Publicerat Mars 7, 201016 yr Ett litet reportage om Lojakten. http://www.youtube.com/watch?v=uvDCDCPPJ3M Jo det där är hatvägen som omnämns i jakt o jägares reportage om Lo jakt med Sally Fan va skönt när det äntligen small efter fyra dagars slit och åtskilliga katter obsade...
Publicerat Mars 7, 201016 yr Spåras just nu av lst folk, man har väl sett lite blod !Valla skidorna och åka upp i April med ett gäng. Ja, dom är klara och andra dagen med nollgradigt.
Publicerat Mars 7, 201016 yr Vet inte om jag vågar fråga ens! lst har ju lite lattjo övningar för sig och deras inventering var det ju hög klass på! Det är just därför jag undrar..
Publicerat Mars 7, 201016 yr ge mig alla era lodjur....satans detta börjar bli miljö vidrigt att fara varje oplogad väg antingen med en skoter eller bil och köra fast lite här som där,det finns få lodjur åt stackare som mig och Ari... vi har likt hajjar patrullerat marken dag som natt inte vilat i onödan,harar rävar och satans älgar och rådjur inom våra ringar men inte en kisse katt..inte för mycket begärt att ens få ett översnöat spår att få släppa på,bara se ett ska den jagas med brännare tills den är död... isjanne-nog gåre helt ok åka skidor ute,vi är v'l någon mil ovan dig och jag har i brist på vettiga saker ringat berg och måste säga det går helt ok,till och med vissa som fått skott chans på lo när dom åkt skidor så sent som idag...
Publicerat Mars 7, 201016 yr ge mig alla era lodjur....satans detta börjar bli miljö vidrigt att fara varje oplogad väg antingen med en skoter eller bil och köra fast lite här som där,det finns få lodjur åt stackare som mig och Ari...vi har likt hajjar patrullerat marken dag som natt inte vilat i onödan,harar rävar och satans älgar och rådjur inom våra ringar men inte en kisse katt..inte för mycket begärt att ens få ett översnöat spår att få släppa på,bara se ett ska den jagas med brännare tills den är död... isjanne-nog gåre helt ok åka skidor ute,vi är v'l någon mil ovan dig och jag har i brist på vettiga saker ringat berg och måste säga det går helt ok,till och med vissa som fått skott chans på lo när dom åkt skidor så sent som idag... Du får väl köpa en plott du med så det ramlar lodjur.
Publicerat Mars 7, 201016 yr Jo det där är hatvägen som omnämns i jakt o jägares reportage om Lo jakt med Sally Fan va skönt när det äntligen small efter fyra dagars slit och åtskilliga katter obsade... Jo jag förstod nog att det var den vägen Måste varit en skön känsla när det väl lossnade och blev en katt skjuten efter allt slit i dagarna flera
Publicerat Mars 7, 201016 yr Du får väl köpa en plott du med så det ramlar lodjur. du menar plotthunds ägarna slipper spåra själv eller nej då hundvalet är nog inget fel på men tillgången av djur är stora faran
Publicerat Mars 7, 201016 yr ge mig alla era lodjur....satans detta börjar bli miljö vidrigt att fara varje oplogad väg antingen med en skoter eller bil och köra fast lite här som där,det finns få lodjur åt stackare som mig och Ari...vi har likt hajjar patrullerat marken dag som natt inte vilat i onödan,harar rävar och satans älgar och rådjur inom våra ringar men inte en kisse katt..inte för mycket begärt att ens få ett översnöat spår att få släppa på,bara se ett ska den jagas med brännare tills den är död... isjanne-nog gåre helt ok åka skidor ute,vi är v'l någon mil ovan dig och jag har i brist på vettiga saker ringat berg och måste säga det går helt ok,till och med vissa som fått skott chans på lo när dom åkt skidor så sent som idag... Har du dubbla skidor på varje fot då? Var är du då någonstans???
Publicerat Mars 7, 201016 yr Har du dubbla skidor på varje fot då? Var är du då någonstans??? du låter som en som inte trotsar snön vi är runt karungi,kukkola,lappträsk,ibland uppemot hedenäs och ner till vuono igen,vi finkammar varje meter... körde med mina 220cms plast skidor och bär dom bär allting dom är endast bra för sätta tryck i skogen då 7fotare blir klumpiga,alltså usel bärighet men bra framkomlighet,sjönk kanske 10-20 cm och det gick fint att köra...
Publicerat Mars 7, 201016 yr du låter som en som inte trotsar snön vi är runt karungi,kukkola,lappträsk,ibland uppemot hedenäs och ner till vuono igen,vi finkammar varje meter...körde med mina 220cms plast skidor och bär dom bär allting dom är endast bra för sätta tryck i skogen då 7fotare blir klumpiga,alltså usel bärighet men bra framkomlighet,sjönk kanske 10-20 cm och det gick fint att köra... Jag ska ut till Bondersbyn i veckan så får jag se.
Publicerat Mars 7, 201016 yr Jo jag förstod nog att det var den vägen Måste varit en skön känsla när det väl lossnade och blev en katt skjuten efter allt slit i dagarna flera Ja det var lite frusterande när vi hade en del stolpe ut innan. En och annan med lite för lite erfarenhet hur mycket man måste vara på hugget när det gäller rovdjur. Det duger inte att stå med bössan på ryggen när katten kliver fram på vägpass. Särskilt inte när det är förannonserat att hunden rest katt i såten. annars var jaktledningen och dom som spårade klockrena
Publicerat Mars 7, 201016 yr katt jakten har gått skapligt sealhunter å jag lyckades fälla ett varsit för min finne kim,även den yngre finnen bull har fungerat bra husse med skidor lyckades slarva bort en fin skottchans på ett stort lo för han.....lite för bra glid i bergsluten... då vi fyllde kvoten här i gävleborg drog jag till hede i härjedalen, men tyvärr dåligt med spår där så det vart ingen jakt å nu måste man åka å jobba.vi får se vart det finns nå kvar i slutet på veckan så byter man bara väska när man kommer från jobbet å drar vidare...
Publicerat Mars 7, 201016 yr ge mig alla era lodjur....satans detta börjar bli miljö vidrigt att fara varje oplogad väg antingen med en skoter eller bil och köra fast lite här som där,det finns få lodjur åt stackare som mig och Ari...vi har likt hajjar patrullerat marken dag som natt inte vilat i onödan,harar rävar och satans älgar och rådjur inom våra ringar men inte en kisse katt..inte för mycket begärt att ens få ett översnöat spår att få släppa på,bara se ett ska den jagas med brännare tills den är död... isjanne-nog gåre helt ok åka skidor ute,vi är v'l någon mil ovan dig och jag har i brist på vettiga saker ringat berg och måste säga det går helt ok,till och med vissa som fått skott chans på lo när dom åkt skidor så sent som idag... Blablabla Bah, glöm empatin din lilla mespropp Hade du bara packat dig ner hit så hade du haft färska spår varje dag, men det är väl för mycket rådjursspår för din lilla finnepinne? Det tog en hel vecka att fylla kvoterna här nere, du hade kunnat haft highlife.
Publicerat Mars 7, 201016 yr BlablablaBah, glöm empatin din lilla mespropp Hade du bara packat dig ner hit så hade du haft färska spår varje dag, men det är väl för mycket rådjursspår för din lilla finnepinne? Det tog en hel vecka att fylla kvoterna här nere, du hade kunnat haft highlife. 1,det hade varit fusk 2,det tar emot och vara lite begränsad som jag blev 3,nästa år kommer jag finnas där vare sig du vill eller inte 4,stanas vilken pest det är att inte hitta spår jorå nog gåre jaga bland rådjur,och det har juh tydligen blivit så at dom ska klunga ihop sig här uppe,när jag hamnat i rätt stämmning igen ska ni får se vi bild hur etapp 1 gått till med trasiga skotrar och bilar i djupsnö
Publicerat Mars 8, 201016 yr Överkalix öööverkaaaaalix har inte bara fel på grundvattnet utan dom kan föra andra året i rad skjuta lo!! Stort Grattis
Publicerat Mars 8, 201016 yr Överkalixöööverkaaaaalix har inte bara fel på grundvattnet utan dom kan föra andra året i rad skjuta lo!! Stort Grattis Det var inget dåligt resultat. Grattis till Överkalixjägarna!
Publicerat Mars 8, 201016 yr Ja det var lite frusterande när vi hade en del stolpe ut innan. En och annan med lite för lite erfarenhet hur mycket man måste vara på hugget när det gäller rovdjur. Det duger inte att stå med bössan på ryggen när katten kliver fram på vägpass. Särskilt inte när det är förannonserat att hunden rest katt i såten. annars var jaktledningen och dom som spårade klockrena Nej man kan bli gråhårig för mindre i sådana situationer, jag står inte ens med bössan på ryggen om vi jagar rådjur mycket mindre lodjur. Men vissa av oss har inte det där *extra* tänket och då går det oftast åt pipsvängen med. De katter som blivit skjutna hos oss har skytten redan stått med färdig anläggning och osäkrat när katten klivit fram.
Publicerat Mars 8, 201016 yr 1,det hade varit fusk2,det tar emot och vara lite begränsad som jag blev 3,nästa år kommer jag finnas där vare sig du vill eller inte 4,stanas vilken pest det är att inte hitta spår jorå nog gåre jaga bland rådjur,och det har juh tydligen blivit så at dom ska klunga ihop sig här uppe,när jag hamnat i rätt stämmning igen ska ni får se vi bild hur etapp 1 gått till med trasiga skotrar och bilar i djupsnö Hur var det, gick Moses till berget... eller kom berget till honom? Få mellansvenska lodjur kör Toyota, dom som gör tar nog söderut
Publicerat Mars 8, 201016 yr du låter som en som inte trotsar snön vi är runt karungi,kukkola,lappträsk,ibland uppemot hedenäs och ner till vuono igen,vi finkammar varje meter...körde med mina 220cms plast skidor och bär dom bär allting dom är endast bra för sätta tryck i skogen då 7fotare blir klumpiga,alltså usel bärighet men bra framkomlighet,sjönk kanske 10-20 cm och det gick fint att köra... och ni hittade inga katt spår,har pistat haparanda kommuns leder i helgen och hittade kattspår på 2 ställen!?
Publicerat Mars 9, 201016 yr och ni hittade inga katt spår,har pistat haparanda kommuns leder i helgen och hittade kattspår på 2 ställen!? ids du pma var du fann dom eller säga åt Ari, det kryllar då inte av dom,men vi ska ha minst en innan vi väntar ut skaren... MKJ-hehe jo men kan man inte jaga hemma och skjuta och skapa förutsättningar är man väldigt beroende på att andra ska fixa det åt en,samt stor samlingar huvva,,nej men nästa år kanske jag kommer beroende på snö läget som var bäst här uppe tills dagen innan... ligger i umeå och stövaren tar sig på bildan som är nu,sakta men säkert sjunker han ej igenom och terrierna springer ikapp vildkatter är i området till och med
Publicerat Mars 9, 201016 yr Såg en märklig sak idag på Lst hemsida om det avräknade lodjuret i delområde 1. Lodjuret är avräknat och samtidigt skriver LST att lodjuret med största sannolikhet inte är allvarligt skadat. Om så är ska inte då det djuret räknas bort från tilldelningen och ett djur återstå???
Publicerat Mars 9, 201016 yr Såg en märklig sak idag på Lst hemsida om det avräknade lodjuret i delområde 1. Lodjuret är avräknat och samtidigt skriver LST att lodjuret med största sannolikhet inte är allvarligt skadat. Om så är ska inte då det djuret räknas bort från tilldelningen och ett djur återstå??? [/quote Håller helt med dig!! Mickel! kan du inte ladda "snipern" och komma över, hade tre stycken rävar på en åker samtidigt här om dan!!
Publicerat Mars 10, 201016 yr Är det bara jag som tycker att det är märkligt att ett bedömt friskt djur räknas av på tilldelningen??
Publicerat Mars 10, 201016 yr Är det bara jag som tycker att det är märkligt att ett bedömt friskt djur räknas av på tilldelningen?? Nej, men kampen är att likställa med den mot väderkvarnarna. Månson skyller på jaktbyrokraterna och vice versa. Det sistnämda stämmer!