Publicerat September 8, 201015 yr Så då var mitt pass iordningställt: Ha Ha riskför lite imma i kikaren
Publicerat September 8, 201015 yr har då så förb---t lite älg,några spår baara men dom står väl i det blötaste,,var har ni andra älgarna??torrskog eller myrarna Älgen verkar vara på ganska torr mark. Har sett älg på torraste tallhed och en stor tjur idag på ett berg med blåbärsris. I övrigt går jakten sådär, vi har mycket älg men dom är svåra att locka i håll. Pratade med en tjur länge igår kväll, körde kontaktläte, kons brunstläte och dominanslätet utan att få han i håll för bössan. Kan vara lite tidigt ännu för att ha en givande lockjakt, men spännande är det. Ikväll ska jag locka på ett annat ställe där det setts en stor skoveltjur i måndags.
Publicerat September 8, 201015 yr Jag kan säga att vi verkar ha kopiöst med älg på markerna. Jaktledaren räknade ut att vi har jagat effektivt 14h (antar att han räknar den tiden hundarna vart lösa) och på den tiden har vi fällt 11 vuxna och 2 kalvar (vi har en tilldelning på 15 vuxna), det är rätt sjukt. Pga. av värmen så har vi vart på pass redan klockan 5 (en morgon 4.30), och bara jagat till ca 12-tiden. Måndag fällde vi 2 pinntjurar, en ko och en 8-taggare. Tisdag, en pinntjur, en 4-taggare, 2 kor och en kalv. Resultatet idag blev en riktigt grann 12-taggare, en kviga, en ko och en liten kalv. Då avbröt vi jakten vid klockan 10 idag för att hämta älgarna, kan ju säga att 12-taggaren var lite drygt till . Vi har bara hunnit med 3 såtar av totalt 8, så vi har ingen koll på hur mycket älg det finns på de andra såtarna... Sen kan man ju undra hur många som smitit ut under tiden vi jagat, samt hur många som stått kvar i såtarna som hundarna missat pga. den "dåliga" lukten? Imorrn blir det sista såten i veckan, sen måste vi stycka på fredag, dels pga. värmen i slakteriet, men även att det är typ fullt i slakteriet vårat . Har en känsla att det kommer bli en kort höst, iaf vad gäller jakt på vuxna :S.
Publicerat September 8, 201015 yr har då så förb---t lite älg,några spår baara men dom står väl i det blötaste,,var har ni andra älgarna??torrskog eller myrarna De älgar vi har sett i laget har hållit sig kring myrkanterna...
Publicerat September 8, 201015 yr På lördag börjar det som jag har väntat på i ett år! ÄLGJAKTEN andra året jag jagar och har eget vapen!!!!
Publicerat September 8, 201015 yr Älglock och plus 16 grader, går inte ihop. Mygg och knott lyckades jag dock locka till mig i stora svärmar. Såg just vädret på tv,n och värmen kommer att fortsätta här uppe, SUCK
Publicerat September 8, 201015 yr Ha Ha riskför lite imma i kikaren mycket viktigar er att han dricka inte fel sorte öl det må blir minst: Wahrsteiner eller Hasseröder men Jever går ochså i nödfall skål - Storgalt
Publicerat September 9, 201015 yr Jag kan säga att vi verkar ha kopiöst med älg på markerna. Jaktledaren räknade ut att vi har jagat effektivt 14h (antar att han räknar den tiden hundarna vart lösa) och på den tiden har vi fällt 11 vuxna och 2 kalvar (vi har en tilldelning på 15 vuxna), det är rätt sjukt. Pga. av värmen så har vi vart på pass redan klockan 5 (en morgon 4.30), och bara jagat till ca 12-tiden.Måndag fällde vi 2 pinntjurar, en ko och en 8-taggare. Tisdag, en pinntjur, en 4-taggare, 2 kor och en kalv. Resultatet idag blev en riktigt grann 12-taggare, en kviga, en ko och en liten kalv. Då avbröt vi jakten vid klockan 10 idag för att hämta älgarna, kan ju säga att 12-taggaren var lite drygt till . Vi har bara hunnit med 3 såtar av totalt 8, så vi har ingen koll på hur mycket älg det finns på de andra såtarna... Sen kan man ju undra hur många som smitit ut under tiden vi jagat, samt hur många som stått kvar i såtarna som hundarna missat pga. den "dåliga" lukten? Imorrn blir det sista såten i veckan, sen måste vi stycka på fredag, dels pga. värmen i slakteriet, men även att det är typ fullt i slakteriet vårat . Har en känsla att det kommer bli en kort höst, iaf vad gäller jakt på vuxna :S. Var jagar du någonstans?
Publicerat September 9, 201015 yr På lördag börjar det som jag har väntat på i ett år! ÄLGJAKTEN andra året jag jagar och har eget vapen!!!! Samma här! Skitjakt på dig och alla andra som också börjar på lördag.
Publicerat September 9, 201015 yr Far strax iväg till mina jaktmarker och ska ta älgpremiären imorgon bitti. Första året på eget pass med eget vapen! Skitjakt på er alla!
Publicerat September 9, 201015 yr Författare Älglock och plus 16 grader, går inte ihop.Mygg och knott lyckades jag dock locka till mig i stora svärmar. Såg just vädret på tv,n och värmen kommer att fortsätta här uppe, SUCK Såg det inte bra med denna värme, inga djur rör sig när det blir så här varmt. Hoppas på svalare väder framöver.
Publicerat September 9, 201015 yr Författare Så då var mitt pass iordningställt: Det där kallar jag ett pass. Men det kan ju finnas viss risk att man somnar
Publicerat September 9, 201015 yr 1 tjur 9-taggar och 1 kalv idag. Vi har haft igång ca. 11-12 älgar idag av olika sorter. Nu har vi bara en tjur kvar att skjuta och har därför infört tjurförbud till oktoberjakten.
Publicerat September 9, 201015 yr En helt otroligt häftig kväll. Åkte ut vid 16 tiden till ett nytt ställe där det var "olockat" under veckan. Satte mig på en lång smal myr omgiven av riktig storskog ( domänreservat ). Redan vid de första kontaktläterna fick jag svar långt bort, älgen kom dock närmare, då ljudet blev starkare och starkare. Efter en stunds prat ser jag först en älg och sedan en till ca 600 m bort efter myren. Tog då och sprang ca 300m för att genskjuta dessa djur, då tiden var knapp innan mörkret. När jag nästan nått mitt mål small ett skott och Sofia sköt sin första älg ( 4tagg ) bara 1km bort från mig. Mina lockälgar gick då upp i storskogen och syntes inte till. På radion hör jag att hennes älg ligger och jag började locka igen. Efter ett kort tag kliver en monsterälg ut på samma ställe som jag sett de två tidigare, med säkerhet en av de två. Jag byter nu taktik då monstret står på ca 300m och alldeles för långt för 9.3an. Jag byter nu till kons brunstläte och stortjuren börjar vråla och slå skovlarna i allt som finns i hans väg. Han lät mer som en skogstraktor än en älg och jag har aldrig hört detta oväsen tidigare, otoligt häftigt. Plötsligt hör jag ännu en tjur som sedan kliver ut i myrkanten ca 200 m bort åt det andra hållet från monsterälgen till. Den lilla kör endast med kontaktlätet och verkar lite mer avvaktande, då monstret vrålar som han gör. Nu sitter jag alltså mellan två fina tjurar och lockar och min förhoppning är att få monstret innom skotthåll. Men efter ca 10 min drar först den lilla älgen iväg upp i granskogen och efter en stund även monstret, va faaaan händer. Efter ytteligare ca 5 min får jag förklarningen, en jägare i laget som inte har jaktradio kliver ut på myren och helt ovetande har skrämmt bort min drömtjur som jag inte trodde fanns. Den lilla älgen skulle jag tippa som en 10-12 taggare och monstret var på 20+ alla gånger, ja den störrsta älg jag någonsin sett. Tråkigt slut, men en upplevelse som jag sent kommer att glömma och imorgon är jag där igen. Bara en vuxen kvar på licensen nu.......
Publicerat September 9, 201015 yr Det hade varit alldeles för bra om du fått skjuta också. Räcker ju med bara upplevelsen Tjuren kan du någon annan gång
Publicerat September 10, 201015 yr 18 timmar 51 minuter och 10 sekunder kvar till årets älgjaktspremiär, (för oss)! Skitjakt på er alla! http://www.time55.com/sv/nedrakning/?y=201...p;c=bu&mc=2
Publicerat September 10, 201015 yr jadu seger vad ska man säga? helt otrolig upplevelse...men se nu till att gubbfan där skaffar sig radio
Publicerat September 10, 201015 yr Det är verkligen "stolpe ut" i år. Funderade på två lockpass för kvällen och valde givetvis fel ställe. Passen är i området där den store var igår och ca 250 meter från varandra. Innan jag ens började locka, visade sig ko, kalv och en fin skoveltjur precis vid det passet jag inte valde. Försökte desperat få tjuren att komma mot mig, men förgäves. Däremot visade en pinntjur sitt intresse för mitt vrålande, men han var jag inte speciellt intresserad av, så jag slutade locka och gick mot bilen. Den stora monstertjuren från igår visade sig dock inte.
Publicerat September 11, 201015 yr Tänk vad åsikter om jakten kan va olika beroende på hur man ser det Jag tycker hela veckan har varit totalt värdelös med dåliga hundjobb osv...... Älgarna har stupat men vart tog jakten vägen När jag säger inför jaktlaget att jag tycker att mina hundar misskött sig och att haft en dålig vecka, får jag genast kritik!!! Tänk va olika vi ser på jakten Fy vilken vecka :unsure:
Publicerat September 11, 201015 yr håller med om en skitvecka,,finns ingen älg här,,totalt borta,,,18 jägare totalt 6 obs 3 av dom var nog på samma djur???????????var är dom,,fortsätter det så här i höst så jagar jag inte en minut nästa år
Publicerat September 11, 201015 yr idag hann jag bara sitta ca ´10 minuter innan jag fick tillägga även en älg till nybössans samvete...ingen märkvärdig tjur men 150 m fullbredsida ,bra stöd så det var bara välja vart man ville göra hål i älgen....gick 60 m med perfect lungskott av 308 med vulcan...grädde på moset avslutade jag med en tjäder på kvällen för hunden samt 2 bom
Publicerat September 11, 201015 yr Grattis Jonas Själv kan jag nu lägga årets älgjakt bakom mig. Sjukt bra med älg på marken, har sett 15 olika djur, varav 5 idag. Dagens häftigaste händelse var när en älgko kom emot mig i fullt sken, påjagad av en jämthund från grannmarken. När hon var på ca 10 meter vrålade jag till och hon passerade mig på kanske två meter. Direkt på morgonen lockade jag till mig en ny pinntjur, siktade länge och väl, men avlossade inte skottet då skoveltjurarna hägrade i min skalle. Ångrade mig sedan, men det var så dags då....... Kan iår kalla mig älgskådare istället för älgjägare, nåja upplevelsarna har varit många. Styckning i morgon........