Publicerat Februari 28, 201016 yr hur många mer än mig kommer bege sig ut o jaga så fort man ser rävvalparna? rävvalpar må va söta men jag ser det fortfarande som en viltvårdande åtgärd o så är de jäkligt skönt o va ute på sommaren! diskussionen om de är rätt eller fel att jaga rävvalparna kan vi hoppa över eller så får det starta en annan tråd om det! Tips: är alltid välkommet. funkar åtel på sommaren om man lägger den nära ett gryt där man vet de finns räv? mer tips förutom o gå genom marken noga och titta vart de kan finnas räv inne o därmed även rävvalpar? När: När tittar rävarna ut från gryten o springer runt. är det runt midsommar? då har iaf jag sätt x antal rävvalpar. mvh//Marcus
Publicerat Februari 28, 201016 yr ska se om jag får lov först på dom marker jag vet att det finns aktiva gryt på men det löser sej nog
Publicerat Februari 28, 201016 yr En åtel i närheten lär ju inte skada men vete fan om jag kommer att skjuta valparna,får se om tillfälle bjuds. /M.
Publicerat Februari 28, 201016 yr Jag kommer hålla efter räven stenhårt i hösträngarna, valp eller vuxen, det är fortfarande en skicklig predator. (bäst jag lägger till att jag självklart syftar på lovliga rävar..) Tror att det är ruskigt viktigt att hålla efter rävarna nu när vi lär tappa stor del av rådjurstammen pga vintern, denna vinter gynnar ju räven så det bara visslar om det, det är ingen konst för en räv att ta rådjur nu, dom har ju knappt en chans...
Publicerat Februari 28, 201016 yr Författare ajV: jo nog har rävarna de lyx nu! här nere misstänker jag att rådjuren o fasanerna har de jävligt tuft kan nog va bra o försöka ta några extravalpar i sommar så man kanske kan rädda något kid iaf. tövabo: nja känns lite olustigt att skjuta rävvalp. gjorde de för 2 år sen. ( skyddsjakt med papper så inge olagligt! ) man får en lite konstig känsla i magen men de är som ajV säger. dom är gryma predatorer! jag har iaf mkt mark på G där jag kommer kunna jaga dom 24/7 om jag vill så jag har så de räcker o blir över. o nog kommer de bli en hel del. får väl va glad om tjejen kommer ihåg en när man kommer hem
Publicerat Februari 28, 201016 yr Det blir nog några sittningar på räv iår ja. Nu har rådjuren hafft en jobbig vinter, då är det inte mer än rätt att försöka skona de överlevande från rävar. MVH/Jocke
Publicerat Mars 1, 201016 yr Valparna är fina men jag kommer att skjuta dom helt klart.. Mitt bästa tips är att sitta på nyslagna vallar, drar räv som en magnet. Bäst är helt klart samma kväll som gräset slogs ner. /Lasse
Publicerat Mars 1, 201016 yr För mig är det en självklarhet att skjuta rävvalpar. En valp blev det i somras, visst en lite olustig känsla är det. Jag kommer att hålla koll på gryten för att se var kullarna befinner sig, sen försöka skjuta av så mycket smått det bara går, de rådjuren som nu är kvar måste vi vara rädda om. Likt Skuris blir det endel vakande på slagna vallar, detta kan med fördel kombineras med grisjakt då grisarna ibland verkar vara tokiga i just slaget gräs .
Publicerat Mars 1, 201016 yr Min rävåtel har alltid dragit honor med ungar + att vallarna är en rävmagnet. Så rävjakt blir det, speciellt efter denna skitvinter som tagit hårt på rådjuren.
Publicerat Mars 1, 201016 yr Jag tar alla chanser att hålla efter rävstammen och jagar valpar när tillfälle ges
Publicerat Mars 1, 201016 yr Författare kanon de här. börjar bli gott om rävar nu tycker jag mig faktiskt se, man ser typ räv lite var stans (förutom på rävåteln men de är en annan sak de) många tips men ingen som riktigt vet på ett ca nät dom hoppar upp ur lyan?
Publicerat Mars 1, 201016 yr Räv jagar man väl med hund? (som allt annat) Ser jag några rävar så hämtar jag jycken. Inte fan skjuter jag dem på vallar det är ju ett perfekt tillfälle för hundträning.
Publicerat Mars 1, 201016 yr Författare hund är perfekt för o släppa ner i gryt på vuxna rävar. vad jag vet så får man inte släppa hundar som driver på sommaren så de kan kvitta då. nu håller vi oss till de som är tanken med tråden. grytjakt får vi starta en tråd av tills det börjar bli dags
Publicerat Mars 1, 201016 yr hund är perfekt för o släppa ner i gryt på vuxna rävar. vad jag vet så får man inte släppa hundar som driver på sommaren så de kan kvitta då.nu håller vi oss till de som är tanken med tråden. grytjakt får vi starta en tråd av tills det börjar bli dags Vem fan har pratat om grytjakt. Rävjaktens F1, ställande hund.
Publicerat Mars 1, 201016 yr Det finns bara två rävar oavsett ålder/storlek Skjutna och oskjutna! dumt att slösa skott och tid på dom skjuta eller???????????? Självklart skall jag ut, borde vara varje jägsares plikt att skjuta minst en räv innan bocken nedkläggs. väntar fortfarnade på bild. lycka till alla! /Jimmy
Publicerat Mars 1, 201016 yr Författare väntar på bild? något jag har mittsat eller glömt? stämmer så bra så. jag har skjutit 10 eller 11 rävar o 3 rådjur så jag ligger iaf lite på plussidan. o i sommar så blir de rävjakt iaf varannan kväll/natt/morgon //Marcus
Publicerat Mars 1, 201016 yr Har en rätt rejäl golfbana som kommer att besökas flitigt gruvligt tidiga mornar när de blir lovliga förutom den vanliga vall-jakten. Rätt mysigt att vara ute och lufsa tidigt på morgonen denna tid! Mvh!
Publicerat Mars 2, 201016 yr Här går inte valparna säkra då dom lämnat lyan. Jag har spårat mer räv än något annat på jaktmarkerna i vinter så den stammen måste ner rejält. Ett tips är att söka på vägarna. Jag ser ofta på sommarnätterna rävvalpar som leker på vägarna och skräms dom bort så kommer dom ofta upp igen efter ca 15-30 min. I början ser du dom ofta på öppna platser i närheten av grytet. Dom börjar lämna grytet i maj-juli beroende på vart i landet man är. Desto längre söderut man är desto tidigare kommer dom ut ur lyan. Kring början-mitten av juni börjar man se dom här i västmanland.
Publicerat Mars 2, 201016 yr Författare bra de- ja på dom små predatorerna dom växer ju inte för att dom äter gräs o dricket vatten direkt hmm då får man ut o spana då. längst vägarna har jag sätt dom rätt mkt på ena stället så de stämmer även här nere i halland. borde rimligen vara något sånära som samma tid som hos dig teffek. nu känns sommaren iof väldigt långt borta men redan är de dags o beställa hem lite olika varmitkulor för test för o se vad som funkar bäst!
Publicerat April 18, 201016 yr Smårävarna skjuter jag så fort de visar sig, de stora går inte helt säkra heller då jag har en kamrat i närheten som föder upp och sätter ut fasaner och rapphöns för att träna gordonsettrar.
Publicerat April 18, 201016 yr Räv jagar man väl med hund? (som allt annat) Ser jag några rävar så hämtar jag jycken. Inte fan skjuter jag dem på vallar det är ju ett perfekt tillfälle för hundträning. helt rätt musköt. jaktens F 1 är med ställande hund, vare sig det är räv/grävling eller vildsvin man jagar