Publicerat December 13, 201312 yr Ska ta en tur jag med men mest för att se om träd o gömsle står kvar eller om de blåst bort/ner. Förväntat resultat: 3 kråkor 1 trut Allt utöver är en bonus.
Publicerat December 13, 201312 yr Måste förtydliga: Eftersom jag knappt ser några djur på vår lilla mark så är det viktigt att bössan känns fin, för jag står liksom mest och klämmer på den under jakt. Nu har jag klämt klart på min Baikalbock så det skulle vara kul med nytillskott. Kanske att man till och med kan få en halvauto som det "femte vapnet" och slipper sälja nån av de andra hagelbössorna.
Publicerat December 13, 201312 yr Ska ta en tur jag med men mest för att se om träd o gömsle står kvar eller om de blåst bort/ner. Förväntat resultat: 3 kråkor 1 trut Allt utöver är en bonus. Kul! Så där tänker jag med i vanliga fall.. Stället jag ska till i morgon är så jävla lynnigt så där är det omöjligt att sia, kan bli 7 kan bli 117 typ..
Publicerat December 13, 201312 yr Jag kommer ha hammare, spik o såg med mig för att vintersäkra gömslet. Har hittills rasat samman samtliga vintrar men i år....... Dvs om de finns ngt öht kvar att säkra. De e ngt speciellt att stå i 1m snö o jaga kråka. Har ni inte testat så gör det. Men än dröjer de tills man kan göra det. Såg försten nån lånhårig sak med hästsvans aggera skytt på JoFs sida ca 1.16 http://jof.se/2013/10/29/spanielprov-i-skarpt-lage/ Nån som känns igen?
Publicerat December 13, 201312 yr Mmm såg det jag med efter tips från någon signatur här på forumet.. Vintern brukar vara rätt död här.. ifos blir jag väldigt bekväm, pulsa djupsnö och frysa rumpan av mej har aldrig lockat så jag brukar invänta plusgrader innan jag överväger att ge mej ut. De gånger jag testat har jag för mej att det inte lönat sig..
Publicerat December 13, 201312 yr Måste förtydliga: Eftersom jag knappt ser några djur på vår lilla mark så är det viktigt att bössan känns fin, för jag står liksom mest och klämmer på den under jakt. Nu har jag klämt klart på min Baikalbock så det skulle vara kul med nytillskott. Kanske att man till och med kan få en halvauto som det "femte vapnet" och slipper sälja nån av de andra hagelbössorna. Benelli montefello där har du träbit;-) S
Publicerat December 14, 201312 yr Detta är en populär post. På plats, hunnit m en kopp med. Hoppas skotten räcker, 150 m ut o ytterligare ett gäng i bilen.. Skulle visst komma regn så det blir nog inga problem. Smockfullt m kajor i Zalixen o kråkor som har nattkvist 100 m bort. Mr Browning äter WhiteGold i halvtub underpipan o Saga Elite 28 gr i 7/8 dels tub i överpipan och vill med detta önska Upplands kråkor god morgon! Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 14, 201312 yr hamnade lite off i förhållande till mina kumpaner imorse. Dimma och stendött, gässen låg i sjöarna och kacklade så vi blev tagna på sängen när kråkorna började flyga över oss. satt 10-12m bortanför de skjutglada gossarna. Men städade upp ganska så bra. x-full kräver lite mer hantering men den gjorde nog min dag. Mot slutet bedömde de två kajor som skjutbara. fyra smällar senare ser jag den ena kråkan vingla lite. flyger snett ifrån mig och det blev snabbt rejält styvt. Ettan och tvåan gick och ser hur x- pipan gör susen. Tokhunden fick hämta in en allt för pigg kråka. Var nog upp mot 55+ meter när jag tände på och kamraterna var inte helt nöjda med sitt misstag. Slutade gott, framförallt som kråkan fick ge igen lite genom att nypa Svima-sven i tummen. Inte en gås. Men lite blandat fick vi ner. Plattmorgon och 11 i backen. Inte en enda serpentin-trut :-( /M
Publicerat December 14, 201312 yr Gömslet stod stabilt kvar o inga tecken att det varit storm på tippen. Möjligtvis fick ja fylla på lite ris runt kojjan. Som jag trodde var de en seg morgon. Fick ner 6 kappor 1 trut 1korp 1 kajja o en skata. Hade hoppats truten flyttat söderut nu, men icke. De drar upp kråkorna på för höga höjder, tycker jag mig se, då de kommer in. Både grå o eu-kråkorna. Nån som märkt detta? När havsörnen och snön kom var de bara att packa ihop o åka hem.
Publicerat December 14, 201312 yr Seg morgon.. började med en dubbelbom, vart sur, sköt en dubblé därefter och nästa sväng var lite kul.. Lyfte och klippte en, tog en till direkt båda nere. När jag bröt bössan och laddade om så kollade jag upp, får se ytterligare en kappa som mådde illa. Måste legat lite för nära någon av dem jag tog för den tecknade för smäll i huvudet och snurrade runt runt runt. Tillslut gav den sig och damp Bokför tre fåglar på två skott där Sen var det segt som fan. Vart 19 plus 4 trut, bröt tidigt pga ymnigt snöfall.
Publicerat December 15, 201312 yr går det att jaga dom i början av januari och så sent typ? dom måste väl in och födosöka på stora gårdar och sånt.
Publicerat December 15, 201312 yr Självklart. Kallt som fan och rätt obehagligt men mycket snö gör att de är lätta att dra på en åtel, gärna i anslutning till en gård där de är vana att käka djurfoder. Man kanske inte ens behöver åtla, ska de dit ändå så brukar man kunna skjuta rätt ok ändå.
Publicerat December 19, 201312 yr Detta är en populär post. bad en kompis göra en tecknad profilbild till Youtube. och såklart är kråkjakten med i bilden !
Publicerat December 22, 201312 yr Snyggt linus! Jag ska testa en sväng imorgon, lite halvoseriöst med tanke på årstiden. 5 bulvaner, nyskjuten kanin som passas på plats samt "MID". Jag försöker få kläm på hur man enkelt skjuter ett par skadefåglar för en rimlig peng och varför kan undras. Av den enkla anledningen att jag ser alldeles för många bönder med hundratals svartfågel och jag ser enbart jaktmöjligheter. Tycker personligen att kråkjakten är fruktansvärt underskattad! + Smart + Ser bra + Ofta roliga skott + Ofta många skott + Viltvård!! + Billigt! - Inget kött Jag har hittills skjutit en kråka som enbart var för pipan men testade polarens MID i fredags (min försvann) och direkt kom det tio skator som tyvärr såg min apportör (vit spaniel). De oseriösa försöken beror på just nu, ganska dåliga marker. strötid men alla bäckar små! Jag använder en gammal B.C Miroku och oftast full/halv i 71cm pipor men är det riktigt trångt och enbart nötskrikor och skator förväntas brukar jag använda mina skeetpipor. I förstapipan (halv) lägger jag oftast en 28grams 7,5a och i den trånga pipan oftast en 32grams 6 eller 5 beroende på om jag jagar på markerna där det ofta kommer trut. Allt under 25 meter gör 7,5orna paket av (trut, kråka osv.) men är det över 30 så vill jag ha lite mer tyngd. Tycker fler borde prata om vilken ammostorlekar osv de använder. Choker är också trevligt att veta!
Publicerat December 22, 201312 yr Tråden är väl full av US-nummer? Jag kör med Thunder Lead 28gr 7,5 utmärkt kapacitet
Publicerat December 23, 201312 yr 20 bocken full och extra full. Helst Eley impax US 6. Benellin 3/4 eller full. Rio US 4 (äntligen slut) US6 grouse då de var de som fanns:-( S
Publicerat December 23, 201312 yr Så som jag sitter funkar för kråkor 1/2 o 28g 7,5or bäst. E de kinkiga o höga sätter jag i 7/8 choke för att ha lite bättre effekt nå meter till.
Publicerat December 23, 201312 yr Morgonen gav två nötskrikor men lockade in c.a 10stycken. Den ena skrikan satte sig på 25 meter och slog över till den fulltrångborrade pipan och sköt med Fiochi US6 32 grams. Dun av moln men skrikan flög men som tur är så fick jag ner den i andra smällen.
Publicerat December 24, 201312 yr 20 bocken full och extra full. Helst Eley impax US 6. Benellin 3/4 eller full. Rio US 4 (äntligen slut) US6 grouse då de var de som fanns:-( S Hur många gram hagel i Rio 4:orna? Sköt 500 slika 32 gram bly o gillade dem skarpt! Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 24, 201312 yr Morgonen gav två nötskrikor men lockade in c.a 10stycken. Den ena skrikan satte sig på 25 meter och slog över till den fulltrångborrade pipan och sköt med Fiochi US6 32 grams. Dun av moln men skrikan flög men som tur är så fick jag ner den i andra smällen. Man ska träffa med :-))) Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 24, 201312 yr Man ska träffa med :-))) Sent from my iPhone using Tapatalk haha, trodde också först jag bommat men mitt samvete kan inte acceptera det isf! God jul kråkjägare!
Publicerat December 24, 201312 yr Hur många gram hagel i Rio 4:orna? Sköt 500 slika 32 gram bly o gillade dem skarpt! Sent from my iPhone using Tapatalk 34gram tror jag de var? Ljusblå patroner 12/70. Rostar satan! S
Publicerat December 24, 201312 yr Måste vara gamla grejer, blå 32, gröna 30, svarta 36. Bra skit iaf.. Hinner dina puppor rosta?? :-) Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 24, 201312 yr Vänta, 34.. Låter som stål faktiskt. Sent from my iPhone using Tapatalk