Publicerat Maj 21, 201015 yr Författare helt kanon de där ju! då får man hoppas hälsan är såpass bra att man kan ta sig en sväng o sätta sig vid något gryt eller så nu börjar jakthjärtat bulta lite extra ( som förövrigt inte är spec bra för min del men borde nog överleva de oxå ) de med fälla kan jag inte uttala mig om men kan tänka mig att de inte är ok precis som du säger. man vet ju inte om de är en vuxen eller en liten som går i fällan
Publicerat Maj 21, 201015 yr Författare testade lite med o fästa lampan på 22:an för o se hur de blir inför kommande kaninjakterna. gick ut nu utanför huset o testlös/siktade lite o då o helt plötsligt får jag syn på "rovdjursögon på en liten holme på fältet ca 60m bort. upp med bössan ( såklart med patron utstående från patronläget o utan magasin! ) o ser då till min förvåning troligen den största jävla katten jag någonsin har sätt! först trodde jag de va en räv så stor va den i kroppen!! o kom o tänka på att när man lyser med lampa på exempelvis rådjur o hare o sen på räv/katt/grävling så har iaf jag märkt ett annat ljus/reflec från rovdjurens ögon. inbillar mig iaf att de reflekterar/lyser eller vad man nu ska säga på annat sätt än vad andra djurs ögon gör. är jag helt ute o snurrar eller någon fler som tänkt på det? nu låter de ju som jag åker/går runt med lampa varje natt o lyser djur men ja de är väl mer eller mindre sant. enklaste o effektivaste sättet o hålla koll på vad för djur de finns på marken. o sen är de jäkligt mysigt o va ute på natten helt sj o gå runt
Publicerat Maj 21, 201015 yr Jag tror att rovdjuren har lite mer blå reflektion och klövvilt lite mer åt gröna hållet, nu då man tänker efter lite sådär. Här uppe vågar jag inte springa runt med lampa i skogen efter vargkriget, dom gröna talibanerna är jäkligt aggressiva till och från här.
Publicerat Maj 21, 201015 yr Jag tror att rovdjuren har lite mer blå reflektion och klövvilt lite mer åt gröna hållet, nu då man tänker efter lite sådär. Här uppe vågar jag inte springa runt med lampa i skogen efter vargkriget, dom gröna talibanerna är jäkligt aggressiva till och från här. Ta på dig en stickad mössa och en fjällrävenjacka som förklädnad och säg att du är ute på jakt efter vargmördare. Tror det skulle funka iallafall
Publicerat Maj 21, 201015 yr Författare ja de stämmer nog faktiskt. iaf vad jag tycker. katten igår/inatt hade som två strålkastare så mkt lös dom upp de är bara o gå ut. tror dom du tänker jaga varg men en ficklampa så är ju deras intelligens lite hög som hos en snigel så ja de är nog ingen fara. jäkligt mysigt o va ute vill jag lova
Publicerat Maj 22, 201015 yr Författare första räven tagen dock med blandade känslor! en vuxen tik med skabb över halva kroppen! såg riktigt vidrig ut, hade större tuttar än vad hon skulle haft utan valpar. dock ingen mjölk i öht!! så tror valparna redan är döda. men med tanke på hennes tillstånd tyckte jag de såg lika bra ut. men jag är jävligt glad iaf!!! för de va årets första räv
Publicerat Maj 22, 201015 yr Bra jobbar. Såg en påkörd valp i dag samt en till som sprang o lekte på min jaktmark när jag körde förbi i kväll. Med öl i kroppen sittandes i baksätet var det inte mycket man kunde göra åt saken. Nu blir det till o kika lite på kvällarna, o rävdräparn står i vapenskåpet ofärdig ännu /Lasse
Publicerat Maj 22, 201015 yr Författare tack. de kändes väldigt skönt vill jag lova. räknade lite lätt o jag har jagat i ca 80-90 timmar nu efter räv utan att få någon så de va på tiden hmm nä med % dricka i kroppen så är de inte mkt o göra åt saken. blir till att lusläsa din dagbok inatt o se vad de är för en rävdräpare bössa du har på G
Publicerat Maj 22, 201015 yr Jag kan bespara dig lidandet med att läsa den http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=24263 /Lasse
Publicerat Maj 22, 201015 yr Författare hmm konstigt att jag missade de bygget. har ju suttit o läst igenom dom flesta dagböcker under nätterna nu när man har sömnproblem verkar grymt fint iaf o köpa på. 222 är en förjävla fin kaliber. ska ha en sj senare när man har pengar i överflöd o verkar bli en fin fin rävbössa! du får ta någon annan pang sålänge. sj fick jag ta min bygel då köparen inte fick licens på den så monterade lite snabbt mitt karl kaps 2,5-10x56 o sköt in de. funkar kalas vill jag lova
Publicerat Maj 24, 201015 yr Läser tråden och inser snabbt fler borde skaffa sig en stövare! bössor verkar vara dyra och man byter ut dom snabbt! Iaf ser året verkligen bra ut för rävarna här uppe! Mycket möss,flera rävar syns till,Tok mycket tjäder efter vägarna.. Hoppas få 2 kullar på marken så har man 2 mer än i fjol..verkar vara vara så det lilla jag kikat,2st olika rävar tar med sig mat från åteln..Inga skabbrävar här iår heller,dock en i stugan som jag ska ta vid tillfälle! Som Partys säger är dom inte vana vid männsikor vid gryten och störa i onödan är bara dumt,utan spaning ingen aning men skjuta valpar borde vara olagligt
Publicerat Maj 24, 201015 yr Författare Läser tråden och inser snabbt fler borde skaffa sig en stövare! bössor verkar vara dyra och man byter ut dom snabbt!Iaf ser året verkligen bra ut för rävarna här uppe! Mycket möss,flera rävar syns till,Tok mycket tjäder efter vägarna.. Hoppas få 2 kullar på marken så har man 2 mer än i fjol..verkar vara vara så det lilla jag kikat,2st olika rävar tar med sig mat från åteln..Inga skabbrävar här iår heller,dock en i stugan som jag ska ta vid tillfälle! Som Partys säger är dom inte vana vid männsikor vid gryten och störa i onödan är bara dumt,utan spaning ingen aning men skjuta valpar borde vara olagligt hmm många sorters jakter tycker jag är roligt. dock har jag varit på en jakt efter hare med stövare och de va nog första o sista gången! vänta i 1-2 timmar innan man får skjuta djuret?!? nä tacka fan för dom alla dyra studsarna o kikarsikterna men kan köpa o klippa till på direkten när man ser att de är en skjutbar räv skönt om ni slipper skabb där uppe! sj såg jag en stor o fin räv igårkväll. verkade vara helt fri från skabb de jag kunde se så den sprang vidare
Publicerat Maj 24, 201015 yr hmm många sorters jakter tycker jag är roligt. dock har jag varit på en jakt efter hare med stövare och de va nog första o sista gången! vänta i 1-2 timmar innan man får skjuta djuret?!? nä tacka fan för dom alla dyra studsarna o kikarsikterna men kan köpa o klippa till på direkten när man ser att de är en skjutbar räv skönt om ni slipper skabb där uppe! sj såg jag en stor o fin räv igårkväll. verkade vara helt fri från skabb de jag kunde se så den sprang vidare ja det finns inget och jämnföra med dom som jagar förvuxna råttor,vi skjuter dom klockar jo det är skönt och slippa skabben!
Publicerat Maj 27, 201015 yr hur många mer än mig kommer bege sig ut o jaga så fort man ser rävvalparna?rävvalpar må va söta men jag ser det fortfarande som en viltvårdande åtgärd o så är de jäkligt skönt o va ute på sommaren! diskussionen om de är rätt eller fel att jaga rävvalparna kan vi hoppa över eller så får det starta en annan tråd om det! Tips: är alltid välkommet. funkar åtel på sommaren om man lägger den nära ett gryt där man vet de finns räv? mer tips förutom o gå genom marken noga och titta vart de kan finnas räv inne o därmed även rävvalpar? När: När tittar rävarna ut från gryten o springer runt. är det runt midsommar? då har iaf jag sätt x antal rävvalpar. mvh//Marcus Jag ser inget fel med att jaga valparna, brukar jag själv roa mej med. Men oftast jag är ute så brukar jag försöka skjuta hanarna (Jävulskt svårt att se skillnad på tiken och hanen dock)!
Publicerat Maj 27, 201015 yr Jag ser inget fel med att jaga valparna, brukar jag själv roa mej med. Men oftast jag är ute så brukar jag försöka skjuta hanarna (Jävulskt svårt att se skillnad på tiken och hanen dock)! Jo, sjläv så friar jag alltid tikarna på drev och grytjakt......
Publicerat Maj 27, 201015 yr Jo, sjläv så friar jag alltid tikarna på drev och grytjakt...... alltid tik förbjud!
Publicerat Maj 28, 201015 yr ALDRIG TIK.......Samma med bäver skjut aldrig hondjur däremot hararna kan man gladeligen hålla åt hondjuren....
Publicerat Maj 28, 201015 yr sköt en skabbräv för några timmar sedan... såg inte ut att må bra alls när den trippa fram
Publicerat Maj 28, 201015 yr sköt en skabbräv för några timmar sedan... såg inte ut att må bra alls när den trippa fram bra jobbat
Publicerat Maj 30, 201015 yr hmm många sorters jakter tycker jag är roligt. dock har jag varit på en jakt efter hare med stövare och de va nog första o sista gången! vänta i 1-2 timmar innan man får skjuta djuret?!? nä tacka fan för dom alla dyra studsarna o kikarsikterna men kan köpa o klippa till på direkten när man ser att de är en skjutbar räv skönt om ni slipper skabb där uppe! sj såg jag en stor o fin räv igårkväll. verkade vara helt fri från skabb de jag kunde se så den sprang vidare Det har nog mer med vilka du jagar med än stövarjakt i sig. Känner till många rådjursjägare som ägnar hundratals timmar åt att hitta rätt bock innan det skjuts.Spelar då ingen roll att andra mindre bockar, getter och kid passerat...Det är nåt som det sällan pratas om....
Publicerat Maj 30, 201015 yr Sköt en hane förra veckan på ett skyddsjaktsuppdrag, totalt har det gått åt 4 rävar på den marken än så länge. Ska ut ikväll också, rapport kommer senare.
Publicerat Maj 31, 201015 yr Inatt var det nära. Satt vid en nyplöjd åker då en räv helt oskyggt kommer ut ur skogen på andra sidan, avstånd ca 350 m. Jag tar sikte på räven och börjar försiktigt pipa i muspipan. Räven stannar upp och tittar mot mig men gör inget så drar ett par muspip till men räven fortsätter att jaga sork därute så jag fick sitta och titta på en fin ungräv som försökte jaga sork ute på 300 m håll. Ska ut inatt igen och se om den vill komma närmare.
Publicerat Juni 12, 201015 yr Har en fråga. Farsan och jag ska sitta vid ett gryt imorgon kväll. Lönar de sig att locka lite med muspipan lite när vi sitter där eller är de bara dumt? //MartiN som är tacksam för snappt svar!
Publicerat Juni 12, 201015 yr Har en fråga.Farsan och jag ska sitta vid ett gryt imorgon kväll. Lönar de sig att locka lite med muspipan lite när vi sitter där eller är de bara dumt? //MartiN som är tacksam för snappt svar! Sitter ni med grytet inom syn håll tror jag inte det gör någon fördel att musa, snarare tvärt om. Om ni däremot sitter en bit ifrån, kanske meter eller så kan det kanske vara idé men jag lät nog bli. /Lasse