Publicerat Februari 4, 201412 yr Vad tror ni om den här till kråkjakten? Skickat från min C6903 via Tapatalk
Publicerat Februari 4, 201412 yr Kråkorna lär säkert ta sig en extratitt på den men vingarna lär inte klara mkt vind. Frågan är väl mer hur närgångna de vågar bli en fågel med utfällda vingar? Har en uppstoppad ormvråk med vingar rakt ut och höll på o få kråkdäng då jag skulle flytta den en gång utomhus.
Publicerat Februari 7, 201412 yr Egentligen blocket tips men kanske någon intresserad i kråktråden...man skulle bott i Skåne idag. http://www.blocket.se/kristianstad/Fadderjakt_52001514.htm?ca=11&w=3
Publicerat Februari 7, 201412 yr Detta är en populär post. Tack för tipset Fredde, bor 7-8min ifrån Bromölla, skickat ett mail till han nu så håll tummarna
Publicerat Februari 8, 201412 yr Jag och hs_merkel var ute och jagade kråka vid en rävåtel i morse.Morgonen började utmärkt med att min vapenskåps nyckel gick sönder. Ett stift bröts av så jag kunde inte öppna skåpet Som tur var fick jag låna hs_Merkels Benelli med ammo. Tusen tack för det kompis! Kråkjakt var väll lite fel att kalla det. Mer skat vak. Jag fick skjuta en kråka vid 8 tiden som var riktigt sur på uven där efter kom det inga mer kråkor. hs_merkel plockade ner 2 skator som träade vid uven plus att vi fick parta på en till skata till. Tror inte riktigt kråkorna har kommit hit än. Vi hade i alla fall trevligt i kråk kojan.
Publicerat Februari 8, 201412 yr Lite annorlunda morgon;-) men de var kul:-) höll på att få byta fönster karm på Droggots koja;-) S.
Publicerat Februari 8, 201412 yr Snöglopp dimma regn o totalt stiltje. Fick ner ett par höga kråkor o en lite mer normal. Vart lite bifångst med så 12 fågel totalt på 2 bössor. Var jäkligt nervös o skrek rätt högt då kompisen lyfte bössan mot dagens första fågel. Det var en örn som kom in över oss. Kan tillägga att det var tät dimma o fåglarna bara poppa fram ur den. Hade en örn till över oss o jädrans vilka rejäla fåglar de är
Publicerat Februari 8, 201412 yr Flyttade gömslet idag inför jakterna nästa vecka. Flög rätt mycket, 3 måsar och ett par trutar kom över gömslet också, dags redan?
Publicerat Februari 8, 201412 yr Vad tror ni om morgondagens förhållanden? Vinden ligger exakt rätt, men lite kraftig kanske. Inge kul med regn heller. Är det värt det? Känner att jag behöver återfå lite motivation och jaktglädje, så en morgon utan fågel tar nog knäcken på mig. Kanske bättre att vänta några veckor till att sträcket är igång.
Publicerat Februari 8, 201412 yr Bästa tiden, 8-9, ska de ju vara uppehåll! Här går iaf solen upp 07,58. Själv utgår ja alltid från att inte skjuta ngt så allt som faller är en bonus. De e kul att beskåda naturen då dn vaknar upp också. Rekognisering = framgång i jakten.
Publicerat Februari 8, 201412 yr Skånepojken.. försök att förstärk nätet med gammalt dött gräs, såg lite glest ut. Regn och rusk är ingen höjdare, bättre att sova och invänta bättre väder.
Publicerat Februari 8, 201412 yr Vad tror ni om morgondagens förhållanden? Vinden ligger exakt rätt, men lite kraftig kanske. Inge kul med regn heller. Är det värt det? Känner att jag behöver återfå lite motivation och jaktglädje, så en morgon utan fågel tar nog knäcken på mig. Kanske bättre att vänta några veckor till att sträcket är igång. Sov!
Publicerat Februari 9, 201412 yr Jag skulle akta mig att tipps från ovanstående. Sova kan man göra då man blir gammal o lytt. Bästa jaktresultatet har jag haft i dåliga väderförhållanden då jag själv hade för avsikt att sova. Tack o lov kom ja på bättre tankar o just en morgonen råkade 55gråkappor hamna framför mitt gömsle. Bara för att ngt är högst troligt på ett ställe kan de vara helt annorlunda på ett annat. Min erfarenhet är att det mest troliga är att väderprognoserna bara stämmer till viss del. Viktigare är att rekat fågeltillgången dessförinnan. Sträckande fågel är mer förutsägbar på väderförhållanden. Min morfar sa en gång -"De fälls iaf inget vilt i sängen.."
Publicerat Februari 9, 201412 yr Har provat båda. idag vart de Noll! Men de är upp till var och en. Hade jag haft en tipp att jaga på hade jag nog varit mer motiverad. I dag var de slaskjakt för att reka ett nytt ställe. Dock såg jag endast 2 korp. Men vet att sträcket går där någon stans? Gäller bara att hitta de. Men har sätt mycket fågel i området. Vill inte riktigt hålla med morfar din. Då mus går att nedlägga i sängen S.
Publicerat Februari 9, 201412 yr Jakten startar iaf inte i sängen. Då ska man ha riktig tur eller otur!
Publicerat Februari 9, 201412 yr Jag vet inte, självklart finns undantag, men jag kör aldrig i regn. Min uv är på tok för värdefull för att blöta ned. Däremot så har jag fått duggregn på den några gånger men aldrig skjutit några strålande resultat i sånt väder.
Publicerat Februari 9, 201412 yr Åkte tillbaka på eftermiddagen där jag var i morse. Såg 8 kråkor komma över den tänkta uvbjörken. De som är skit är att jag skulle behöva en båt pga allt vatten!(översvämning) Ska försöka prata med grannarna då de gick hästar 300m därifrån. Spelar ingen roll om platsen är bra om man bara får jaga en gång S.
Publicerat Februari 13, 201412 yr Ni som använder bukskinn med fjädrar från and/annan fågel på uven; bereder ni dem något innan ni limmar på dem? Har fixar två änder och fick fin fina stycken med bukfjädrar. Hoppas på att jaga lite över uv denna vår! Skickat från telefonen.
Publicerat Februari 13, 201412 yr Nu verkar det vara släppt att kråkdagen som tidigare nämnts i tråden blir 29 Mars ute på Årsta säteri. http://krets.jagareforbundet.se/haningetyreso/events/krakjakt/ Det gick tyvärr inte att lägga in detta i kalendern på jaktsidan, kanske Hippen som är admin kan skapa ett event av detta.
Publicerat Februari 13, 201412 yr Nu verkar det vara släppt att kråkdagen som tidigare nämnts i tråden blir 29 Mars ute på Årsta säteri. http://krets.jagareforbundet.se/haningetyreso/events/krakjakt/ Det gick tyvärr inte att lägga in detta i kalendern på jaktsidan, kanske Hippen som är admin kan skapa ett event av detta. Inte en susning dessvärre..
Publicerat Februari 16, 201412 yr Jag undrar om det finns möjlighet att få följa med någon på kråkjakt i närheten av Stockholm? Bor en bit söder om stan och med närheten menar jag max två timmars bilfärd. Nu har jag ju ännu inte fått min bössa så syftet med att följa med är dels att se och lära och dels att låta labben få apportera lite. Jag kan stå för fika och en eller två apporterande hundar.
Publicerat Februari 16, 201412 yr Vart en sväng idag för att kolla ett nytt ställe. Helt fel dag att prova de på! Byvind på 17s/m. Och regn. När vi komm dit så hade gömslet blåst sönder. Tur jag hade med mina sjusterbara stolpar. Upp med Uven som fick mycket stryk idag! Regn, blåst och två ormvråkar som läxa upp stackarn! Var inge riktigt drag? Hade in 10 fågel fem var sura. Dom hade problem att attackera i den hårda vinden och drog sig för de. Hade igentligen bara ett läge. Och efter de rattade vi i trängre. Slöt med 6 fågel. Vilket får vara godkänt i dessa förhållanden.