Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har vi rimliga skytte krav på oss själva?

Featured Replies

Publicerat

Som en personlig fundering sneglar jag åt norge också. Mitt eget krav på mig själv är att alla mina bössor är inskjutna och skjuter bra. Det kollar jag med jämna mellanrum. Sedan skjuter jag inte hundratals eller tusentals skott med varje vapen, utan mest med vissa.

Jag ser därför framför mig ett formellt krav som i norge där man kräver att jägarna visar att vapnen är inskjutna. Alltså en träfflägeskontroll på en skjutbana med stöd och normalt avstånd. Glöm alltså älgbanan annat än som en träningsform. Den bör inte heller ingå i jägarexamen så man inleder folk på fel tankar, nämligen att skjuta kulskott på oskadat vilt i rörelse. Det grundläggande kulvapenprovet med ett skytte typ björnpasset däremot skulle jag vilja se.

• Svar 160
  • Visningar 20,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Det här kan nog stötas och blötas hur mycket som helst utan att hitta en lösning.

För mig personligen så är godkänt på älgbanan och en jaktstig redan obligatoriskt varje år förutom det vanliga övningsskyttet men det är bara för min egen skull.

Kan se både för och nackdelar med att ha ett obligatoriskt årligt skjutprov.

Sen så har jag svårt att se hur det skulle fungera och administreras i verkligheten.

När ändå älgbanan är uppe för diskussion här så har jag lite åsikter om den också, som det är utformat idag så känns det eg helt fel.

Jag skulle hellre se att man sköt ett skott på stillastående som sedan börjar löpa och att man då ska sätta ett skott till innan den försvinner, för min del så känns det som om det mer återspeglar verkligheten.

Publicerat

När ändå älgbanan är uppe för diskussion här så har jag lite åsikter om den också, som det är utformat idag så känns det eg helt fel.

Jag skulle hellre se att man sköt ett skott på stillastående som sedan börjar löpa och att man då ska sätta ett skott till innan den försvinner, för min del så känns det som om det mer återspeglar verkligheten.

:P  Hur har ni erat älgbaneskytte?

Här så skjuter vi ett skott på stillastående och sedan ett skott till när den börjar löpa. Sedan samma visa fast åt andra hållet.

Även jag är för obligatoriska skjutprov, men det har jag ju redan skrivit.  :lol:

Publicerat

:P  Hur har ni erat älgbaneskytte?

Här så skjuter vi ett skott på stillastående och sedan ett skott till när den börjar löpa. Sedan samma visa fast åt andra hållet.

Även jag är för obligatoriska skjutprov, men det har jag ju redan skrivit.  :lol:

Vi kör fortfarande med den gamla klassiska 4 på stillastående och 2x4 på löpande.

Samma som det var när man tog jägarexamen för 15 år sen.

Vet att det finns banor som redan kör så som ni har, tycker att det skulle bli det vedertagna sättet att göra det på.

Publicerat
Vi kör fortfarande med den gamla klassiska 4 på stillastående och 2x4 på löpande.

Samma som det var när man tog jägarexamen för 15 år sen.

Vet att det finns banor som redan kör så som ni har, tycker att det skulle bli det vedertagna sättet att göra det på.

Tror det är det mest förekommande redan nu, i allafall häromkring. Tror det är enligt det som jägarförbundet kör sina prov för märke, men jag kan ha fel.

Tycker Henrik som vanligt sa många kloka ord, det gäller att känna sin EGEN förmåga.

Det samma gäller Mr. Fiberclass, har funderingar i mitt ena jaktlag där jag är jaktledare att man ska kunna visa att vapnet är inskjutet och man åtminståne ska kunna sätta skotten hyffsat på en tavla. Samt att vi som redan har både kastare och jaktstigsmål ska skjuta några serier för att få jaga.

Publicerat
I och för sig helt riktigt men det var väl onödigt att avslöja... :wub:

Hoppasan just det, det är ju egentligen en gilles hemlighet ..... :rolleyes:

Publicerat
LEHD: samtidigt sker väl ändå de flesta skadeskjutningar med just hagel, och att det skulle finnas något hagelfokus på jägarexamen håller jag inte med om. För att skjuta godkänt med kula krävs att man klarar FYRA moment skytte, eller tre beroende på hur det är upplagt, men det är stående med stöd, sittande med stöd, samt löpande älg (och stillastående älg i det). På hagel är det enbart raka frånduvor, ja och haren som i mina ögon är rätt stor och enkel, och hur ofta möter vi det hagelskottet i skogen eller på sjön, det raka frånskottet?

Jag kan ha skjutit rakt frånskott 5 gånger totalt sedan jag började jaga, och det är 16 år sedan jag sköt mitt första vilt. Jag har skjutit några få vilt med kula, resten har varit sjöfågel med hagel, och lite skogsfågel. Inte är det ofta det blir rena frånskott, 5 kanske är mycket.

Så jag upplever nog att det bör vara mer fokus på hagelskyttet, mer träning inlagt utöver provet skulle jag nöja mig med.

Nja jag jagar mest i Sörmland & i Sörmland där är hagelvapnet inte det självklara vapenvalet längre.

Hade själv femtio jaktdagar iår (Blev inte så mycket jakt efter 20/12 pga snön) under ingen av dessa dagar bar jag hagelbössan, under 16 av dessa dagar bar jag drillingen under resten av dagarna var det studsare.

Majoriteten av passkyttarna i de jaktlag som jag är medlem i äger inga hagelvapen inte ens kombivapen.

Passkyttarna andvänder studsare medan lite konservativa hundförare som jag tycker att det är trevligare att skjuta med hagel inne i såtarna.

Vi ser numera oftare vildsvin & dovhjort än rådjur .

//Lasse D

Publicerat
Har ni inga jaktstigar hos er?? Är ju utmärkt träning att skjuta med drillingen på.

Häromkring där jag bor (södra Närke) kan man boka åtminståne 3 olika älgbanor för enskilda jaktlag, då kan man ju skjuta hur man vill.

Jaktstigar är numera mycket sällsynta i Stockholm det finns föralldel längre söderut men du får räkna med att köra tio mil enkel för att komma till en jaktstig.

Ingen av jaktskyttebanorna i Stockholm har någon jaktstig längre Bromma som jag är medlem i hade länge men inte numera.

Det är trångt i Stockholm samtidigt som vi blir fler & fler både jägare & icke jägare .

//Lasse D.

Publicerat
Jaktstigar är numera mycket sällsynta i Stockholm det finns föralldel längre söderut men du får räkna med att köra tio mil enkel för att komma till en jaktstig.

Ingen av jaktskyttebanorna i Stockholm har någon jaktstig längre Bromma som jag är medlem i hade länge men inte numera.

Det är trångt i Stockholm samtidigt som vi blir fler & fler både jägare & icke jägare .

//Lasse D.

Nja. Haninge körde sin jaktstig i söndags så nog finns det även om det är glest :rolleyes:

Och jag håller fullständigt med dig om att det går en del soppapengar om man ska halka runt på de stigarna i mälardalen och sörmland, västmanland osv.

Därför har jag sett till att få med mig några kompisar i nån form av samåkningsvariant vilket kraftigt reducerar bensinkostnaden plus att det är mycket roligare när man är några stycken som åker tillsammans.

Du är hjärtligt välkommen att PMa mig om du är intresserad av att hänga med. Vi försöker åka på så många skjutningar som möjligt både plåtstigar och lerduvestigar samt de tävlingar som återstår av sportingserien "Mälarcupen".

Bara att haka på om du är intresserad som sagt, ju fler desto roligare tycker jag. Vi utgår normalt från innerstaden.

Mvh. Fitzo

Publicerat
Nja. Haninge körde sin jaktstig i söndags så nog finns det även om det är glest B)

Och jag håller fullständigt med dig om att det går en del soppapengar om man ska halka runt på de stigarna i mälardalen och sörmland, västmanland osv.

Därför har jag sett till att få med mig några kompisar i nån form av samåkningsvariant vilket kraftigt reducerar bensinkostnaden plus att det är mycket roligare när man är några stycken som åker tillsammans.

Du är hjärtligt välkommen att PMa mig om du är intresserad av att hänga med. Vi försöker åka på så många skjutningar som möjligt både plåtstigar och lerduvestigar samt de tävlingar som återstår av sportingserien "Mälarcupen".

Bara att haka på om du är intresserad som sagt, ju fler desto roligare tycker jag. Vi utgår normalt från innerstaden.

Mvh. Fitzo

Aaa så Haninge har någon fortfarande .

Annars så känner jag till en i Västmanland / Fagersta de har fortfarande en permanent stig som det går att gå & träna på.

Vi är också några från jaktklubben här på jobbet som åker gemensamt till några stigar per år men tack för erbjudandet.

//Lasse D.

Publicerat
Aaa så Haninge har någon fortfarande .

Annars så känner jag till en i Västmanland / Fagersta de har fortfarande en permanent stig som det går att gå & träna på.

Vi är också några från jaktklubben här på jobbet som åker gemensamt till några stigar per år men tack för erbjudandet.

//Lasse D.

Då kanske vi springer på varann på stig framöver (jag brukar ha gröna kläder) B) . Nedan har du länk till alla plåtstigar och lerduvestigar som är på gång i dagslägt. Ibland krockar plåt och lera och då brukar jag prioritera lerduvestigarna.

http://www.jagareforbundet.se/Jagaren/Jakt...och-Jagarduvan/

http://www.jagareforbundet.se/Jagaren/Jakt...agarduvan-2010/

Mvh. Fitzo

Publicerat
  • Författare
Jag är i princip positiv till obligatoriska skjutprov, inte för att jag tror att ett par besök på skjutbanan gör oss till omdömesgilla jägare/skyttar. Främsta anledningen är att jag efter 20 år som skjutledare på diverse skjutbanor är allvarligt oroad över den vapenhantering och uppenbara ovana vid sina egna jaktvapen som många jägare/skyttar visar upp. Min erfarenhet är att det under ett pass som skjutledare på den lokala älgbanan snarare är regel än undantag att åtminstone någon skytt inte klarar av att att skjuta alla sina skott på älgen, det kan handla om magasin som krånglar, skyttar som glömmer bort att osäkra eller diverse andra tveksamheter. Även om ett årligt obligatoriskt skjutprov av rent ideologiska skäl känns fel så tror jag ändå att fördelarna med avseende på säker vapenhantering och en allmän vapenvana kraftigt överväger nackdelarna med ett obligatorium.

Helt enig med dig här, jag har aldrig jobbat som skjutledare men har genom åren på värre ställen, dvs skogen, sett för många kusliga exempel på kass vapenhantering.

Som tidigare angivits tillhör jag dom positivas skara till ett obligatorium då det var trådens syfte, förvånade att se att så många delar det faktiskt. Tvång är ett skällsord för många, även för mig. Oavsett egentligen vad tvånget handlar om är det ett intramp i den invanda integriteten, det är svårsmält.

Det finns nog tyvärr också fler som mig, dvs folk som jagar mer än vad dom egentligen tränar, dessutom med en ganska diverifierad meny av jaktformer under året. Det leder ju till att man egntligen inte är riktigt bra på nåt i slutet av dagen. Men det är kanske bra, är som andra skrivit också övertygad om att många av skadskjutningarna kommer från folk som överskattar sin förmåga ärvd från skjutbanan. Bana är bana, skarpt är skarpt. Men det finns ingen egentlig motsättning i detta, tränade skyttar är säkrare och bättre jägare, även innan ev omdömme tas med i bilden.

Det som är också är viktigt är en risk-benefit analys. Tror det är viktigt att ett obligatorium trots allt ger mer tillbaka än bara bättre skytte hur tokigt det än kan låta. Det måste också ge oss skarp ammo rent politiskt.

Problemet som kvarstår är ju 1, hur kan man skapa ett obligatorium som passar alla jaktformer? 2, Var lägger man ribban? 3, Vilka konsekvenser får ett obligatorium på jägarkårens numerär? 4 Vem skall vara kontrollerande organ och hålla i proven?

Det är alltid intressant att snegla på grannar, kanske en lämplig första ansats?

Fanns ju också en bonusknorr på denna tråd. Hagel mot markvilt och framförallt rådjur har ju dryftats ganska många gånger här, men aldrig har haglen ifrågasatts på fågel. Skulle vi sedan sätta en siffra på hur många eftersök som sedan reds ut så skulle skillnaden bli än större.

Publicerat
Det här kan nog stötas och blötas hur mycket som helst utan att hitta en lösning.

För mig personligen så är godkänt på älgbanan och en jaktstig redan obligatoriskt varje år förutom det vanliga övningsskyttet men det är bara för min egen skull.

Kan se både för och nackdelar med att ha ett obligatoriskt årligt skjutprov.

Sen så har jag svårt att se hur det skulle fungera och administreras i verkligheten.

Jag har inte orkat läsa alla inläggen...... så kanske jag tar upp något som redan är skrivit...

Att lära sig att alltid skjuta 2 skott på en älg tycker jag är helt fel... Har du en riktig träff på första skottet på en stilla stående älg så är det andra skottet bara en ren köttförstörare.

Vidare tycker jag att det är ganska meningslöst att skjuta på en löpälg på banan.

För hur ofta är det exakt 80m till älgen?

Hur ofta går den i jämn hastighet med 4 m/s?(har för mig att den ska gå i den farten)

Hur ofta går älgen med hela bredsida mot dig?

Hur ofta håller en gående älg samma nivå i terrängen?

Hur ofta har man rent siktfält under hela tiden som du ser älgen?

Sen är allt övningsskytte bra, så visst kan det finnas VISSA fördelar med att skjuta löp.

Jag anser dock att det är viktigare att känna till sin egen och vapnets förmåga. Skjut hellre på fasta mål på olika avstånd. tex: 40m 80m 120m 160m 200m 250m och 300m. Gärna med stöd liknande det du kan använda i skogen. Då vet du vad du och din bössa presterar.

En älgfigur som startar och går snett bort ifrån dig är väl mer verklighets troget. Gärna då att figuren även rör sig en aning i höjdled. Varierande hastighet under löpet alt olika fart vid olika serier är ett måste. Sen om det står några träd imellan figurens bana och skytt, då börjar vi kunna likna övningsskyttet på bana med verkligheten.

Det är nog påtok för många som oavsett avstånd, terräng, väder och hastighet på älgen, siktar och skjuter som dom lärt sig på banan!!!!

Sen har jag varit på skjutbanor där skyttarna bara skall skjuta till sig sin godkända serie(helst endast guldserier). Så dom har ställt siktet så att om dom siktar tex på örat så sitter det en femetta. Man kan ju undra vilken nytta det skyttet gör i skogen.

Så en prisbelönt skytt på banan kan vara mycket sämre jägare än den som inte orkar med att skjuta sin godkännda serie. Då den sist nämda kanske bara skjuter på stillastående älgar och för dom ett rimligt avstånd där dom vet att dom träffar. Och ETT riktigt avlossat och rätt placerat skott fäller älgen(även om den råkar gå 50-200m innan den blöder ihjäl). Men banskyttekungen överskattar sig själv och skjuter på chans trots att älgen har för hög fart eller för långt avstånd. Då med skadskjutningar och kanske 2, 3 eller fler skott som sitter i buken/låren mm innan älgen ligger.(vilket blir att en älg fått sätta livet till helt i onödan, då det inte finns mycket att ta rättpå sen)

Publicerat

Ingen har väl nämnt att man ska lära sig att alltid skjuta 2 skott i en älg???

Det första skottet ska alltid vara dödande, resten handlar om att du ska vara redo att snabbt skjuta ett skott till ifall det första inte är det.

Hur ska då skjutledaren veta att du är redo för ett skott till?

Det ända sättet är att skjuta igen.

Med dom begränsningar som finns med en älgbana så känns det som det är det närmaste man kan komma verkligheten.

Publicerat
Ingen har väl nämnt att man ska lära sig att alltid skjuta 2 skott i en älg???

Det första skottet ska alltid vara dödande, resten handlar om att du ska vara redo att snabbt skjuta ett skott till ifall det första inte är det.

Hur ska då skjutledaren veta att du är redo för ett skott till?

Det ända sättet är att skjuta igen.

Med dom begränsningar som finns med en älgbana så känns det som det är det närmaste man kan komma verkligheten.

Ett skott.... sen ser du i regel om älgen tecknar för träff, då behöver du inget andra skott. Eller så tecknar älgen inte och då är det troligast bom. Att då skjuta ett andra skott halvt i panik leder ofta till skadskjutningen..... Det är nog sällan som första skottet resulterar i skadskjutning utan det är det andra, tredje eller fjärde skottet som ger skadskjutningen om första skottet var bom.

Så är man på banan och skjuter ett skott på stillastående för att innom någon sekund skjuta ett andra, har inget med verkligheten att göra. För på den tiden hinner du bara ladda om och inte läsa älgen om den markerar för träff. Så i praktiken så tränar du för två skott på älgen i alla lägen för "säkerhets" skull. Har du dessutom en halvautomat så ökar risken för att du skjuter antingen flera var för sig dödande skott med onödig köttförstörning som följd. Eller så bommar du och dunkar iväg flera skott i halv panik och förmodligen så träffar något men kanske inte på rätt ställe......

Publicerat
Ett skott.... sen ser du i regel om älgen tecknar för träff, då behöver du inget andra skott. Eller så tecknar älgen inte och då är det troligast bom. Att då skjuta ett andra skott halvt i panik leder ofta till skadskjutningen..... Det är nog sällan som första skottet resulterar i skadskjutning utan det är det andra, tredje eller fjärde skottet som ger skadskjutningen om första skottet var bom.

Så är man på banan och skjuter ett skott på stillastående för att innom någon sekund skjuta ett andra, har inget med verkligheten att göra. För på den tiden hinner du bara ladda om och inte läsa älgen om den markerar för träff. Så i praktiken så tränar du för två skott på älgen i alla lägen för "säkerhets" skull. Har du dessutom en halvautomat så ökar risken för att du skjuter antingen flera var för sig dödande skott med onödig köttförstörning som följd. Eller så bommar du och dunkar iväg flera skott i halv panik och förmodligen så träffar något men kanske inte på rätt ställe......

Ingenstans säger jag att du ska skjuta 2 skott i alla lägen för "säkerhets" skull.

Du ska vara redo att skjuta ett andra skott om det behövs, det ända sättet att på en bana veta om du är redo är att du skjuter det andra skottet.

Det finns 100 saker som kan påverka hur den första träffen tar, älgen kanske vrider sig i samma ögonblick du trycker av.

Då ska du vara redo att skjuta igen.

Det handlar om att lära känna sitt vapen så bra att du ska kunna repetera, följa älgen, återta läget att skjuta igen om det behövs.

Publicerat
Ingenstans säger jag att du ska skjuta 2 skott i alla lägen för "säkerhets" skull.

Du ska vara redo att skjuta ett andra skott om det behövs, det ända sättet att på en bana veta om du är redo är att du skjuter det andra skottet.

Det finns 100 saker som kan påverka hur den första träffen tar, älgen kanske vrider sig i samma ögonblick du trycker av.

Det handlar om att lära känna sitt vapen så bra att du ska kunna repetera, följa älgen, återta läget att skjuta igen om det behövs.

Ja och det kan du inte träna på ett "naturligt" sätt på banan......

Men helt riktig att det är bra om du kan läsa älgen och se om den markerat för träff, men när den går undan så ser du att den haltar istället för att göra ett snabbt sken i 50-200m. Då är det bra om du kan ta ett andra skott, kanske rakt bakifrån och på 40-60m längre bort. Skytteträning är alltid bra oavsettform, det råder det inga tvivel om. Men frågan är om du kan träna dig att vara REDO i skogen med det sättet som det övas på banan idag.......

Har sett för många tillfällen där det andra skottet lossas och när djuret hittats så visar det sig att det blev en bom på första, men det andra skottet sitter snett bakifrån i låret eller buken.

Publicerat

I paniken... ökad puls och allt som du funderar på mm när du skjuter första skottet mot ett djur och känner ett ögonblicks osäkerhet om det var en bra träff. Då är det väldigt lätt att göra som ryggmärgen säger. Har du tränat på att skjuta 1 på stående för att snabbt laddaom och skjuta det andra, så gör du det även i skogen vid minsta tvekan...... För det är det du har tränat på och är van att göra. Ibland kan det vara rätt men oftare är det bättre att avstå andra skottet.

Publicerat
I paniken... ökad puls och allt som du funderar på mm när du skjuter första skottet mot ett djur och känner ett ögonblicks osäkerhet om det var en bra träff. Då är det väldigt lätt att göra som ryggmärgen säger. Har du tränat på att skjuta 1 på stående för att snabbt laddaom och skjuta det andra, så gör du det även i skogen vid minsta tvekan...... För det är det du har tränat på och är van att göra. Ibland kan det vara rätt men oftare är det bättre att avstå andra skottet.

Hellre två dåliga skott än ett. Hur kan du sitta och säga att man inte ska försöka avsluta lidandet för ett levande djur?  ^_^:D

Publicerat
Hellre två dåliga skott än ett. Hur kan du sitta och säga att man inte ska försöka avsluta lidandet för ett levande djur?  ^_^:D

Det säger jag inte..... Med en bra lungträff, markerar älgen och oftas gör en kort rusning i upp till 200-kanske 300m innan den är avblodad och död. Med ett andra skott som aldrig är bättre avvägt och avlossats lugn får du i regel än mycket sämre träff. Kanske då i buken vilket då inte gör varken till eller ifrån hurvida snabbt älgen dör. Men inte alltför sällan så sitter det skottet i någon av "mat"delarna och förstör många kg kött helt i onödan. Har du tagit ett dåligt beslut eller det händer något oförutsett vid första skottet så du bommar. Så är älgen oskadad och det andra skottet är inte avlossat med samma lugn och avvägning som det första som bommade. Så det skall till en del tur om det skottet är dödande. Oftas är det det andra skottet som är en skadskjutning.

Men sen finns det tillfällen där du direkt ser att det första skottet träffade men att det var en dålig träff. Då är det bara att laddaom och skjuta så länge du ser älgen så du åtminstånde blysänker den....

Publicerat

Man kan aldrig träna "naturligt" för att bli redo i skogen, utom i skarpt läge men då är det ju inte träning längre.

Allt övningskytte är ju bara simulering på skjutbanor vilket är min utgångspunkt, det som det handlar om där är att försöka lägga en så bra grund som möjligt i en artificiell miljö.

Den bästa grund man kan få på en bana är att bygga upp samspelet mellan sig själv och sitt vapen så att man lär sig att snabbt vara redo när situationen kräver samt att veta sina och vapnets begränsningar.

Att sen banorna kan utvecklas till att bli mycket mer verklighetstrogna råder det ingen tvekan om.

Det ultimata skulle väl vara en bana med radiostyrd älg som kan komma från vilket håll som helst på vilket avstånd som helst i olika vinklar som plötsligt stannar för att sedan vända om och springa tillbaka samma väg som den kom eller stannad för att vända baken till etc etc, allt givetvis slumpmässigt.

Man får inte glömma att älgen också måste teckna vid träff också.

För att krydda det lite så kan "tant Hulda med hunden" dyka upp helt plötsligt så att man måste avstå från skott pga av hennes säkerhet.

Det är en utopi men visst skulle det vara något att öva på för att lära sig hur verkligheten är. :D

Vad kan man då göra med dagens banor för att utveckla skyttet?

Ett förslag är redan realiserat på många banor med skott sen löp och andra skott.

Olika "hinder" utmed älgens löpväg.

En älg som kommer in på löp, stannar en kort sekund och antingen fortsätter eller vänder, givetvis på olika platser på varje löp.

Det är saker som idag kan göras på de flesta älgbanor redan idag.

För att dra det lite till så kan man ha fler älgar som kommer på olika avstånd med olika hastigheter, det kräver en helt annan insats för att kunna förverkliga.

EDIT

Känns som om vi har glidit väldigt långt från topic här, man kanske skulle lyfta den här diskussionen till en egen tråd

Publicerat
Att sen banorna kan utvecklas till att bli mycket mer verklighetstrogna råder det ingen tvekan om.

Det ultimata skulle väl vara en bana med radiostyrd älg som kan komma från vilket håll som helst på vilket avstånd som helst i olika vinklar som plötsligt stannar för att sedan vända om och springa tillbaka samma väg som den kom eller stannad för att vända baken till etc etc, allt givetvis slumpmässigt.

För att krydda det lite så kan "tant Hulda med hunden" dyka upp helt plötsligt så att man måste avstå från skott pga av hennes säkerhet.

Det är en utopi men visst skulle det vara något att öva på för att lära sig hur verkligheten är. :D

jo det är nog en utopi att det skulle bli så på en bana men det skulle vara en fruktansvärt rolig övning som kommer ge mycket bra träning plus att jag tror många fler kommer att skjuta på den typen

Ett förslag är redan realiserat på många banor med skott sen löp och andra skott.

Olika "hinder" utmed älgens löpväg.att sätta upp hinder är nog inga större problem fast vete fan om man ska använda riktigt trä isf utan köra typ målad frigolit

En älg som kommer in på löp, stannar en kort sekund och antingen fortsätter eller vänder, givetvis på olika platser på varje löp.

För att dra det lite till så kan man ha fler älgar som kommer på olika avstånd med olika hastigheter, det kräver en helt annan insats för att kunna förverkliga.

Publicerat
Man kan aldrig träna "naturligt" för att bli redo i skogen, utom i skarpt läge men då är det ju inte träning längre.

Allt övningskytte är ju bara simulering på skjutbanor vilket är min utgångspunkt, det som det handlar om där är att försöka lägga en så bra grund som möjligt i en artificiell miljö.

Den bästa grund man kan få på en bana är att bygga upp samspelet mellan sig själv och sitt vapen så att man lär sig att snabbt vara redo när situationen kräver samt att veta sina och vapnets begränsningar.

Olika "hinder" utmed älgens löpväg.

EDIT

Känns som om vi har glidit väldigt långt från topic här, man kanske skulle lyfta den här diskussionen till en egen tråd

Vi står inte så långt från varandra ^_^

Skytte på löpälg i all ära och vad det kan ge och inte ge. Så anser jag att det viktigaste innan man går till skogen är att du ska känna din bössa och då på alla tänkbara avstånd. Man måste även veta vart den bortre gränsen för ett bra skott är. På ung vilket avstånd träffbilderna börjar vara så dåliga att ett "säkert" skott inte garanteras. Även skott på nära håll kan ta helt olika än på 80-100m, som älgstudsarna är inskjuten för.

Tycker att det ska läggas mer krut på att träffa mål på olika avstånd mm som jag skrev om i mitt första inlägg.

Det anser jag är det viktigaste kravet på skyttet i skogen

På banan med löpälg så läggs vikten på att snabbt repetera och lossa ett andra skott. Och i skogen så vill iaf jag först tolka älgen om den markerar i skottet och hur den beter sig direkt därefter. Man kan tom behöva titta brevid kikaren. Sen är det läge att repetera och förberedda sig för ett ev andra skott. Men många "skiter" i älgen och lägger dom första sekunderna på att repetera och förbereda andra skottet. Vilket gör det svårare att bedömma hur det första har tagit(eller inte träffat alls) Men visst kan du bedömma träffen på älgen men samtidigt repetera utan att tänka på det, så kan du vinna en sekund om du bedömmer att ett andra skott behövs.

Löpskyttet kan ge en viss föraning om hur det kan vara att skjuta på något rörligt och klarar man inte ens det så bör man inte skjuta på älgar i rörelse. Men känner du dig själv och din bössa så kan du välja att bara skjuta på de stilla stående älgarna innom det område där du är "säker" på vad bössan och du kan presterar ett bra skott. Tränar du mycket löp så kan man bli frestad att ta skott som man eg inte klarar av. Då den enda likheten med banskytte och springande älg i skogen är att dom inte är stilla.

Publicerat

Det där med att vara beredd med ett andra skott är jättebra, Om man har lärt sej hur en älg reagerar med ett klockrent lungskott. var med som hundförare/slaktpatrull på ett ställe den här säsongen där ko med kalv kom ut på ett hygge skytten som sitter där drar på ett klockren lungträff, kalven springer vidare o får ett skott rätt i bogen o ett i buken o lägger sej 70 m efter 1a skottet.

En annan episod var när ett gäng Grefvar o baroner skulle leka jägare. det var älgjakt på programmet.

En kviga blev beskjuten med 11 skott var av en var ett klockrent THS, jaktledaren fick avfånga lik förbannat.

Fan när jag skrev det där känns det som nåt prov behövs, eller mera praktiserande av jakt helt enkelt.

jag tränar inte ihjäl mej på banan men jag vet mina begränsningar.

Jag är jävligt stel i kroppen så snabba svingkrävande pass går bort, skjuter sällan på djur irörelse. på stånd ser jag till att använda stöd så gott det går.

däremot så ser min studsare ut som om jag är sponsrad av nån som tillvervar silvertejp.

fan nu trasslade jag till det ordentligt, men ska vi ha nåt obl, prov måste det nog vara mer jaktligt än en klippt gräsplan med en löpande älg på 80m.

Publicerat

Förstår inte riktigt hur Kias Husse resonerar, men du/han menar säkert väl!

Det kan ju inte vara av ondo att lära sig skjuta ett snabbt andra skott??? Men visst har du rätt att det ofta blir i panik och ett sämre andra skott, och därför måste det ju vara bra att träna så man kan skjuta ett BÄTTRE andra skott.....

Dessvärre ser man tyvärr på banorna att de flesta skyttar inte ens kan/vill eller förstår att man ska repetera med bössan vid axeln,UTAN ATT SLÄPPA MÅLET MED BLICKEN, då ser man förhoppningsvis om ett andra skott behövs.

Därför är jag av den åsikten att det är viktigt att träna på detta.