Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakten 2010

Featured Replies

Publicerat
tack för svaren! ska ta med ett par kompisar ut så vi kommer täcka av nästan all marken som det kan tänkas komma räv, nån muspipa har jag inte men detta är ju smålandsåkrar så är dom ute på åkern så är det skotthåll. muspip används väl främst till att locka in rävar man ser på håll har jag fått för mig iaf. aja, tusen tack :(

Ja, främst. Men senaste räven jag sköt kom när jag skulle provmusa lite utan att ha sett något.B) Jag blöter fingret och suger fram muspip på det istället för pipa. B)

• Svar 211
  • Visningar 30,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Hej!

Tog min första räv på lock häromdagen. Jag han blåsa två gånger i pipan innan räven kom in på ca 25 m och jag sköt. Sedan bytte jag till ett annat fällt och blåste tre gånger i pipan. Vrider på huvudet o ser en räv bakom mig på ca 20 m. Den skällertill och drar som en avlöning så klart! Jag satt fel i förhållande till vinden.

Tusan vilken rolig jakt! Kommer att bli mycket lockande framöver.

/Nissen

Publicerat

Första räven för mig föll natten till idag. En rävvalp jag åtminstonde tror föll för mitt lock med muspipa. Utförligare redogörelse i min jaktdagbok.

Väldigt spännande, och lite action :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Fick en i natt jag me, en utan svans,

Publicerat

suttit ute fem ggr utan att se skymten av en räv, däremot har jag hackat gräs på några andra gårdar runt om här, förra veckan tror jag att jag såg tio ungrävar, och alla hade man på hagelhåll från maskinen.

Publicerat

Har haft två fantastiska kvällar! Igår gick jag ut på nya marken för första gången. Tänkte spana lite bock men tog med mig hagelgeväret utifall att någon kråkfågel skulle visa sig. Hittar direkt ett litet fält där jag sätter mig ett tag. Direkt kommer det fram räv på andra sidan, ca 100 m bort. Till slut är det 5 rävungar som leker runt för fullt. Riktigt underhållande men frustrerande eftersom jag satt där utan studsare. Det tar väl en halvtimme-timme så kommer till slut en inom håll och faller i skottet. Två stack men två andra var kvar på åkern en halvtimme till. Hade studsaren varit framme är det inte otroligt att tro att det blivit 2 skjutna den kvällen.

Ikväll åkte jag dit med älgstudsaren- så att jag skulle nå över åkern. Då blev det två till!

Båda dagarna kom de fram ganska precis 20.30. Eftersom jag sköt kvällens rävar lite tidigare har jag nu ett nytt personbästa med 3 skjutna rävar samma dygn! Ett Hat-Trick :P I alla fall ett oäkta om natten räknas som halvtidsvila ;)

Publicerat

Var i stugan över helgen för att slå några gamla gärden så dom inte växer igen helt och hållet, givet vis var sakon med.

Slog ett litet gärde på fredag eftermiddag som jag tänkte sitta vid på kvällen. Gick dit och satte mig vid 10 tiden på kvällen, jag såg ingenting fören helt plötsligt när jag tittade i kikaren,så var den bara där vid diket.

Det började att skymma så jag tog schansen närden dök upp,en räv tik blev liggande i dikes kanten.

Kom på att jag kunde passa på och dra räven över gärdet och lägga ett kort spår till taxen, sakt och gjort spårningen gick bra trots visa störande moment.

Nästa dag slog jag resten av gärdena, senare på kvällen sa äldsta pojken att det gick en räv på gärdet, på med grejorna sakon i handen och ut på gräsmattan. Räven gick och jagade sork och ville inte komma i läge på en gång, men tillslut gick skottet och räven drog som en avlöning över gördet och in i björk skogen, vad fan hände, hur kunde jag missa,liggande med benstöd ca120m. Då kom jag i håg taxen (har inte haft den i en vecka än så man är ju inte så van att ha hund). Han tog spåret efter ett tag, sork luktar gott så ett par han han sätta i sig, grabben fick ta hunden och efter ett tag såg jag något som sprang upp framför hunden som såg ut som en rävunge. efter ca 150-200m spårande i riktigt tät teräng så hade dom kommit ikapp räven som antagligen inte orkade längre (bra ide och låta grabben gå,springa med hunden).Grabben gick undan med hunden och sen sköt jag räven, lite besvärligt med 8 gångers förstorning men det gick. Vilken pärla till hund man har!

På söndagen väckte hunden mig vid fem tiden, han somnade om men det kunnde inte jag,så jag gick fram till fönstret och tittade, EN RÄV. Smög ner för en knarande trapp på med kläderna och ut på gräsmattan igen.Nu skulle självförtroendet upp på topp igen. Samma avstånd som sist, väntar in ett bra lägge, just som jag ska till och trycka av hoppar räven upp och ner i diket och kommer upp med en sork i munnen, skottet går och räven går inte ett steg,jösses vad skönt. Vilken helg tre rävar plus ett ofriviligt eftersök. Nu är man lite trött.

Publicerat

9st är det nu <_< Men ser mindre å mindre av dem :)

Publicerat
suttit ute fem ggr utan att se skymten av en räv, däremot har jag hackat gräs på några andra gårdar runt om här, förra veckan tror jag att jag såg tio ungrävar, och alla hade man på hagelhåll från maskinen.

Köp en John Deere hack, där har du säkert vapenställ bakom stolen på bästa jänkemanér! :rolleyes:

Publicerat

Jämtlänningar: Är det ingen som jagar räv i Jämtland??? ;) Såg 5 st igår morse när vi for vidare söder ut efter övernattning hos Mikas uppfödare i Brunflo. Dom var på el. jämte vägen. :rolleyes: Det såg ut att vara ungrävar allihopa. :D

Publicerat

fick precis rapporter att morsans hönshus numera fungerar som rävåtel. Tydligen en ungräv som härjar där och gjort så under hela eftermiddagen. Enligt syrran visade dvärgschnauzern inget intresse men skällde glatt då räven visat sig. Hönsen hade fört ett djävla liv varför morsan tyckte jag skulle rädda dem från att bli rävmat. Tyvärr får jag nog avstå idag då jag precis börjat foga kakel i köket och sambon lär inte uppskatta ett avbrott då det varit ofogat i snart tre veckor :P

Är valpen kvar imorgon ska jag göra ett försök, men jag tror grannen som är gammal rävmästare hinner före. Innan skabben fick fäste för en ohygglig massa år sedan fällde han så många rävar att han lät morsan välja ut de färgjämnaste skinnen att sy upp en riktigt fin rävpäls av. Tror det gick åt tolv eller tretton skinn till pälsen, och då hade han tydligen många kvar. Rolig gubbe som tyvärr glömt hörselskydden lite för ofta då han knappt hör vad man säger. Men han brukar komma när morsan visslar på hunden B)

Publicerat

Går det bra att locka räv på hyggen, och på ängar som slagits för några veckor sedan?

Är det fågel och muspip som gäller då ochså?

Publicerat
Går det bra att locka räv på hyggen, och på ängar som slagits för några veckor sedan?

Är det fågel och muspip som gäller då ochså?

Alla öppna ytor funkar mer eller mindre, även gles skog.

Börja med muspip, gå sen över till fågelpipa, brukar funka bäst på ungrävar.

Publicerat

igår hade mikkelvalp tur! satt och lockade i 45min när han kom ut från skogsdungen, först va han lite nervös men sen fick jag han 10meter närmare och så skällde jag till så jag fick bredsida på han men skamma bara han, försökte hitta på han med hunden men utan framgång dock! men ska ta han innan bockajakten, de e målet! =)

Publicerat

Nej nu bärs det av för premiären på "stor räv"

Skit jakt på er.

/Stefan

Publicerat

Fan var man först ut här iallfall=)

Jajjemen vilken öppning det blev=). Tack vare en snäll rådjursmamma som skyddade sitt barn, så kunde jag få skjuta en räv. Hade räven på alldeles för långt håll hela tiden men när geten jagade bort räven för 5gången så var det åt mitt håll o då small det. Den gick 30m så varför inte spåra med hundarna lite=) såg en till valp, men den kom jag inte åt.

post-3769-1280622747_thumb.jpg

Efter denna lilla vakjakt så blev det lite Majas tur att leta grävling. ja satte mig ner en bit ifrån grytet o lät henna söka själv o fatta lite själv, hon gjorde sin lovar men max 170m ut, så det tar sig. Efter en timmes sökande så rör jag mig bort mot grytet o Maja sätter igång igen.

då tar det 10minuter o jag vet inte varför men jag vänder mig om o sen en grävling komma mot mig med Maja efter. Det blir en lite sammandrabbning o grävlingen sticker åt ett annat håll med Maja efter. Ett kort ståndskall blir det efter en liten bit o sen släpper Maja oturligt nog. Ja är snabbt där, inte snabbt tillräckligt men pushar iallfall på Maja att ta löpan. Hon sticker iväg 300m på löpan men återvänder..då har vi håligt på i två timmar så det fick räcka. Hade ju varit roligt att fått skjuta en grävling för henne, men men, det har bara börjat=)

//jakob

Publicerat
igår hade mikkelvalp tur! satt och lockade i 45min när han kom ut från skogsdungen, först va han lite nervös men sen fick jag han 10meter närmare och så skällde jag till så jag fick bredsida på han men skamma bara han, försökte hitta på han med hunden men utan framgång dock! men ska ta han innan bockajakten, de e målet! =)

Hur kan man kalla det för att räven hade tur om han blev skadeskjuten?

Och sedan skall du försöka få tag i honom de närmsta två veckorna?

Var det blyhagel du använde lär du inte hitta honom levande. De är otroligt känsliga för bly och överlever sällan mer än 24 timmar efter vådaskott.

Publicerat
Hur kan man kalla det för att räven hade tur om han blev skadeskjuten?

Och sedan skall du försöka få tag i honom de närmsta två veckorna?

Var det blyhagel du använde lär du inte hitta honom levande. De är otroligt känsliga för bly och överlever sällan mer än 24 timmar efter vådaskott.

skit skit skit får man tydligen på detta forum, naj jag använder kula på räv, nu har jag fått tillräckligt med skit här, tack och haj

Publicerat
skit skit skit får man tydligen på detta forum, naj jag använder kula på räv, nu har jag fått tillräckligt med skit här, tack och haj

Moget.. :wub:

Publicerat

Det var väl befogad kritik? Jag tolkade också det som en skadeskjutning. Det kan förvisso hända den bästa men då får man väl göra vad man kan för att ta rätt på räven.

Publicerat

Finns förhoppningar om att jag åker ut en sväng i afton.

Tar med kameran isåfall. ;)

Publicerat

Just nu blåser det hoppas det lugnar sig så jag kan ge mig ut o försöka få se nån räv

Publicerat

Det gick fint.

1 räv fick bita i gräset.

Publicerat

Var ut en sväng ikväll för att se om nån räv ville visa sig trots att åkrarna inte är slagna ännu. Satt inte länge förrän en råbock dök upp på 300 m avstånd. Låånga horn men bara spjut, såg ut att vara en äldre herre. Följde honom ett tag med kikaren tills han försvann i en sänka. En stund senare dök en råget upp på ungefär samma ställe, men bocken var inte kvar på åkern. Efter en timme dyker han upp till höger om mig och har siktet inställt på skogsdungen jag sitter vid. Han försvinner bakom träden och det är lugnt igen. Efter 10 minuter knakar det lite till höger om mig och bocken kommer ut och passerar mig på fyra meters håll :ph34r: . Han tittar åt mig men reagerar inte ett dugg (lövcamo är bra skit) och går sakta förbi. Tillslut är han tillbaka mitt på åkern igen. Ser att han spanar, följer vart hans blick går och DÄR var ryggen på en räv som springer bort från oss! Hållet är ca 250 m och det var inget att göra. Resten av kvällen blir händelselös, men det blev en rätt trevlig afton ändå. Grattis till er som lyckats!

942010115205P917c.jpg

Publicerat

Var ute en kort sväng igår kväll blev en liten räv efter endast 10 minuter vid åteln. Skönt med en bra start. Lät även min lilla KLM på 13 veckor gå ett kort spår efter räven och det gick galant.

Grattis ni andra som också lyckades igår.

post-2746-1280732787_thumb.jpg