Publicerat September 19, 201015 yr tack.det känns ut bra att det fungerar för hunden nu igen efter det han var sjuk . samtidigt var det rolig att testa bössan på älg och se att den fungerar så nu är det bara vänta tills nästa helg innan det blir jakt igen. Varsågod! Ja visst är det kul att hunden fungerar igen efter sjukdomen och att du fick prova nybössan och inviga den.
Publicerat September 19, 201015 yr Här gick älgjakten alldeles för fort och i helgen kunde man inte heller närvara :S Nu är alla 7 vuxna fällda blev 2 kor och 5 tjurar och så är en kalv skjuten så här långt Men vi verkar inte vara överens i laget om kalvjakten... Hoppas på lite kalvjakt i oktober och gärna någon av våra hundförare som vill jaga kalv med Tur kanske är man är med i ett jaktlag till då jakten gick så fort i det ena Det andra laget har jagat mindre dagar och framför allt kortare dagar Vi har nog bara fällt 5-6 vuxna av 13 och 4 kalvar så blir lite jakt där nu innan uppehållet och även efter
Publicerat September 21, 201015 yr snabb älgjakt iår!! 12vuxna skjutna på 6dagar,varav jag lyckades knipa en 7taggare och en riktigt stor 14taggare så jag var väl nöjd men hade varit kul med lite längre jakt
Publicerat September 21, 201015 yr Varsågod! Ja visst är det kul att hunden fungerar igen efter sjukdomen och att du fick prova nybössan och inviga den. bössan är provad och den ser ut att fungera bra skulle vara roligt testa den på en större älg också men jakten är ju inte slut ännu.
Publicerat September 21, 201015 yr bössan är provad och den ser ut att fungera bra skulle vara roligt testa den på en större älg också men jakten är ju inte slut ännu. Det låter ju bra att du är nöjd hittills. Det skulle ju vara kul om du fick testa den på 350 kg:s. Själv skulle jag få testa min 416 rm också.
Publicerat September 25, 201015 yr idag började hunden med ko och kalv nästan direkt ja släppte och det stod bra ca 15 min och sen började det ta undan men han släppte efter ca 45min och kom just och visade sig och stack direkt igen och var borta länge och när jag tog och kollade pejlaren efter ca40 min stod hunden och skällde för fullt. nå jag fick gå runt allt för att komma i rätt vind och kom in på ståndet under 20m så det var ju spännande men efter att ha stått och försökt vänta att den skulle komma ut så ja fick se iaf vad det var så bar det iväg långt och fort så ja fick ju hunden iaf efter en timme kanske. men jakten kanske går bättre imorgon.
Publicerat September 25, 201015 yr Nyss hemkommen från en lång dag i skogen. En åttataggare påsköts strax efter kl 9 imorse, och den fälldes 17.48, några kilometer från där den påsköts, efter många timmars ståndskall . Nu är det uppehåll till den tionde oktober, när kalvjakten börjar.
Publicerat September 26, 201015 yr passskytt sköt en 10 pinnars igår för finskspets valpen efter 30min gångstånd
Publicerat September 26, 201015 yr vi har fortfarande knappt ett älghår på marken Det låter illa! Var i BD jagar du när dte är så älgfattigt?
Publicerat September 26, 201015 yr kring älvsbyn Ok! Hur är det fatt? Ni har ju inte fått någon björn där ute heller ännu. http://www.bd.lst.se/rovdjur/default.aspx?propID=10014357
Publicerat September 27, 201015 yr Första året nu som man får sitta ensam på passet. vi har haft väldigt otur med jakten i år, haft mycket älgkontakt men har inte riktigt haft flytet då det oftast blivit sken direkt vid upptaget. I lördags kom det dock en liten Ko på mitt pass som jag kunde locka in i den lilla luckan jag hade, skicklighet eller nybörjartur vill jag lämna osagt efterssom vi mest troligt sköt kalven av hon förra helgen Sköt hon på ~80 meters avstånd i lätt trav med 6,5x55, känns bra att skott träningen betalat sig!
Publicerat September 27, 201015 yr Första året nu som man får sitta ensam på passet. vi har haft väldigt otur med jakten i år, haft mycket älgkontakt men har inte riktigt haft flytet då det oftast blivit sken direkt vid upptaget. I lördags kom det dock en liten Ko på mitt pass som jag kunde locka in i den lilla luckan jag hade, skicklighet eller nybörjartur vill jag lämna osagt efterssom vi mest troligt sköt kalven av hon förra helgen Sköt hon på ~80 meters avstånd i lätt trav med 6,5x55, känns bra att skott träningen betalat sig! Grattis!
Publicerat September 28, 201015 yr Författare Nu har det lossnat. helgen som var blev det 9 stycken älgar. vi har samanlagt fällt 14 vuxna djur, vet inte hur många kalvar det är. men vi har kvar 4 vuxna och 4 -5 kalvar.
Publicerat September 28, 201015 yr Nu blir det jaga onsdag, lördag & söndag denna vecka då det är uppehåll till den 16... I fjol var det väldigt mycket älg i farten sista veckan innan uppehållet God skitjakt på er alla !
Publicerat September 28, 201015 yr Nu blir det jaga onsdag, lördag & söndag denna vecka då det är uppehåll till den 16... I fjol var det väldigt mycket älg i farten sista veckan innan uppehållet God skitjakt på er alla ! Detsamma på dig!
Publicerat September 29, 201015 yr Var på jaktmöte idag där samtliga jaktlag inom äso:t var närvarande. Det som diskuterades på mötet var att det finns så mycket tjurar och så få kor/kvigor och kalvar samt orsaken till detta. Målet, iaf enligt vår skötselplan, är att skjuta 60% kor/kvigor och 40% tjurar, men nu när det är brist på kor kan det vara svårt att nå det målet. Har ni också upplevt att det är brist på kor/kvigor och kalvar där ni jagar, eller ser läget annorlunda ut hos er?
Publicerat Oktober 2, 201015 yr 1 kalv och en ensam ko som var skadad sedan tidigare har fallit. Kon fick vi på grannmarkerna genom en av deras skyttar. Det var bara att åka dit och hämta den och sedan har vi förmånen att ha en vetrinär boendes på våra makrer gift med en bonde där. Vi får den hjälp vi behöver med ev. besiktning av skadad vilt. Ingen av våra skyttar har skjuit mot denhär kon. Det är 17 när inte grannlagen kan rapportera när dom har påskjuit något djur.
Publicerat Oktober 2, 201015 yr jakten har inte gått riktigt bra i dag har spårat ett påskjutet djur men inte fått ut nå av det så det blir att fortsätta imorgon och hoppas på att det går bättre.
Publicerat Oktober 3, 201015 yr Författare Vi börjar om nästa söndag igen ska bli intresant o se vad som fälls då. Det har setts en tjur två kalvar och en ko utanför en av jagarnas bro, hon sa men så typiskt att nu kommer dom.
Publicerat Oktober 3, 201015 yr 1 kviga och 1 kalv idag också. Kon som fick igår inne på ena grannlagets marker och efter det att jaktledaren har haft telefonsamtal med alla andra grannlag runt oss så kunde han dra slutsatsen att den var tjuvskjuten. Det droppade blod från den när den sprang över en grusväg med en av våra hundar efter sig.