Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har vi rimliga skytte krav på oss själva?

Featured Replies

Publicerat

Ett problem som jag ser det är att vi inte har en matchande utbildning vad gäller skytte som teori.

Teorin till jägarexamen klår nog teorin till körkortet men det praktiska är inte mycket att hurra för...

Visserligen har de gjort om kraven för i år men det är inte stor skillnad.

Dock så är det upp till varje nybliven jägare att skaffa sig de kunskaper som behövs för att kunna bedriva jakt efter avklarad examen. Skulle vi skruva upp kraven på skyttet inför jägarexamen för mycket skulle folk helt enkelt inte ha råd.

Jag kan erkänna att jag faktiskt inte behöver träna så mycket på hagel inför jaktsäsongen men då skall man betänka hur många skott jag faktiskt har skjutit i mina dar. Jag kanske bara tränar 1000 skott inför säsongen med hagel.

Kula tränar jag betydligt hårdare med och då med samtliga vapen jag använder i jaktsammanhang. 200 st 9.3x62 jaktmatch är faktiskt inte så dyrt t ex om man jämför med om man skulle börja köpa allt kött i affären...

Jag har jättehöga krav på mig själv men det är individuellt...

• Svar 160
  • Visningar 20,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Ett problem som jag ser det är att vi inte har en matchande utbildning vad gäller skytte som teori.

Teorin till jägarexamen klår nog teorin till körkortet men det praktiska är inte mycket att hurra för...

Du fick fram "the grej" mycket bättre än jag gjorde. Klockrent!

Publicerat

För mig så är grunden att det måste vara kul att skjuta!

För några veckor sedan så var vi ett gäng som hyrde en skjutbana för att träna på gris skytte. Som tur var så hade vi inga "sportskyttar" med oss. Så granruskorna åkte upp framför vallen på en gång och sen så kördes banan på alla tänkbara sätt. Vi svor och skrattade åt varandras bravader men tittade i stort sett aldrig på varandras träffar.

Är helt säker på att vi blev bättre skyttar och flera av oss sa att detta måste vi göra om.

En grej som det sällan pratas om när det gäller skadskjutningar är ovanan att se vilt!

Det var någon längre upp i tråden som berättade om att jaktivern tog över när han var ute och jagade gäss. Min tanke var direkt att han hade förmodligen blivit en mycket bättre jägare om han hade gått ut en kväll utan bössa och suttit och analyserat. Den hade jag kunnat skjuta men den kom på för långt håll osv. Som en del av psykoanalysen.

Med detta sagt så tror jag att det är stressen i dagens samhälle som ställer till en hel del. Har ju faktiskt sett hur det har häklats här på forumet att folk har suttit och studerat vildsvin på åtlar. I mina ögon så är det mycket seriösa jägare.

Publicerat
För mig så är grunden att det måste vara kul att skjuta!

Där var nog det vettigaste hittills i tråden.

Tror inte man lyckas med att sätta krav och tvinga folk att skjuta.

Ni som tycker det tränas för lite, börja med att ta tag i dem i egna jaktlaget. Ordna en skyttedag, grilla lite och ha kul. :rolleyes:

Publicerat

Det här är en kul och intressant tråd att återvända till lite då och då. Kanske för att jag är så kluven kring vad jag egentligen tycker själv. Att skytte bara är en av delarna som måste funka för att man skall minska på skadeskjutningarna är jag 100% övertygad om. Men jag tror inte att det sunda förnuftet på något sätt lider av skytteträning. Att ett vårdat förnuft är viktigare än ren skytteteknik är alltså inte ett argument som håller mot krav på skytte träning.

Det enda jag är i övrigt är helt säker på är att jag tycker det är märkligt att ett krav på min 100 avlossade skott skulle medföra en praktisk skillnad på hur många skott man avlossar. 100 skott låter i underkant, krav eller ej. Men OK jag vet att sanningen är att allt för många inte skjuter mer än nödvändigt.

• 2 weeks later...
Publicerat

Har varit härifrån några dagar av olika skäl, men ville ändå ge några snabba kommentarer...

Taxmannen: Jag förstår inte hur du kan läsa in i vad jag skrev att jag skulle förespråka obligatoriska prov - det gör jag inte och jag är inte gladare i byråkratisering än du är. Däremot förespråkar jag mer frivillig övning och en jaktkultur som ser detta som självklart.

Poängen med mitt inlägg var att jag ville peka på två problem som gör att det inte räcker att tala om ökat övningsskytte. Det första är vår personliga läggning som ibland kan göra att det vi tränar på banan kan vara ganska nollställt i skogen. Om vi kallar det jaktlust eller något annat är mindre intressant (men jag kallar det gärna jaktlust). Det andra är kulturen som finns i ett antal jaktlag, där till och med jaktledare räknar köttvärde mot kostnaden för övningsammo, och där man blir retad om man skjuter guld serier på banan ("va fan skall du slänga pengar på ammunition för, du kan ju skjuta, fast du är ju stadsbo så du har väl inget annat att göra"). Jag vet inte hur vanliga de jaktlagen är, men jag har själv gått ur ett sådant just på grund av attityderna. Dock tror jag inte att obligatoriska prov botar det problemet heller - de gubbarna kan nog skjuta bra nog för att klara proven men det skulle inte få dem att sluta se jakten bara i termer av att fylla frysen så snabbt det går oavsett skadskjutningar och annat.

Publicerat
Ehh jag uppfattar Martins jävligt vettiga inlägg som en uppmaning till var och en att själva ransaka vad som sker i kroppen då viltet är påväg i pass, vet inte om jag slarvläste och missade något stycke där han förordade 10 timmar kognitiv terapi innan jaktkortet kvitteras ut?

När jag var yngre så hade jag samma jävla bök med impulskontrollen som Martin beskriver vilket resulterade i både det ena och det andra. Tror att det helt enkelt är en mognadsfråga för en del jägare, inte alla, och där tror jag att det sociala grupptrycket kan vara ruskigt positivt om det är ett sunt jaktlag. Jag har väl lämnat detta därhän nu även om man helt klart får "återfall" tidvis.. Minns så väl ett upptag i slutet av säsongen av en spaniel i Forsmark, innan smaldjuret gick ut på hygget var det osäkrat och klart och skjutas skulle det! När rådjuret väl kom så började det skjutas på löp och efter två pärlor framför så satt tredje och smaldjuret rullade. Ingen fjäder i hatten alls, lite för mycket bollkalle jobb den säsongen och för lite egen jakt.

Nåväl!

Martin.. rövskottet i Hultersta..??? -_-;);)

Mvh!

Jodå, du har sett några exempel på sådant skytte från min sida...

Japp, "rövskottet" får räknas dit (som var ett skott i stickhålet på ett smaldjur men där ingångshålet av någon anledning var större än utgångshålet). Kanske mest för att jag då tyckte att det var ett helt ok skott...

Älgkalven som jag praktbommade när Stella eller Hamilton tryckte ko och kalv till mig när vi var ute med Tomas.

Haren som sprang upp mellan oss i Skåne när vi avslutade drevet. Jag hade gjort patron ur och när haren hoppar upp tänker jag bara tänkar "HARE!!!!" och "FORTSÄTTER DEN SÅ ÄR DET FRITT SKOTTFÄLT" och jag får fram plugg, laddar, stänger bössan, lyfter, osäkrar och skjuter innan den är utom skotthåll. Noll impulskontroll (förutom att jag hade koll på skottfältet).

Finns fler... :rolleyes:

Publicerat

Mar: Jag får så mkt. meddelanden i min inbox när jag diskuterar "allvarliga" frågor så det är bäst att vi tar det över nån öl någon gång istället.... :rolleyes:

Publicerat

det är som med kirurger. visst vill vi ha en som övat mycket och är erkänt duktig, tyvärr vill vi inte att någon skall öva på just oss, det ska ju bli skitbra då. nystöpta skyttar behöver simulatorn (banan) men även att träna i verkligheten, ett steg i taget. Jag tror inte enbart övningsskytte gör så mycket nytta. Det behövs mentorer, precis som i vilket lärlingssystem som helst. duktiga skyttar som tar de nya under sina vingar smäller högt i min anteckningsbok. fem väl valda ord från en erfaren jägare sparar mycket jobb. "välj rätt läge, snart, NU!"

Publicerat
Mar: Jag får så mkt. meddelanden i min inbox när jag diskuterar "allvarliga" frågor så det är bäst att vi tar det över nån öl någon gång istället.... :wub:

Ser jag fram emot!

Hälsningar,

Martin

Publicerat
det är som med kirurger. visst vill vi ha en som övat mycket och är erkänt duktig, tyvärr vill vi inte att någon skall öva på just oss, det ska ju bli skitbra då. nystöpta skyttar behöver simulatorn (banan) men även att träna i verkligheten, ett steg i taget. Jag tror inte enbart övningsskytte gör så mycket nytta. Det behövs mentorer, precis som i vilket lärlingssystem som helst. duktiga skyttar som tar de nya under sina vingar smäller högt i min anteckningsbok. fem väl valda ord från en erfaren jägare sparar mycket jobb. "välj rätt läge, snart, NU!"

Absolut! Och inte bara duktiga skyttar utan folk som dessutom har lagom avslappnad attityd, och som kan avdramatisera och inte tycker att en fylld frys är viktigast av allt.

Förresten, nästan exakt så som du beskriver sa Hipshot till mig första gången jag jagade kråka med uvbulvan! :wub:

Jag gillar också attityden hos min första mentor på jaktstigen som väl mest sa sådant som "nä, nu skall vi steka fläsk och koka kaffe". :)

Hälsningar,

Martin