Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ÄLGJAKTEN 2010

Featured Replies

Publicerat
Nu har vi jagat de första tre dagarna på våran älgjakt.

Det resulterade i två älgar för min del. :rolleyes:

post-1121-1287661139_thumb.jpg

post-1121-1287661546_thumb.jpg

post-1121-1287661774_thumb.jpg

post-1121-1287661866_thumb.jpg

Grattis John. Den kommer att sitta fint sidan om kudun

• Svar 288
  • Visningar 36,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

He, he... Får tänka på placeringen, så dom inte skymer Kuduhornen...

Publicerat

En 6-taggare, en 7-taggare, en kalv och en räv blev dagens resultat under dagens älgjakt. Nu är det slut vuxna. Vi har skjutit 8 tjurar, 9 kor/kvigor och 9 kalvar hitillis. :D

Mer finns i dagboken sedan el. imorgon.

post-144-1287940116_thumb.jpg

post-144-1287940131_thumb.jpg

post-144-1287940142_thumb.jpg

Publicerat

Haha. Ja, den här tjuren är ett självskrivet BOGMONTAGE!

^_^

Publicerat

Mitt bidrag till tråden,18 Taggare skjuten på lock

post-62-1288036343_thumb.jpg

Publicerat

Grattis skyttar! ;) Snygg krona Stefan! :P

Publicerat

Efter att vi styckat och delat upp den senaste älgen så upptäckte min granne att det satt en kula även i baklåret. Vi hade inte lagt märke till vare sig sårkanal eller blödning, men enligt grannen var kulan inte inkapslad i brosk eller hårdare vävnad utan omgiven av blod. Kulan var definitivt inte en av våra utan av någon kaliber i .22 träsket. Vikten på ca 4 gram drar ju upp den i klass 2 i alla fall.

Fy fan vilka idioter det finns runt om i skogarna!

Publicerat

post-3207-1288196207_thumb.jpg

En bild från dagens jakt.Tyvärr fel djur.......

Publicerat

Igår messade polaren och frågade om jag ville hänga med på älgjakt imorgon. Givetvis tackade man ja, så imorgon blir första älgjakten sen man var 7 typ (fast då var det ju lite dåligt med bössa i näven för min del :D )

Tänk att man kan bli som ett barn på julafton av att få komma ut i skogen o jaga lite :huh:

Publicerat

sköt en kalv och slog ihjäl en mårdhund idag.

Publicerat
sköt en kalv och slog ihjäl en mårdhund idag.

Grattis John och bra gjort med Mårdhunden! :rolleyes: En av jaktkompisarna fick en bild på en på sin åtelkamera för ca. 2 1/2 v sedan samt 2 grävlingar.

Publicerat
Grattis John och bra gjort med Mårdhunden! :lol: En av jaktkompisarna fick en bild på en på sin åtelkamera för ca. 2 1/2 v sedan samt 2 grävlingar.

vet det men han är ju så feg att han måste skjuta dom.

passade på att vara förbi kretsen och inkassera 500:- idag.

Publicerat
vet det men han är ju så feg att han måste skjuta dom.

passade på att vara förbi kretsen och inkassera 500:- idag.

Haha! Det vet i fan om han är. Inte efter det han gjorde förra helgen när studsade ut ur bilen i bara farten nästan tog fram bössan och slängde in en patron och sköt en räv. :rolleyes:

Publicerat

Kalv fälld, på min väg ut till passet direkt på morgonen. Ko med kalv smyger undan från ett annat håll, passerar en jaktkompis på 30m men han är inte beredd (dock tyst) och han viskar istället till mig att de är på väg. Jag ser då precis öronen över krönet på åkern och står stilla. De passerar mig på dryga 100m men jag inväntar bättre läge då jag gissar att de tänker runda dungen jag står framför och komma förbi mig på kanske 40m (mätt rakt över dungen). Jag utser en skjutgata och går ned i knästående och inväntar de i övrigt ostörda djuren som mycket riktigt viker av och kommer mitt för mig. Då jag redan står i anläggning låter jag skottet gå när kalven är i skjutgatan och den tecknar tydligt och får svårt att gå.

Kon viker av ifrån mig upp på ett hygge och kalven försöker följa efter men den kan inte följa uppför utan stannar.

Jag joggar genom dungen, över åkerplätten på andra sidan och när jag står 30m bakom kalven (som står stilla med baken mot mig) låter jag skottet gå i skallen, och den rasar (givetvis) på stället. Kon står kvar ytterligare 15m därifrån och jag får springa emot den med armarna över huvudet innan den ger sig iväg. Fram och sticka sedan var det klart.

kalvjakt.jpg

73098_443467980668_691320668_5430802_7349915_n.jpg

Fortfarande lite rödpäls kvar i kanterna. Förstaskottet tog precis i kulleden i bogen, slog sönder allt som fanns därikring och vinklade ut framåt. Kulan hade inte nått in i maskinrummet, men eftersom hela bogen satt löst var det svårt att komma någon vart, särskilt uppför. 30-06, Mega.

Miljöbild från 10 min efter skottet (bilden tagen rakt söderut, dungen till vänster(öster):

75330_443501490668_691320668_5431400_2446795_n.jpg

Publicerat

Vilken dag det var i går :P

Jag gick med ung hunden i en egen del av marken och det går väl trögt i början hon hittar nån gammal slakt plats och rullar runt i det goda luktar ju inte direkt blomma när hon kommer tillbaks

Viker tillbaks mot bilen då kommer uptaget det står still direkt

Jag avaktar en stund sen smyger på efter en dryg halv timme och får skott läge och och får skjuta både ko och kalv :D

Hennes andra stånd skall och jag får skjuta för henne lite nöjd man är då ra

Publicerat
Vilken dag det var i går B)

Jag gick med ung hunden i en egen del av marken och det går väl trögt i början hon hittar nån gammal slakt plats och rullar runt i det goda luktar ju inte direkt blomma när hon kommer tillbaks

Viker tillbaks mot bilen då kommer uptaget det står still direkt

Jag avaktar en stund sen smyger på efter en dryg halv timme och får skott läge och och får skjuta både ko och kalv :P

Hennes andra stånd skall och jag får skjuta för henne lite nöjd man är då ra

Det är bara att lyfta på hatten och gratulera, det var ju hur kul som helst. Nästa helg så måste det vara dags att Figo och jag har lite flyt. Kanske skall vi byta ut husse om det är han som klantar till det ;), för Figo gör ju det hur bra som helst.

PS. tack för i gårkväll

Publicerat
Det är bara att lyfta på hatten och gratulera, det var ju hur kul som helst. Nästa helg så måste det vara dags att Figo och jag har lite flyt. Kanske skall vi byta ut husse om det är han som klantar till det :rolleyes:, för Figo gör ju det hur bra som helst.

PS. tack för i gårkväll

Tackar det kommer ska du se lite flyt så smäller det

Tack själv det var ju lite trögt i morse men det var det värt

Nästa helg då är det nog eran tur

Publicerat

Grattis!

Sköt min första (stor ko) den 13:e jag var i chocktillstånd innan jag förstod att 7 års längtan i älgskogen var över....när alla jaktkollegor kom för att hjälpa mig vart man nästan tårögd! Tänk va många älgar jag hjälpt dem släpa ut! Nu vart de MIN tur :rolleyes:

post-2387-1288819693_thumb.jpg

Publicerat

Grattis! :rolleyes:

Publicerat
Grattis!

Sköt min första (stor ko) den 13:e jag var i chocktillstånd innan jag förstod att 7 års längtan i älgskogen var över....när alla jaktkollegor kom för att hjälpa mig vart man nästan tårögd! Tänk va många älgar jag hjälpt dem släpa ut! Nu vart de MIN tur :lol:

Grattis!!

Publicerat
Grattis!

Sköt min första (stor ko) den 13:e jag var i chocktillstånd innan jag förstod att 7 års längtan i älgskogen var över....när alla jaktkollegor kom för att hjälpa mig vart man nästan tårögd! Tänk va många älgar jag hjälpt dem släpa ut! Nu vart de MIN tur :lol:

Grattis

Publicerat

tagit ledigt från arbetet och varit och jagat på ett annat ställe än vanligt i idag och hunden skällde troligen ett ensammet djur stod en stund i upptaget och sen tog det sakta undan och övergick i sken runt ett berg och kom tillbaka mot upptaget en bra stund senare och for över en väg å där släppte hunden och kom till oss med trasiga fram tassar så då var det bara avbryta jakten för helgen här med gammelhunden.

men valpen får troligen springa imorgon en stund.

Publicerat

Ska ut imorgon och släppa hunden. Hoppas på det bästa :rolleyes: