Publicerat September 23, 200916 yr Författare Han måste vara snäll mot dig! Vad har du mutat honom med??? Hans far ska få en del kött ben. Men mutat o mutat jag vet inte. Kan även bero på att jobbar bilen är på rep just nu. Sen är han mycket snäll mot mig.
Publicerat September 23, 200916 yr Skall försöka "smita" från jobbet någon em under veckan så jag kan släppa Atos så får jag se om han hittar något. I torsdags valsade han runt med något på Älgås. Ja det blev en sväng i halla såg björn skit när jag är på väg uppåt pass 22 Sen hittar hon en kviga som tänker springa om kull mig men får vind av mig på fem meter sen blev det sken för hela slanten Borta i två timmar så det blev en lagom motions runda En till björn skit vid gammla 15 så nalle är nog i närheten // Jörgen
Publicerat September 23, 200916 yr jag vill också skjuta stora älgar å inte bara kalv :-( lär få den absolut största älgtjurn i området i pass i år
Publicerat September 23, 200916 yr Ja det blev en sväng i halla såg björn skit när jag är på väg uppåt pass 22Sen hittar hon en kviga som tänker springa om kull mig men får vind av mig på fem meter sen blev det sken för hela slanten Borta i två timmar så det blev en lagom motions runda En till björn skit vid gammla 15 så nalle är nog i närheten // Jörgen Var kanske samma kviga som Atos skickad iväg ner mot Halla igår em. Sedan direkt tillbaka till "upptagsplatsen" och en ny resa nedanför Hästmyrorna, så nog fick han motion. Kanske det är bättre med Husqvarnan istället för kamera när Nalle är i farten så mycket. Stig
Publicerat September 23, 200916 yr Hans far ska få en del kött ben. Men mutat o mutat jag vet inte. Kan även bero på att jobbar bilen är på rep just nu. Sen är han mycket snäll mot mig. Ok! Ja, jag märker det! Är det något speciellt med dig då?
Publicerat September 23, 200916 yr Författare Ok! Ja, jag märker det! Är det något speciellt med dig då? Tja int vet ja men ett charmtroll kanske jag är Nä nu ska vi återgå till trådens ursprungliga ämne dvs Älgjakt.
Publicerat September 24, 200916 yr Jahapp, nu är det bara två dagar kvar tills man får klättra upp i tornet igen, skoj......
Publicerat September 24, 200916 yr Författare Pratade just med en av jaktledarna och det har varit älg på gång idag sa han en stor tjur har varit i rörelse. Så iorgon ska man jaga Älg igen
Publicerat September 24, 200916 yr Och så var redan 3 veckors älgjakt semester slut!!!!! Men man fick då ialla fall skjuta älg med ny bössan... Förhoppningsvis ska man nog vara så ta död på någon till under höstens fortsatta jakt
Publicerat September 24, 200916 yr Var kanske samma kviga som Atos skickad iväg ner mot Halla igår em. Sedan direkt tillbaka till "upptagsplatsen" och en ny resa nedanför Hästmyrorna, så nog fick han motion.Kanske det är bättre med Husqvarnan istället för kamera när Nalle är i farten så mycket. Stig Inte omöjligt men det var en brunstgrop där oxå så dom håller nog till där kan ju vara fler får man ju hoppas Ja nalle verkar ju vara överallt nu det var även skit uppe vid blästen i helgen så det finns nog fler av den sorten på skogen nu Var i långrå i dag och gick med valpen björken har ju gjort det till sin tränings kamp törs väl inte var med björnarna på norr sidan såg lite fejnigar och bra med spår så dom har ju varit där förut i alla fall // Jörgen
Publicerat September 24, 200916 yr björken har ju gjort det till sin tränings kamp törs väl inte var med björnarna på norr sidan // Jörgen Det blir nog bra muskler och lite fett på älgarna i höst Tänkte kolla älgtillgången på Blästen på lördag, om det är ledigt där!! Det blir nog Atos som får undersöka det, Figo har fått ett pass på 3 tim idag. Husqvarnan med oryx får även följa med för säkerhets skull. Vi kanske ses något i helgen Stig
Publicerat September 24, 200916 yr Pratade just med en av jaktledarna och det har varit älg på gång idag sa han en stor tjur har varit i rörelse. Så iorgon ska man jaga Älg igen Sista dagen innan uppehållet. Hoppas att du eller ni får skjuta någon i morgon. Skitjakt på dig!
Publicerat September 25, 200916 yr Det blir nog bra muskler och lite fett på älgarna i höst Tänkte kolla älgtillgången på Blästen på lördag, om det är ledigt där!! Det blir nog Atos som får undersöka det, Figo har fått ett pass på 3 tim idag. Husqvarnan med oryx får även följa med för säkerhets skull. Vi kanske ses något i helgen Stig Som tips så ska vi jaga änder i gäddsjön på lördag så vill du ha stopp på någon älg så ska du nog leta dig neröver Tänkte hinna med två släpp till på zita innan älg jakten får bli en kväll till vecka och sen en sväng före mötet nästa lördag Sen laddar vi för skarpt läge Ja och lördag kväll oxå först förstås blir trevligt med pär gröt ocg fläsk och lands kamp på det // Jörgen
Publicerat September 25, 200916 yr Författare Hmm det blev det blev 5 - 0 til älgarna idag. Jag hadde en Kviga som rusade förbi mitt pass. En pinntjur som stog o tittade på mig men jag gjorde bedömningen att det inte var läga att trycka av. Men nu är det uppehåll till den 10 oktober då är det dags igen. Oj så länge det är kvar.
Publicerat September 26, 200916 yr Idag fick jag sett ägaren till dom stora spår som på sista tiden dökigt upp lite här och var på marken. Kanske han är hygglig och stannar kvar några veckor till. Denna skall icke släppas vidare till några grannar Har suttit med tilldelade kalv och släppt iväg en 15 en 16 o en 18 piggare genom åren. Men inte detta året. Roligt att några års tjur stopp börjar göra sin verkan, nu var inte denna så stor i hornen men kroppen var stor och det såg ut att vara en hand på varje sida.
Publicerat September 26, 200916 yr Dagens resultat på 21 passare och 4 hundar. 2 kor/kvigor, 1 6-taggare och 1 kalv. Kanonväder lagom friska vindar om man inte har suttit på någon myr el. större hygge. Temp. 11 kl. 4 och sedan under dagen har det varit 13-16 grader. Sällan att vi brukar ha så här varmt. Inga långkalsingar ännu!
Publicerat September 26, 200916 yr Dagens resultat på 21 passare och 4 hundar. 2 kor/kvigor, 1 6-taggare och 1 kalv. Kanonväder lagom friska vindar om man inte har suttit på någon myr el. större hygge. Temp. 11 kl. 4 och sedan under dagen har det varit 13-16 grader. Sällan att vi brukar ha så här varmt. Inga långkalsingar ännu! Det är väl ändå uppehåll nu? Sista dagen var ju igår? Menar du att ni såg dessa älgar, eller sköt ni dem?
Publicerat September 26, 200916 yr Uppehållet är först om två helger. Nästa helg menar du va? Den fjärde är det enligt denna länk. Orättvist att ni i Norrbotten får jaga ända tills dess, och vi i Västerbotten "endast" till och med igår. Känns en aning märkligt. http://www.bd.lst.se/publishedObjects/1000...27075609087.pdf
Publicerat September 26, 200916 yr Jag är sååå otroligt glad och nöjd med starten på älgjaktsäsongen detta år! Följande har hänt mig v. 39 Måndag: Bom på en ensam ko ( Storlek xxl ) synd och en del gliringar från jaktlaget. Tisdag: Ko och kalv sprang förbi...! Onsdag: Pinntjur stannade 80 m framför passet, sköt aldrig för att det var en sjuhelsikes massa björkris ivägen. Torsdag: Generalpass!! Sköt en udda 14 taggare, största älgen jag nånsin sett i kroppen, likaså för alla i jaktlaget och i grannlagen. Fredag: Generalpass igen!! Sköt en udda 8 taggare, den kom tillsammans med ko och kalv men dem rusade förbi, oxen stannade och diana spelade. Har tre älgjaktveckor kvar på olika ställen dock en av dem på samma mark som v. 39 men kan det börja bättre?! Ska ladda bilder när jag fått dem från jaktkamraterna. Skitjakt på er allesammans.
Publicerat September 27, 200916 yr Det är väl ändå uppehåll nu? Sista dagen var ju igår? Menar du att ni såg dessa älgar, eller sköt ni dem? Hahaha! 7/9-4/10 och 17/10-29/11 är våra jakttider här i Norrbotten nedan odlingsgränsen. Inget uppehåll här ännu på ett tag! Vi såg betydligt fler men kom inte till skott men dom som jag har skrivit ner blev skjutna. http://www.bd.lst.se/publishedObjects/1000...27075609087.pdf
Publicerat September 27, 200916 yr Hahaha! 7/9-4/10 och 17/10-29/11 är våra jakttider här i Norrbotten nedan odlingsgränsen. Inget uppehåll här ännu på ett tag! Vi såg betydligt fler men kom inte till skott men dom som jag har skrivit ner blev skjutna. http://www.bd.lst.se/publishedObjects/1000...27075609087.pdf My bad. När börjar uppehållet för er del då? 5 okt va? http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbun...g-i-Norrbotten/
Publicerat September 27, 200916 yr My bad. När börjar uppehållet för er del då? 5 okt va?http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbun...g-i-Norrbotten/ Jepp, 5/10 men vi har beslutat att vi tar break fr. o. m. nu till 17/10 när det börjar igen. Vi har bara 3 tjurar och 8 kalvar kvar av 14 vuxna och lika många kalvar. Vi ska ju ha något att göra då också och då kan det vara spårsnö också!
Publicerat September 29, 200916 yr Var en sväng på jaktmarken för lite svamp plockning. På 10 minuter ser jag 8 älgar 2 kor med en kalv var en kviga en pinntjur en 6 taggare och 10 taggare. Det bådar gott när slår sig ner i skogen den 12 okt. Lasse
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Äntligen har kan jag lägga upp de tidigare utlovade bilderna på mina bravader! Lilltjejen på bilden är min brorsdotter som på sin andra jaktdag i livet fick vara med och fälla den större av oxarna. Tror ni att hon va nöjd...