Publicerat Augusti 11, 201015 yr Jag har räknat in ett 20-tal bockar i varierande storlekar. Fyra av dessa är "skjutmogna" med mycket bra hornuppsättning. Startskottet för skörd går på måndag, kan återkomma i denna tråd vartefter de faller
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Jag har räknat in ett 20-tal bockar i varierande storlekar. Fyra av dessa är "skjutmogna" med mycket bra hornuppsättning. Startskottet för skörd går på måndag, kan återkomma i denna tråd vartefter de faller 20!? Ni lär ha mycket rådjur eller så jagar du på enorma marker. Här är det knappt lönt att titta efter bock innan premiären, dagen efter kan dom vara kattmat. Vet av lite fejningar och kommer nog att prova lyckan på ett hygge nästgårds med några hus premiärkvällen. Har inte sett en enda bock hitills i livet i år men det är tyvärr den bistra sanningen i lokattsland.
Publicerat Augusti 11, 201015 yr att vi kan ha så varierat bestånd i ett och samma land, vart nere i vittskövle förra veckan på lite fotoexpedition, kamraterna där nere menar att det är totalt sönderskjutit.....visst är det inte som på ljuva 80-90 talet då världsrekordet sköts men vi såg ett par medaljbockar och ett monsterguld till bock... här hemma i småland hade jag en herre med get i sällskap nu ikväll.....svårt att avgöra åldern på honom, ganska stor i kroppen tyckte jag....grov om hals/nacke....trånga horn relativt höga men med dålig pärling och små små utstickande baktaggar strax innan spetsarna.....svårt att bedömma, spara eller skjuta?
Publicerat Augusti 11, 201015 yr att vi kan ha så varierat bestånd i ett och samma land, vart nere i vittskövle förra veckan på lite fotoexpedition, kamraterna där nere menar att det är totalt sönderskjutit.....visst är det inte som på ljuva 80-90 talet då världsrekordet sköts men vi såg ett par medaljbockar och ett monsterguld till bock...här hemma i småland hade jag en herre med get i sällskap nu ikväll.....svårt att avgöra åldern på honom, ganska stor i kroppen tyckte jag....grov om hals/nacke....trånga horn relativt höga men med dålig pärling och små små utstickande baktaggar strax innan spetsarna.....svårt att bedömma, spara eller skjuta? Tycker att det låter som en retur, och att du är lite sugen?
Publicerat Augusti 12, 201015 yr att vi kan ha så varierat bestånd i ett och samma land, vart nere i vittskövle förra veckan på lite fotoexpedition, kamraterna där nere menar att det är totalt sönderskjutit.....visst är det inte som på ljuva 80-90 talet då världsrekordet sköts men vi såg ett par medaljbockar och ett monsterguld till bock...här hemma i småland hade jag en herre med get i sällskap nu ikväll.....svårt att avgöra åldern på honom, ganska stor i kroppen tyckte jag....grov om hals/nacke....trånga horn relativt höga men med dålig pärling och små små utstickande baktaggar strax innan spetsarna.....svårt att bedömma, spara eller skjuta? Skjut, den bocken blir nog inte större. Själv var jag ute igår och såg två bockar (kan vara samma som kom tillbaka från ett annat håll) i mellanstorlek. Det var lite svårt att avgöra storlek och om det var samma individ då den första kom ut vid 21,30 på +200 m och nästa kom ut runt 21,45 på +150 m. Min uppfattning är att det är två yngre bockar i 3-4 års åldern med horn i 250-270g:s klassen (små 6:or).
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Skjut, den bocken blir nog inte större. Själv var jag ute igår och såg två bockar (kan vara samma som kom tillbaka från ett annat håll) i mellanstorlek. Det var lite svårt att avgöra storlek och om det var samma individ då den första kom ut vid 21,30 på +200 m och nästa kom ut runt 21,45 på +150 m. Min uppfattning är att det är två yngre bockar i 3-4 års åldern med horn i 250-270g:s klassen (små 6:or). Ja just det. RW är det inte du som har så extremt fina bockar på dina marker. Vill du ha en passkompis kan du ju höra av dig /en som aldrig får medaljhorn på sina bockar.
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Tackar för svaren, jaa jag skall överlägga äver helgen hur jag skall göra.....bocken jag pratade om är lätt att komma åt så 1-3 försök borde räcka för att skjuta honom....har en lite svårare bock några hundratal meter bort som jag egentligen bara observerat någon gång....blir nog att försöka på honom med, han har bara ett horn 3 bra pass att välja på...på morfars gamla torp har jag bara några enstaka hektar åker men där bör de vara hyffsat enkelt att locka in något...hoppas bara det är spännande nog att hänga på väggen annars får de bara... sköt även in studsaren igår.....ca 15 skyttar och högt tryck vilket är positivt men fick stressskjuta 3 snabba skott varav en träff satt lite längre från de andra två....nåväl 5,5 centimeter på en slarvig avfyrning är ju ändå okej.. 16 aug...here we go!
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Så vad har ni med er ut på måndag?? själv blir de kaffe nordig roe å flickvänn. Sen är jag lite så där med kamofleringen ska man använda eller inte ???
Publicerat Augusti 12, 201015 yr 20!? Ni lär ha mycket rådjur eller så jagar du på enorma marker. Här är det knappt lönt att titta efter bock innan premiären, dagen efter kan dom vara kattmat. Vet av lite fejningar och kommer nog att prova lyckan på ett hygge nästgårds med några hus premiärkvällen. Har inte sett en enda bock hitills i livet i år men det är tyvärr den bistra sanningen i lokattsland. ...ja, det har sina fördelar att bo utmed Upplands riviera Mickel, sörmlands faunan licksom skvalpar över Mälaren Man behöver docj inte gå mer än 7-8 km norrut från min gård för att hamna mitt i "kisseland" De 20 bockar jag inventerat befinner sig på en yta av 1 500 ha ungefär.
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Ja just det. RW är det inte du som har så extremt fina bockar på dina marker.Vill du ha en passkompis kan du ju höra av dig /en som aldrig får medaljhorn på sina bockar. Njae, så extremt stora är de kanske inte med Skånemått men visst, jag skjuter medalj ungefär vartannat år. Förra årets fulbock väger nu 497g m hel skalle så nånstans mellan brons o silver lär det bli. Hade jag haft samma kunskap och samma marker som jag har idag redan när jag började jaga i början av 90-talet så satt det många fler stora bockar på mina väggar men...
Publicerat Augusti 13, 201015 yr fick nyss reda på att ja kommer tillbringa mina första dagar på bockjakten i sundsvallsområdet finns bra med rådjur där vet ja, så spänningen är stor
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Så vad har ni med er ut på måndag?? själv blir de kaffe nordig roe å flickvänn. Sen är jag lite så där med kamofleringen ska man använda eller inte ??? Jag plockar med mig kaffe och nordik roe, flickvännen lämnar jag hemma. Kamoflage har jag alltid på mig, det har liksom blivit jaktklädseln och lika självklart som den oranga kepsen.
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Skjut, den bocken blir nog inte större. Själv var jag ute igår och såg två bockar (kan vara samma som kom tillbaka från ett annat håll) i mellanstorlek. Det var lite svårt att avgöra storlek och om det var samma individ då den första kom ut vid 21,30 på +200 m och nästa kom ut runt 21,45 på +150 m. Min uppfattning är att det är två yngre bockar i 3-4 års åldern med horn i 250-270g:s klassen (små 6:or). Så... var såg du den? Verkar bli östlig vind på måndag morgon o rätt rejäl vind med regn... Inget ideal väder kanske...
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Just nu känns det som om jag kan ligga o sova på måndag Har sett EN bock på mina marker o han går 200meter från huset Men inte deppar man för det, jag VET att det finns och med nog mycket tid i skogen så visar det sig. I år skjuter jag bara en bock här hemma och någon eller två i Heda, Beror på hur det ger sig med tiden. //
Publicerat Augusti 13, 201015 yr är det nån mer än mej som går på precis som en unge inför en julafton med massor av paket under granen?
Publicerat Augusti 13, 201015 yr är det nån mer än mej som går på precis som en unge inför en julafton med massor av paket under granen? Var ett tag sen, men i år är det lite så! iofs.... Jag har en tand som jag hoppas inte ska förstöra premiären för mig.. Molande värk i underkäken..
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Var ett tag sen, men i år är det lite så! iofs.... Jag har en tand som jag hoppas inte ska förstöra premiären för mig.. Molande värk i underkäken.. äsch bara att komma så drar vi ut den direkt
Publicerat Augusti 14, 201015 yr äsch bara att komma så drar vi ut den direkt Det jäkliga är att det inte är tanden som gör ont. Den är i titan! Har jag nu den otur jag tror är det så att det är inflamerat UNDER den...
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Är det bara jag som är helt ointresserad av bockjakt? Inte det minsta sugen på att engagera mej på måndag så min lott blir att jaga unge så hustrun kan jaga, känns helt ok Mvh!
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Det jäkliga är att det inte är tanden som gör ont. Den är i titan! Har jag nu den otur jag tror är det så att det är inflamerat UNDER den... aj fan hoppas du slipper ta ut protesen för att fixa den
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Var ett tag sen, men i år är det lite så! iofs.... Jag har en tand som jag hoppas inte ska förstöra premiären för mig.. Molande värk i underkäken.. :( Inte visst jag att man titanbelägger mjölktänderna Trist med tanden Uffe men känner jag dig rätt så lallar du ut ändå Är det bara jag som är helt ointresserad av bockjakt? Inte det minsta sugen på att engagera mej på måndag så min lott blir att jaga unge så hustrun kan jaga, känns helt ok Mvh! Du är en konstig man du Tur att du har en fru som är normal //
Publicerat Augusti 14, 201015 yr är det nån mer än mej som går på precis som en unge inför en julafton med massor av paket under granen? Mkt bra beskrivet
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Lycka till allesammans....jag ska skjuta returaren först och främst....lockpipa med ifall han inte vill vissa sig de första timmarna...flickvännen lämnar jag hemma, farsan skickar jag med en buttolo så han äntligen kan skjuta sina första augustibock (54år) Skitjakt! Och glöm inte fina bilder!
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Är det bara jag som är helt ointresserad av bockjakt? Inte det minsta sugen på att engagera mej på måndag så min lott blir att jaga unge så hustrun kan jaga, känns helt ok Mvh! Jo du är nog rätt unik. Skjuta kråkor går bra men du rynkar på näsan åt årets höjdpunkt.
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Så... var såg du den? Verkar bli östlig vind på måndag morgon o rätt rejäl vind med regn... Inget ideal väder kanske... Nya marken så du vet inte än, jag visar dig på måndag. Säden är inte skördad än nere vid salixen så mitt förslag är att du sitter där. Å andra sidan så är säden skördad där guldbocken gick förra året (på grannmarken) men inte på min mark, så stegen där kan vara het.