Publicerat Juni 26, 201213 yr Hmm den jag sköt med sist var Hålspets men ingen subsonic ja ja bara att leta vidare Jag kör med Winchester Laser hålspets. Den är rätt snabb och gör rätt stora hål i fågeln, men dom dör på en gång. Inget att välja på fågel om du vill äta den efteråt. Jag bytte till den ammon för jag hade några insidenter med att min cci standard inte dödade fågeln. En gång sköt farsan en kråka men min bössa. Kulan tog i axeln på fågeln och studsade av så fågeln blev bara vingad. Skottet var en ren bresida.
Publicerat Juni 26, 201213 yr Någon här som kommit igång med skyddsjakten än? Ska skyddsjaga åt en bonde som har problem med att dom hackar sönder balarna osv
Publicerat Juni 26, 201213 yr Gjort ngr raider på kajor mestadels med luftgevär nattetid.. Mvh! Okej Längtar som fan tills jag och farsan ska dit Ska nog först jaga dom me winchester magnum och sen så blir de väll i ett gömsle me hagel och bulvaner Mvh
Publicerat Juni 26, 201213 yr Okej Längtar som fan tills jag och farsan ska dit Ska nog först jaga dom me winchester magnum och sen så blir de väll i ett gömsle me hagel och bulvaner Mvh skitjakt på dig då
Publicerat Juni 26, 201213 yr Såg en massa kråkor flyga runt på åkern och en del landade... Väldigt irriterande, vill gärna bli av med dem....samma som alla andra här.. 1 juli blir det vara ute varje dag/kväll efter jobbet och skjuta bort dem. Förhoppningsvis!
Publicerat Juni 26, 201213 yr Såg en massa kråkor flyga runt på åkern och en del landade... Väldigt irriterande, vill gärna bli av med dem....samma som alla andra här.. 1 juli blir det vara ute varje dag/kväll efter jobbet och skjuta bort dem. Förhoppningsvis! Härligt! Skitjakt på dig!
Publicerat Juni 27, 201213 yr Jag tänkte sticka ut och prova jaga kråka över bulvaner och även tuta lite i lock pipan den 1 juli. Jag har aldrig testat detta förut så jag undrar när på dagen är bäst för denna jaktform?
Publicerat Juni 27, 201213 yr Enl min erfarenhet så tidig morgon. Bulvanerna och du själv på plats i ett bra kamoflerat värn innan det gryr, ta en kopp kaffe och nån macka tills man hör första kraxandet och sen är det bara att tuta och köra. Markus
Publicerat Juni 28, 201213 yr Funkar det att köra uv nu? Bonden som har marken har inte slått ännu! Är så jäkla sena här uppe!. S.
Publicerat Juni 29, 201213 yr vi pratade om ammunition tidigare i tråden vet att brorsan har 2 st askar (nike- skeet blyhagel) us,9 tyvärr men det är 28 grammare så det är väl ett plus. men min fråga får man jaga med så liten trapp? och om man får det går det att skjuta kråkor på 25 meter med dom patronerna ?
Publicerat Juni 29, 201213 yr Linus. Det funkar men är inte att rekomendera!! Du får ofta skadskjutningar och det är inget man ska försöka uppnå. Betala hellre lite mer för ett par askar med marginal där du vet att viltet dör omedelbart vid träff. Jag har slutat använda 24g 7,5or. Mest för att undkomma de skadskjutningar som blev då man missbedömde avstånd. O jag kan lova att det gör man. Med 28g 7,5or har jag nästan uteslutande paket som trillar från himlen. Resten e skyttetekniskt.. Men e man duktig skytt o kan hålla 20m så........
Publicerat Juni 29, 201213 yr Är inte helt med Jimbolo... givet att ni håller er inom 25 meter OCH sköter skyttet så är det inga problem. Men som Jimbolo är inne på, fibbla med avståndsbedömningen så har ni snart springjobb
Publicerat Juni 29, 201213 yr han hade en halv ask gyttorp fhesant 6,or 30 gram. och elay 7,or 30 grams, elay tror jag funkar bra? ni som kan detta så bra hipshot och jimbolo ni kanske kan ge lite tips på ammunition ? brorsan är ju ganska ny på kråkjakt och jag med dom jakt affärer vi har nära oss är bara: Jaktia och småländskavapen och där har dom mest bara Gyttorp
Publicerat Juni 29, 201213 yr kan detta vara något ?: Gyttorp Lead sport us (7,5 28 gram bly) 350 st kulor och hög hastighet 410 m/S. är en övningspatron men den verkar ju vara perfekt efter vad ni har berättat tror ni det kan vara något eller ska man helt skita i Gyttorp när det gäller kråkjakt ?
Publicerat Juni 29, 201213 yr Låter bra som ett bra alternativ. Att jag skrev 20m hippen e för att 5m hit eller dit ofta kan vara svårbedömt mot klar himmel utan riktpunkter. Därför skrev jag ner det med flit
Publicerat Juni 29, 201213 yr Funkar de med uv nu? har bara kört det på vintern alldrig mitt i sommaren? Någon som provat? S.
Publicerat Juni 29, 201213 yr uven funkar året runt. Har dom problem med fågel som går på balarna så kanske ett par kråkbulvaner på balarna skulle funka bra? Jag ska testa den teorin på söndag, får se hur det går. Då det kommer till ammo så brukar jag rekomendera gyttorps 30g 6or, då har man marginaler. Jag använder lite var som finns i skåpet och har således sänkt kaja med allt från 24g 9or i stål till 40g 5or i bly även om just gyttorps 6or är min favorit för fågeljakt.
Publicerat Juni 30, 201213 yr En liten udda fråga kanske men jag kom att tänka på det nu när jag satt här. Om man är ute och jagar kråka tex och vi skjuter i ca 45 g lutning. Hur långt färdas haglen då och gör dom någon skada/verkan när dom sen faller ner?
Publicerat Juni 30, 201213 yr Och som ett stilla snöhagel regnar det ner, normalt ofarligt men man bör nog undvika ögonkontakt Men att det är tämligen ofarligt brukar inte drabbade husägare bry sig om när (de har plåttak) det föklaras, så det bör undvikas
Publicerat Juni 30, 201213 yr Låter bra som ett bra alternativ. Att jag skrev 20m hippen e för att 5m hit eller dit ofta kan vara svårbedömt mot klar himmel utan riktpunkter. Därför skrev jag ner det med flit Ok! Grejen är att missar man och skjuter på lite längre håll så åker nog kråkan ned i alla fall...om man träffar.. och den är sällan död. Funkar de med uv nu? har bara kört det på vintern alldrig mitt i sommaren? Någon som provat? Ja det funkar att jaga med uven sommartid men fåglarna blir sällan snortokiga på den.. Man ser fler fåglar som inte bryr sig men man får in många iaf. Ungkråkorna är rätt säkra att ta in men de är sällan förbannade mest nyfikna. Något som skiljer rejält mot våren är att man skjuter betydligt många fler fåglar sittande. De landar helt enkelt i närheten av uven och sitter där och kollar läget. Smyger upp bössan då och inväntar nästa, klipper den sittande när jag har bra läge på en i luften över mej. Viktigt dock att försöka hänga ett lik i uvens klor, inbillar mej att just ungkråkorna är väldigt fundersamma och nyfikna på detta. han hade en halv ask gyttorp fhesant 6,or 30 gram. och elay 7,or 30 grams, elay tror jag funkar bra? ni som kan detta så bra hipshot och jimbolo ni kanske kan ge lite tips på ammunition ? brorsan är ju ganska ny på kråkjakt och jag med dom jakt affärer vi har nära oss är bara: Jaktia och småländskavapen och där har dom mest bara Gyttorp De funkar bra.. Läskigt dock med så få Tänk om ni spikar detta och prickar helt rätt avseende utflugna kråkungar och får en jävla rulljans? Mvh!