyst och ensam bakifrån över gömslet i ansiktshöjd. blev ett hål stort som en pingisboll genom kråkan totalt 10 flygfä i backen Ps. Hipshot, även i vårat gömsle blev det ett par "city kråkor" ack vilket ädelt och listigt vilt kajan är!
Publicerat Juli 26, 201510 yr Har några ställen som ska prov jagas. Där några av träden ej är klätter vänliga att komma upp med UV. Så gjorde dessa stänger av alminium väger ingenting. Varje är 160 cm. 6st. Har bara satt i hop dem utan att sjustera mot björken. Har sjustera dem och ska lacka dem imorgon S.
Publicerat Juli 26, 201510 yr Spännande! Når du högt nog med stängerna? Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Juli 26, 201510 yr Har så jag kan komma upp på 16m men då krävs bra stöd. Men på på bilden har jag 10m och de funkar. Om man låser dem. S.
Publicerat Juli 27, 201510 yr var ute med uven i förr går på ett nytt ställe. lite hipp som happ. upp med ett gömsle i kanten på en vall. fanns inte så mycket att bygga gömsle mot, så det stod rätt öppet. och uven i en liten holme i ett dött träd 20-25m från gömslet. (hade velat ha den lite närmre).ut på morgonen och i med en koppkaffe. sen brakade det loss och hördes kråkor i stort sett överallt runt oss, de kom in fint och var riktigt arga. några som dök väldigt fint och skulle slå på uven. så långt allting gott... sen ska man ju skjuta ner dom också.... mitt skytte var totalt, H-vetes j-vla uselt! tror inte jag har skjutit så dåligt på flera år . det gick bara inte att få ner dom. som tur va så räddade kompisen ett par situationer så vi fick 8 kråkor iaf. men skulle varit betydligt fler om jag inte klöddat. funderade ett tag på att trö ner bössan i närmsta dike och gå hem men som tur va gjorde jag inte det. Någon annan som råkar ut för sånt? visst man kan ha en dålig dag men detta var extremt. och inga direkt svåra fåglar, visst det var alldeles för fint väder så dom kom hyfstat högt men 30-35 meter brukar aldrig vara några problem annars..
Publicerat Juli 27, 201510 yr Jobbigt! Någon morgon i fel och frisk vind vet jag att jag haft, ruggigt jobbigt m annars minns jag en duvjakt där det bara inte gick att träffa.. Usch!! Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Juli 27, 201510 yr Någon annan som råkar ut för sånt? visst man kan ha en dålig dag men detta var extremt. och inga direkt svåra fåglar, visst det var alldeles för fint väder så dom kom hyfstat högt men 30-35 meter brukar aldrig vara några problem annars.. På en andjakt för några år sedan. Det var inte kul. För min del blir skyttet lidande när jag är stressad eller har massa bekymmer i det civila livet och då blir alltifrån bedömning av fågelns hastighet, framförhållning, sving, ja precis allt blir dåligt och sen börjar man tänka och det gör ju inte saken bättre för självförtroendet. Det gick över när mina bekymmer avtog och humöret blev bättre. Tänk inte för mycket. Det löser sig.
Publicerat Juli 27, 201510 yr Skönt att man inte är helt ensam, extra surt när dom kommer fint. gott om tid, man hinner förbereda sig och tänka att denna har jag som i en säck. sen står man där med ett par tomhylsor och låång näsa. filmade rätt mycket denna gången med........gör ju inte saken bättre när kompisen sitter på filmerna svär man så kommer man inte till himmelen sa en gammal dam till mig när jag var liten, så jag får nog packa kortbyxor och solglas ögon för blir nog det varma stället för in del efter denna jakten
Publicerat Juli 27, 201510 yr Glöm tanken denna har jag i säcken, tänk fan vad jag skall träffa hårt, för egen del tänker jag väldigt lite på skottet, har redan tänkt o bara gör. Alla med få undantag har dagar när inget stämmer. Acceptera och gå vidare. Christian
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Hade lite tur i morse.. var ett tag inne på att investera en skrälldus vuxenpoäng på en uvmorgon i morse.. hoppade detta och i morse var jag till anläggningen för att dumpa sopor. Rejält med korp och kaja men endast en eller två kråkor! Helt rätt morgon att inte jaga men lite störande samtidigt, ska/brukar vara rejält med kappa inne nu.. ska skjuta på dem i nästa vecka tänkte jag men inte om det ser ut som i morse.
Publicerat Augusti 28, 201510 yr Taggad för imorgon, årets första uvmorgon efter kråka på storgården! Var en 60 kråkor inne när jag kom dit så de va kul! Hoppas på att kunna dra på stort, får se hur de går......
Publicerat Augusti 29, 201510 yr Gick åt helvete...... 1 kråka :/ fick gjort ett jäkla akrobatskott på den på jag hade typ 70 graders vikel på ryggen bakåt när kråkan packade ihop
Publicerat Augusti 29, 201510 yr Gick inget vidare för mig heller imorse. Kom ett gäng kråkor på 80m höjd och flög förbi utan att reagera på uven. Var inte optimalt väder heller.. Skickat från min D6503 via Tapatalk
Publicerat Augusti 30, 201510 yr Imorse gick det bättre, jagade på en av vildmarks gårdar o fick petat ner 6 kråkor o 4 skator. Lite kajor o skitduvor åkte med oxå. Farsan satt med trutbulvaner o sköt 4 gäss o 3 änder XD Skickat från min D6603 via Tapatalk
Publicerat Augusti 30, 201510 yr Lite tidigt för kråkorna än tror jag, dom vet vart dom har mat så dom blir nog rätt så stationära.
Publicerat September 8, 201510 yr Tänkte prova ett nytt ställe i helgen. Får bli en björk att klättra i. Funkar stället bra blir det tallen bredvid i bild. Men där behövs det stege första 3m. Går ett födosträck mellan våran räv åtel och samhället. Kom ca 30-40korp när jag höll på att dona. Får se om de funkar? Har ett ställe där jag vet sträcket men får inte upp uven. träden är säker 25m höga? Har en gran mitt inne i hagen spik i sträcket. Där de går att få upp uven. Men då är de träd runtom. Frågan är om man kan få kråkorna slå ett varv ovanför uven? Synpunkter?
Publicerat September 8, 201510 yr Visst kan man få dem att snurra men skyttet blir näst intill omöjligt, tror jag testat det och övergivit det helt.
Publicerat September 9, 201510 yr Idag var vi ute för andra gången på gården närmast hemma, vi sköt 7 förra gången o lyckades pilla ner 11 kråkor de va första gången med Benellin o jag bommade inte en kråka en bom på Kaja blev det dock Skickat från min D6603 via Tapatalk
Publicerat September 11, 201510 yr Imorgon ska jag o lillgrabben, 6år, hissa uven en sväng. Hoppas vi får in lite elaka kråkor. Korp lär de drälla med men kråkor???!
Publicerat September 12, 201510 yr Detta är en populär post. Gick riktigt bra idag men tyvärr dimma o ingen vind. Men att sitta blick stil är inte barn gjorda för. Men de viktigaste var att de var en hel del fågel i luften o några i backen. 8 kråkor o 2 mås fick vi ner. Även dottern bestämde sig för att följa med vilket var en bonus bara det.
Publicerat Oktober 11, 201510 yr 2 mornar under uven har inte gett mkt fågel i backen men jag har iaf konstaterat att de börjat sträcka söderut. Förmodligen pga totalt vindstilla behöll de den luft de hade att glida på istället för att fightas med uven. Men lör morgon va hur cool som helst då en gigantisk skock med fågel dök upp ur tomma intet o börja skräna runt uven. Massor, 50-100, av både kråka o kajja. Men sen tog de snabbt slut. Idag såg jag de sträcka hela morgonen men endast ett fåtal kom ner på uven. 8+ 9 ble resultatet plus lite bifångst.
Publicerat Oktober 11, 201510 yr Sträcket lär vara igång.. Vi ska kolla på lördag, hoppas på lite fart då!