Hoppa till innehåll

Har vi rimliga skytte krav på oss själva?


MKJ

Recommended Posts

I en av många rannsakansstunder har jag funderat över min jakt och hur den har utvecklats de senaste åren. Har barn sedan 5 år och också haft ett extremt resande jobb fram till för ett tag sedan.

Man kunde tro att det skulle ha påverkat min jakttid väldigt mycket, och det har det också gjort men inte så omfattande som man kanske kan tro. Naturligtvis måste annat fått stryka på foten, en del av detta återfinnes på övningssidan, annat på viltvården. Det sistnämnda kan man delegera men det går inte lika bra med övningsskyttet.

Extra kontroversiellt blir det utav att jag med en starkare ekonomi unnat mig vapen och optikbyten på senare år, som bekant tar det tid och många skott att vänja sig vid nytt vapen, kikarsikte eller för den delen ny kaliber.

Jag tränar mer än genomsnittet, däri är jag ändå säker. Jag skjuter alltid Guld på älgbanan och också björnpasset varje år. Likaså skjuter jag en hel del på lagets löpande grisbana, såväl med 22a som med klass 1 studsare. Då jag åtminståne till en del laddar själv skjuter jag också kanske ca 2-300 kulskott årligen på precisionstavla/viltsiluetter på skiftande håll. (att jämföra med 90 talet då träningsdosen kanske var 1000 kulskott och lika många hagel - minst.) Jag är en mycket sämre skytt idag än för 10 år sedan. Skillnaden stavas inte intresse eller ekonomi, endast tid. Dock har jag fått nåt som heter omdömme och erfarenhet med tiden, det kompenserar iaf en del, men absolut inte fullt ut.

Hagelskyttet därimot är eftersatt, ifjol sköt jag 8 serier på trapbanan, ändå jagar jag fågel ibland <_< Gick också "hela" 3 jaktstigar hemma i fjol. Tycker själv inte att jag borde få jaga med hagel med sådan ynklig träningsdos, och då finns det ändå många som aldrig skjuter 1 övningsskott i säsong.

Undersökningen ovan handlar inte om självransakan men kan leda till en intressant diskussion. Bara genom att erkänna att vi brister kan vi bli bättre. Jag själv är en varm anhängare till kravet på förbättrade och återkommande skjutprov, enklare kommer det att bli att försvara det vi gör. Med krav kommer också träningen, den är för lätt att välja bort idag.

Skiv gärna hur er skytteträning går till, och om den ökar eller minskar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 160
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • MKJ

    11

  • Kias Husse

    9

  • LEHD

    8

  • Dunderklumpen

    8

Själv ser jag som dig att jag blir mindre och mindre bättre skytt, iaf hagel. Detta kan iofs bero på att jag inte har en hagelbrakare i skåpet, än.  <_<

Att jag dessutom begav mig ut på både fågel- och harjakt är däremot bedrövligt och jag är absolut inte stolt över mig själv. Jag tycker också att det är hög tid till så kallade skjutkort för en speciell jakt eller viltart, som älg, björn, lodjur, varg eller mindre vilt som t.ex. hare. Men det är oftast vi själv som ser brister hos oss och därmed är det vår skyldighet att åtgärda dem.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen anhängare av årliga skjutprov.

Mest för att det inte är intressant hur duktig jag är på att träffa ett visst antal lerduvor eller poäng utan det som har betydelse är min situationsuppfattning kontra mina egna förvärvade erfarenheter.

Jag kan inte riktigt se hur ett statiskt lerduveskytte eller en tillrättalagd banskjutning med gevär kan ge "green card" för de ständigt varierande situationer som jakt innebär.

Att tex känna till den rätta framförhållningen med hagelgevär på avstånd mellan 10-35meter på springande och flygande villebråd i olika hastigheter och vinklar är något som är förbehållet ett mycket litet antal jägare.

Att då träffa låt oss säga fem duvor av sex frånskott...skulle det ge mig ett godkänt skjutprov så är det skrattretande.

Ansvaret för etiskt skytte under jakt skall ligga på respektive jägare och följdaktligen så skall även träningen för detta genomföras individuellt,utan inblandning av myndigheter.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varje gång man tar över ett ansvar från någon - har de blivit av med det. Av denna anledning har jag svårt att förlika mig med obligatoriska skjutprov.

Håller med om situationsuppfattingen, tag till exempel min stora idol vad gäller fågelskytte, Hipshot. Han får bara lätta skott av någon anledning, han hittar den där lilla stunden då en kråka som störtdyker mot en uv vänder och står stilla i luften under ett ögonblick, då man skulle kunna träffa även om man vore halvblind och halvlam. Själv har jag inte den blicken för fågel och jag måste helt enkelt i stället vara tekniskt duktig för att kunna skjuta bra (etiskt). Jag har lite bättre blick för markvilt dock.

Vad jag menar är att man med rätt uppfattningsförmåga kan vara en ganska kass skytt och ändå skjuta bra. En skicklig skytt med sämre uppfattningsförmåga skjuter sämre. Sedan hörde jag om en "gammgubbe" som in vintras hade skjutit stående mot skenande älg på 300 meter. Vad är det för skjutprov vi skall göra för att stävja sådana hjärnsläpp?

Min skytteträning ökar på kulsidan och den minskar på hagelsidan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag själv, som bor andra sidan ån mot skyttebanan, ser att 80-90% av älg-&rådjurs-bananornas besökare kommer i mitten av augusti och ett fåtal innan älgjakten. Dem har nog andra krav på sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knepigt ämne detta.

Vi har gubbar i vårt lag som inte ens har ammunition med sig på älgjakten. De är ju bara med för den sociala biten. "Det gick för fort" säger de om det kommer en älg till deras pass.

Ska vi tvinga dem att träna såpass att de klarar bronsmärket då fast de aldrig kommer att skjuta på en oskadad älg?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knepigt ämne detta.

Vi har gubbar i vårt lag som inte ens har ammunition med sig på älgjakten. De är ju bara med för den sociala biten. "Det gick för fort" säger de om det kommer en älg till deras pass.

Ska vi tvinga dem att träna såpass att de klarar bronsmärket då fast de aldrig kommer att skjuta på en oskadad älg?

Japp. Be dem gå och sätta sig i en ljugarbänk om de bara är med på jakten "för den sociala bitens skull". Varför ska man ha ett vapen, bara för att man får, även fast man inte använder det?

Kanske är det dags att införa skjutprov för alla med jaktlicens var 5:e år eller så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att årliga skytteprov är något som skulle gynna jägarkåren, inte för att jägarna skulle skjuta bättre eller för att skadeskjutningsstatistiken skulle gå ner utan för att jag tror allmänhetens bild av jägare skulle förbättras.

Sedan måse man ju samtidigt försöka få vissa personer att sluta skjuta över sin förmåga eftersom det egentligen är där som problemet troligtvis ligger. Jag tror att mycket handlar om attityden inom laget, om attityden är att det är ok om man chansar lite på ett skott så kommer minst en person att chansa, om attityden är att skadeskjuts det så ska man ha en jäkligt bra förklaring och den bör inte innefatta för långa håll utan bero på saker utanför skyttens kontroll så kommer nog dom flesta att tänka till en extra gång innan dom trycker av.

Jag själv tränar på 50-300 m med kula, skjuter ca 500 skott per år. Ca 200 skott avfyras med 6.5x55 som jag jagar med och resten med 22an. Skulle jag har bättre ekonomi skulle det bli mer skytte. Använder oftast lerduvor som mål.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Jag själv är en varm anhängare till kravet på förbättrade och återkommande skjutprov, enklare kommer det att bli att försvara det vi gör. Med krav kommer också träningen, den är för lätt att välja bort idag."

Intressant tråd och håller där med MKJ:s citat ovan.

"Jag kan inte riktigt se hur ett statiskt lerduveskytte eller en tillrättalagd banskjutning med gevär kan ge "green card" för de ständigt varierande situationer som jakt innebär."

Är väl inte frågan om "green card" men finns ett krav så leder det till att fler är tvungna att träna och all träning är bättre än ingen alls, trots att det är frågan om "statiskt skytte".

"Ansvaret för etiskt skytte under jakt skall ligga på respektive jägare och följdaktligen så skall även träningen för detta genomföras individuellt,utan inblandning av myndigheter."

Så där borde/skall det helt klart vara, men tyvärr så är det enligt mig en utopi.

Exempel från Finland:

Kravet för att få skjuta klövvilt/björn i Finland är ett skjutprov vart tredje år som går ut på att skjuta med stöd på 75 m 4 skott under 90 s. Det enda jag ser som positivt i detta prov är att jägarna kanske får en inblick i om geväret är inskjutet. Tidigare prov gick ut på 6 skott mot älgfigur på 75 m (3 stillastående/3 rörligt). Alla skott måste vara inom träffområdet för godkänt. Inget svårt i det , men faktiskt så gallra detta prov en del "jägare" ur leden. Dagens prov är betydligt lättare och tror faktiskt det finns/fanns såna som missat i det gamla provet o nästan lagt bössan på hyllan men fått chansen att komma tillbaka.....

Tyvärr så tror jag att självkritiken på ens egna skyttekunskaper borde ligga på en helt annan/högre nivå än vad den gör överlag idag i jägarleden...

Vårsolen börjar värma vilket betyder att skjutbanesäsongen snart startar :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vårsolen börjar värma vilket betyder att skjutbanesäsongen snart startar ;)

"snart startar"? Visste inte att den slutade? :rolleyes:B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har i jaktlagen som jag är med i redan krav på att både jaktlagsmedlemmar och gäster skall ha skjutit på älgbanan. Om man vill så kan man införa krav på övning/prov i jaktlagen så jag kan inte se varför staten skall behöva vara inblandad i den frågan...

Håkan H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp. Be dem gå och sätta sig i en ljugarbänk om de bara är med på jakten "för den sociala bitens skull".

Varför ska de inte få äta köttet då?

De hjälper ju till att betala fällavgifterna.

Eller sitta på pass och lyssna till hundskallen osv.

Varför ska man ha ett vapen, bara för att man får, även fast man inte använder det?

Varför ska man måsta sälja det bara för att man endast använder det till avlivning?

Vi har i jaktlagen som jag är med i redan krav på att både jaktlagsmedlemmar och gäster skall ha skjutit på älgbanan. Om man vill så kan man införa krav på övning/prov i jaktlagen så jag kan inte se varför staten skall behöva vara inblandad i den frågan...

Håkan H

Jag håller med.

Det räcker med att jaktlagen själva får göra sina egna krav.

Mindre regler och bestämmelser och förbud till folket :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför ska de inte få äta köttet då?

De hjälper ju till att betala fällavgifterna.

Eller sitta på pass och lyssna till hundskallen osv.

Har jag ens sagt att de inte ska få äta köttet? Däremot är det dessa gubbar som är orsaken till att det finns unga jägare som inte har råd att jaga. Det är också dessa som är farliga i skogen mot både andra jägare och löst folk som bärplockare, därmet är det också dessa som ställer oss andra i dåligt dager.

Varför ska man måsta sälja det bara för att man endast använder det till avlivning?

Använder man ett klass ett vapen till avlivning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte för ett statligt tvingande skjutprov. Jag tycker att det är upp till var o en och då är jag ändå medvete om att vissa överskattar sin skjutförmåga grovt.

Vad som istället för tvingande skjutprov behövs är en mental omställning hos vissa individer. Hur man åstadkommer det vetefassen men det måste nog komma från närstående i jaktlaget eller liknande.

Kanske ska jaktlaget införa regeln att den som bomar måste gå en runda trapp eller skjuta brons på pappälgen innan han/hon får vara med och jaga igen. En mild form av bestraffning som troligen kan få en del skjutkåta personer att vänta på ett bättre läge istället för att slänga skott efter vilt i alla läge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har vi ett ämne som vi kan debatera till dö dagar utan att vara helt överens om ;)

Övningsskytte är mycket viktigt både för vårt anseénde mot allmenheten samt för att minska djurens lidande.

Jag är personligen för någon form av utökning av dagen obefintliga krav.

Vad man ska göra vet jag inte men jag skulle vilja se ett ökat skytte utan för den skull att ställa orimligt stora krav.

Det är lätt för mig (ungdomlig som man är :rolleyes: ) att sitta här och säga att vi måste vrida upp kraven till skyhöga krav.

För att jag ska klara dom är det bara mera övning som gäller och jag övar gärna.

Men alla har inte så lätt för att stå inför publik o provledare o skjuta. Detta resulterar i min värd till att man skiter i kraven o jagar ändå. Detta blir iof svårt om man då får inkallade licenser eller inte får vara med o jaga för att jaktlaget sätter stopp, men så ser det inte ut idag för många.

Min idé skulle nog mera bygga på att man måste avlossa fler övningsskott helt enkelt, ganska enkla prov men provet i sig ingår låt oss säga 200 övningsskott som skall vara dokumenterade av skjutledare. En ökad närvaro på skjutbanorna ger dom bättre ekonomi och utrymme för att bygga roligare och annorlunda skjutövningar.

Min träningsdos är nog i överkant på normaljägaren men trots det skulle jag gärna ligga betydligt högre. Tiden sätter stopp som för många andra.

Kula ca 500/år kl 1och 2 .22Lr ett par hundra till.

Hagel ca 1000-1500/år

/Lasse

Kulskyttet har ökat sedan jag började handladda och det är klart positivt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har vi ett ämne som vi kan debatera till dö dagar utan att vara helt överens om ;)

Övningsskytte är mycket viktigt både för vårt anseénde mot allmenheten samt för att minska djurens lidande.

Jag är personligen för någon form av utökning av dagen obefintliga krav.

Vad man ska göra vet jag inte men jag skulle vilja se ett ökat skytte utan för den skull att ställa orimligt stora krav.

Det är lätt för mig (ungdomlig som man är :rolleyes: ) att sitta här och säga att vi måste vrida upp kraven till skyhöga krav.

För att jag ska klara dom är det bara mera övning som gäller och jag övar gärna.

Men alla har inte så lätt för att stå inför publik o provledare o skjuta. Detta resulterar i min värd till att man skiter i kraven o jagar ändå. Detta blir iof svårt om man då får inkallade licenser eller inte får vara med o jaga för att jaktlaget sätter stopp, men så ser det inte ut idag för många.

Min idé skulle nog mera bygga på att man måste avlossa fler övningsskott helt enkelt, ganska enkla prov men provet i sig ingår låt oss säga 200 övningsskott som skall vara dokumenterade av skjutledare. En ökad närvaro på skjutbanorna ger dom bättre ekonomi och utrymme för att bygga roligare och annorlunda skjutövningar.

Min träningsdos är nog i överkant på normaljägaren men trots det skulle jag gärna ligga betydligt högre. Tiden sätter stopp som för många andra.

Kula ca 500/år kl 1och 2 .22Lr ett par hundra till.

Hagel ca 1000-1500/år

/Lasse

Kulskyttet har ökat sedan jag började handladda och det är klart positivt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt ämne.

I höstas slog jag personligt rekord vad gäller resultat av tre efter varandra följande serier på 'älgbanan.

9 femettor och tre femmor. I November var dessutom första gången på flera år som jag orsakade ett längre eftersök.

Det tyder ju inte direkt på någon koppling mellan resultat på skjutbanan och resultat i skogen...

Samtidigt har jag väldigt svårt att se att tiden på skjutbanan på något sätt skulle vara negativ.

Den som varje gång skjuter träff på stillastående älg och bommar varannat på löp kanske hade förstått att den där grisen jag skadesköt sprang lite för fort...

För några år sedan var jag en riktig skam för jägarkåren när det gäller hagelskytte mot flygande mål. Samtidigt hade jag flera år i rad med i det närmaste 100% utdelning. Det berodde givetvis på att jag nästan bara sköt de enklaste skotten.

Men hade jag vetat om att jag bara klarade de enklaste skotten om jag inte varit på banan och frösökt lära mig även de andra?

Jag hörde ett förslag om att man istället för att kräva ett visst resultat borde kräva att man sköt minst 200 skott med varje vapen man vill jaga med. Det kanske ger minst lika mycket som att åka till älgbanan och sjkuta 4 serier för att få ihop tre godkända.

Jag är övertygad om att vi måste få den genomsnittslige jägaren att träna mer. Lyckas vi göra det utan tvingande regler så är det bra. Men om vi misslyckas så kanske tvingande regler är enda lösningen.

MVH //Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det vara om man vänder på det,

jag vet att danskarna skall registrera alla sina jaktskott och rapportera dessa, skjuter man för illa så måste man återkvalificera sig för nästkommande år,

ett system med kontroll under ansvar, korrekt avvägt skulle medföra att vi kommer en lång bit på vägen utan att det läggs absoluta krav på skyttet.

För egen del raspade jag av nio serier på älgbanan förra året, åtta guld, ett silver, tre 20 poängare och en med tre femettor i,

jag är en högst medioker skytt på löp, så vad betyder mitt skytteresultat.

Just det nada, inget alls.

Om alla jägare skulle avkrävas så lite som 50 träningskott om året på älgbanan skulle det inte gå att få tider på banorna om de så kördes konstant.

Men visst frågan är intressant, å andra sidan ser jag generationskiftet komma, nya jägare är bättre skyttar generellt och samtidigt sämre jägare, återigen generellt, då de haft mindre tid i skogen och med viltet.

Av betydelse i detta är det som BB konstaterar och Mike konsoliderar att fråntas vi det egna ansvaret så är det ett steg i en riktining där vi sen kommer att vidare minimeras.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att det viktigaste är att vi får fler tillfällen till roligare, bättre och framförallt mer prestigelöst övningsskytte. För varför ska vi skjuta bättre huvudsaken är väl att vi vet hur bra eller dåligt vi verkligen skjuter!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt ämne.

I höstas slog jag personligt rekord vad gäller resultat av tre efter varandra följande serier på 'älgbanan.

9 femettor och tre femmor. I November var dessutom första gången på flera år som jag orsakade ett längre eftersök.

Det tyder ju inte direkt på någon koppling mellan resultat på skjutbanan och resultat i skogen...

Samtidigt har jag väldigt svårt att se att tiden på skjutbanan på något sätt skulle vara negativ.

Huvudet på spiken.

Ett statligt statiskt skytte för att certifiera en stor grupp för jakt kommer inte att ta bort fulskjutningarna.

Resultatet av detta kan istället bli att jägarkåren minskar dramatiskt då en stor del äldre samt även yngre med lågt intresse väljer att kliva av,alternativt får vi ytterligare en stor grupp lagbrytare/civil olydnad.

Vad detta kan sluta med är en relativt liten klick genuint intresserade men med liten möjlighet att göra sin röst hörd gentemot andra grupper.

Att tvinga mig till älgbaneprov känns helt främmande...inte för att jag inte jagar älg men däremot för att jag jagar på ett sätt där löpande skott inte finns,jag tränar på ett helt annat sätt för en helt annan typ av skott.

Jag är en varm anhängare av övningsskytte så missförstå mig inte men detta beslutet måste ligga på individnivå.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att för många är det ekonomin som säger en del med. Jakt kanske är inte är primära intresset, man har lite kvarliggande försvarskläder, en 640 som man köpte för 500:- och en hagelpang för en tusing för 10 år sedan, Skall då en ask med träningsammo kosta nästan lika mycket varje år som bössan? Eller 200 skott för hagelpangen?

Jag vet att ammo kostar, och att det är en prioriteringsfråga, men tror ni inte att det ligger lite i det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att ammo kostar, och att det är en prioriteringsfråga, men tror ni inte att det ligger lite i det?

Möjligt, men har man inte råd med 50 övningsskott per år så tycker jag man bör ta upp fiske eller nåt annat istället.

En av de äldre i mitt f.d. jaktlag ansåg f.ö. att 30 övningsskott per år var helt orimligt mycket... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det handlar så mycket om att ha råd utan prioriteringar helt enkelt.

50 övnings skott med en 6,5 på skjutbanan hemma kostar 187,5 vilket inte kan anses som mycket även om man har fått vapnet man skjuter med.

Många inser nog inte hur mycket övningen ger i säkra skott. Att helt enkelt vete var man träffar.

Som någon skrev över, det är ju vetskapen om hur man skjuter somär det viktiga inte att man träffar alla svåra mål på banan och det får man bara veta genom att skjuta.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...