Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Ok va bra då vet man det också

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Tackar hippen då blir de uven! Känns lite konstigt men? Är van att springa runt med bulvaner och stöka i mörkret så uven är rätt behaglig.

Sk ut i frysen och se om jag inte sparade några kråkor för apportering?

S.

Publicerat

Då var de dukat för morgondagens övningar. Komm 4 kråkor när vi höll på där och dona. Stången på plasts gömslet fick lite ny maskering. Uven på plats bara att resa. Bössan packad, Ammunition, lockpipa och cammo. Nu är man sugen! Känner mig som ett barn på julafton!!! Inte alls upprymd eller så!

S.

Publicerat

Ok! Grejen är att missar man och skjuter på lite längre håll så åker nog kråkan ned i alla fall...om man träffar.. och den är sällan död.

Ja det funkar att jaga med uven sommartid men fåglarna blir sällan snortokiga på den.. Man ser fler fåglar som inte bryr sig men man får in många iaf. Ungkråkorna är rätt säkra att ta in men de är sällan förbannade mest nyfikna. Något som skiljer rejält mot våren är att man skjuter betydligt många fler fåglar sittande. De landar helt enkelt i närheten av uven och sitter där och kollar läget. Smyger upp bössan då och inväntar nästa, klipper den sittande när jag har bra läge på en i luften över mej.

Viktigt dock att försöka hänga ett lik i uvens klor, inbillar mej att just ungkråkorna är väldigt fundersamma och nyfikna på detta.

De funkar bra.. Läskigt dock med så få :sleep: Tänk om ni spikar detta och prickar helt rätt avseende utflugna kråkungar och får en jävla rulljans?

Mvh!

han ska köpa mer Ammo :thumbsup:
Publicerat

men jag tänkte fråga här nu vilket är bäst på sommaren att va vid lite skogsområde nära stora åkrar eller ett riktigt stort kalhygge som ligger vid en sjö ? i våras funkade det riktig bra när åkrarna för då spred bönderna skit på åkrarna så då såg jag flockar med kajor på 30-40 st fåglar och en dag var himlen svart av korp han räkna till 60 st snacka om mycket :ohmy: + typ 20 kråkor. och det var lite så precis när kullarna var utflugna nu men flockarna försvann för någon vecka sedan och det verkar som dom har dragit sig ut åt skogen. Min bror till fågelskådare säger att det stämmer för gammelkråkorna är inne i skogen nu säger han och ungkråkorna följer ju efter gammelkråkorna så hans teori kanske stämmer vad tror ni och tycker att vi ska pricka in oss på ?

Publicerat

Ehh?? Svaret finner du inte här utan ute på marken.. Jaga där kråkorna finns! Tvivlar på att de är i skogen förövrigt, vad finns att äta där?

Men kolla efter vart fåglarna är så har du svaret.

Mvh!

Publicerat

Någon som var ute imorse? Tycker det kraxar ovanligt lite mot i våras. Korpen verkar på uppgång, någon som upplever detsamma?

Publicerat

Mycket korp här nere, även trut och mås långt in i storskogen.. förresten är det någon som testat en duvhök vid öppnare marker, menar om den fyller funktionen som uv med tex en kaja, kråka, skata i klorna?

Publicerat

Mycket korp här nere, även trut och mås långt in i storskogen.. förresten är det någon som testat en duvhök vid öppnare marker, menar om den fyller funktionen som uv med tex en kaja, kråka, skata i klorna?

Korpen hos mig äter ejder så det står härliga till! bådar inte gott för höstens sjöfågeljakt :dry:

Publicerat

räknade till hela 6 kajor i luften i morse och ett tjugotal fiskmåsar :pinch:

Publicerat

Jagade med uven imorse, resulterade i 119 fågel på 3 bössor. 98% kajor, därav mycket ungfågel. Var som besatta av uven och vek in fint vid lock (FT2) även på 200-250m. Så de var lätta att styra i det klara vädret. Förvånad över intensiteten i anfallen, har visserligen skjutit bra med svartfågel över uven tidigt på sommaren tidigare, men inte denna mängden fågel.

Ca:35-40 fågel är mer normalt resultat. Verkar vara mer kaja för varje år trots att man skjuter x antal hundra år på år??

Väldigt rolig start på kråkfågeljakten för det "nya" jaktåret. Nöjda jägare, trött wachtel, trött spaniel efter hårt apporterade . Kan inte bli bättre!

/ M

Publicerat
Jagade med uven imorse, resulterade i 119 fågel på 3 bössor. 98% kajor, därav mycket ungfågel. Var som besatta av uven och vek in fint vid lock (FT2) även på 200-250m. Så de var lätta att styra i det klara vädret. Förvånad över intensiteten i anfallen, har visserligen skjutit bra med svartfågel över uven tidigt på sommaren tidigare, men inte denna mängden fågel.

Ca:35-40 fågel är mer normalt resultat. Verkar vara mer kaja för varje år trots att man skjuter x antal hundra år på år??

Väldigt rolig start på kråkfågeljakten för det "nya" jaktåret. Nöjda jägare, trött wachtel, trött spaniel efter hårt apporterade . Kan inte bli bättre!

/ M

Låter underbart! Grattis!

Publicerat

Fan va läckert! Sjysst premiär och fin debut på forumet.. välkommen :woot:

Har man tur och har hårt tryck på fågel kring gårdarna där man jagar så kan resultatet skena rätt rejält vilket du fick erfara, kul!

Mvh!

Publicerat

/ M

Lät som en riktigt härlig dag! :D Välkommen till forumet :D

Mvh

Publicerat

Fan va läckert! Sjysst premiär och fin debut på forumet.. välkommen :woot:

Har man tur och har hårt tryck på fågel kring gårdarna där man jagar så kan resultatet skena rätt rejält vilket du fick erfara, kul!

Mvh!

Ja det stämmer helt bra det ! Ska lägga upp lite bilder när jag får en sekund över! :)

Tyckte det var dags att joina och se hur det går för er övriga hårt nötande kråkjägare. Känns som man är rätt ensam med det flitiga kråkskyttet i övrigt.

Iaf hemmakring! :smile:

Nya tag inför helgen, men första ska det skjutas grisar på åkrarna i veckan. Nackdelen med att bo i Sörmaland :smile: !

/ M

Publicerat

Lät som en riktigt härlig dag! :D Välkommen till forumet :D

Mvh

Väldigt bra morgon, tack!

/ M

Publicerat

Nöt på lite nu här på forumet Grankan, när du kommer upp i 25 eller 50 skrivna inlägg tror jag det är så får du tillgång till jaktdagböckerna.. Där finns en hel del kråkjakt med!

Du kan kolla in medlemstråden, där kan du skriva ngn kortare presentation av dej om du känner för det.

Kom precis hem från en raid i en lösdrift med luftgeväret, 50-talet skjutna kajor.

På torsdag ska jag köra samma race som du, uv vid en hårt ansatt gård. Ev kan det bli någon kråka men jag är rätt skeptisk, tror det blir 99% kajor. Om kajorna är i krokarna den morgonen så lär man passera tresiffrigt rätt fort.

Mvh!

Publicerat

Nöt på lite nu här på forumet Grankan, när du kommer upp i 25 eller 50 skrivna inlägg tror jag det är så får du tillgång till jaktdagböckerna.. Där finns en hel del kråkjakt med!

Du kan kolla in medlemstråden, där kan du skriva ngn kortare presentation av dej om du känner för det.

Kom precis hem från en raid i en lösdrift med luftgeväret, 50-talet skjutna kajor.

På torsdag ska jag köra samma race som du, uv vid en hårt ansatt gård. Ev kan det bli någon kråka men jag är rätt skeptisk, tror det blir 99% kajor. Om kajorna är i krokarna den morgonen så lär man passera tresiffrigt rätt fort.

Mvh!

Absolut, ska upp med lite kråkjaktbilder med.

Det låter kanon, 1 kråka på 119 blev det för våran del. Dock inte ungkråka, men väldigt arg på uven. Men en riktigt uv är ju som tidigare sagt en helt annan sak.

Skitjakt på torsdag!

/M

Publicerat

Skulle va kul och se en bild på dinn uv grannkan!

Grattis till en toppen morgon! och välkommen till forat säger jag med!

S.

Publicerat

Skulle va kul och se en bild på dinn uv grannkan!

Grattis till en toppen morgon! och välkommen till forat säger jag med!

S.

Ska lägga upp lite bilder fortlöpande, då kommer det med på något kort. !

/ M

Publicerat

/ M

riktigt imponerande :ohmy: om jag är med brorsan och han skjuter 5-10 kråkor så är jag över glad :tongue::biggrin: välkommen till forumet ! Grankan :smile:
Publicerat

startade nyss en tråd där jag söker en död kråka till uvjakten på fredag eller lördag tänkte att det kanske fanns någon här som kunde skänka någon död kråka pm,a om ni är intresserade :thumbsup:

Publicerat

Finns på vägen utanför mitt område.. haha

Publicerat

Hahaha:-P

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Publicerat

Ett par limpor ute på gården och en bössa kanske :dry: Annars brukar det finnas i hundbutiker men var berädd att skicka upp 200pix!

Eller bygg en fälla och fånga en.

S.