Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Testade nya pluggen o första känslan va: fan är dom tomma? ingen rekyl öht o tala om. dock visade det om än klena resultatet annat. dom föll fint o nu va dom döda när dom föll oxå :)

Hey.. det är ju bara 24 gram hagel som du hivar iväg, det blir ingen rekyl. Det är effekten frammåt som räknas :cool:

Riktigt bra morgon, kul! Vi hade en sämre morgon på gården vi var på i Måndags, slutade med 16-17 fågel. Flög väldigt dåligt! Men dom var på en närliggande gård den morgonen, som vi har jakten på visserligen. Men vi satt ju så klart inte där! Typiskt!

Nu blir det en veckas semester snart, sen är det på`t igen så fort man är hemma! Väldigt mycket vitfågel som förbannat arga påm uven, hur upplever du dom på din Uv ?

Det gick inte att köra bort till den andra gården och störa dem där? Det är lite trixigt detta, brukar kolla med bönderna om de har fågel där rejält för att undvika såna här plattmornar. Grejen är att när kajorna verkligen är där så är det tidvis svart på himlen, då är det mysigt att stå där i tid innan de kommer :woot:

Trut och mås ja.. Jagar jag i skärgården så brukar trutarna anfalla helt klart men inne på land är de lite mer ovilliga. Måsen bråkar på uven i högre utsträckning inne på land men det är lite varierande med tillgång osv. Sen är min uv ganska snäll, upptäckt att det kan vara en jävla skillnad även på de uppstoppade faktiskt. Har två här varav den ena är rätt medioker som en pimpad plastlimpa typ. Den jag använder mest, den jag haft längst, är några strån vassare men ffa ganska snäll. En kompis har en jävligt liten uppstoppad berguvs hona som är helt galet bra.. Lånat den några gånger förrut och det är verkligen asroligt att jaga med den :yes:

Verkar som du har fått tag på en solklar +variant iaf, kul!!!

Mvh!

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Hey.. det är ju bara 24 gram hagel som du hivar iväg, det blir ingen rekyl. Det är effekten frammåt som räknas :cool:

Det gick inte att köra bort till den andra gården och störa dem där? Det är lite trixigt detta, brukar kolla med bönderna om de har fågel där rejält för att undvika såna här plattmornar. Grejen är att när kajorna verkligen är där så är det tidvis svart på himlen, då är det mysigt att stå där i tid innan de kommer :woot:

Trut och mås ja.. Jagar jag i skärgården så brukar trutarna anfalla helt klart men inne på land är de lite mer ovilliga. Måsen bråkar på uven i högre utsträckning inne på land men det är lite varierande med tillgång osv. Sen är min uv ganska snäll, upptäckt att det kan vara en jävla skillnad även på de uppstoppade faktiskt. Har två här varav den ena är rätt medioker som en pimpad plastlimpa typ. Den jag använder mest, den jag haft längst, är några strån vassare men ffa ganska snäll. En kompis har en jävligt liten uppstoppad berguvs hona som är helt galet bra.. Lånat den några gånger förrut och det är verkligen asroligt att jaga med den :yes:

Verkar som du har fått tag på en solklar +variant iaf, kul!!!

Mvh!

Vi gjorde en rajd så kompisen for iväg och sköt några på gården där dom var. Men det hjälpte föga, hade varit svart på gården vi jagade vid dagen innan, men det är ju som det är. Man stöter på sådana här mornar när man nöter rejält.

Tycker att vitfågeln ena stunden kan vara rejält arga på Uven, vissar gånger bryr dom sig inte om den alls. Men kommer det in en flock och dom väl börjar, då går att skjuta och skjuta och skjuta vissa gånger. Det där lär man aldrig bli klok på. Den som lever han lär, bara att kämpa vidare.

Nu blir det lite lugnare som sagt, har en del grisjakt jaga bara måste lägga tid på ute i veten. Men känner redan suget att sätta upp Uven igen, nu får bästa gården vila ett par veckor så är det bara att hoppas det kommit in lite ny fågel.

/ M

Publicerat

här är onsdagens resultat ganska hyfsat för hyfsade nybörjare tycker jag :tongue: vi var inte på varan mark denna gången vi var jämte en sådan där stor gård som ni brukar vara vid. när vi var där och skulle sätta upp gömslet så såg vi t.ex en flock med kajor på minst 200 st och 10-15 kråkor så detta verkade ju lovande. nästa dag på onsdagen så var vi på plats klockan 3,00 och började sätta upp uv och göra i gårning gömsle med kamouflagenät och precis när vi var klara med gömslena och skulle sätta oss komma den där stora flocken och började klumapa ihop sig på himlen som ett fiskstim. nu var dom nog upp i mot 300 :ohmy: så jag skyndade mig och började locka med crowen jag som sköter lockningen ju :cool::biggrin:. och halva den där stora flocken kom flygandes mot uven redan efter 10 minuter och helt plötsligt var det nog 100 kajor över uven :woot: men dom serklade bara 2 varv på 35 meters höjd typ så vi vågade och han inte skjuta tyvärr. tror kajorna blev skrämda av någon anledning kan varit (på grund av oss) :sad: men det var bara att fortsätta att locka :thumbsup: . och efter 10 minuter en kvart så hör man det goaste ljudet som finns, en stor fet kråka som börjar kraxa efter mera kråkkompisar :tongue: han sitter väl 100 meter iväg i en stor tall och lockar sedan till slut är det några kompisar som kommer. så 4 kråkor är på väg in. dom kommer fint in mot uven men bengan måste vänta för att inte skjuta för nära bondgården och då får han vrida sig och skjuta och det är inte lätt ! så det blir bom :sad: och sedan händer ungefär samma sak 2 gånger till :wub: men sedan kommer en kråka finare in på uven och det blir knall och fall med ELEaY,s fina 5,or :smile: sedan kommer det lite strö fåglar kajor som viker ifrån flocken från gården och dom ramlar för börsorna. och ungefär så var det för den stora flocken valde tyvärr mat framför uv denna morgon men det blev några stycken i alla fall :thumbsup: på bilden är det 8 fåglar 5 kråkor och 3 kajor. ,men vi sköt 4 kajor till lite senare efter bilden så det blev 12 fågel + 4 boom så jag var riktig nöjd med morgonen :smile: det var bara 1 kaja som vi fick avliva med 22,an sedan var det 2 kråkor av dom 5 som krävde 2 skott i luften rästen var knall och fall så 9 av 12 fåglar var knall och fall inte alls dåligt. brorsan körde med billiga ElEAY 7,5 28 grams riktigt bra ammunition :wink: träffade ju allt som kom. och ni skrattar säkert åt ögonen som ni ser på bilden men det funkade riktigt bra faktiskt :tongue: vi delade en klemmentin och borrade en skruv igenom och sedan målade vi skruven svart så det blev som en puppill ett tips till dom som har dåliga ögon på sina uvar :wink::tongue:

Publicerat

KUL Linus.

Publicerat

här är onsdagens resultat ganska hyfsat för hyfsade nybörjare tycker jag :tongue: vi var inte på varan mark denna gången vi var jämte en sådan där stor gård som ni brukar vara vid. när vi var där och skulle sätta upp gömslet så såg vi t.ex en flock med kajor på minst 200 st och 10-15 kråkor så detta verkade ju lovande. nästa dag på onsdagen så var vi på plats klockan 3,00 och började sätta upp uv och göra i gårning gömsle med kamouflagenät och precis när vi var klara med gömslena och skulle sätta oss komma den där stora flocken och började klumapa ihop sig på himlen som ett fiskstim. nu var dom nog upp i mot 300 :ohmy: så jag skyndade mig och började locka med crowen jag som sköter lockningen ju :cool::biggrin:. och halva den där stora flocken kom flygandes mot uven redan efter 10 minuter och helt plötsligt var det nog 100 kajor över uven :woot: men dom serklade bara 2 varv på 35 meters höjd typ så vi vågade och han inte skjuta tyvärr. tror kajorna blev skrämda av någon anledning kan varit (på grund av oss) :sad: men det var bara att fortsätta att locka :thumbsup: . och efter 10 minuter en kvart så hör man det goaste ljudet som finns, en stor fet kråka som börjar kraxa efter mera kråkkompisar :tongue: han sitter väl 100 meter iväg i en stor tall och lockar sedan till slut är det några kompisar som kommer. så 4 kråkor är på väg in. dom kommer fint in mot uven men bengan måste vänta för att inte skjuta för nära bondgården och då får han vrida sig och skjuta och det är inte lätt ! så det blir bom :sad: och sedan händer ungefär samma sak 2 gånger till :wub: men sedan kommer en kråka finare in på uven och det blir knall och fall med ELEaY,s fina 5,or :smile: sedan kommer det lite strö fåglar kajor som viker ifrån flocken från gården och dom ramlar för börsorna. och ungefär så var det för den stora flocken valde tyvärr mat framför uv denna morgon men det blev några stycken i alla fall :thumbsup: på bilden är det 8 fåglar 5 kråkor och 3 kajor. ,men vi sköt 4 kajor till lite senare efter bilden så det blev 12 fågel + 4 boom så jag var riktig nöjd med morgonen :smile: det var bara 1 kaja som vi fick avliva med 22,an sedan var det 2 kråkor av dom 5 som krävde 2 skott i luften rästen var knall och fall så 9 av 12 fåglar var knall och fall inte alls dåligt. brorsan körde med billiga ElEAY 7,5 28 grams riktigt bra ammunition :wink: träffade ju allt som kom. och ni skrattar säkert åt ögonen som ni ser på bilden men det funkade riktigt bra faktiskt :tongue: vi delade en klemmentin och borrade en skruv igenom och sedan målade vi skruven svart så det blev som en puppill ett tips till dom som har dåliga ögon på sina uvar :wink::tongue:

Härligt....

Själv hade jag efter ett tags letande fått tag på en mark som verkade oerhört gynnsam , tyvärr så jagar Grankan precis i närheten och jag vill inte förstöra för honom så det blir väldigt sporadiskt där.

Uven ser fin ut , jag har testat med att klyva en Bandy boll och måla svarta pupiller.(De blir ju inte ruttna)

Annars så kan jag tipsa om att ta ut de ögon som redan finns och blanda epoxy lim och färgpulver (vinterfiskare gör pimpelkrok med det) Då kan du välja färger och det funkar klockrent.

Alternativet är att köpa riktiga Berguvögon av någon som stoppar upp fåglar , funkar oxå bra.

Kul med lyckad jakt!

Lycka till i fortsättningen.

Publicerat

Har inte jagat med uv, men era framgångar är inspirerande, så jag kan tänka mig att köpa en och testa. Men, den måste väl upp en bit - klättrar ni verkligen upp i toppen av träden och monterar den? Känns lite vanskligt även om det är ljust och fint väder, för att inte tala om gryningsdunkel och duggregn med blöta grenar... Har ni några andra tips kring detta, eller är det till att bjuda in någon yngre jägare som är bättre skickad att ta hand om klättrandet? Om man monterar den på någon sorts påle får man ju bara upp den kanske 5 meter, känns i lägsta laget.

Publicerat

Kul Linus! :)

Publicerat

Ang uvstången då rå..

Schysst, tackar för det! Det besparade mig en massa letande... :wink:

Publicerat

Först och främst, grymt kul att läsa era kråkäventyr. Verkligen inspirerade och guld värt, det är ni som får mig att nöta på!!

Själv blir jag inte riktigt klok på kråkor och kråkjakt. Är en relativt nybakad jägare men uppskattar verkligen kråkjakt, trist bara att jag inte riktigt får till det. Bor för tillfället på farsan mjölkgård så kråktillgången är det inget fel på (finns en flock på som härjar runt nu) men får inga riktigt bra resultat. Var ute i morse, hade förberett allt tyckte jag: visste var de kom på morgonen, gömslet var perfekt, uven tillfixad, nyinköpt hagelautomat, följt ammorekommendationer, övat med nordic crow (fast det vill sig inte riktigt) sist men inte minst var jag taggad till tänderna!!

Under hela morgonen kom det endast in fyra stycken, en överraskade mig och försvann, en bom men två i backen. Tycker det borde varit fler, både såg och hörde andra på håll... hände en rätt skum grej också: såg en kråka på avstånd som var på väg åt fel håll så jag blåste på i pipan och lyckades hör och häpna få den att vända. Den sätter fart mot uven dock utan ett ljud och sätter sig ca: 1,5meter under uven och börjar tvätta fjädrarna!!! jag höll fan på att tappa hakan!! Visst är det lite märkligt?! Som tur var blev den straxt därefter ett blykolli. Kan nämnas att någon, läs farsan, hade slängt min "hänga i klorna på uven kråka" men den ska väl för f*n inte se den som en polare i alla fall...

Tycker själv uven blev rätt bra tillslut även om det inte är ett mästerverk, eller?!?! Visserligen blev det ett jädra ihopplock: grund av farsans gamla skjorta, bröstbit från grannens tupp, örontoffsar från farmors katts jaktbyte och övriga fjädrar från panduro... har ett par nya ögon på ingång.

post-11653-0-81122400-1342300657_thumb.j post-11653-0-34139200-1342300703_thumb.j

Vet inte riktigt vart jag vill komma men kände att jag ville gnälla av mig lite och ge mitt bidrag till denna fina tråd. Någon som har något mirakeltips så ta en läkerol (makes people talk)

Nu blir det att plocka fram 22:an och köra lite gödselhög/slaktavfall åtel, så mycket mindre krävande, sitta inne i en skön stol och inte gå upp innan tuppen!!

Blev ett rätt långt inlägg men hoppas ni överlevde.

Publicerat

Uff... inte ens nästan kul att gå upp nu :dry:

Publicerat

Håller med så ja går o lägger mig trots att det vimlade av korp, kajjor o lite enstaka kråkor på tippen idag.

Men jag var ute efter trut o totalt felplacerad för andra arter.

Men ids inte gå ut idag igen.

Har ju semester :wub:

Ska mangla lerduvor o bli ett med nybössan först

Men sen...... :devil::D

Publicerat

snart dax att kliva i camo dressen och leka kråkbane har jag tur så kanske mickel valparna kliver ut i hagelhåll

Publicerat

Kråkorna hade börjat hitta in i anläggningen nu, brukar ta ett tag innan ungarna är så kaxiga så de lämnar boets närhet. Så det var ju kul iövrigt fanns inget kul att skriva om direkt, usel morgon!

Publicerat

imorgon så börjar de ÄNTLIGEN här i västerbotten!:D:D

Publicerat

Har inte jagat med uv, men era framgångar är inspirerande, så jag kan tänka mig att köpa en och testa. Men, den måste väl upp en bit - klättrar ni verkligen upp i toppen av träden och monterar den? Känns lite vanskligt även om det är ljust och fint väder, för att inte tala om gryningsdunkel och duggregn med blöta grenar... Har ni några andra tips kring detta, eller är det till att bjuda in någon yngre jägare som är bättre skickad att ta hand om klättrandet? Om man monterar den på någon sorts påle får man ju bara upp den kanske 5 meter, känns i lägsta laget.

Har 5st bambustänger á 2m vardera som jag monterar ihop på plats till en 10m stång och reser upp mot ett träd. Ser ut lite som ett gigantsikt fiskespö från 70-talet :D

Har även en fot till detta som är ett ledat rör i en stolspsko så att jag kan resa stången om jag är ute själv, samma princip som att resa en flaggstång.

Publicerat

Först och främst, grymt kul att läsa era kråkäventyr. Verkligen inspirerade och guld värt, det är ni som får mig att nöta på!!

Själv blir jag inte riktigt klok på kråkor och kråkjakt. Är en relativt nybakad jägare men uppskattar verkligen kråkjakt, trist bara att jag inte riktigt får till det. Bor för tillfället på farsan mjölkgård så kråktillgången är det inget fel på (finns en flock på som härjar runt nu) men får inga riktigt bra resultat. Var ute i morse, hade förberett allt tyckte jag: visste var de kom på morgonen, gömslet var perfekt, uven tillfixad, nyinköpt hagelautomat, följt ammorekommendationer, övat med nordic crow (fast det vill sig inte riktigt) sist men inte minst var jag taggad till tänderna!!

Under hela morgonen kom det endast in fyra stycken, en överraskade mig och försvann, en bom men två i backen. Tycker det borde varit fler, både såg och hörde andra på håll... hände en rätt skum grej också: såg en kråka på avstånd som var på väg åt fel håll så jag blåste på i pipan och lyckades hör och häpna få den att vända. Den sätter fart mot uven dock utan ett ljud och sätter sig ca: 1,5meter under uven och börjar tvätta fjädrarna!!! jag höll fan på att tappa hakan!! Visst är det lite märkligt?! Som tur var blev den straxt därefter ett blykolli. Kan nämnas att någon, läs farsan, hade slängt min "hänga i klorna på uven kråka" men den ska väl för f*n inte se den som en polare i alla fall...

Tycker själv uven blev rätt bra tillslut även om det inte är ett mästerverk, eller?!?! Visserligen blev det ett jädra ihopplock: grund av farsans gamla skjorta, bröstbit från grannens tupp, örontoffsar från farmors katts jaktbyte och övriga fjädrar från panduro... har ett par nya ögon på ingång.

post-11653-0-81122400-1342300657_thumb.j post-11653-0-34139200-1342300703_thumb.j

Vet inte riktigt vart jag vill komma men kände att jag ville gnälla av mig lite och ge mitt bidrag till denna fina tråd. Någon som har något mirakeltips så ta en läkerol (makes people talk)

Nu blir det att plocka fram 22:an och köra lite gödselhög/slaktavfall åtel, så mycket mindre krävande, sitta inne i en skön stol och inte gå upp innan tuppen!!

Jag är ingen mästare på detta men när jag bytte det vita under näbben mot grått och gjorde elakare ögonbryn blev min klart bättre.

På min sågade jag av huvudet och vinklade det uppåt så att kråkorna möter ansiktet när dom cirklar över den. Nu fungerar min riktigt bra faktiskt.

Det står rätt mycket tipps hur man fixar med sin uv i denna tråd och en som heter kråkuv http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/4075-kraakuv/ detta hjälpte mig i alla fall..

Publicerat

tycker den ser bra ut :thumbsup: tror den kråkan inte var redigt frisk :tongue: men om det ska vara något. som draggot sa vinkla huvudet uppåt och ha lite mera grå fjädrar i ansiktet. det där med ögonbrynen som draggot sa tror jag är helt rätt för den ska inte se chokad ut som min, utan aarrrggg !! så typ ( :verymad: ) :tongue: men lita inte heller för mycket på ungkråkorna dom är faktiskt riktigt dumma och vet inte till 100 % vad dom ska gör när dom får syn på en stor, fet och hemsk UV :tongue::thumbsup:
Publicerat

Fått tag på mer jaktmark. Stora sädesfält och 4-5 gårdar inom synhåll. Hoppas att det kan bli bra med svartfågel att skjuta på :-)

/Markus

Publicerat

första dagen gick då hur dåligt som helst.

jag har haft en åtel med fisk och hade snörde ut ganska mycket fisk igår och nu när vi kommer till åteln på morgonen så har räven varit och ätit i sig alla godsaker :(

men allt vi såg var några skator utom hagelhåll och såg även någon enstaka kråka på väldigt långt håll, så kan inte snöra ut allt på åteln på kvällarna för då är räven och tar allt så jag får börja snöra ut på mornarna istället.

Publicerat

Spöregn utanför fönstret. lovade dock bara lite regn tidigt sen uppehåll. ska man chansa o åka ut ändå tro?

Publicerat

Pissmorgon.... en räv var morgonens höjdpunkt

Publicerat

Nu e Benellins oskuld tagen. :wub:

Första ärret efter bataljerna har gjort den personlig också. :dry:

4korp 4 kråkor 4 trut o 1 nötskrika blev de över uven innan anläggningen öppnade.

Inte bra men för denna årstid e jag mer än nöjd.

post-399-0-85231400-1342679673_thumb.jpg

Publicerat

Kråkjakt blev korpjakt.

En god gärning för naturens småttingar i nutid.

post-399-0-11339200-1342943019_thumb.jpg

Publicerat

Vad rättfärdigar du korpjakten med?