Publicerat Augusti 16, 201016 yr Var ligger din mark?Själv jagar/bor jag i horred och här duggade det bara lite imorse. Lindberg heter stället, ca 1 mil norr om stan.
Publicerat Augusti 16, 201016 yr Klockan 05:00 föll denna herre för ett centralt bogskott,första jaktskottet med min nyompipade remmy.95grains Nosler Ball Tip,avstånd 251m, flyktsträcka 5m,man kan inte mer än älska 243 win Helt vindstilla morgon så anslaget i maskinrummet hördes mycket tydligt man slutar aldrig att förvånas över hur härligt det är att jaga med dämpare! /Mike Grymt (som alltid) Micke!
Publicerat Augusti 16, 201016 yr En fantastisk dag....fick ju som synes några inlägg upp min premiärbock idag på morgonen.... Ikväll var det pappas tur....gubben är 54 år och har ALDRIG skjutit en augustibock! Han fick sitta i stegen vid gamla torpet och jag tog pass i skogen, båda två med lockinstrument i händerna då de verkade vara lite brunst kvar.... Efter att jag lockat både räv och börjat på med bockpipan hör jag två snabba smällar.....låter som från farsans håll tänkte jag...skicka iväg ett sms samtidigt som jag sittandes på pall och skjutkäpp i storskogen kör igång rejält med hets/ångestlätet....som kastad ur en kanon kommer bocken 15 meter snett bakom mig....jag gör misstaget och vrider till så bocken får vittring och flyr skällandes....en stor riktigt röd fin bock han jag se......farsan svarar på sms och skriver -Kom Jag anländer....gubben verkar lite nere och menar att han ev bommat på en bock på ca 80-90m som kom på lock.....ta de lugnt säger jag och vi börja handspåra lite lätt....hittar inget första minutrarna men sen tar farsan några kliv högre upp där han tror bocken försvann...han hade ändå tecknat i skottögonblicket så jag lugnade han med att han säkert träffat...han finner blod och blir exalterad i rösten.....lung/hjärtträff säger jag och börja krypa efter blodspåret....efter 70m ligger bocken stendöd.... en något låg hjärträff men rikligt med blod sista 20 metrarna......farsan var fantastiskt glad! riktigt skoj då gubben jagat sen -91 en äldre returare blidde de! gonatt!
Publicerat Augusti 16, 201016 yr Gratulerar till er alla Bra berättelser och fortsatt skitjakt på er alla lyckostar mvh
Publicerat Augusti 16, 201016 yr Jag blir GALEN!!! Var ut igen i kväll, precis då solen börjar gå ner och och alla bockar som jag väntat på ska komm ut från skogen och vad händer då? Jo en bil åker ut på ängen snett mitt i mot mig och kör ut en bra bit för att sedan stanna och förmodligen kikarspana. Sedan åker den upp på vägen i gen bara för att nu åka ner precis mitt i mot mig, sakta sakta åker den över ängen mot mitt torn. Väl framme har jag packat i hop i ren ilska, -har du fått nott? frågar "jägarn" i förd cammokläder. Nä, svara jag irriterat. -Vi skulle bara kolla på jakttornet, var kommentaren...biljägare skulle jag vilja säga...
Publicerat Augusti 16, 201016 yr Jag blir GALEN!!! Var ut igen i kväll, precis då solen börjar gå ner och och alla bockar som jag väntat på ska komm ut från skogen och vad händer då? Jo en bil åker ut på ängen snett mitt i mot mig och kör ut en bra bit för att sedan stanna och förmodligen kikarspana. Sedan åker den upp på vägen i gen bara för att nu åka ner precis mitt i mot mig, sakta sakta åker den över ängen mot mitt torn. Väl framme har jag packat i hop i ren ilska, -har du fått nott? frågar "jägarn" i förd cammokläder. Nä, svara jag irriterat. -Vi skulle bara kolla på jakttornet, var kommentaren...biljägare skulle jag vilja säga... TRÅKIGT..synd att stöta på sådana idioter! men ge dig inte trägen vinner .....kolla upp hans regnummer och kör lite jordfräs i hans trädgård
Publicerat Augusti 16, 201016 yr Jag blir GALEN!!! Var ut igen i kväll, precis då solen börjar gå ner och och alla bockar som jag väntat på ska komm ut från skogen och vad händer då? Jo en bil åker ut på ängen snett mitt i mot mig och kör ut en bra bit för att sedan stanna och förmodligen kikarspana. Sedan åker den upp på vägen i gen bara för att nu åka ner precis mitt i mot mig, sakta sakta åker den över ängen mot mitt torn. Väl framme har jag packat i hop i ren ilska, -har du fått nott? frågar "jägarn" i förd cammokläder. Nä, svara jag irriterat. -Vi skulle bara kolla på jakttornet, var kommentaren...biljägare skulle jag vilja säga... Ja vad ska man säga, tråkigt med en förstörd jaktkväll. Var i Boden jagar du?
Publicerat Augusti 16, 201016 yr kvällen bjöd på fint väder,,,,smög runt ett igenvuxet hygge, satt och lockade ,och när jag reser mig upp hör jag ett djur sprätta iväg bakom ryggen på mig. smyger vidare när den "orangea tallplantan" tittar på mig och jag ser att det är en räv som i samma veva kastar och försvinner. såg även en stor rovfågel flyga förbi med något stort i klorna (strl som en kråka)
Publicerat Augusti 16, 201016 yr Lyckades fixa valpvakt på kvällen och stressade ut utan middag. När jag hade 10m kvar till tornet stod där plötsligt en bock på hygget. Det blev en lång uthållighetstävling om vem som kunde stirra längst men jag vann. Medan jag monterade benstöd försökte bocken komma ner i vind för att identifiera det där konstiga han sett. Han tecknade noll och intet och jag började nästan tro att jag skulle behöva skjuta en gång till när han gick omkull. Det var mitt livs kortaste bockjakt och jag måste säga att jag känner mig lite blåst på konfekten, hade sett fram emot en skön kväll i solnedgången.
Publicerat Augusti 16, 201016 yr Lyckades fixa valpvakt på kvällen och stressade ut utan middag. När jag hade 10m kvar till tornet stod där plötsligt en bock på hygget. Det blev en lång uthållighetstävling om vem som kunde stirra längst men jag vann.Medan jag monterade benstöd försökte bocken komma ner i vind för att identifiera det där konstiga han sett. Han tecknade noll och intet och jag började nästan tro att jag skulle behöva skjuta en gång till när han gick omkull. Det var mitt livs kortaste bockjakt och jag måste säga att jag känner mig lite blåst på konfekten, hade sett fram emot en skön kväll i solnedgången. grattis till bocken
Publicerat Augusti 16, 201016 yr snart dax att bege sig ut i skogen och vaka lite bock såg han när jag va på väg ut premiärnatten men hade inge rent håll på han och taskigt kulfång, förhoppningsvis är han kvar på samma ställe, han syntes iaf till vid 20:30 tiden igår kväll !
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Bidde ingen förstabock för mig igår men farsan lyckades trycka ner en mördarbock (5-taggare), en bra avskjutningsbock Vi pyrschade i varsin ände av marken och jag hann inte ens smyga 200 meter fören skottet kom från hans håll. Han snubblade över bocken då de möttes när han smög på vägen mot där han skulle börja pyrscha. Den var extremt utmagrad och mycket liten i kroppen. Skotthåll: 30 meter Kaliber: 45-70 Govt. Köttbit 2 meter upp på en tallstam: Ja Om 2 timmar är jag i skogen igen och jag gett mig f-n på att jag ska lyckas i år Medaljbocken har setts till på marken innan Skitjakt!
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Kl 21:15 igår kväll föll min premiärbock. Den gamle bet i gräset.... Ursäkta bildkvaliteten. Jag hade bara mobilkameran till hands.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Ingen bock i morse,märkligt tomt faktiskt.....inte utan att tankarna går tillbaks till den hårda vintern vi hade nåja om ett par veckor vet jag lite mer. Denna rävvalpen hade däremot oturen att visa upp sig,avstånd 158m. Behöver åtminstone inte oroa mig för hans framtida predation på mina rådjur /Mike
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Denna rävvalpen hade däremot oturen att visa upp sig,avstånd 158m. Ännu ett mästerskott
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Jag brukar rätt sällan rapportera om min jakt men tänkte göra ett undantag den här gången Jag avstod från att gå ut i går morse eftersom gym och jobb kallade (och som jag tidigare skrivit så brukar jag skjuta 2-3 bockar under bockjakten och då gäller det att inte nöta på såpass hårt att bockjakten är över på en dag ). Nåväl, vi 18 tiden var jag på pass och lockade rätt omgående in en liten rävvalp som på grund av sin nyfikenhet fick möta sin skapare i förtid, det som man möjligen kan säga om det är att de tidigare bägge rävar som jag sköt under förra veckan med 22 hornet såg betydligt trevligare ut efter skottet än vad denna gjorde som sköts med en 100 gr BT i ca 930 m/s. Efter en liten stund kom det ett ensamt smaldjur som strax därefter följdes av en mycket spårnog ung gaffelbock. Efter att ha studerat denna bock ett tag beslöt jag mig för att han borde få gå kvar, jag hade dessutom tidigare observerat samma bock i detta revir och om han klarar av att hålla reviret vid såpass unga år finns det skäl att misstänka att det är en stark individ varför jag lyfte på hatten och bytte område. Nästa pass bjöd på i det närmaste skördemogen havre som stod riktigt högt och där jag vet att rådjuren gärna söker sin tillflykt, jag han precis hälla upp mitt kaffe när den gamla geten tittade upp ur havren. Det märktes tydligt att hon funderade om de både ryttare som red förbi på 300m avstånd var något som han skulle bry sig om eller ej, tillslut beslutade hon sig för att en omgruppering nog vore klok och började vandra ur havren ihop med sina båda killingar. När hon nått kanten av havren reste sig herren som ni ser på bilden nedan och tog det för honom ödestigra beslutet att slå följe. Mellan havren och gränsdiket har bonden haft vänligheten att köra med bestesputsen vilket innebär att bocken stannade upp för att fundera vilket gav mig ett bra läge att placera skottet i bogvecket, på grund av närheten till gränsen och avståndet på 185m så satte jag skottet lite högt bakom bogen vilket fick till följd att han gick i backen som en säck potatis. Det innebar att jag hade nedlagt det första klövviltet med min lilla kipplauf och det är bara att konstatera att jag är riktigt förtjust i detta nyförvärv som med största sanolikhet kommer att bli kvar i vapenskåpet för överskådlig framtid. Nu skjuter jag nog bara ytterligare någon bock på mina egna marker och då blir det förmodligen någon av mina pinnbockar. Henrik
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Det innebar att jag hade nedlagt det första klövviltet med min lilla kipplauf och det är bara att konstatera att jag är riktigt förtjust i detta nyförvärv som med största sanolikhet kommer att bli kvar i vapenskåpet för överskådlig framtid.Henrik Sweet! Hur upplever du (+/-) att använda bössan vid praktisk (smyg/vak)jakt på de avstånd som kan uppkomma? Hur gör du med skjutstöd m.m. mvh/Må
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Igår morses gick jag ut på en mark som jag inte varit på sedan i höstas, alltså ingen koll alls på vad som går där. Men marken brukar hålla endel skapliga bockar. Efter ca 1.5h vakande kommer en ung 6-taggare in på ca 50m. Han hade riktigt symetriska horn med fin lyra. Eftersom hornen var ganska korta så lät jag denna passera och hoppsa att ingen annan nedlägger honom. Han är välkommen tillbaka den 16e augusti 2012 Därefter ser jag bara getter och kiddar. Men på väg ut ur marken ser jag en bock som garanterat har medaljhorn, tyvärr står han 20 m in på grannmarken och uppvaktar en get. Under tiden jag studerar denna vackra skapelse ringer telefonen. En bock påsjkuten men inte hittad på vår stora mark 4 mil från där jag är. Åker dit, skottplatsen ser inte vacker ut, mörkt blod och tarmar. Låter Wachteln ta an spåret och efter bara några hundra meter vinklar hon in i en grantätning, kryper efter och mitt in i tätningen ligger bocken död. På kvällen var tanken att jag skulle se om jag inte kunde få tag på någon bock på hemma marken. Här går två skjutbara djur, en skaplig bock som är på retur och en bock som har fruktansvärt dåliga hornanlag. Kom ut alldeles för sent men strax innan jag kom fram till gärdet jag tänkt passa på ser jag att det står ett djur ute. Av med skorna och smyger sakta fram för att kunna se vad det är för djur, upptäcker att det är returbocken. Smyger mig fram så det blir skjutläge och trycker av. Avstånd 70 m och bocken gick inte ett steg. Riktigt trevlig premiärdag trots att vädret kunde varit bättre. O idag ligger man hemma o e sjuk
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Bockarna lyser med sin frånvaro.....men skam den som ger sig Inte många timmars sömn men man har ju semester försov mig i morse....vaknade när sonen stod vid fotändan av sängen....då blev det bråttom Ett stort GRATTIS till alla er som lyckats fälla dessa fina bockar...bra jobbat och tack för att ni delar med er av alla fina bilder
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Du Freddan78 ! Den där måste väll nosa på brons !? Riktigt fin bock du fick skjuta !!!
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Igår åkte vi hem till jaktledaren vid halv 7, jag fick dra vårat kort om i vilken årdning man fick välja pass. Vi fick 1 och jag säger natuligtvis hedgöl fast ja menade vikboholm. De är 2 marker som inte hänger ihopp med den stora. Pappa sa att han tyckte de var konstigt när vi satt i bilen att ja valde hedgöl för vi hade ju pratat om att sitta vid vikboholm. Då kom ja ju på att jag hade sagt fel Men Men tänkte jag. När vi smög ut till passet och skulle korsa en nytröskad vete åker så säger pappa ducka plöttsligt ja gjorde de och då brättat han att de går en räv 40m ut gå gjärdet. Han laddar bössan och smyger upp och jag har 2 visslingar men inget skott, efter någon minut så smäller de och en valp är död När vi kommit fram till tornet och har setat kanske 5 min så kommer en get gående. Efter kanske 30 min så kommer de en räv till ute på gjärdet och den följer kanten rakt mot oss. Vi sågden kanske på 300m första gången och när den är på 100m smaller de och en vuxen hane ligger död. Efter de så kommer de en liten pinntjur med en kviga i släptåg Sammanlagt har de setts 13 olika älgar på våran mark i sörmland på 2 dagar på 800 hk De är ganska bra! Sammanlagt sköts 2 rävar och 1 bock på 7 man igår kväll Grann laget var ute 22 man morgon och kväll och sköt en räv bara MEN IKVÄLL SKA VI SITTA VID VIKBOHOLM