Publicerat September 12, 201015 yr Rapport från Bräcke kommun. Igår, en kalv, (En storoxe22-24 obsad). Idag en ko en kviga och en kalv, verkar vara gott om älg./Urban
Publicerat September 12, 201015 yr Då var helgens andra jaktdag avslutad. Resultatet blev en ko med kalv idag. Dock så såg vi en hel del älgar, totalt tolv stycken idag. Såg själv en skoveltjur idag, oklart hur många pinnar, som jag dock tyvärr inte fick skottläge på. En 16-taggare skymtades också till av en av jägarna idag. Igår såg vi också en del älgar. Vi försökte att söka igenom en såt där det var mycket älgspår med bl.a. en drevkedja utan resultat. Frustrerande var det när vi avbröt jakten strax efter femtiden på eftermiddagen och jaktledaren var på väg till bilen så såg han ko med dubbelkalv just där vi varit. På lördag fortsätter älgjakten för oss, känns som en evighet dit.
Publicerat September 12, 201015 yr Grattis Jonas Själv kan jag nu lägga årets älgjakt bakom mig. Sjukt bra med älg på marken, har sett 15 olika djur, varav 5 idag. Dagens häftigaste händelse var när en älgko kom emot mig i fullt sken, påjagad av en jämthund från grannmarken. När hon var på ca 10 meter vrålade jag till och hon passerade mig på kanske två meter. Direkt på morgonen lockade jag till mig en ny pinntjur, siktade länge och väl, men avlossade inte skottet då skoveltjurarna hägrade i min skalle. Ångrade mig sedan, men det var så dags då....... Kan iår kalla mig älgskådare istället för älgjägare, nåja upplevelsarna har varit många. Styckning i morgon........ Du verkar vara riktigt bra på att locka älg!
Publicerat September 12, 201015 yr Årets första älgjaktshelg är över. Fick skjuta min första kalv, första dagen
Publicerat September 12, 201015 yr Årets första älgjaktshelg är över. Fick skjuta min första kalv, första dagen Grattis!
Publicerat September 12, 201015 yr Fick skjuta en riktigt fin gammeltjur igår eftermiddag. Smög mot passet då tjuren kom smygande 60 m i sida från mig i helt perfekt vind. Hornen var "bara" en udda 8 taggare, förmodligen en returare. Men slaktvikten var på 305 kg!
Publicerat September 13, 201015 yr Fick skjuta en riktigt fin gammeltjur igår eftermiddag. Smög mot passet då tjuren kom smygande 60 m i sida från mig i helt perfekt vind. Hornen var "bara" en udda 8 taggare, förmodligen en returare. Men slaktvikten var på 305 kg! stort grattis
Publicerat September 13, 201015 yr Grattis skyttar! Vad har hänt i Bondersbyn och Kalix den gågna veckan då? Vi har skjuit 6 tjurar och 2 kalvar. Mån., tisd. & tord. flöt det på bra men i lördags blev det en nolla i protokollet på antalet fällda älger och igår räddade vi dagen med en fälld kalv.
Publicerat September 13, 201015 yr I Söndags fick jag skjuta första älgen, en kalv, på stånd efter min första hund. Sann glädje, ler fortfarande Kändes rättvist, hon gjorde bra jobb även på Måndag/Tisdag men då utan att vi lyckades få till "pricken över i:et". Jakten har rullat på bra, av sju vuxna har vi fått 5 st + 4 kalvar. Haft bra med älg kombinerat med lite flyt.
Publicerat September 14, 201015 yr 58 döda älgar på 5dar. har bara skjutit en ko själv. sätter igång imorgon igen.
Publicerat September 14, 201015 yr 58 döda älgar på 5dar. Ni måste ha väldigt gott om älg där du jagar. Hur många av dessa 58 är vuxna djur? Var är det du jagar?
Publicerat September 14, 201015 yr Ni måste ha väldigt gott om älg där du jagar. Hur många av dessa 58 är vuxna djur? Var är det du jagar? ...och hur många jägare på hur många Ha?
Publicerat September 15, 201015 yr Har haft en helt underbar vecka med nytt jaktlag (min första septemberjakt) i Sattaoja. Vi sköt 5 Tjurar och 2 kor med flera fina hund jobb från två 9 månaders laikor. Fick även förtroendet att gå med dessa hela veckan.
Publicerat September 16, 201015 yr på lördag blir det att släppa hunden igen efter sjukskrivningen av han men det är inte mycket göra åt nu är det bara hoppas man har lite tur och själv kommer åt att skjuta.
Publicerat September 18, 201015 yr Bara en kviga idag på 24 man och 5 hundar. Det har liksom gott lite troll i jakten för oss idag fats vi har sett flera älgar.
Publicerat September 18, 201015 yr hunden ser ut att ha varit i bra form och hållit på med ko och kalv tills det for över en älv och då släppte han. själv har jag sett en kviga på ca 25-30m och siktat på men det var ko förbud så hon fick fara.
Publicerat September 18, 201015 yr Ingen älg blev skjuten av oss idag, trots att vi såg 21 älgar och hade tre hundar igång. Många av dessa älgar var kor/kvigor, men då vi har ko/kvigförbud så fick de leva. Även några tjurar sågs, en åttataggare på ungefär 180 meters avstånd men som fick vara då avståndet ju är för långt. En pinntjur fick också gå, då denne inte ansågs vara tillräckligt stor. Nu är det en vecka kvar tills nästa älgjaktsdag, den sista innan uppehållet.
Publicerat September 19, 201015 yr Tid kvar tills vi börjar jaga älg här hemma Jag som har gjort nedräkningen http://www.time55.com/sv/nedrakning/?y=201...p;c=bu&mc=2
Publicerat September 19, 201015 yr Författare Har gått halvknakligt för oss denna höst. Vi har skjutit mindre djur. nu har vi två jaktdagar kvar av september jakten sen är det uppehåll sen blir det att köra i oktober igen.Hadde tänkt skippa oktoberjakten iår, men då det gått så dåligt så känner jag att kag måste ställa upp för jaktlaget i oktober.
Publicerat September 19, 201015 yr Ingen älg för oss heller idag. Vi har haft igång flera älgar men det är ingen som velat stå stilla för ståndskallen utan det har sprungits ut och in på våra och grannmarker. En ko dumpade kalven och tog sig en riktig runda på våran och grannmarken nu på em innan det bar iväg tillbaka till kalven med en gråhund i hasorna. Det är bra när andra passare kan rapportera en sådan sak att ko m kalv och hund efter far iväg ett pass och sedan när kon kom förbi mig hade hon ingen kalv med sig, så hon har lämnat kalven någonstans medan hon motinerade hunden på en riktig runda. Vid ett sådant tillfälle är det bara hålla inne med skott så att man inte gör kalven att moderslös.
Publicerat September 19, 201015 yr idag har man fått skjuta första älgen för året undan hunden efter ett mycket bra arbete av han det blev en kvig kalv.
Publicerat September 19, 201015 yr idag har man fått skjuta första älgen för året undan hunden efter ett mycket bra arbete av han det blev en kvig kalv. Grattis Tobbe!
Publicerat September 19, 201015 yr tack. det känns ut bra att det fungerar för hunden nu igen efter det han var sjuk . samtidigt var det rolig att testa bössan på älg och se att den fungerar så nu är det bara vänta tills nästa helg innan det blir jakt igen.