Publicerat Februari 1, 201412 yr Rekade o skottade fram gömslet idag. Helvitt men fortfarande "lite" snö på tippen. Bara några dm. Såg 3 örnar, 100talet trut o 3-400 svartfågel. Bra tryck me andra ord. Om bara snön ville sluta strila ner hela tiden ska uven få komma upp imorgon. Har ni erfarenhet av att jaga med uv i samma område som örn och med vilket resultat isf? Normalt brukar fågeln skygga då örnarna bara far omkring men dessa satt nere på backe o i topp.
Publicerat Februari 1, 201412 yr Vill du sitta i en gran och titta kråkor så kanske vi kan fixa något här ute... Nu kanske jag inte är så mycket ornitolog med kikare som vill komma med i klubb 300, utan mer sikta svart/grå/vit-fågel över siktet på hagelspridaren med laddat osäkrat läge. Men om du har tillgång och tillåtelse till en skogsbacke nära en åker eller holme ute på fält så är jag inte den som bangar ett upprop för kråkjakt någon helg framöver
Publicerat Februari 1, 201412 yr Rekade o skottade fram gömslet idag. Helvitt men fortfarande "lite" snö på tippen. Bara några dm. Såg 3 örnar, 100talet trut o 3-400 svartfågel. Bra tryck me andra ord. Om bara snön ville sluta strila ner hela tiden ska uven få komma upp imorgon. Har ni erfarenhet av att jaga med uv i samma område som örn och med vilket resultat isf? Normalt brukar fågeln skygga då örnarna bara far omkring men dessa satt nere på backe o i topp. Spänn fast uven ordentlig! Örn fan knäck stången för mig! Och stången for ner i gömslet! S.
Publicerat Februari 1, 201412 yr Precis.. Tror det finns ngn bild i Svensk Jakt och här på forumet på en havsörn som dyker greppar och försöker dra med min ena uppstoppade uv Det var jävligt nervöst, den kom så fort så jag hann inte skjuta i luften som jag brukar när de blir för närgånga.. Men den höll riktigt bra faktiskt!
Publicerat Februari 1, 201412 yr Då är det ju bara att hoppas på fågel imorn. Och att man vaknar när klockan ringer. Får bli en Wirre mindre ikväll så det inte blir som förra söndagen, haha
Publicerat Februari 1, 201412 yr [quote name="Hipshot" post="767384" timestamp="139127329Precis.. Tror det finns ngn bild i Svensk Jakt och här umet på en havsörn som dyker greppar och försöker dra med min ena uppstoppade Det var jävligt nervöst, den kom så fort så jag hann inte skjuta i luften som jag brukar när de blir för närgånga.. Men den höll riktigt bra faktiskt! Räddade Droggots fina uv förra våren. Var bra nära. Var meningen att vi skulle köra hans riktiga uv. Men efter mycket obs av kroknäbb så vart de inte så. Brukar bara va sopor av uven efter kontakt. S
Publicerat Februari 1, 201412 yr Haft mkt örn inne förr o aldrig haft problem med uven. Iof viftat friskt. Däremot har jag fått för mig att fåglarna vill ha stenkoll på örnarna o bryr sig inget om uven ist. Har ni märkt ngt liknande?
Publicerat Februari 1, 201412 yr Haft mkt örn inne förr o aldrig haft problem med uven. Iof viftat friskt. Däremot har jag fått för mig att fåglarna vill ha stenkoll på örnarna o bryr sig inget om uven ist. Har ni märkt ngt liknande? Instämmer i de sista! S.
Publicerat Februari 2, 201412 yr Tänkte inte på de förrän idag. Det e havsörnar jag har inne på tippen. Är de måntro mindre agressiva än kungsörnen mot uv. Hade de i blickfånget ett par gånger idag men de ignorerade uven totalt. De gjorde dock inte kråkor o korp Skulle nog varit tredubbelt om de inte vore för snöstorm o dimma idag. Men jag e nöjd me 25 talet fågel denna årstid o framförallt i dagens väderförhållande.
Publicerat Februari 2, 201412 yr Räddade Droggots fina uv förra våren. Var bra nära. Var meningen att vi skulle köra hans riktiga uv. Men efter mycket obs av kroknäbb så vart de inte så. Brukar bara va sopor av uven efter kontakt. S dom ger sig inte heller. råkade sätta upp uven vid ett ormvråksbo inte så uppskattat tror dom höll på o skrek i 2 timmar ...
Publicerat Februari 2, 201412 yr Detta är en populär post. De är konstiga de där krognäbbarna , ibland verkar de vilja slita uven i stycken och ibland bryr de sig inte ett dugg, Här är en film från vår senaste kråkjakt, håller fortfarande på att lära mig redigeringsprogrammet och är inte helt van vid kamerafästet på bössan, så det blir lite hastiga/ryckiga scener men några blev bra iallafall http://www.youtube.com/watch?v=dtr4hoLcc-Y
Publicerat Februari 2, 201412 yr Gillar komentaren " Va Va de fö nått?" S. Jo, kom på att det låter lite riskabelt nu i efterhand , men blev osäker om det var kajor eller råkor för dom flög mycket lugnare än va kajor normalt gör, att det var lovlig kråkfågel var jag dock 100% säker på
Publicerat Februari 3, 201412 yr Det börjar milda på nu, snön är snart helt borta här om kring. Vad tror ni kommer sträcket att köra igång eller är det för tidigt?
Publicerat Februari 3, 201412 yr Jag fick en gammal sliten uppstoppad duvhök av en arbetskompis. Näbben hade släppt och den började väl se allmänt sunkig ut. Ska bli kul att prova den på tippen om någon vecka :-D Ska bara försöka fixa till den lite innan. Skickat från min C6903 via Tapatalk
Publicerat Februari 3, 201412 yr Tänkte inte på de förrän idag. Det e havsörnar jag har inne på tippen. Är de måntro mindre agressiva än kungsörnen mot uv. Hade de i blickfånget ett par gånger idag men de ignorerade uven totalt. De gjorde dock inte kråkor o korp 2014-02-02_14-44-02_656.jpg Skulle nog varit tredubbelt om de inte vore för snöstorm o dimma idag. Men jag e nöjd me 25 talet fågel denna årstid o framförallt i dagens väderförhållande. Ny i tråden, måste ändå fråga... Korp....? Skickat från min C6903 via Tapatalk
Publicerat Februari 3, 201412 yr Ny i tråden, måste ändå fråga... Korp....? Skickat från min C6903 via Tapatalk På tippen får man skjuta korp "Jakträttshavare får under samma tid bedriva jakt efter sådana djur samt korp, havstrut, gråtrut, fiskmås och skrattmås: i en anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet."
Publicerat Februari 3, 201412 yr På tippen får man skjuta korp Ok, på "våran" tipp har vi haft lite olika besked om just detta...Fast det vet ju inte korpen ;-) Skickat från min C6903 via Tapatalk
Publicerat Februari 3, 201412 yr Ok, på "våran" tipp har vi haft lite olika besked om just detta... Fast det vet ju inte korpen ;-) Tack för det! Skickat från min C6903 via Tapatalk Skickat från min C6903 via Tapatalk
Publicerat Februari 3, 201412 yr Det börjar milda på nu, snön är snart helt borta här om kring. Vad tror ni kommer sträcket att köra igång eller är det för tidigt? man får börja reka lite.....skulle åkt ut idag när jag slutade tidigt men det får man inte tänka för jag fick visst annat att göra var nere i s-tälje och gjorde lite jobb idag
Publicerat Februari 3, 201412 yr Detta är en populär post. Tror inte jag lyckas hålla benellin inlåst i helgen Den vill nog ut våras tillsammans med kråkorna S.
Publicerat Februari 3, 201412 yr Tror inte jag lyckas hålla benellin inlåst i helgen Den vill nog ut våras tillsammans med kråkorna Den hoppar i skåpet så det dunsar i hela huset... S.
Publicerat Februari 4, 201412 yr Ok, på "våran" tipp har vi haft lite olika besked om just detta... Fast det vet ju inte korpen ;-) Skickat från min C6903 via Tapatalk Skyddsjakt kan ju begränsas utifrån vilket behov av skyddsjakt de finns på anläggningen.