Publicerat Januari 3Jan 3 Har funderat att göra potatispalt ganska många dagar nu men inte kommit längre än så. Vaknade rätt tidigt och var nere i källaren slipa på några små projekt och sen tog jag tag i att göra palten. Så när andra äter frukost blev det ny kokt palt här. En bra grej när man kokar potatis palt är att spara spadet till bröd bak.
Publicerat Januari 6Jan 6 Detta är en populär post. Idag fick man porterstek av sambon till middag, älginnanlår är styckdetaljen… ..sköljdes ned med en julklapp från systersonen..
Publicerat Januari 12Jan 12 13 hours ago Dansken sa: Pasta och köttfärssås. Det är ju så j-la gott.. vi har slut på köttfärs nu, måste sno en gris någonstans..
Publicerat Januari 15Jan 15 Porterstek på vildsvin, följde receptet med vissa modifikationer: kantareller, madeira och grönpeppar. Dessutom körde jag igång när jag ändå var inne och åt lunch. Serverade köttet varmt tillsammans med allt som blev kvar i durkslaget när jag silade ifrån skyn till såsen. Det blev mört och gott. Fick ett förträffligt vin från Sangiovese (?) som heter la Bestia (vildsvin på etiketten, hrrrm) och är "jäst enligt Governo-metoden" som är ännu en variant av russinvin som italienarna gillar. Mycket gott. Efterrätten var ett prefab på temat "smördegsinbakad camenbert" med tyskt/tyrolskt ursprung. Äckligt.
Publicerat Januari 15Jan 15 Har tidigt på morgonen gjort en stor stekgryta med nån form av gryta. Hade i lite lök, hittade en porjolök som även den fick följa med,en påse morötter, soya, ostronsås, grillkrydda och peppar sen en påse med grytbitar från en av sarvarna i höstas. Blandade bitar från lägg,hals och som det såg ut från renskuret från bogbladet. Fick fylla på vatten i lämplig mängd för att morötterna skulle få plats, gjort färdigt ris för att koka när det är dags att äta, såg nåt klipp att låta riset ligga i vatten före kokning så ska testa det. Trodde det skulle bli för mycket purjolök men grytan blev riktigt bra.
Publicerat Januari 15Jan 15 41 minutes ago karelsk blandning sa: såg nåt klipp att låta riset ligga i vatten före kokning så ska testa det Är det för att få ner halten av arsenik?
Publicerat Januari 15Jan 15 1 hour ago Slommen sa: Är det för att få ner halten av arsenik? Nja, var nog för att det skulle svälla före kokningen. Undra hur farligt ris är, tänker på folket som äter det dagligen. Har aldrig hört att det fanns arsenik i ris före nu.
Publicerat Januari 23Jan 23 Författare Detta är en populär post. Har man riktigt fin och lagom fet vildsvinsfärs är det nästan påbjudet att man gör kålpudding och med fullt förråd av lingon från Nisse blir det ju "a no brainer"!
Publicerat Februari 15Feb 15 1 hour ago TekDr sa:Pannbiffar med stekt lök, potatis och skysås. Duger såhär på en söndagSamma hos oss idag. 😋
Publicerat Februari 22Feb 22 Har gjort biffar från älgfärs, mos på potatis och morötter med svamp på kj kl 8 på morgon så maten skulle vara klar när vi kom hem ikväll.Skulle med skotern och flytta ren men glömde se på termometern före jag började med maten som visade -28 så blev mera lugnt idag.
Publicerat Mars 8Mar 8 Detta är en populär post. Då det är internationella "inte en man" dagen idag, så firades det med att jag tog hand om middagen.Det blev viltbiffar på älg och vildsvin, karamelliserad lök, potatismos, lingonsylt och gräddsås.Detta sköljdes ner med lite italiensk rödfärg.
Publicerat Mars 15Mar 15 Detta är en populär post. Besökte @tecno i dag. Vart hungrig i Katrineholm på hemvägen@lindgren och @mbbohman vet nog vart jag var.150 gram Hickory smoked bacon och ostburgare är aldrig fel
Publicerat Mars 15Mar 15 5 minutes ago, Dansken said:Besökte @tecno i dag. Vart hungrig i Katrineholm på hemvägen@lindgren och @mbbohman vet nog vart jag var.150 gram Hickory smoked bacon och ostburgare är aldrig felDet där såg rätt ut för att vara lagom lunch, me like
Publicerat Mars 21Mar 21 Detta är en populär post. Zanzibar Biriani Masala-biff.2 fick:1 av dottern denna kryddblandning efter hennes besök där 2 putta i kull denne lille galt förra fredagskvällen, från skjutstegen på åkr’n hemmavid, avstånd 110m-ish, så den fick bli donator. Ble bra. /P