Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Japp.. kolla jakttiderna och läs skyddsjaktsparagraferna gällande kråka.

Mvh!

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Vänta lite.. Du menar alltså att i byråkrat sverige skulle jag inte behöva göra en ansökan för denna skyddsjakt.. Helt otroligt!!

Det är t o m så att du inte kan få ett tillstånd utfärdat för ngt som det inte krävs ett tillstånd för.

Jag ringde länsstyrelsen i samma ärende (behövde tolkningshjälp av lagen m a p 'förhindra skada i en anläggning') och det slutade med att jag fick ut en tjänsteanteckning om att jag inte behövde ngt tillstånd.

Publicerat

Vad använder du för pipa?

Nordik Crow!

Publicerat

Nordik Crow!

Jag började oxå med Nordik och fick rätt ok resultat. Lockad in några kråkor med den men vissa kråkor svarade men dom kom aldrig och hälsade på. Men då kunde jag endast lock rop.

Bästa med den är att den är ganska lätt att använda. Minus är att det går åt väldigt mycket luft när man blåser i den.

Sen köpte jag Sams FT2a mest bara för att ha två pipor att variera med. Den är dock MYCKET svårare att få vettigt ljud i. Den lät mest som en trasig trumpet i börja.

Men fördelen är att det finns ganska många instruktions videor till den.

Har nu lyckats fått fram Skadad kråka med den. O hade då säkert en 7-8 kråkor flygandes över mig.

Publicerat

Jag började oxå med Nordik och fick rätt ok resultat. Lockad in några kråkor med den men vissa kråkor svarade men dom kom aldrig och hälsade på. Men då kunde jag endast lock rop.

Bästa med den är att den är ganska lätt att använda. Minus är att det går åt väldigt mycket luft när man blåser i den.

Sen köpte jag Sams FT2a mest bara för att ha två pipor att variera med. Den är dock MYCKET svårare att få vettigt ljud i. Den lät mest som en trasig trumpet i börja.

Men fördelen är att det finns ganska många instruktions videor till den.

Har nu lyckats fått fram Skadad kråka med den. O hade då säkert en 7-8 kråkor flygandes över mig.

Intressant, kanske är värt att köpa en Sams och prova? Finns ju en FT3:a nuförtiden, någon som vet om det är någon skillnad eller provat?

Tittar man på videos med sams låter det ju fantastiskt bra!! En sån får det bli!

Publicerat

Idag blev det 4 stycken på 15mins lockande.

• 4 weeks later...
Publicerat

Ut imorgon i -10grader o lite vind på morgonen. Enda kruxet är att jag inte vet om jag har batteri till o hålla igång snurran hela morgonen pga en latfan inte svarar på medelenaden! Aja har 4st batterier. Hoppas att iaf någon tänker driva snurran i 2timmar åtminstonde.

Härligt sträck är det iaf över platsen. Sträcker som fan rent ut sagt så kan ju faktiskt bli något av detta. Får se om actionkameran sitter bra på hörselskydden eller om de blir pipmontering istället igen.

Publicerat

Drog ner 5 grå o 10tal kajjor idag mitt i värsta snöandet.

E korp o ett par skator ble de med.

När snön trillat kommer de in på tippen o snorelaka på uven var de med :woot:

Nlir förm. en tur imorgon med trots snöande o föga höga tankar om jakt.

Frisk luft har ingen dött av, väl :thumbsup:

Publicerat

Imponerande att ni harvar på, bangar när det blir minusgrader nu mera. Var ut i minusgrader för många år sen, tror fan det var på julafton något år och det var ju kul..då :wallbash:

Publicerat

Blev ingen älg idag, så man tröstade sig när man kom hem och kollade åteln :)

hujyqu4a.jpg

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Smhi lovade uppehåll på morgonen idag.

Fan ta smhi.

Kl 12,30 kräksnöa de fortfarande o man såg knappt 50m.

Uven vart rätt igensnöad.

For hem o just då slutade de snöa 13.30.

Lyckades plocka ner en korp med brutet ben iaf o en som råkade ha vägarna förbi.

Känns som dagens goda gärning.

Osså ble de ett par grå med.

post-399-0-10105000-1355063739_thumb.jpg

post-399-0-24547800-1355063770_thumb.jpg

Publicerat

Nån som har några erfarenheter av en rörlig uv? Funderar på att modifiera duvsnurran så jag kan få uven/duvhöken att snurra med och titta på kråkorna när dom flyger förbi.

/Markus

Publicerat

Tog en chansning idag trots väderprognos.

Hade ett jäkla race me kanske 50-70 fåglar på uven men tyvärr samtidigt.

Fick ner en kråka o 4 kajjor innan snöandet tilltog ordentligt.

Jäkligt kul ändå att se viltets rörelsemönster trots snöstorm.

Satt kvar inne i mitt gömsle o kollade på spektaklet utanför o våndades för att klättra upp i trädet igen under rådande omständigheter.

Snödjupet är såpass att varkens hund eller människa tar sig fram.

Löst o såpass djupt att man knappt får fram benen i nya steg utan man står o trampar på samma ställe.

Även vanskligt då man trillar ner mellan stenbummlingar stup i kvarten då man ska hämta vilt.

Får trampa upp lite stigar med snöskorna efter nyår om de behövs.

Publicerat

Har ett portabelt gömsle uppsatt inne i vassen och har en rävåtel ute på havsisen. Sköt en räv där tidigare i veckan och den fick ligga kvar. Nu börjar det bli sämre väder och det är + grader och det regnar så det verkar bli ett uppehåll med rävjakten ett tag framöver så ska se om man kan knäppa kråkor istället!

På räven har det varit en massa kråkor, trut, korp och även en stor havsörn igår! Ska ut imorgon innan det ljusnar med 222:an och kaffe och vänta in dem :)

Publicerat

Låter fränt.

Men är inte .222r lite overkill på kråka?

Publicerat

Synd ja o skjuta sönder bröstbitarna, eller hur menar du?:D

Publicerat

Klart det är lite väl overkill, jag har en 22lr jag brukar ha till kråkor, duvor mfl men den är inskjuten på 40m och åteln ligger på 80m. 222:an går perfekt och har bättre sikte och tar jag helmantel istället för v-max skotten så är det inte så dyrt. Annars är salongsgeväret perfekt! Kan ju låna brorsans när han får licensen, en halvautomatisk ruger takedown med 25 skott magasin och ljuddämpare :)

Publicerat

Synd ja o skjuta sönder bröstbitarna, eller hur menar du? :D

Så kan man se det.

Tycker man ska ta tillvara på allt vilt man fäller och kråkor gör sig säkert bra i grytan men jag föredrar att använda dem till apportvilt.

Funkar dåligt med sprängd kråka :thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat

Walleman och jag drog ned 80+ i morse, ohemult mycket fågel på tippen men svåra att lura. Trillade på rätt bra en stund för mej och då ränner resultatet iväg fort.

Mvh!

Publicerat

Walleman och jag drog ned 80+ i morse, ohemult mycket fågel på tippen men svåra att lura. Trillade på rätt bra en stund för mej och då ränner resultatet iväg fort.

Mvh!

tog du någon bild ? vore väldigt kul att se ett så fint resultat :smile: och förresten hipshot när kan man börja med uven vanligt vis runt gårdarna och skogarna ? början av mars ska gå ganska bra va ? :smile:
Publicerat

.222an är inte så värt overkill med helmantel. Så brukar jag köra varje vinter när dom sitter vid iskanten. Dock blir det inga isar med +grader! Vita harar i en brun skog skadar ju inte däremot ;)

Publicerat

tog du någon bild ? vore väldigt kul att se ett så fint resultat :smile: och förresten hipshot när kan man börja med uven vanligt vis runt gårdarna och skogarna ? början av mars ska gå ganska bra va ? :smile:

Åkte ifrån luren i morse men jag tänkte ta ngn bild innan de åker i frysen, ligger spridda på garagegolvet nu. Återkommer.

Runt gårdarna lär man ju kunna jaga då fågeln är där typ men jag har för mej att de är ngt mer taggade på uven när det börjar våras och hormonerna stiger i dem. Skogen kräver ofta sträck så där lär du få vänta tills våren är här på allvar.

Mvh!

Publicerat

Åkte ifrån luren i morse men jag tänkte ta ngn bild innan de åker i frysen, ligger spridda på garagegolvet nu. Återkommer.

Runt gårdarna lär man ju kunna jaga då fågeln är där typ men jag har för mej att de är ngt mer taggade på uven när det börjar våras och hormonerna stiger i dem. Skogen kräver ofta sträck så där lär du få vänta tills våren är här på allvar.

Mvh!

ok :thumbsup: tror också på din teori för runt gårdarna är det ju typ mat hela vintern så dit kommer dom kanske lite tidigare, och i skogarna krävs lite sträck :smile:
  • 2 weeks later...
Publicerat

Japp.. kolla jakttiderna och läs skyddsjaktsparagraferna gällande kråka.

Mvh!

Gäller samma för korp?

S.

Publicerat

Mvh!

Provade att locka kråka i skogen idag med min nya pipa FT3, det gick inte något bra i Rialareviret. En nötskrika kom och skrek och inget mer.

Undrar om det beror på Hippens score förra helgen, 80+ fåglar :thumbsup: men det kanske är mest sannolikt med SBS :sick: