Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Det är ju fint väder iaf...

post-11653-0-00699100-1389171221_thumb.j

• Svar 4,6k
  • Visningar 516,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Fick du se någe mer utom fint väder? Typ kråka :wink:

S

Publicerat

Knappt, en kråka å en skata trilla och då var skyttet hundra procentigt. Mao inte mycke rörelse på fågel.

En duv eller sparvhök kom och hälsa på med klorna före.

Sent from my HTC One using Tapatalk

Publicerat

Denna tråden handlar mest om kråkjakt med uv, men jag jagar rätt mycket med bulvaner med så tänkte skriva lite tips/trix till kråkjakt med bulvaner, (detta är sånt som funkat för mig, vissa kanske får andra saker att funka bättre men lägg gärna till dem, man kan aldrig få för mycket tips ;)

*plast bulvaner funkar hyfsat men inget slår uppstoppade/riktiga fåglar, jag brukar använda mig av döda fåglar som jag har i frysen och sen monterar jag dem i en ställning jag byggt av grov ståltråd, sök på youtube (how to make crow cradel) finns även att köpa men billigt och enkelt att göra själv

* finns det mest kråkor där man ska jaga så brukar jag använda mig av 4-7 döda kråkor, monterade VÄLDIGT naturtroget. för kråkorna kan vara väldigt skygga om de ser det minsta lilla fel på bulvan/lockfåglarna, när det gäller kråkor så tar jag hellre 4 uppstoppade/döda kråkor än 40 plastbulvaner.

* ska man jaga på tex gård eller fält med blandat kråkor,råkor,kajor och mås så brukar jag vilja ha många bulvaner (upplever att kajor och råkor gillar att flyga in på en stor bulvanbild) och då kan det vara enklare med plast bulvaner, jag tar några döda kråkor med ställning som ser levande ut för att lura dom skygga kråkorna, sen har jag råkbulvaner och kajbulvaner i plast för att fylla ut så det blir en stor bulvan bild.

* göra kajbulvaner: Biltema har skatbulvaner som kostar 90kr för 5 stycken, skär av stjärten på dem och trär en vanlig svart srtumpa över kroppen och gör hål för näbben, det röda sträcket på bilden visar var jag skär av stjärten.

skata.jpg

* göra råkbulvaner: samma princip fast man behöver inte skär sönder bulvanen, tar en vanlig kråkbulvan målar näbben grå/gul , trär över en svart strumpa och gör ett hål för näbben (strumpa använder jag för att råkor och kajor nästan är helt svarta/mörka och man slipper solblänk)

*locka ska man göra ganska sparsamt på just kråkor mest för att få kråkor på långt håll eller kråkor som är lite mistänksamma att bli nyfikna, råk och kaj lock kan man döna på lite mer.

* lagom blåst, mulet och "lågt till tak" är bra väder , kraftigt regn brukar inte vara bra då de gärna sitter och kurar i något träd men har haft hyfsade jakter i dom flesta väder. dimma kan vara skit men i ett fall är det kanon och det är om man har matat in fåglarna med slakt/bröd liknande på ett ställe i ett par dagar, då har det funkat jätte bra för fåglarna vet var maten finns, dom har svårare att upptäcka jägare och fel i bulvanbilden, och dom kommer oftast väldigt lågt.

* åtel: funkar bra om man inte har några jätte sträck där man ska jaga, ut med slakt och bröd och mata tills fåglarna hittat platsen sen ut tidigt och upp med bulvaner, behövs oftast inte så många bulvaner om man jagar vid åtel för att man ska få en bra jakt.

Gör bulvan bilden naturtrogen och varierad , samt ett bra gömsle, får man till en riktigt bra bulvanjakt så kan man skjuta riktigt bra med fågel och fördelen mot uv är att det funkar ofta bra hela året, medans uven är bäst på vårkanten även om den kan funka på höst/vinter med.

hoppas något tips var till hjälp för någon iallafall, kom gärna med andra argument och tips om ni har andra åsikter om vad som är bäst

Många sköna tips, kan du lägga upp bild på kajbulvan skapelsen? :)

Publicerat

Många sköna tips, kan du lägga upp bild på kajbulvan skapelsen? :)

Yes ska försöka hinna med det i ikväll :)

Publicerat

De som är viktigt när man jagar med bulvaner tycker jag är vinden och att de finns rörelse i bulvan bilden och inge blänk från bulvaner.

S.

Publicerat

Här är en bild på Råk bulvan (vänster) och kaj bulvan (höger) som jag gjort i ordning,

(inte världens bästa kvalitet på bilden men det får duga)

post-6952-0-19631800-1389392163_thumb.jp

Publicerat

Okej snyggt! Hur har du fått till fästet i botten på strumpan? Dvs den öppna delen som bör vara vid bulvanens stjärtfjädrar ?

Publicerat

Okej snyggt! Hur har du fått till fästet i botten på strumpan? Dvs den öppna delen som bör vara vid bulvanens stjärtfjädrar ?

Skar upp lite i plasten och tryckte in det som blev över av strumpan i hålet med hjälp av en pinne,

det som kajbulvanen sitter på är en bit fogskumm och inget som ska vara där när man använder den till jakt, det var bara för att den skulle sitta fint, som jag använde den. (en kompis frågade vad den var till för så skriver det direkt så ingen undrar )

Publicerat

Vad har ni för stag som har flyttbara gömslen?

Publicerat

Okej! tackar

Publicerat

Vill minnas att de jag köpte (5st) var till billigt pris på runt 15 styck men jag tror normalt att de kostar runt 30 kr stycket.  Billigast är ju så klart "pinnar" från skogen. :thumbsup:

Publicerat

4 teleskop skaft.

Publicerat

Jag kör med gömslepinnar från Jack pyke, finns att köpa på http://www.hundenochherden.se/jack-pyke-gomslepinnar/544-0

Ganska dyra med ack så smidiga, fäster bra i backen och man behöver inte ha med yxa eller slägga att banka ner sina pålar med , ställbar höjd så de kan förvaras i bagageluckan över tiden, fästen till näten och fodral att bära med. Kan varmt rekommendera.

Mjs

Publicerat

Någon som vet om det blir gemensam kråkjakt i år ute på Gålö jaktgård eller Årsta säteri någon gång i mars 2014?

Har försökt hitta något men min Google fu är inte up to date. SVJF kretsen Haninge-Tyresö hade inte uppdaterat något på sin hemsida verkar det som.

Publicerat

Extreme pigeon är det US5 eller UK5? Söker 5or som klarar långhållstrut, hare (ja, använder 5or när det är 10-25), rådjur i sommarskrud, kanin. Ja Allroundjakt helt enkelt

Publicerat

Rätt säker att det är uk5, men för trut på långa håll och till haren duger de alldeles utmärkt. Kör med dem själv och är riktigt nöjd med prestandan.

Mjs

Publicerat

Jupp det är UK5:or, har väldigt bra fart och gör rejält illa det man träffar väl med dem, det är för bra drag i dem egentligen för sådant man avser att äta, om inte hållen är dryga eller om man kan skjuta så väl att man kan välja var det skall ta någonstans.

Rabbisar med 34 grams UK5:or, det är lite elakt enligt mig, men det är klart var o en avgör efter eget skön.

/Christian

Publicerat

Avser att använda den som andra skott, alltid en 7,5a 28grams i första!

Publicerat

Någon som har erfarenhet av Mirage's T1a 32grams 7,5a. Ligger på 1.99st

Hur står den sig mot hippens hyllade rio 30grams us6 för 2.49st?

Publicerat

Någon som har erfarenhet av Mirage's T1a 32grams 7,5a. Ligger på 1.99st

Hur står den sig mot hippens hyllade rio

30grams us6 för 2.49st?

Det låter intressant, borde vara bra fart i dom, var finns de att köpa för 1.99 st ?

Publicerat

Torsbo, skulle dit imorgon men klass 1 varning här nu ..

Publicerat

Tror vi hade Mirage T2 med till Gotland, sköt lite med dem och det kändes väl ok.. men jag tvivlar på att det är någe herrejösses drag i dem. Snäppet roligare än Grouse gissar jag men inte så fantastiskt mycket mer..