Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

skjut en med uven först, sen tryck upp den

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

startade nyss en tråd där jag söker en död kråka till uvjakten på fredag eller lördag tänkte att det kanske fanns någon här som kunde skänka någon död kråka pm,a om ni är intresserade :thumbsup:

Nyp av vingarna både mitt över vingen och vid spetsen av vingen, kan ge kråkan mer liv även den mer vindstilla morgonen. Litet tips , vid lite mer vind blir det riktigt bra.

/M

Publicerat

post-12160-0-22407900-1341339885_thumb.j

Västermo Våren 2012

Första gången jag satte upp uven i en lärk, var denna morgonen. Eller nu var det ju faktiskt inte jag som satte upp den, det var min klättervänlige vän Jonas som fick dras med den mellan "klättergrenarna", i stadig takt uppåt.

Det visade sig vara ett gulddrag, då den stod på toppen av en kulle vid en kraftigt ansatt gård och syntes väl och långt.

Fler som haft uven uppsatta i lärkar?

Återkommande till detta med val av ammonution vid de lite längre hållen. så är jag helt inne på att just de klenare laddningarna, (24 g, 7.5or) inte enbart ska kastas på lerduvor. Det är valet av borrning som är avgörande, och hur van hagelskytt du är. De trängre borrningarna bidrar helt klart till att mer fågel förvandlas till paket , istället för vindsnurror dalandes mot marken.

Denna morgonen var det inte ett skott under 25 m, då lärken var hög. Flertalet skott i gränslandet runt 30 m. Detta till trots, så var skyttet så där på sin allra bästa sida från båda hagelbockar denna morgonen, så det kändes som jag motbevisade mig själv och vad jag läst om allt kring val av ammonution o.s.v.

Denna morgon slutade på 110 skjutna fågel och visst, kajor är mer lättskjutna, kroppsligt mindre motståndskraftiga mot klenare hagel. Men även kråkorna föll fint denna morgon.

Vad jagar ni andra mest med för ammonution? Detta var en morgon vi sköt med Eleys 24 grams 7.5or. Bly, 3/4 & Full borrning.

/M

Publicerat

Jag kör lite väl i överkant, men de är för att dessa plugg passar min bössa. Gyttorp US 6 32grams eller RWS US 6 36grams. Chock 1/1 eller 1/1+

Funkar för mig då hållen kan bli lite dyga.

S.

Publicerat

räknade till hela 6 kajor i luften i morse och ett tjugotal fiskmåsar :pinch:

Hade oxå mås på uven, riktigt aggressiv. Måsen försvann inte ens när man sköt de få kråkor som vågade sig in i skrik-cirkusen.

Behåller de sin aggressivitet även i augusti (efter ungarna blivit flygfärdiga)?

Publicerat

Först måste jag bara säga..

Fy fan, du är den mest spännande nyreggade på riktig riktigt länge!!!

post-12160-0-22407900-1341339885_thumb.j

Västermo Våren 2012

Första gången jag satte upp uven i en lärk, var denna morgonen. Eller nu var det ju faktiskt inte jag som satte upp den, det var min klättervänlige vän Jonas som fick dras med den mellan "klättergrenarna", i stadig takt uppåt.

Det visade sig vara ett gulddrag, då den stod på toppen av en kulle vid en kraftigt ansatt gård och syntes väl och långt.

Fler som haft uven uppsatta i lärkar?

Återkommande till detta med val av ammonution vid de lite längre hållen. så är jag helt inne på att just de klenare laddningarna, (24 g, 7.5or) inte enbart ska kastas på lerduvor. Det är valet av borrning som är avgörande, och hur van hagelskytt du är. De trängre borrningarna bidrar helt klart till att mer fågel förvandlas till paket , istället för vindsnurror dalandes mot marken.

Denna morgonen var det inte ett skott under 25 m, då lärken var hög. Flertalet skott i gränslandet runt 30 m. Detta till trots, så var skyttet så där på sin allra bästa sida från båda hagelbockar denna morgonen, så det kändes som jag motbevisade mig själv och vad jag läst om allt kring val av ammonution o.s.v.

Denna morgon slutade på 110 skjutna fågel och visst, kajor är mer lättskjutna, kroppsligt mindre motståndskraftiga mot klenare hagel. Men även kråkorna föll fint denna morgon.

Vad jagar ni andra mest med för ammonution? Detta var en morgon vi sköt med Eleys 24 grams 7.5or. Bly, 3/4 & Full borrning.

Nej aldrig jagat i lärk men stendöd gran.. har en radda bilder i gamla datorn på en gran som påminner starkt om eran lärk. Dessutom påminner miljön duktigt om den miljö där du jagat dvs en större gård ansatt av flygdjur! Värsta resultatet vi skrapat ihop där.. har för mej att det var på två-tre bössor var 230 kajor! Dock är uvträdet rejält mycket lägre så under dessa äventyr skruvar jag ur fullchokarna som sitter i förjämnan annars och skjuter kvart. Men vid all annan normal uvjakt så är det fullchoke som gäller och skälet till det är du redan inne på.

Fågeljakt för uv under normala förhållanden kräver inte värre plugg än trap MEN jag skulle vilja hävda att man ska överväga valet av trap. Bly är självklart såvida det inte handlar om kajor, då kan stål funka med, men jag jagar mest kråka och jag har konstaterat att tex Mirage 24 gr blytrap och deras lite bättre modell T4 fungerar riktigt riktigt bra! Det är färre hagel pga lätta laddningen därför stryper man kärven med chokarna och får på så sätt bibehållen effekt på normala håll. Visst trillar fåglarna även på styvare håll, lagt ett antal trut med dem vid uven, men de är inte alltid döda.

Vart så jävla inspirerad av detta.. ska kolla läget ute på Väddö, har en gård där som brukar kunna erbjuda rätt intensivt skytte.. kanske ska köra dit i helgen? Där brukar man faktiskt kunna ha turen att få med några kråkor direkt på morgonen innan kajorna sätter igång sen blir det mest kajor. Finns lite mås med men jag ser inget jätteskäl att ta dem ärligt talat.

Snacka om att du piskat på inspiration, ska försöka tangera dina siffror på torsdag.. En fråga så där endå bara..

När jag jagade med plastuv, pimpad men iaf plast, för några år sedan så upplever jag att jag hade lättare att lura kajorna. Nu är man kör äkta uv så är kajorna pradoxalt nog inte lika sura. De torskar men inte lika effektivt som kråkora. Testat plastuv?

Mvh!

Publicerat

Nyp av vingarna både mitt över vingen och vid spetsen av vingen, kan ge kråkan mer liv även den mer vindstilla morgonen. Litet tips , vid lite mer vind blir det riktigt bra.

/M

förstod inte redigt :wub: du har ungen bild typ ? tack för tipset :smile:
Publicerat

Ta en plattång eller vad som helst, kläm till vingbenen invid kroppen och sen en bit ut på varje vinge.

Mvh!

Publicerat

Ta en plattång eller vad som helst, kläm till vingbenen invid kroppen och sen en bit ut på varje vinge.

Mvh!

så att vingarna ligger som vanligt längs med kroppen och spetsarna sticker ut lite eller ? :wub:
Publicerat

Oroväcksnde lockande att bege sig ut på gården när du lägger upp såna otroligt roliga resultat som 110 fåglar! Sköter man skyttet borde det gå utan större ansträngning på gården där jag oxå är. sköts 80 fåglar utan några som helst lockmedel så :)

Hippen : har du testat mirage t4 stålisar? Ska främst skjuta kajor men även kråkor finns i lite större mängd. trångborrningen är 3/4 o full.

skoj o testa nya hagelpangen oxå.

Publicerat
Oroväcksnde lockande att bege sig ut på gården när du lägger upp såna otroligt roliga resultat som 110 fåglar! Sköter man skyttet borde det gå utan större ansträngning på gården där jag oxå är. sköts 80 fåglar utan några som helst lockmedel så :)

Hippen : har du testat mirage t4 stålisar? Ska främst skjuta kajor men även kråkor finns i lite större mängd. trångborrningen är 3/4 o full.

Räkna med mig min hagel behövs luftas lite säg till innan bara. Sen har jag ett ställe här som behövs plockas lite på har dock varit lite aktivitet dom sista dagarna vet inte om det har med blåsten att göra.

Publicerat

Först måste jag bara säga..

Fy fan, du är den mest spännande nyreggade på riktig riktigt länge!!!

Nej aldrig jagat i lärk men stendöd gran.. har en radda bilder i gamla datorn på en gran som påminner starkt om eran lärk. Dessutom påminner miljön duktigt om den miljö där du jagat dvs en större gård ansatt av flygdjur! Värsta resultatet vi skrapat ihop där.. har för mej att det var på två-tre bössor var 230 kajor! Dock är uvträdet rejält mycket lägre så under dessa äventyr skruvar jag ur fullchokarna som sitter i förjämnan annars och skjuter kvart. Men vid all annan normal uvjakt så är det fullchoke som gäller och skälet till det är du redan inne på.

Fågeljakt för uv under normala förhållanden kräver inte värre plugg än trap MEN jag skulle vilja hävda att man ska överväga valet av trap. Bly är självklart såvida det inte handlar om kajor, då kan stål funka med, men jag jagar mest kråka och jag har konstaterat att tex Mirage 24 gr blytrap och deras lite bättre modell T4 fungerar riktigt riktigt bra! Det är färre hagel pga lätta laddningen därför stryper man kärven med chokarna och får på så sätt bibehållen effekt på normala håll. Visst trillar fåglarna även på styvare håll, lagt ett antal trut med dem vid uven, men de är inte alltid döda.

Vart så jävla inspirerad av detta.. ska kolla läget ute på Väddö, har en gård där som brukar kunna erbjuda rätt intensivt skytte.. kanske ska köra dit i helgen? Där brukar man faktiskt kunna ha turen att få med några kråkor direkt på morgonen innan kajorna sätter igång sen blir det mest kajor. Finns lite mås med men jag ser inget jätteskäl att ta dem ärligt talat.

Snacka om att du piskat på inspiration, ska försöka tangera dina siffror på torsdag.. En fråga så där endå bara..

När jag jagade med plastuv, pimpad men iaf plast, för några år sedan så upplever jag att jag hade lättare att lura kajorna. Nu är man kör äkta uv så är kajorna pradoxalt nog inte lika sura. De torskar men inte lika effektivt som kråkora. Testat plastuv?

Mvh!

Tack för det, kul när det finns fler eldsjälar att läsa om.

Ut och kör bara, tiden för fina sommarsträck är ju full gång nu när dom verkar vara stationära på sina matplatser. Dock kan det ju svänga om lite nu när det slås vallar om vart annat. Bara byta träd visserligen, låter enkelt men alltid värt ett försök.

Jo jag har haft platsuv innan.

post-12160-0-04401100-1341397153_thumb.j

Den har fungerat väldigt bra och gör fortfarande efter lite vingar ifrån gås, och Rustas hela bestånd av påskpynt. Märkbar skillnad upplevde jag när jag korrigerade huvudet och fick det att titta en aningens uppåt. Sågade av det och borra lite nya hål så jag kunde najja fast den i den vinkeln som såg bäst ut. Den används de här lite sura dagarna, när det är lite duggregn, då värdet i andra uven är för stort för att slitas i allt för illa skitväder.

Kan inte säga att jag märkt jättskillnad på kajorna gentemot de båda uvarna, möjligen utan lockpipans hjälp, så kanske det blir skillnad.

Använt mig uteslutade av FT2, dock tycker jag man blir torsk på kråkorna om man nöter för mycket vid samma ställe med den. Så brukar ta det lite försiktigt. Nu gick den sönder sist, underkanten på pipan vid membranet sprack. Men efter lite övning lät den fan bättre. Kanske inget att rekomendera att bita sönder den? Tveksamt.

/M

Publicerat

Nej.. kör bara bly där och T4:orna jagar jag med dvs det måste vara bly. Kajorna är väl mest avverkning så i morgon blir det Saga Stål och Jaguarstål och vad jag nu hittar, tror det låg en hygglig drös Husqvarna Cup Skeet på golvet i baksätet.. Lite sugen på att köra Comforten faktiskt men hittar fan inte rätt choker till den så det blir nog bocken.

Den har fungerat väldigt bra och gör fortfarande efter lite vingar ifrån gås, och Rustas hela bestånd av påskpynt. Märkbar skillnad upplevde jag när jag korrigerade huvudet och fick det att titta en aningens uppåt. Sågade av det och borra lite nya hål så jag kunde najja fast den i den vinkeln som såg bäst ut. Den används de här lite sura dagarna, när det är lite duggregn, då värdet i andra uven är för stort för att slitas i allt för illa skitväder.

Kan inte säga att jag märkt jättskillnad på kajorna gentemot de båda uvarna, möjligen utan lockpipans hjälp, så kanske det blir skillnad.

När jag höll på och bloggade om kråkjakten testade jag div olika lockpipor men jag kunde fan inte få någon kläm på det.. Den enda som jag haft hyggligt resultat med var MID tutan men då uteslutande på korp och hur kul är det då? Tror mina kråkor är rätt svårlockade åtminstone på soptipparna, haft med kunnigt folk som misslyckats totalt med att tuta in fåglar. En snubbe sköt ngr kråkor med hjälp av Nordic Crow en gång men det var knappast övertygade.

När du beskriver din plastuv och nacken där, är det en egen idé eller vart kommer det ifrån? Låter som kråkbloggen ärligt talat..? Skit samma, såvitt jag fattat så är det effektfullt utan tvekan.

Var iväg och pluppade en duktig hög till med kajor tidigare idag, hade lite högre förväntningar men när jag kom var det mest årsungar kvar inomhus. De torskade varenda fågel.. Hade varit kul om de varit fler!

Mvh!

Publicerat

Okej. har rio 28g bly oxå så får ladda i dom om de är kråkor på inflyg. annars får jag nog faktiskt åka o köpa stål för har fan bara 50 plugg kvar nu :-/

Publicerat

Nej.. kör bara bly där och T4:orna jagar jag med dvs det måste vara bly. Kajorna är väl mest avverkning så i morgon blir det Saga Stål och Jaguarstål och vad jag nu hittar, tror det låg en hygglig drös Husqvarna Cup Skeet på golvet i baksätet.. Lite sugen på att köra Comforten faktiskt men hittar fan inte rätt choker till den så det blir nog bocken.

När jag höll på och bloggade om kråkjakten testade jag div olika lockpipor men jag kunde fan inte få någon kläm på det.. Den enda som jag haft hyggligt resultat med var MID tutan men då uteslutande på korp och hur kul är det då? Tror mina kråkor är rätt svårlockade åtminstone på soptipparna, haft med kunnigt folk som misslyckats totalt med att tuta in fåglar. En snubbe sköt ngr kråkor med hjälp av Nordic Crow en gång men det var knappast övertygade.

När du beskriver din plastuv och nacken där, är det en egen idé eller vart kommer det ifrån? Låter som kråkbloggen ärligt talat..? Skit samma, såvitt jag fattat så är det effektfullt utan tvekan.

Var iväg och pluppade en duktig hög till med kajor tidigare idag, hade lite högre förväntningar men när jag kom var det mest årsungar kvar inomhus. De torskade varenda fågel.. Hade varit kul om de varit fler!

Mvh!

Jag upplever att FT2 fungerar klockrent på kaja, och vissa gånger riktigt bra på kråka. Den drar riktigt bra med mitt egensnickrade "knorrljud" på kaja. Inte ovanligt att dom vänder eller viker ner trots hög höjd.

Angående sopptipp har jag aldrig fått möjlighet att jaga i dom miljöerna, i Eskilstuna kommun är dom hopplösa gällade skyddsjakten på kråkfågel. Dom kör sitt "skrämma" bort alternativ som slutat i katastrof. Mängder av kajor inne i stan.

Varit på dom flertalet gånger men får tyvärr bara negativa besked, tror ju det går att skjuta mängder med fågel där.

Angående huvudet så gjorde jag det själv, men läste om det senare i din Kråkblogg på SvJ och kunder inte annat än instämma om resultatet.

Blir ny sväng i helgen på samma gård som sist, det visade sig hjälpa föga förra helgens raid. Men får se om vi får något antal då :)

/ M

Publicerat

Du verkar ju ha rätt intresse så det kanske kan lösa sig med någon tippsväng för din del här framöver, time will tell :yes:

Lastade i plugg, nät och uv i bilen nu precis. Hittade ngn av Sams kråktutor samt MID. Tar med dem i morgon så får vi se. Har tidigare sett kajor vända på lock efter påskjutning så tja vi kanske testar i morgon. Skumt det där, sist jag lockade kaja med gott resultat så vet jag att jag körde Critter Call Standard men när jag testat den igen på kajor så har de inte ens reagerat. Minns fan inte hur jag blåste i den heller.. Skit samma, tar med de två som Sam gjort som jag har så får vi se.

Hittade förövrigt mycket kul på golvet bak i bilen.. lastade in ett obrutet paket Hull ProOne som jag haft liggandes där i reserv. Nu är det påfyllt m plugg igen så då kan jag spara det ett tag till :thumbsup:

Publicerat

Du verkar ju ha rätt intresse så det kanske kan lösa sig med någon tippsväng för din del här framöver, time will tell :yes:

Lastade i plugg, nät och uv i bilen nu precis. Hittade ngn av Sams kråktutor samt MID. Tar med dem i morgon så får vi se. Har tidigare sett kajor vända på lock efter påskjutning så tja vi kanske testar i morgon. Skumt det där, sist jag lockade kaja med gott resultat så vet jag att jag körde Critter Call Standard men när jag testat den igen på kajor så har de inte ens reagerat. Minns fan inte hur jag blåste i den heller.. Skit samma, tar med de två som Sam gjort som jag har så får vi se.

Hittade förövrigt mycket kul på golvet bak i bilen.. lastade in ett obrutet paket Hull ProOne som jag haft liggandes där i reserv. Nu är det påfyllt m plugg igen så då kan jag spara det ett tag till :thumbsup:

Det låter lovande, hoppas på skitjakt då! Fick samtal av bonden idag, Återbesöket i helgen verkar vara uppskattat, anläggningen är svart av fågel.

Går in med lika låga förväntningar som vanligt, kan det bara bli bättre.

Ska bli intressant om det visar sig någon skillnad på de stackare som överlevde svängen in över uven förra helgen!

/M

Publicerat

Hmm nu sket de sig totalt. åkte till gården med avsikt o testa nya hagelbössan. fesulterade i ett 30tal fälda fåglar totalt o tvärtorsk på fågelammo nu :( ingen som besitter ett litet lager med lätt laddade 7-7,5:or typ 24-28gr som kan tänkas o sälja ?

Fan vet om man endast vill ha stål i bössan om kråkor skulle komma.

nya bössan har fått arbeta bra. inte 100% igt kompis med den ännu men med lite invänjning så ska de gå bra med denne :)

Publicerat

Grankan välkomen!

I fall det tar slut med kajor där nere söder om bron, så är det bara att koma upp till mig med uven!

Föra året hade vi invation på vissa åkrar. Flockar på många hundra. Nu är dom runt våra gårdar.

Man känner sig lite ensam om att beskatta dom här uppe, så litte hjälp av dig vore fint.

Mvh Thomas

Publicerat

Det låter lovande, hoppas på skitjakt då! Fick samtal av bonden idag, Återbesöket i helgen verkar vara uppskattat, anläggningen är svart av fågel.

Går in med lika låga förväntningar som vanligt, kan det bara bli bättre.

Ska bli intressant om det visar sig någon skillnad på de stackare som överlevde svängen in över uven förra helgen!

Kajor är rätt lättlurade och det har säkert kommit ut nya årsungar sen erat sista besök så.. ta med mycke plugg :cool:

Publicerat

Står i valet o kvalet. kommer mest plocka ungfågel. större delen är sanolikt stadsduvor o kqjor. ska man satsa på bly skeet hagel. är ju 9:or vilket känns klent eller stålisar med i 7,5us? ammoutbudet är tämligen begränsat hos handlare runtomkring kan man ju lugnt säga!

Publicerat

Är båda 24 gram? Fan vet.. ta de som är billigast typ? :happy:

Fö skjutit rätt mycket kråka med 32 gr bly skeet så det river rätt ok det med men kör trångt.

Mvh!

Publicerat

Vet ej ännu men någon lär väl ändå ha något av detta hemma tycker jag ändå! Mirage t4 stål vet jag finns iaf 450 av så de borde ju kanske ha lite högre fart eftersom t4a bly verkar va bra kräm i.

handlaren har gyttorp 6:or hemma för 2kr stycket oxå. känns lite grovt med 32g? för ungkaja o duva som de mest kommee bli? hmm va mkt bättre o ha några hundra rio hemma flr då visste man iaf att man gick ut väl förberedd :)

Publicerat

tänkte på detta denna ammunitionen måste bara vara bra alltså (Gyttorp Grouse) fakta :us7 antal hagel :395 st hastighet :390 M/s vikt 32 gram sort: hagel (Bly) kaliber 12,70 nå vad tycker ni ? kanske lite mycket vikt men med den hastigheten den storleken och det antalet hagel så verkar den ju vara perfekt, kanske ett tips. men jag kanske har fel den kanske inte är så bra :wub: ? :smile:

Publicerat

Den duger men jag har samma i u 6...om det kommer en fet kråka;)