Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakten 2010

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

svarar på en gammal fråga då. visst ska man kunna göra de. dock är pälsen inte mkt o hurra över ( min personliga åsikt )

snart är de dags. mitten av maj borde dom va ute ur grytet här i hallands län tror jag :huh:

6,5:an ska skjutas in med nya siktet o en ännu hetare laddning med 85gr sierra varminter hp ska tas fram ( nu är de 100gr som används ) :wub:

har en mark som ska länsas totalt från allt vad som heter predatorer i början där när dom tittar ut o de är en lite större mark = mkt jakt :)

• Svar 211
  • Visningar 30,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

jag kommer inte heller skjuta valp på sommaren,jag vet inte men det tilltalar mej inte ett dugg,men vinterhalvåret är en helt annan sak,,,över 100 rävar sen -85

Publicerat
  • Författare
jag kommer inte heller skjuta valp på sommaren,jag vet inte men det tilltalar mej inte ett dugg,men vinterhalvåret är en helt annan sak,,,över 100 rävar sen -85

fullt förståeligt de!

rävarna är ju onekligen jävulskt söta på sommaren när dom är små o lurviga.

Publicerat
  • Författare

http://2.bp.blogspot.com/_C6HTjsn7lVE/RqNP.../R%C3%A4ven.jpg

frågan är om man inte skulle ändra sig när man får syn på en sådan :unsure: så förbannat söta.

men likförbannat en grym predator mot andra vilt :ph34r:

Publicerat
  • Författare

över 1000 tittare o inte många svar?!?

fasten dom må va jävligt söta men deras morsa måste fortfarande skaffa fram mat för att dom ska bli stora o bli "lovliga" i slutet av sommaren.

kom igen nu gott folk, säg vad ni tycker. jag personligen ser ingen skillnad på en stor räv som en liten, ett rovdjur är fortfarande ett rovdjur :)

Publicerat

Om man vill ha mer rådjur på marken så är det ju iaf klart att det är bättre att skjuta dom när dom är små var en liten artikel i senaste svensk jakt om hur många kilo kött det krävs för att föda en rävkull. Där stod det 1000 kg för att föda upp en hel kull så lär nog gå åt endel kid o harungar.

Har inget emot att man jagar rävungar ingen skillnad mot att skjuta stora.

Publicerat
över 1000 tittare o inte många svar?!?

fasten dom må va jävligt söta men deras morsa måste fortfarande skaffa fram mat för att dom ska bli stora o bli "lovliga" i slutet av sommaren.

kom igen nu gott folk, säg vad ni tycker. jag personligen ser ingen skillnad på en stor räv som en liten, ett rovdjur är fortfarande ett rovdjur :D

Ser heller ingen skillnad på stor och liten räv i det avseendet. Men det beror ju också på i vilket syfte man jagar räv. Vissa vill ju exempelvis släppa rävstövaren senare under säsongen och undviker av den anledningen att skjuta valpar vid gryten. Vissa vill hellre skjuta rävarna från vakgluggen. Men jagar man rävvalpar för att minska predatortrycket är det ju bättre desto tidigare man tar dem av daga. Det är ju onödigt att låta rävhonan ta hundratals kilo extra bytesdjur (harungar, rådjurskid mm) till valparna om man kan förhindra det. Men vissa har svårt för det här med att skjuta små gulliga valpar, vilket har förståelse för även om jag själv inte har något problem med det.

Publicerat

Jyckarna har alltid jobb, spelar ingen roll hur mycket man skjuter. Vi sköt 31 rävar på strax över 600 ha förra året, helt givet vandrar det in en massa nya rävar hela tiden. Så skjut bara..

Mvh!

Publicerat

Jag ser skillnad. Dom stora rävarna är liksom "större".

Ett sommarskinn kan väl inte vara nånting att ta vara på, oavsett djurart.

Publicerat

En fråga, som kan höra hemma här i sammanhanget istället för att öppna en ny tråd.

Vi en eventuell skadeskjutning, måste man ha tillgång till eftersöks hund vid rävjakt?

Får man i så fall släppa en stövare= löshund då?

MVH

Roggman66

Publicerat
  • Författare

sjukskriven troligen hela månaden ut o får inte göra något ansträngande. så vad kan va mindre ansträngande än att gå från morsans hus 300m till ett gryt där jag vet de kommer bli valpar ( räven som sprungit där har varit bra rund!!! )

o 30m från grytet finns en liten öppning mellan granskogen ( där grytet ligger ) och en ek kulle ( där jag tänkte sitta ) för alla andra år har rävvalparna gått ut på öppningen där o inte de stora fältet precis breve, de gör iof inget då jag även ser ut där oxå så B)

så gå 300m. sätta sig så man har kvällssolen från sidan en varm vårdag o njuta av livet. de måste ändå anses som avkoppling? :rolleyes:

Publicerat

Det är då verkligen avkoppling enligt mig iaf.

Mycket bättre kan det knappt bli.

Krya på dig

Mvh Fredden

Publicerat
Kan man ta tillvara skinnen från valparna?

Skinnet av valp är totalt värdelöst och inget att ta tillvara. Så lägga ingen tid på det !!!!!!!! :)

Publicerat
  • Författare

kom på en smart ide med åtelkameran som jag ska testa tror jag allt.

grytet som ligger 300m typ från morsan. jag tar kameran o sätter upp där sen får man börja kolla typ var 4:e dag om de har börjat titta ut något från grytet som är litet!

då får jag ju veta både tider o när dom väl börjar titta ut = slipper sitta varje kväll o de är ju bra för hjärtat de ;)

Publicerat
Jyckarna har alltid jobb, spelar ingen roll hur mycket man skjuter. Vi sköt 31 rävar på strax över 600 ha förra året, helt givet vandrar det in en massa nya rävar hela tiden. Så skjut bara..

Mvh!

Det är mkt beroende på var i Sverige du bor. Skulle jag ta valpkullarna vi har på marken skulle jag nog kunna sälja stövarna oxå..å det är jag ju måttligt intresserad av. Jag har närmare 14000ha och jag slutade jaga räv i vinter både pga snödjup och brist på räv och hamnade bara på 15 rävar.

Publicerat
Skinnet av valp är totalt värdelöst och inget att ta tillvara. Så lägga ingen tid på det !!!!!!!! ^_^

Tack!

Publicerat
  • Författare

nu börjar de väl ändå närma sig :D

skriv gärna in här när ni ser att dom börjar röra på sig utanför gryten, vart än i landet det är. bra för dom med mindre tid men ändå vill sitta ute när de händer ( eller som i mitt fall inte har krafter nog o sitta ute varje kväll )

Publicerat

Valparna föds i regel från den 15 april-kanske så sent som mitten av maj.....med flesta valparna skulle jag tro runt valborgs.(Norrbotten)

Har ni tänkt vaka vid gryten kan man inte gå dit och kolla en dag för att sätta sig där nästa dag....en människa som går förbi grytet leder ofelbart i min landsända iaf till att tiken flyttar valparna....

Har man bra biotop och bra åtlar får man alltid in nya rävar....mina marker har ganska mager myrmark på övre halvan så när vintern knackar på så kommer det alltid in nya rävar mot bebyggelsen....kan bli LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅnga drev när dom vill hem igen.

Publicerat
  • Författare

okej så de är såpass sent där uppe!

här nere har vi lite annat förhållande mellan rävarna o människorna. de grytet jag kommer sitta vid ligger ca 10m från en traktorväg där de går iaf en människa med hund 2ggr dagligen så dom är inte lika lättskrämda här nere ( som tur är )

jo rävarna kan gå väääääääldigt långt har jag märkt. satt o titta på en i feb som måste gått bara när jag såg den ca 3km över öppna fält, stannade o tittade på räven längst vägen. o de va ju bara vad jag såg den gå!

synd man inte har lika bra flås som en räv! :lol:

snart börjar de närma sig att gå ut o sitta på pass känns de som. kan väl va ca 1v till sen tror jag nog dom börjar gå ut här då dom börjar bli lite större i kroppen runt midsommar som jag började jaga dom förr förra sommaren. ( då va dom ändå ca 100m från grytet o i samma storlek som en normalvuxen katt eller lite större till o med i kroppen då menat )

Publicerat

Får se om det blir några rävvalpar på gården i år! Vi har fått skabb på gården, jag var ute igår och brände en självdöd skabb räv som någon tant hade hittat och vi har även sätt en annan som har varit rejält smittad. Får se om det kommer fram flera rävar snart.

23 maj kunde inte komma tidigare, bara jag blir 18 så kan jag åka och köpa en studsare och hjälpa de stackars djuren!

Publicerat
  • Författare
Får se om det blir några rävvalpar på gården i år! Vi har fått skabb på gården, jag var ute igår och brände en självdöd skabb räv som någon tant hade hittat och vi har även sätt en annan som har varit rejält smittad. Får se om det kommer fram flera rävar snart.

23 maj kunde inte komma tidigare, bara jag blir 18 så kan jag åka och köpa en studsare och hjälpa de stackars djuren!

på dom jäklarna bara. finns inge trevligare än att få sin första bössa! :lol:

ett tips. sluta läs på alla forum för då blir de dyrt när man börjar byta hela tiden B)

synd med skabb! tråkigt för både djuren o er!

mvh//Marcus som hade samma bössor i 2 år tills han hitta forum på nätet o är nu uppe i väldigt väldigt många byten :o

Publicerat

Haha ja jag ska tänka på det, blir nog värre senare när man börjar tjäna pengar, just nu ligger jag ju på 1050 i månaden =/.

Jag har redan hittat min bössa, det blir en husqvarna 16040 i kaliber 30-06. Den skulle kosta 3000kr och då skulle jag få ett zenith sikte, vet inte om det är någon kvalité men det duger nog till jag har fått pengar till mitt trijicon <_< .

Har lagt ut lite slakt rester efter ett påkört rådjur, tror jag får sticka ut och sätta mig med hagelbössan och se om det kommer fram någon skabbräv!

Publicerat

Nu har första rävvalpen kikat ut ur lyan här i västmanland. Någon annan som sett något? Jag väntade mig dom inte förrän om några veckor och den såg rätt stor ut också så rävarna har nog haft en bra start på året.

Publicerat
  • Författare

trevligt!! jag har faktiskt inte varit ute för hälsan har satt stopp för de hela. låter dock mer än lovande att dom är så pass stora redan ( lite mer förklaring på storleken hade varit fint ;) )

hmm tillåter hälsan så blir de nog en sittning i helgen, om än inte länge men med den här värmen o de underbara kvällvädret så ja man kan inte mer än att älska de :wub:

Publicerat

Den var klart mindre än en vuxen räv och hade valppälsen kvar. Du vet den där åldern då dom har alldeles för stora öron och tassar och börjar ge sig ut på lite längre turer från grytet. Jag vet att det finns ett gryt i närheten och dom rävarna som brukar synas runt det grytet är stora fina rävar så valparna har ju iofs att brås på. Ska ut nästa vecka och kika vid "mina" gryt och se hur läget är.

Någon som vet om man får jaga valpar med fälla? Misstänker väl att det inte är tillåtet eftersom man jagar urskiljningslöst med en fälla men någon kanske vet?