Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakten 2010

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

inne på den 3:e räven nu :D bild kommer upp i dagboken, då den vart lite blodig o mitt skitinternet bara strular o strular så kan jag inte ladda upp alla, 1 av 3 funkade o de va såklart baksidan av räven, inte såååå blodigt men ändå :D

4 rävar egentligen om man räknar med den jag klippte med bilen påväg till jaktmarken, men den räknas inte tycker jag :D

• Svar 211
  • Visningar 31k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
post-906-1277154925_thumb.jpg

Mittenvalpen där ser ut att ha fått sig en omgång .243 B) De två jag sköt med förra bössan såg ut så där med..oavsett vart man skjutit dem B)

Jag nöp en valp i Tisdags natt på en nyslagen vall.

Frun åkte hem från jobbet kvällen efter o undrade var jag var för det sprang en till på vägen.

Jag sov då B)

Bristande intresse och stort sömnbehov, för f-n ska du klara Tour Roslagen -10?? B)

visst är min nya lilla lekmark trevlig? :D snart ska dom slå runt 1:a o 2:a oxå o då kommer de nog bli en jävulsk fart på rävarna = jag kommer sitta ute dom 3 efterföljande kvällarna på räv vid dom ställerna. o du är såklart fri o följa med!! B) hoppas jag fått på min zeiss då så man slipper sitta med de jäkla sunksiktet på 6,5:an eller leupolden som förvisso funkar fint o pricka kråka på rätt långt avstånd men är ingen värsting i mörker ( tack för lånet danne, utan dig hade jag fått fortsätta sitta med shitstone siktet :D ) :D

En tanke som slog mej efter shootouten här om dagen.. satt på slagen fall men ett dygn efter att de slagigt. Första natten sköts en räv, andra sköt jag 4 samt skammade en dessvärre. Inbillar mej att om bönderna ska torka gräset till hö/hösilage så är det bäst att sitta andra natten. Rävarna har hunnit hitta käket och tar daglega i närheten för att ha nära till käket och kommer då tidigare.

Inget jag vet men något som slog mej med tanke på vilken invasion jag hade av räv där jag satt..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

f*n hipshot, man börjar ju tro att du blivit smartare än rävarna nu ju! de har aldrig slagit mig den tanken änns! :D

på markplätten ( 1000ha ) jag sitter på så lär de mesta gräset ligga några dagar för o torka, där sidelock sköt sin räv på den marken hade de legat 4 dagar o de tog bara 3 min med muspip så kom den nästan i knät på honom :D

de är värt o tänka på de där! blir nog så att jag lär sitta iaf 2 nätter i rad vid vallarna bara för att, så mysigt o sitta ute nu på kvällarna/nätterna :D

Publicerat
Mittenvalpen där ser ut att ha fått sig en omgång .243 :D De två jag sköt med förra bössan såg ut så där med..oavsett vart man skjutit dem :D

Mvh!

Dom var rejält sönder skjutna. nu mer kör jag med 308an 243an är såld :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

imorgon eller i övermorgon så ska dom slå gräset på min jaktmark närmast min bostad om man kan säga de så, ska bli skoj som fan då de finns iaf 2 gryt i närheten o man har sätt en tik med en valp i korståg där i närheten oxå ^_^

sen börjar dom snart slå på andra marken lite längre söderut, ska bli skoj som fan o behövligt! de finns MKT räv där nere verkar de som :D

Publicerat

Knäppte en unge förra veckan. Fick syn på den långt ut på ett fält som slagits 4 nätter tidigare och lockade in den till 6 m håll med muspip. Fantastiskt hur jäkla noga dom kan höra vart man sitter.

Någon som testat nordik crying bird? Jag fick hem min idag och har suttit och övat lite, ska ut imorgon och se om man kan få in någon men vore ju bra att veta vad som ska användas? Min tanke är att köra på vad som finns på området.

Publicerat
  • Författare

grattis till lillräven!

inte den blekaste hur den funkar så de får någon bättre vetande svara på :D

mvh

Publicerat

Lock kör jag bara då jag ser räv som är på styvt håll, att locka innan man ser dem tror jag kan vara obra. Risken är att man får en räv för nära en från fel håll. Rävarna ska ju ut på slåttervallarna oavsett så det är bara att parkera och vänta. Var och kollade en vall precis, den står ännu.. men så fort de slår så :rolleyes:

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Lock kör jag bara då jag ser räv som är på styvt håll, att locka innan man ser dem tror jag kan vara obra. Risken är att man får en räv för nära en från fel håll. Rävarna ska ju ut på slåttervallarna oavsett så det är bara att parkera och vänta. Var och kollade en vall precis, den står ännu.. men så fort de slår så :blush:

Mvh!

du fick oxå nitlott ikväll ser jag ;) fick samtal igår om att antingen slår dom 2 vallar ( som förövrigt har 2 rävgryt i närheten ) antingen idag eller så ska dom göra de imorgon. tyvärr vart de inte idag :ph34r: men imorgon, då är jag fan på hugget :D

Publicerat
  • Författare

jag har bestämt mig :lol: jag ska ut nu kl 3 iaf o spana efter räv på vallen som ska slås, de är såpass lågt så man borde iaf se ryggen o huvudet på rävarna om dom nu går ut där så de blir till att prova lite muspip för min del o hoppas på det bästa! :wacko:

ikväll ( kvällen som skal komma ) så kommer jag iaf sitta ute när dom har slagit det o då hoppas jag verkligen på att få se något :)

Publicerat
  • Författare

sådär ja, slagit ihjäl 3timmar o 30 min på den perfekta rävjakten :lol: ingen räv skjuten så jag slapp släpa på en sådan hela vägen till bilen, slänga ner den i frysen o kapa bort huvudet!

o för ni som får ett stort ? tecken i huvudet nu så betyder den övre texten att jag gick hem lite smått skjutkåt utan att finna någon räv men försöker övertala mig att de va bättre så! inte för att det går spec bra men värt ett försök :wacko:

Publicerat

Själv tog jag bara 2 h perfekt rävjakt sedan gick jag över till kråkjakt. Jag har säkert haft några hundra måsar kring uven men bara 3 kajor och en kråka fick jag släpa hem.

Publicerat
  • Författare

trevligt att du likaså fick en sån fin jakt efter räv, jag fick samma ikväll! fasten vallen var nyslagen o allt. så fick jag höra att på andra marken där de verkar krylla av räv hade det oxå slagit gräset o de hade säts en stor jäkla räv där :D

aja s'tta sig i bilen nu då o sen lysa lite med lampan för o se vart dom har slagit, sen blir de till o försöka sova någon timme och efter de då kl är runt 3 så ska man sitta i tornet igen :huh:

btw så känner jag att jag kommer vara förbannat trött imorgon på sjukgymnastiken ^_^

Publicerat
  • Författare

en bild säger mer än 1000 ord så här kommer en bild eller två om hur de gick på jakten

PICT0167.jpg

PICT0163.jpg

Publicerat

Hade vägarna förbi marken igår och tänkte jag skulle svänga upp för att gå en kortis med valpen. Upptäcker att bonden har slagit våra vallar. Står och tittar på några dov en stund som betar i kvällssolen. På väg tillbaka till bilen ser jag vad jag tyckte verkade vara en skabbräv på födosök på vallen. Typ första gången jag inte har med bössan dit :/ Den gick bra länge på mellan 60-100m och såg mig ett par ggr utan att bry sig. Såg även en valp lite längre ut som inte riktigt vågade sig ut. Ska nog ut ikväll och se om dem går kvar.

Publicerat

Jag dräpte min första räv igår, En årsunge kom springandes på 10 meter, så den fick en 6.5 i sig, Tur att jag sköt för den hade skabb,

Publicerat

6st är jag uppe i.

Men det verkar finnas 100tals :(

Skit för mina fasaner/kaniner.

Men men.

Publicerat
  • Författare

vart håller du till någonstans? vi har oxå 100 tals verkar de som, o jag är uppe på min 5:e nu ^_^

20meter snett bakifrån med en helmantel gjorde susen, kulan har inte vinklat för 5 öre och har på sin färd genom kroppen slagit sönder minst 25cm ryggrad! = räven stendöd som träffad av en blixt

tack danne för lånet av bössan <_<

Publicerat

tänkte ställa en fråga här...

har slagit klart gräset här hemma nu ca 30 ha är det, men blir nog ingen pressning än på två, tre dagar. grejen är att gräset är bredspridet så det är inte mycket stubb som syns, dom för rävarna så intressanta gnagarna lever ganska skyddat under tjockt gräs.

Tror ni det drar räv ändå eller? där jag tänkte sitta blev det slaget igår kväll. föredrar ni att sitta på mornar eller kvällar?

Publicerat

har slagit klart gräset här hemma nu ca 30 ha är det, men blir nog ingen pressning än på två, tre dagar. grejen är att gräset är bredspridet så det är inte mycket stubb som syns, dom för rävarna så intressanta gnagarna lever ganska skyddat under tjockt gräs.

Tror ni det drar räv ändå eller? där jag tänkte sitta blev det slaget igår kväll. föredrar ni att sitta på mornar eller kvällar?

Ja 'mina' rävar kommer allt från 22:00 - 06:00 so pick your choice :)

Publicerat

Jag hade satt mig! :) Musa lite själv så får du nog in smårävarna.

Jag har faktiskt bara suttit kväll, men det skjuts räv på morgonen med bara man står ut med att det är blött i gräset.

Publicerat
vart håller du till någonstans? vi har oxå 100 tals verkar de som, o jag är uppe på min 5:e nu B)

20meter snett bakifrån med en helmantel gjorde susen, kulan har inte vinklat för 5 öre och har på sin färd genom kroppen slagit sönder minst 25cm ryggrad! = räven stendöd som träffad av en blixt

tack danne för lånet av bössan :)

Stockholm, men har inte sett några på en v eller så. Men pallar inte vara uppe dygnet runt.

Publicerat

TVEKLÖST läge att sitta! Brukar dra ut vid 23 men du bör nog vara ute lite tidigare sen sitter jag till 03 eller något beroende på hur det känns. Rävarna finner föda lätt trots att gräset ligger ner..

Mvh!

Publicerat

Jag brukar sätta mig kring 2-3. Tycker den bästa tiden är just då det börjar ljusna. Men jag har skjutit på kvällen också. Tidigaste kom in kl 17 på eftermiddagen i augusti förra året.

Publicerat

tack för svaren! ska ta med ett par kompisar ut så vi kommer täcka av nästan all marken som det kan tänkas komma räv, nån muspipa har jag inte men detta är ju smålandsåkrar så är dom ute på åkern så är det skotthåll. muspip används väl främst till att locka in rävar man ser på håll har jag fått för mig iaf. aja, tusen tack :)