Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ÄLGJAKTEN 2010

Featured Replies

Publicerat

nu börjar man bli riktigt taggad! skitjakt på er allihop :)

• Svar 288
  • Visningar 36,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Om 13 timmar är det dags att hoppa ur lopplådan, fixa till en termos med kaffe och några mackor, sen får ”Hälge” passa sig!

Nu e man satans så taggad!! ;)

Skitjakt på er alla! :)

Publicerat

Värmer upp bastun i Sattaoja sedan iväg på bjudning med fisksoppa. Sen ska vi sova inför samlingen kl. 5,00 då drar det igång!!!!!!

Publicerat

Åkte upp i går för att komma i rätt stämning. Idag har vi byggt på hundgårdar och skjutit in bössor. Nu är allt klart, redo för älgjakt.

Och inget går upp mot en premiärmorgon - sällan är förväntningarna så stora och på sitt sätt så härliga som då!

Skitjakt!!

Publicerat

Skitjakt på er alla som ska ut i morgon bitti! :huh: Själv måste man vänta till på lördag. :lol:

Publicerat

Är avis på er norrlandsjägare.....själv får man vänta till oktober (småland) men gott om älg och tätt mellan älgarna är det allt...

till nästa år ska jag ragga reda på en norrlandsgäng att jaga med :lol:

Publicerat
  • Författare

Då har man en paus från Älgjakten. Vi ska börja om kl 15.00 för just nu är det för varrmt att jaga. Såg ingen Älg, några hadde sett en Kviga och en Ko med kalv. På Norra sidan av Byn så sköt det minst en Kviga. Så nu ska man vila en stund sen ge sig ut igen för jakt.

Publicerat
Då har man en paus från Älgjakten. Vi ska börja om kl 15.00 för just nu är det för varrmt att jaga. Såg ingen Älg, några hadde sett en Kviga och en Ko med kalv. På Norra sidan av Byn så sköt det minst en Kviga. Så nu ska man vila en stund sen ge sig ut igen för jakt.

vi kör vakjakt vi på mornar och eftermiddagar eftersom vi bara ha B-licens. Ska ut nu runt 5 tiden igen.

Publicerat

Två älgar kan skratta sig lyckliga idag, då dom bara var ett beslut från att få en 9.3a i bogen.

En liten kviga på 40 m som jag till slut började prata med istället för att skjuta och en ko som jag kikade på i 10 minuter då hon åt svamp.

Vi beslutade att inte skjuta hondjur nu i början, så dom fick leva som sagt.

I övrigt kryllar det av björnspår, så med en vass björnhund skulle det vara riktigt skoj.

Snart ut igen, hoppas bara sommarvärmen ger sig mot kvällen.

Publicerat
Två älgar kan skratta sig lyckliga idag, då dom bara var ett beslut från att få en 9.3a i bogen.

En liten kviga på 40 m som jag till slut började prata med istället för att skjuta och en ko som jag kikade på i 10 minuter då hon åt svamp.

I övrigt kryllar det av björnspår, så med en vass björnhund skulle det vara riktigt skoj.

roligt endå när man kan släppa vilt med gott samvete :ph34r: Fler borde tänka så!

Publicerat

3 tjurar skjutna idag i vårat jaktlag på 29 jägare. :) Inget att skryta över i hornväg. Visserligen var det en 10-taggare men skovlarna var då små så det var inget att fota tycker jag. ;)

Publicerat
  • Författare

För första gången har man suttit i uppkavlade ärmar på Älgjaktspremiären. Det var varmt idag mycket varmt. Ingen Älg fälld på söder idag, vet inte om de har fällt nått mer en Kvigan som sköts i morse.

Nya tag imorgon. Nu är man trött kommer att sova gott.

Publicerat

Sköt höstens första älg 05.50 imorse. Det var en ganska fin kviga.

Totalt sköt jaktlaget fem älgar idag. Två vuxna och tre kalvar.

Publicerat

Kanske lite OT, men vet du vilken svampsort kon käka av?

Mvh

Publicerat
Kanske lite OT, men vet du vilken svampsort kon käka av?

Mvh

Nä, tyvärr har jag ingen aning, men svamp åt hon och det såg ut som hon gillade det :lol:

En kalv föll iaf i kväll, för kompisens Tikka.

Sedan sågs en jätteskovel, som jag skall locka till mig imorgon bitti, så godnatt vänner

Publicerat

Älgjakten kunde inte börjat bättre fick fälla en kalv först och sen en ko :lol: och en ko fick en hundförare fälla på morgonen och det var riktigt jävligt till :S

Publicerat

En tjur (16 taggar) och en stor kviga i backen i vårat jaktlag. Men flera älgar var synliga, men skyttarna avstod skott av diverse goda anledningar!

En underbar dag i skogen, fast Diana inte log mot mig. Men nya tag i morgon, fortsatt skitjakt på er!

Publicerat
Älgjakten kunde inte börjat bättre fick fälla en kalv först och sen en ko -_- och en ko fick en hundförare fälla på morgonen och det var riktigt jävligt till :S

Grattis! :D

Publicerat

paus andra dagen , har sett och haft mycket älg runt mig båda dagar...hade en liten tjur på väg till passet i måndags men den hade lite flax och hade en gran på rätta stället...sen får hundarna alltid upptag i närheten av mig. samma visa imorse obsade ko /kalv som sprang rakt in i vind och tvärkastade,,sen 2 upptag inom 300 m

idag har vi ej fällt något igår tippade en 10 taggar och en17 taggare.

Publicerat
  • Författare

En kalv på söder och en Tjur på norr under morgonens jakt. paus till kl 15.00 då man ska vara på pass igen. har fått ett hett pass nu. Såg en fin tjur där förra hösten.

Publicerat
  • Författare

Nu fixar det kaffe sen är det dags att ge sig ut till passet igen. Kan säga det är varmt nu mycket varmt.

Publicerat

Dagens fällda vilt består av 2 tjurar. Ett cykelstyre och en till 10-taggare. Den här tjuren var stor och fin i kroppen. Runt 270 kg. :huh:

Vi har legat på runt 18-20 grader hela dagen fråsnsett direkt på morgonen. :huh:

post-144-1283884835_thumb.jpg

Publicerat

Grattis alla älgjägare!

Själv fick man ställa in septemberjakten pga sjukhusvistelsen... :huh:

Ja, ja. Det finns nog liiiiite älg kvar i oktober också :huh:

Publicerat

har då så förb---t lite älg,några spår baara men dom står väl i det blötaste,,var har ni andra älgarna??torrskog eller myrarna

Publicerat

jakten började ganska bra på morgon en passare sköt en tjur åt hunden efter ca 2 timmars arbete.

på eftermiddagen gick det sämre i värmen inget upptag och hunden blev ormbiten så det blir ingen jakt på minst en vecka med han om proverna ser ut bra.