Publicerat April 13, 201610 yr Detta är en populär post. Morgonens första skata, 7 nere totalt *Edit: slutade på 15 nere, 3 bom skott Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 15, 201610 yr Blev 4 fåglar i backen som avslut på säsongen. Sam neyt pipan fungerar riktigt bra
Publicerat April 16, 201610 yr Detta är en populär post. Inte direkt fört statistik men åtm 230 kråkor har hamnat hos ssrk i år. Osså ligger de ett 20 tal kvar i boxen sen har de ju blivit säkerligen 50-100 blandad övrig kompott. Tycker ändå att det varit dåligt drag i år.
Publicerat April 16, 201610 yr Detta är en populär post. Summerar säsongen genom att konstatera att vår nya mark inte levererade en enda kråka. Fick dock tag på ytterligare en mark där vi hann jaga tre gånger. Första gången vi jagade där byggde vi gömslet dagen före vilket märktes på fåglarnas skepsis. De andra två gångerna gick det bättre och kan konstatera att den nya uven fungerar bra. Många fina attacker. Stort tack till de markägare som upplåtit jakt åt oss, oavsett resultat!
Publicerat April 17, 201610 yr Summerar säsongen genom att konstatera att vår nya mark inte levererade en enda kråka. Fick dock tag på ytterligare en mark där vi hann jaga tre gånger. Första gången vi jagade där byggde vi gömslet dagen före vilket märktes på fåglarnas skepsis. De andra två gångerna gick det bättre och kan konstatera att den nya uven fungerar bra. Många fina attacker. Stort tack till de markägare som upplåtit jakt åt oss, oavsett resultat! Väldigt fin Uv! Har planer på att skrota min gamla uv och satsa på en helt ny. Blivit lite mycket lappa/lagat på den jag har nu. något lite mindre i en mer naturtrogen ställning hade varit fint. Den du har på bilden var bra inspiration till att ta tag i det projektet, vad har du klätt med för fjädrar?
Publicerat April 17, 201610 yr Detta är en populär post. Den du har på bilden var bra inspiration till att ta tag i det projektet, vad har du klätt med för fjädrar? Bröstet är tjäderhöna, klorna är tjädertupp, ryggen är fasanhönevingar, huvudet är gräsand och ansiktet är fasankyckling. Rensade frysen på apportvilt och satt och ryckte fjädrar och sorterade i olika påsar en hel dag. Sen är det MÅNGA tråkiga timmar med limpistol som tillkommer. Kan säga att man är ganska nervös när ormvråkarna anfaller och de inte bryr sig när man skjuter i luften och står utanför gömslet och vevar i armarna.
Publicerat April 18, 201610 yr Japp riktigt snygg uv. Lägg gärna upp en bild på uven i tråden Kråkuv! i finns under fågeljakt. Jag lyckades äntligen få tid att se filmen Kråkjakt med uvbulvan. Kan helt klart rekommendera den.Snyggt gjord och härliga jakt sekvenser man blir fruktansvärt jakt sugen av att se den. Vad som jag skulle vilja ha mer av i filmen är djupare instruktioner om hur man lockar kråka men det kanske kan bli i 2:an
Publicerat April 18, 201610 yr Japp riktigt snygg uv. Lägg gärna upp en bild på uven i tråden Kråkuv! i finns under fågeljakt. Jag lyckades äntligen få tid att se filmen Kråkjakt med uvbulvan. Kan helt klart rekommendera den. Snyggt gjord och härliga jakt sekvenser man blir fruktansvärt jakt sugen av att se den. Vad som jag skulle vilja ha mer av i filmen är djupare instruktioner om hur man lockar kråka men det kanske kan bli i 2:an Mmm lockeriet är tveksamt och väldigt giftigt tycker jag. Ska jag vara lite självkritisk då jag är delaktig en smula så kan jag tycka att Mickes lock är tveksamt. Det finns ingen tuta i världen som låter likadant som hans, den är hårt misshandlad Att köpa en Ft2:a och göra som han gör i filmen ger inte så mycket tror jag.
Publicerat Maj 6, 201610 yr En liten fundering... I juni är det dags för den ack så viktiga skyddsjakten på en av mina gårdar. Funderar lite kring att testa jaga med uv för ungkajorna men så kom funderingen.. Drar en koppling till ungrävar och harskrik.. har ungkajorna lärt sig att uv är en fiende än? Eller är det möjligt att den döda fågeln i uvens klor gör att de drar kopplingen i huvudet?
Publicerat Maj 6, 201610 yr Tycker vanliga bulvaner brukar lura ungfågel stenhårt, framförallt efterhand som bulvanbilden växer..
Publicerat Maj 6, 201610 yr Uven fungerar ruskigt bra på ungkajor med speciellt de här pimpade plastuvarna. Låt miljön avgöra, är det huvudsakligen öppet så du vet att förbiflygande fågel ser buvlanerna kör på det. Är det risigt och inte så bra sikt, upp med en uv väl synligt i deras flyktväg/på gården vid käket. Båda strategierna gärna i kombination med lock.. och myycckkeee plugg med ut
Publicerat Maj 6, 201610 yr Jo men problemet är i att när säden står kvar har jag dåligt med ställen att ha bulvanerna..
Publicerat Maj 6, 201610 yr Ska faktiskt köpa mig en plastuv och testa, är ju superrookie på det här och uv funkar dåligt i skåne för de flesta men tror att på gården kan bli rätt bra snurr och har några ställen som jag tror kan funka faktiskt.. Ja, för få plugg ut vågar jag inte ha fler gånger, tror jag har fått för många varningar av en viss ex moderator
Publicerat Maj 6, 201610 yr Blir nog bra, har ett gömsle i ändan på skjulet och ett bra träd ca 25meter ifrån gömslet Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Maj 6, 201610 yr Ser bra ut, där behöver du nästan inte skämmas om du lägger ett hundratal. C Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Maj 8, 201610 yr Ungkajor..eller kajor generellt brukar man lura med uven. Jag hade kajor som snurrade ungefär som vanligt när jag var nere i skåne och jagade med uven så även om kråkorna kan vara lite fnoskiga så torde kajorna köpa konceptet. Enda tanken med uven som jag ser det i den där miljön är att jag kan styra hur de flyger med uven.. i stället för att de yr runt hela gården och flera klarar sig så kan jag styra in 100% då det fungerar med hjälp av uven. Sen tappar man massor av fågel då det ofta är fler som kommer åt gången men man brukar lura dem stenhårt. Är det sen som sagt ungfågel.. Testa även att locka.. där kan man vända redan påskjutna om du får till ett ok ljud. Kolla Kråkfilmen som jag var med i.. Micke där har en jävla förmåga att lura kajorna! Där får du ljudet du ska sträva efter sen är det bara att träna.. dock inte med Sam Nyets tutor.
Publicerat Juni 29, 201610 yr Satt o drömde när jag länsade telefonen på bilder innan. Någon som är i farten med skyddsjakten nu? Man blir ju lite sugen helt klart
Publicerat Juni 29, 201610 yr Fått påringningar, borde ha jagat denna vecka men jobbar måndag-söndag. Ska ev ut i morgon men då på trut.
Publicerat Juni 29, 201610 yr Ingen skyddsjakt än för mig, har haft alldeles för mycket jobb. Men på fredag är planen att jag och Z ska myspanga lite ungkråkor i ärtfältet
Publicerat Juni 29, 201610 yr fan alla verkar ha fått bra aktivitet nu, jag har inte fått mer än några hundra kajor än?? förra året vid denna tid hade vi tusentals
Publicerat Juni 30, 201610 yr För mig som Jagar i skärgården skulle en Havsörns bulvan vara optimal , finns det sådana? / P
Publicerat Juni 30, 201610 yr 11 hours ago culot sa: För mig som Jagar i skärgården skulle en Havsörns bulvan vara optimal , finns det sådana? / P Finns väl konservatorer??
Publicerat Juni 30, 201610 yr japp, bara o stoppa upp. Vi har ett par som du gärna får komma och hämta. Svåra är att de har god hälsa...
Publicerat Juni 30, 201610 yr 1 hour ago Takko sa: japp, bara o stoppa upp. Vi har ett par som du gärna får komma och hämta. Svåra är att de har god hälsa... Haha när culot agerat så har de inte god hälsa längre
Publicerat Juli 1, 201610 yr 10 hours ago Takko sa: japp, bara o stoppa upp. Vi har ett par som du gärna får komma och hämta. Svåra är att de har god hälsa... Hos mig står Havsörn som spön i backen , lata jävlar e de åxå som sitter å väntar att skräpfågeln vi smattrar på ska flyta iland istället för att plocka det på vattnet.... rekordet var när jag såg 11 st vid samma tillfälle rekordet innan var 9 st som käkade Svan , det tyckte dom va gott