Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

det har du nog rätt i blev lite mycket vitt :wub::tongue: följde det som var målat innan så ingen färg skulle bli kvar det är därför det är så mycket :biggrin:

Den kommer nog att funka bra , ska ta och lägga upp på min platsuv i lite olika vinklar när jag får lite tid övers. Den fungerar kanon, kanske kan ge lite inspiration.

/M

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Nu är Uv och nät inpackat i bilen, systemkamren nerpackad och filmkameran och stativ likaså. Var förbi gården vi ska ge oss på imorgon under eftermiddagen och det var bra med fågel i luften. Hoppas på bra sträck imorgon, dom så kallade väderexpertena talar om mulet med 5m/s nordväst. Det blir alla tiders om det slår in, men annars är det bara att gilla läget.

Jag hoppas på att vi kan få in lite kråka innan kajorna börjar sträcka, det verkar vara väldigt olika från gång till gång i detta området. Ibland är det mängder med kråka, vissa mornar nästan ingenting. Kajorna är ju desto mer talrika, så blir intressant hur de reagerar de som överlevde sist. Ska nog lyckas lura in de tveksamma med pipan, brukar som oftast fungera :thumbsup:

/ M

Publicerat

slänger upp 2 bilder på uven innan den ska upp imorgon :smile: . har gjort lite förbättringar sedan sist istället för vit färg i ansiktet så har jag nu rediga fjädrar och sådana små saker. säg vad ni tycker och om det är något jag har glömt, som typ på det stället så ska det helst vara mer fjädrar ,L :thumbsup:

Ser ju bra ut det där Linus :)

Jag ska vara med imorgon, kommer nog bli kul! Verkar som att det inte kommer bli något regn heller :)

Publicerat

Lägger upp ett par bilder på min rugguggla. Den funkar bra!

post-1304-0-86892700-1341601822_thumb.jp

post-1304-0-78177800-1341601836_thumb.jp

Publicerat

Jag sprayar uven flera gånger per år med Radar. Den förvaras dessutom inomhus när jag inte använder den. Jag har klarat mig än så länge....

Fjädrarna låter jag torka och därefter i en papperslåda inomhus. När jag hade dem i förrådet var det odjur som åt upp dem.

Var nog lite otydlig!? De är så att fjädrarna släpper på den. Precis som plasten är för fet eller någe tvättade ändå hela uven med kemisk bensin innan jag började limma.

Tror de blir att göra en ny?

S.

Publicerat

Jag har gjort mina från början, även formen. Men för att få stommen stel använde jag polyester, som fick torka, och limmade sedan med smältlim. Det har hållit i flera år. Kanske stryka på lite polyester då, sådant man använder till båtbyggen med glasfiber utanpå plastuven. Finns på Biltema, :tongue:

Vet inte hur limmet fixar kyla men min har blivit bra.

Publicerat

Ser ju bra ut det där Linus :)

Jag ska vara med imorgon, kommer nog bli kul! Verkar som att det inte kommer bli något regn heller :)

vad roligt att du med kunde följa med Markus :smile: desto fler desto roligare :thumbsup: hoppas plastlimpan funkar bara :tongue:
Publicerat

vad roligt att du med kunde följa med Markus :smile: desto fler desto roligare :thumbsup: hoppas plastlimpan funkar bara :tongue:

Är du uppe :ohmy: Du ska ju upp om 5 timmar!

Skit jakt på dig linus :wink: Och säg till brorsan att de är du som står för skyttet! :thumbsup:

S.

Publicerat

Hmm ungkajorna är fan små. Liksom "stadsduvorna" är de ganska ofta att fåglarna lever när dom trillat ner trots etiskt håll o allt annat rätt. ska man kanske ge sig på us9 bly? borde räcka ut till iaf 30m o täckningen borde vara bra om man har patron som trivs i bössan.

Publicerat

Idag började morgonen sådär, var regn i luften så i all hast fick det bli plastuven som fick tjänstgöra första halvtimmen. Men när vi hade första kråkan förbi, och den tvekade som fan, så fick det bli Uvbyte. Regnet hade då gett sig och vi tyckte oss se att det var finare väder på ingång.

Klockan hade nog hunnit bli 04:15, och vi tyckte att fågeln var sen, iaf mot sist. Skulle tro att dom haft kvällskvist längre bort en vanligt.

post-12160-0-79766400-1341663438_thumb.j

Men det var tur att vi bytte Uv, sakta men säkert började rassla på fågel dock inte något överdrivet tempo och sträcket var förskjutet 200-300 m öster om oss, så halsen var bra torr efter hårt lockande med pipan för att få kajorna att vika in över Uven. Kändes som att dom till en början var lite tveksamma, iaf de första 2-3 omgångarna med fågel ?! Men sen började de arta sig åt det mer postiva hållet.

post-12160-0-16879400-1341663492_thumb.j

Fågeln kom in hårt på Uven och idag lykades vi skjuta 3 kråkor, kändes bra. Mycket mindre kråka än vad det brukar vara i detta området. Kanske skjutit för hårt på dom sista åren. Men kajor finns det mängder av. Vi missa en flock på ca: 1000 kajor som kom högt och långt bort. Tänk om den hade kommit i omgångar??!! Hade även med en filmkamera, blev varierat resultat på filmerna, men har inte filmat så mycket kråkjakt innan så det finns en del att lära märkte jag. Hade visserligen stativ, men måste laborera med lite olika vinklar tror jag innan det blir helt bra. Men 18 min skottsekvenser fick vi iaf ihop.

Var en iaf en morgon som kändes lite trög, trots detta fick vi ihop 42 fågel över Uven. Atlas fick tjänstgöra själv idag med apporteringen och skötte sig i gammal vanlig ordning. Varken någon mästare eller bottenlirare, men är ju trots allt en wachtel ! Sköter sig bra ändå, rutin. Det klarar han sig på.

post-12160-0-18140600-1341663535_thumb.j

Lite av den skjutna fågeln !

/ M

Publicerat

Den kommer nog att funka bra , ska ta och lägga upp på min platsuv i lite olika vinklar när jag får lite tid övers. Den fungerar kanon, kanske kan ge lite inspiration.

/M

post-12160-0-02246300-1341663726_thumb.j

Där är min plastuv, fungerar faktiskt bra. Många gråkappor som åkt dit tack vare den.

/ M

Publicerat

Nu är man nere på jorden igen efter ett par kanske för bra jakter?! Var ute en sväng på ett visserligen nytt ställe, men kammade bara ihop 12 fågel.

Vädret var ju allt annat än bra, men kände att jag ville se hur bra med fågel det var. Det fanns mängder med fågel, dock satt jag fel.

Vindstilla är ju inte melodin när det gäller jakt med Uv. Fick iaf ihop några fina skottsekvenser på film, alltid något.

Imorgon nöter vi vidare, Västermo nästa.

Då har jag iaf med mig lite sällskap, mycket fågel på den gården och besöket i våras resulterade i 110 fågel. Får se vad vi får ihop imorgon, ska ge mig på och filma jakten imorgon med är tanken. :smile:

/ M

Publicerat

Hörrö... du piskar upp hyggliga förväntingar på filmklipp, se nu till att ta dej tid att fixa dem :biggrin:

Ska kolla vädret här, börjar bli sugen på ett race jag med igen. Jag ska nog ge mej på trut och jag tror det blir lilltippen här hemma.

Mvh!

Publicerat

Hörrö... du piskar upp hyggliga förväntingar på filmklipp, se nu till att ta dej tid att fixa dem :biggrin:

Ska kolla vädret här, börjar bli sugen på ett race jag med igen. Jag ska nog ge mej på trut och jag tror det blir lilltippen här hemma.

Mvh!

Håller på att pröva mig fram lite grann, ska få tag i något vettigt program att redigera i :) Vad har du använt? Vi ska ge oss på en gård som hyser stora mängder kajor imorgon. Så jag hoppas på bra jakt, blir att klättra i lärk imorgon.

Jag är mer och mer nöjd över de trånga borrningarna vid jakten, funkar kanon. Det lilla jag sköt imorse var ändå inom tätt håll men det blir fina träffar. Dock skjutit med gyttorp, 7.5 24 gram. Men imorgon blir det att skjuta lite eley!

/M

Publicerat

Har du en normal videokamera så funkar vilket redigeringsprogram som helst. Jag har använt Pinnacle Studio, grymt enkelt att klippa och böka. Tyckte inte det krävdes mycket pill innan man fick kläm på det. Däremot har jag lite problem med min lilla Driftkamera, den sparar filerna i ett format som den Pinnacle versionen jag har på denna dator inte hanterar. Ska trycka i en nyare version här vilken dag som helst och hoppas på att denna burk orkar..

Börjar bli sugen på en uvmorgon som fungerar jag med men måste vänta, får inte in kråkorna i anläggningarna förrän i mitten på juli som tidigast..

Kajorna har dragit delvis från gårdarna här nu men de återkommer om några veckor.

Mvh!

Publicerat

Har du en normal videokamera så funkar vilket redigeringsprogram som helst. Jag har använt Pinnacle Studio, grymt enkelt att klippa och böka. Tyckte inte det krävdes mycket pill innan man fick kläm på det. Däremot har jag lite problem med min lilla Driftkamera, den sparar filerna i ett format som den Pinnacle versionen jag har på denna dator inte hanterar. Ska trycka i en nyare version här vilken dag som helst och hoppas på att denna burk orkar..

Börjar bli sugen på en uvmorgon som fungerar jag med men måste vänta, får inte in kråkorna i anläggningarna förrän i mitten på juli som tidigast..

Kajorna har dragit delvis från gårdarna här nu men de återkommer om några veckor.

Mvh!

Okey, har fått tag i en burk med fire wire så blir väl att pyssla lite med det under veckan. Så får man se om man fått ihop något av kvalitè.

Kråkorna verkar inte vara lika heta på Uven, sköt en sittandes imorse. Men mer än så är det, men efter närmare 160 kajor sista 2 helgerna har jag inte märkt att dom varit mindre arga på Uven än platsuven. Faktiskt blivit förvånad över hur arga dom varit! :biggrin:

Gjorde bort oss i lördags med lite för mycket zoom så missade en del fågel på film. Men nya tag imorgon!

/M

Publicerat

He he.. Det är ju så nu under sommaren och förhösten, man skjuter påtagligt många fler sittande kråkor som landar i träden kring uven. Ungkråkorna har inte riktigt snappat detta med rovfågelhatet men det kommer!

Skrev i ngn annan tråd när någon frågade kring filmkamera.. man ska akta sig väldigt noga när det gäller zoom! Förstör mest tycker jag såvida man inte har stativ och filmar aktivt så att säga.

Kollat in vädret nu, tar jag mej ur sängen i morgon så kör jag ut med trutbulvanerna..

Mvh!

Publicerat

Är det något speciellt sädeslag (eller annat) man skulle kunna åtla med som kråkorna föredrar? Fiskrens/slaktavfall är tyvärr inte aktuellt att lägga ut på mina marker....

Publicerat

Någonstans mellan 65 och 75 trut i morse.. 5 korp och 2 mås dessutom :thumbsup: Enda tråkigheten var att kamerabatteriet var tvärslut. Bistert att bryta trots att det fortfarande flög rätt bra, regnade lite och det gör ju att truten håller igång hela dagen. Hade nog fan kunnat skjuta tresiffrigt om man orkat bita sig fast..

Aldrig skjutit så mycket i den här anläggningen så lite stort är det!

Mvh!

Publicerat

Grattis Hippen, resultaten kommer när man är duktigt och ligger i,

hur gillar du pluggen? Läser att du fortfarande är kär i Miragen, ohotade bäst eller bara lika bra?

/Christian

Publicerat

Hade med mig en ung grabb på jakt på förmiddagen. Det regnade lite men det var spännande! Vi skrämde upp en fasan tupp och såg en massa duvor. Sedan skrämde vi upp ca 50 måsar och en kråka som kom på lige långt håll. Vi såg några skator som vi smö på så stötte vi en kråka i skogen som jag sköt med ett snabbt sido skott. Sedan såg vi en del skator mm. Mycket roligt var det. ( Det var min första kråka också:) ) Och nu har grabben blivit fast för jakt också:)

Publicerat

Grattis. härlig mängd fågel heltklart! Då föregående talare frågar om du är nöjd med pluggen så måste ju självfallet prylnörden i mig fråga vad det är du skjuter med?

Publicerat

Grattis Hippen, resultaten kommer när man är duktigt och ligger i,

hur gillar du pluggen? Läser att du fortfarande är kär i Miragen, ohotade bäst eller bara lika bra?

/Christian

Suprem Compen är grym! Comforten levererar en viss rekyl faktiskt och på nära håll så.. ja inom 30 m.. så ligger man i framkant på fågeln. Trots klena hagel så river den fint! Märkte att de höga var mer döda när de kom ned med den än med Miragen.. Men att Miragen öht tar ned 40 m trut tycker jag är smått osannolikt! Rev i en näve av de gröna med och de gick finfint även de utan tvekan. Goooood shit!

Då föregående talare frågar om du är nöjd med pluggen så måste ju självfallet prylnörden i mig fråga vad det är du skjuter med?

Mirage T4 Pro Extra 24 gr blytrap i röd papphylsa och filtförladdning. Kolla om Torsbo har plockat in nya för jag tog de sista.. eller Daddyo tog dem åt mej har jag för mej :woot:

Mvh!

Publicerat

Haha okej får fråga dom :) ska förbi där i helgen nästan så en sväng dit kanske är befogad iaf :)

Testade nya pluggen o första känslan va: fan är dom tomma? ingen rekyl öht o tala om. dock visade det om än klena resultatet annat. dom föll fint o nu va dom döda när dom föll oxå :)

Publicerat

Någonstans mellan 65 och 75 trut i morse.. 5 korp och 2 mås dessutom :thumbsup: Enda tråkigheten var att kamerabatteriet var tvärslut. Bistert att bryta trots att det fortfarande flög rätt bra, regnade lite och det gör ju att truten håller igång hela dagen. Hade nog fan kunnat skjuta tresiffrigt om man orkat bita sig fast..

Aldrig skjutit så mycket i den här anläggningen så lite stort är det!

Mvh!

Riktigt bra morgon, kul! Vi hade en sämre morgon på gården vi var på i Måndags, slutade med 16-17 fågel. Flög väldigt dåligt! Men dom var på en närliggande gård den morgonen, som vi har jakten på visserligen. Men vi satt ju så klart inte där! Typiskt!

Nu blir det en veckas semester snart, sen är det på`t igen så fort man är hemma! Väldigt mycket vitfågel som förbannat arga påm uven, hur upplever du dom på din Uv ?

/ M