Hoppa till innehåll

Kråkjakten


Foffe

Recommended Posts

Vi får väl se hur det här går men jag siktar på en tredagars nu.. går av natten nu snart sen jakt lö,sö samt må morgon. Ok men inte optimalt väder. Lite sugen! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snøbyger og vanskelige forhold, men det ble 5 kråker under en "flight line" på morgenen i dag. I morgen skal jeg prøve med rørliga bulvaner og døde kråker. Bare været blir bra.....

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En skaplig morgon men kanske för bra väder. Ett 15 tal svartfåglar blev det för uven, mest kajor men kråkorna som fanns slog bra. Kunde blitt fler men sköt bort några med. Dock bra för denna plats:mellow:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det nån som kör med flera uvar, funderar om kråkorna blir extra arga då? Bara en fundering:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hellhunter sa:

Är det nån som kör med flera uvar, funderar om kråkorna blir extra arga då? Bara en fundering:D

Jag har aldrig gjort det, kan ju bli för mycket av det goda med, kanske. Bara o testa om du är nyfiken:)

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Hellhunter sa:

Är det nån som kör med flera uvar, funderar om kråkorna blir extra arga då? Bara en fundering:D

Tänkt tanken, snackade med Micke eller om det var Walleman om det. Vi funderar på att jaga kråka med en flock berguvar.. Ännu så länge bara tankar och kommer nog att stanna där.. orka lixom..

Tredagars skrev jag ovan såg jag. Kollade fel på schemat, jobbar måndag så det blev en två-dagars. 20-talet igår på stortippen och 8 i morse på lilltippen. Högt till tak och kall, sydvästlig vind.. kråkorna flög 200 m upp i medvinden på flytten norrut och det gick FORT! Tappade en i morse, lite irriterande.. Nu blir det jobb i tre dagar, rävjakt onsdag natt så nästa kråksväng blir på fredag och lördag.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Hellhunter sa:

Är det nån som kör med flera uvar, funderar om kråkorna blir extra arga då? Bara en fundering:D

Jag har provat med två en på vardera håll från åteln (sträcket) blev för mycket för dem. Kråkor funka de inge vidare på. Men Kajorna blev vilda. Så typ på en gård kanske de funkar?

S

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ble 11 kråker i dag. Ingen bulvaner bare i trekket inn mot en tipp. Har jaktet mye i området så kråkene flyger førbannet høgt. Snart 200 totalt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 20.3.2017 at 08:40 vildmark sa:

Att få bort närmare 200 kråkor lär göra gott för småviltet! Är det i Norge eller här i Sverige du jagar? 

Ja, det er i Norra Norge (Troms) jeg jagar. Det er klart at aktiv predatorjakt er gott for småviltet. Begynner å se resultatet av mange års jakt på rev og kråke/korp med mere ryper og orre i området.:)

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago vildmark sa:

Vet inte hur ni har det med nötskrikor men de är duktiga äggtjuvar också och  bra att gallra bort..

Nøtskrikor blir det mere og mere av men utgjør ikke et stort problem ennå. Skyter den av og til. Fine fjær til flugbindning.

J.A.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har gått sådär för oss det sista men fick till en bra jakt förra helgen, sköt 19st, men de har lärt sig att det inte är bra när det smäller...  Måååånga hundra har dött av konstiga smällar det senaste året xD 

Nya tag i helgen och hoppas på en bra jakt så småviltet kan få lite andrum!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

61 ?!?!

Jag misstänker brott mot Geneve konventionen, nervgas. Skämt åsido hur gör du?

En bra morgon runt gården jag jagar på tar jag bort 6-8 svartfåglar. Då har jag provat kråkbulvaner och finpimpad uv. Och säkert 5 olika lockpipor. Alltid på plats innan det ljusnar och ordentligt gömsle.  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...