Publicerat Februari 24, 20179 yr Härliga bilder!!!! det liksom ryser till i hela kroppen. Jag tänkte mig ev en sittning imorgon med 22an.... Ska bara få dem till att landa, men det borde lite gammalt bröd hjälpa till med.
Publicerat Februari 25, 20179 yr 7 hours ago ÅlandsFilip sa: Många hundsällskap som tränar apportering Tanken slog mig. Var inte helt fel ute med andra ord. 7 hours ago ÅlandsFilip sa: Annars kan man väl ha det till åtel. Lite sådär med bly och rovfågel. Onekligen en poäng där, med tanke på förgiftningsrisken av rovfåglar. Tackar för förtydligandet, dock.
Publicerat Februari 25, 20179 yr Några fåglar har det blivit. Skyttet stämmer bra. Men jag orkar fasen inte packa ihop alla grejer... Sitter kvar ett tag till och hoppas att gömslet och bulvanerna går hem av sig själv..
Publicerat Februari 25, 20179 yr Ingen aning, ska jag vara ärlig så har jag aldrig sett ett kråk sträck. Antagligen ligger våra jaktmarker helt utanför sträck området. Vi har ungefär lika mycket kråkor under hela året. Och skjuter ungefär lika många på sommar/hösten Som under vintern/våren Nu jagade vi på detta stället förra helgen så hade inte några förväntningar alls utan det var mest för att vi fick snö och fint väder som jag ville ut och jaga.
Publicerat Februari 25, 20179 yr Konstig morgon, -5 och magnifik soluppgång. Men efter några skjutna fåglar började det blåsa lite mer och attackerna avstannade och som brukligt gick de högt och vågade inte gå ner även om intresset fanns. Plockade ihop och hade skyddsjakt på duvor istället så byssan fick jobba ändå.
Publicerat Februari 26, 20179 yr Säkert puckat men i morgon blir det nog premiär med uven för mej.. lite trist väder, tisdagen hade varit bättre men då var det visst något annat på G.
Publicerat Mars 3, 20179 yr Detta är en populär post. Var ute en sväng, de kom in bra som fasen, satt en timme men sen var jag tvungen att bryta pga jobb.
Publicerat Mars 3, 20179 yr Detta är en populär post. Ett litet film klipp från förra jakten. inte nu... Men nu! trim.1BB6C9E6-CCC6-4823-BF48-60276B9534A0.MOV
Publicerat Mars 3, 20179 yr Pang på gröten, imon är det vår tur på de vita fögglarna, får se hur det går
Publicerat Mars 4, 20179 yr Vettigt väder idag men ganska dött, blev några på morgonkvisten efter gryningen sen stendött. Inte ens Kajorna var i farten, plockade ned ganska tidigt Nya tag i morgon på annan plats, om man orkar
Publicerat Mars 4, 20179 yr Samma här, seg morgon med endast 5 nere... jäkla skit men men, blir nog ett nytt race med uven imonbitti om man orkar hahah
Publicerat Mars 4, 20179 yr 20 hours ago 19Henke94 sa: Ett litet film klipp från förra jakten. inte nu... Men nu! trim.1BB6C9E6-CCC6-4823-BF48-60276B9534A0.MOV Jag kan inte se filmen. Vad är tricket?
Publicerat Mars 4, 20179 yr 38 på två bössor. Helt värdelöst.. jag sköt två där jag började på morgonen. Stället ser galet fint ut men i snöyran och kylan ville de inte bråka med uven utan skyggade hårt. Gick ned till Walleman som bankade på friskt.. han har alltså levererat de flesta. Bajs.
Publicerat Mars 4, 20179 yr 8 hours ago Hipshot sa: 38 på två bössor. Helt värdelöst.. jag sköt två där jag började på morgonen. Stället ser galet fint ut men i snöyran och kylan ville de inte bråka med uven utan skyggade hårt. Gick ned till Walleman som bankade på friskt.. han har alltså levererat de flesta. Bajs. Så kan det gå du får nöja dig med alla dina rävar, jag såg två stora fina rävisar nu ikväll men får ju inte skjuta dem nu.... Imon blir det första uvjakten iår
Publicerat Mars 7, 20179 yr någon som har erfarenhet av jakt på kråka med uppstoppad Duvhök som lockbete, eller bulvan av tex Pilgrimsfalk? Till skillnad mot den klassiska Uven dvs.
Publicerat Mars 7, 20179 yr Lotteri. Kompis som testat duvhök. Vissa dagar gick det förjävla bra och andra dagar vart kråkorna vettskrämda och drog så fort de kunde..
Publicerat Mars 8, 20179 yr Funkar bulvanjakt på kråkor/kajor på em? Ungefär som med duvjakt, att det finns ett em-sträck också. Hur är det med gömslet vid bulvanjakt, ser en del bilder där det bara är nät på stolpar, räcker det eller behöver man "klä" gömslet?
Publicerat Mars 8, 20179 yr Tror man måste vara ganska omsorgsfull med gömslet, det är inte som duvjakt.. duvor och kajor är lätta att lura i jämförelse. Huruvida det funkar på em så.. visst funkar det men man skjuter inte lika mycket som på morgonen.
Publicerat Mars 8, 20179 yr Bygg ett gömsle som står där länge så dem vänjer sig vid det, mina gömslen kan ibland stå i ett helt år. Sen lockar det ännu mer om kråkorna ser något ätbart på marken kring bulvanerna, unga korkade kråkor går lättare på bulvanerna men äldre rutinerade är svåra att lura.
Publicerat Mars 9, 20179 yr Detta är en populär post. 18 hours ago Skooog sa: Funkar bulvanjakt på kråkor/kajor på em? Ungefär som med duvjakt, att det finns ett em-sträck också. Hur är det med gömslet vid bulvanjakt, ser en del bilder där det bara är nät på stolpar, räcker det eller behöver man "klä" gömslet? Den senaste bilden jag la här i tråden är där bara camo nät uppspända, men bilden är tagen när vi packar ihop grejorna och vi har tagit bort alla grenar och ris som vi hade klätt gömslet med. Man kan lyckas bra även på eftermiddagen men det säkraste kortet är att jaga på morgonen. vi brukar sträva efter att sitta helt klara med bulvaner och gömslet färdigt 30 min innan solen går upp. 1. välj en bra plats där du vet att det brukar sitta eller flyga kråkfåglar. närhet av gård eller andra "matplatser" är att föredra. 2. Bygg ett gömsle på morgonen/kvällen innan jakten. viktigast är att man bygger det när fåglarna inte är aktiva, alltså i skymning/gryning eller helst när det är helt mörkt. ska du locka in fåglarna med någon typ av åtel så måste gömslet vara klart samtidigt som du börjar åtla så att de hinner vänja sig. kamouflera gömslet med sånt som passar in i miljön där du placerat gömslet. tex. grenar, ris, torkat gräs, eller granris. När du känner dig klar så backa 30 meter och kolla, ser du själv att gömslet sticker ut så gör kråkorna garanterat det. Det skall smälta in naturligt med omgivningen. Camo näten är egentligen bara för att få en grund som man sedan kan kamouflera mot. 3. var på plats i god tid innan solen går upp, och placera bulvanerna så det ser naturtroget ut. Frys in skjutna fåglar och använd vid nästa jakt. Riktiga kråkor i en ställning eller med en pinne för att hålla upp huvudet är oftast de allra bästa bulvanerna. 4. Ha inte för stora förväntningar ! Kajorna är tämligen lätta att lura men kråkor är jäkligt knepiga, och duvor är extremt lätt jagade om man jämför med kråkor. Men man lär sig hela tiden och när man fått uppleva en riktigt bra kråk morgon så är det fasen svårslaget.