Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakten 2010

Featured Replies

Publicerat
Sitter ni med grytet inom syn håll tror jag inte det gör någon fördel att musa, snarare tvärt om.

Om ni däremot sitter en bit ifrån, kanske meter eller så kan det kanske vara idé men jag lät nog bli.

/Lasse

+1

förresten nån som har sett några ungar än ??

• Svar 211
  • Visningar 30,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
+1

förresten nån som har sett några ungar än ??

vet inte hur dags valparna lämnar lyan här uppe men inte sett några småttingar än.

mvh

Publicerat
vet inte hur dags valparna lämnar lyan här uppe men inte sett några småttingar än.

mvh

ok har inte sett nån heller bara ett par vuxna hanar tror jag :( förutsätter att tikarna har synliga spenar som en hundtik har

Publicerat

Valpjakten 2010 är räddad, har hittat på en lya under ett torp på jaktmarken. 1/7 blir det till att försöka få bort valparna! Deras mor (tror jag) är frekvent gäst på grisåteln och henne tar vi hand om så snart det blir lagligt, liten borderterrier vill ju också ha nå't att göra... :(

Publicerat

På tal om rävar finns det någon här på forumet som lockar räv har försökt lite förra året men fögäves. :lol:

Publicerat
Valpjakten 2010 är räddad, har hittat på en lya under ett torp på jaktmarken. 1/7 blir det till att försöka få bort valparna! Deras mor (tror jag) är frekvent gäst på grisåteln och henne tar vi hand om så snart det blir lagligt, liten borderterrier vill ju också ha nå't att göra... :D

Varför vänta, årsunge får du jaga hela året :-)

10) Årsunge av rödräv får jagas om det behövs för att tillgodose viltvården

den 1 juli-30 juni.

//JP

Publicerat

Jag och marcus.söderlund här på forumet var ute och lockade igår kväll. Det slutade med att jag fick skjuta en tikvalp under hemvägen.:D

Publicerat
Jag och marcus.söderlund här på forumet var ute och lockade igår kväll. Det slutade med att jag fick skjuta en tikvalp under hemvägen.;)

Vad lockar ni med för något den har tiden på året? Ska in till jakt affären imorgon och införskaffa mig en muspip.

/stefan

Publicerat

Igårkväll sköt jag min fösta trippel :D

post-977-1276835761_thumb.jpg

Publicerat
Igårkväll sköt jag min fösta trippel :D

post-977-1276835761_thumb.jpg

Grattis, bra jobbat. Själv hade jag tänkt att jaga i helgen då vi sett en del valpar senaste veckan men med det utlovade vädret blir det nog till att skjuta upp planerna. Brukar ju inte vara optimalt att jaga räv i blåst och regn :D

Publicerat
  • Författare

harskrik, samma dag han sköt sin räv på kvällen så sköt jag min andra för iår på den morgonen! bra dag de! ;)

vart ute 2ggr till dock inget som ville följa med hem! :lol:

snyggt skjutet! inte var dag man får skjuta 3st!! ;)

Publicerat

Kom ungrävarna på harskik alltså? Här har vi slagit höåkern idag så inatt blir det sittning.

Publicerat

Har varit och tittat på ett hygge som aldirg blev skog igen utan där växer numera bara vildgräs. Gräset är ankelhögt ute i kanterna och midjehögt in mot centrum. Känns som man borde sitta på pall i de centrala höga delarna och sikta ner i vind om man skall locka där. Vad tror ni?

Har även varit och tittat på en annan åker som förfallit till vildåker med knähög vass, gräs och ormbunkar. Gillar räven att avancera genom sådan vegetation eller går den hellre runt?

Publicerat

Markägaren ringde o sa att jag skulle ta bort rävarna.

post-906-1277154925_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat
Markägaren ringde o sa att jag skulle ta bort rävarna.

post-906-1277154925_thumb.jpg

Mvh.

Det går lätt för vissa.

GRATTIS

//

Publicerat
Det går lätt för vissa.

GRATTIS

//

Det tog emot Lasse ska du veta.

Tack

Mvh.

Publicerat

Hade 2 småttingar framför byssepipan (hagel), på typ 1,5-2m, häromdagen.

Men mig blir de ingen "valpjägare" av.

De e ju såååååå sööööta.

O jag behöver ingen uppläxning i vad de blir av dem för de vet ja.

Jag överlåter jobbet åt andra.

Dessutom föll de inte inom paragrafen för skyddsjakt, dvs:

"10) Årsunge av rödräv får jagas om det behövs för att tillgodose viltvården"

Skulle vilja påstå att de behövs förviltvården på tippen.

Håller ju rätt på skammade fåglar, råttor/möss o skrämmer iväg katter.

Hade det varit på mina tjädermarker hade jag nog inte funderat ens B)

Publicerat

Ne på soptipp så är dom nog något man ska tacka för snarare än skjuta på. Hade en liten grävling på ca 3 m inatt + en vuxen räv på ca 150 m. Lät dock bli båda, var inte säker på hur reglerna såg ut kring grävling och vill inte skjuta på vuxna rävar ännu.

Publicerat

En av bönderna på jaktmarken utanför Falkenberg har satt igång att slå vall och jag och markus.söderlund var på plats igen. Den här kvällen smög sig räven fram i en cirkel runt mig och var på 5 m avstånd när den upptäckte att jag försökte maka dit bössan. Istället för att gå samma väg som den kom satte den fart framåt och ut på vallen så att jag kunde ge ett skott i bakhuvudet när den var påväg rakt ifrån mig. Det tog lite tid att fippla upp linsskydden - dimman låg tät så utan dem hade kikaren varit oanvändbar - avståndet hann nog bli runt 60 m innan skottet gick.

Nu har jag en glad jaktvärd som slipper en räv och en glad flugfiskarkompis som får lite bindmaterial.:D

Markus kan han också, chansen kom idag på morgonen. En kråka blev varmintad med 222:a bredvid ett av and-vattnen.:D

Publicerat

Jag nöp en valp i Tisdags natt på en nyslagen vall.

Frun åkte hem från jobbet kvällen efter o undrade var jag var för det sprang en till på vägen.

Jag sov då :D

//

Publicerat

hallå

Efter ett tags fundering har jag bestämt mig för att börja åtla räv eftersom det finns mycket räv i trakterna och jag finner det intressant. Har fått lite tips och så men tänkte höra om ni har nå mer saker som jag borde tänka på?

Är ej ännu 18 år fyllda så det handlar ju om uppsiktsjakt, men tänkte om jag vet att det är räv vid åteln så blir et nog inte så svårt att få med farsan eller någon annan. Vet även att man fick hela 200 riksdaler för en räv här i byn, om det fortfarande är så vet jag inte, men d3t låter ju om inte annat så dumt. ;)

//Anders

Publicerat
  • Författare
En av bönderna på jaktmarken utanför Falkenberg har satt igång att slå vall och jag och markus.söderlund var på plats igen. Den här kvällen smög sig räven fram i en cirkel runt mig och var på 5 m avstånd när den upptäckte att jag försökte maka dit bössan. Istället för att gå samma väg som den kom satte den fart framåt och ut på vallen så att jag kunde ge ett skott i bakhuvudet när den var påväg rakt ifrån mig. Det tog lite tid att fippla upp linsskydden - dimman låg tät så utan dem hade kikaren varit oanvändbar - avståndet hann nog bli runt 60 m innan skottet gick.

Nu har jag en glad jaktvärd som slipper en räv och en glad flugfiskarkompis som får lite bindmaterial.:D

Markus kan han också, chansen kom idag på morgonen. En kråka blev varmintad med 222:a bredvid ett av and-vattnen.:(

visst är min nya lilla lekmark trevlig? :P snart ska dom slå runt 1:a o 2:a oxå o då kommer de nog bli en jävulsk fart på rävarna = jag kommer sitta ute dom 3 efterföljande kvällarna på räv vid dom ställerna. o du är såklart fri o följa med!! ;) hoppas jag fått på min zeiss då så man slipper sitta med de jäkla sunksiktet på 6,5:an eller leupolden som förvisso funkar fint o pricka kråka på rätt långt avstånd men är ingen värsting i mörker ( tack för lånet danne, utan dig hade jag fått fortsätta sitta med shitstone siktet ;) ) ;)

Publicerat

Räven har varit här på gården och brutit sig in i hönsgården! :)

Satte vorstehn på spåret och hittade fjäder, tassavtryck och muskelmage men ingen räv. :blink:

Nu har han skitit i det blå skåpet säger jag bara! :lol:

Publicerat
  • Författare

låna sida sidan o skjuta vänsterpipa? jag ska köpa nya special skott till bössan strax. o då blir de modellen ännu värre! :huh:

Publicerat
  • Författare

nollad inatt då de gick 0 rävar framför pipan på bössan! int ger jag upp för de int, om en sådär 30-40 min tänkte jag åka till gården o fylla upp 2 fodertunnor o slänga in i bilen ( jäkligt tung förövrigt!!!! ) sen tänkte jag masa röven ner till falkenberg o panga räv/grävling eller annat som kan vara intresserade av ällingarna! :rolleyes: dåliga ods för räv pga allt för högt gräs på 95% av marken men men.

den som lever den får se helt enkelt ^_^

ja ä int bitter, jag ä ba envis eller va man nu säger :rolleyes: