Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åteljakt på räv 2010/2011

Featured Replies

Publicerat

Jag har en räv som knäppt mig på näsan ett par ggr för mycket. Har aldrig varit med om något liknande..... har lyckats locka in honom på 200m men har inte kunnat skjuta pga dåligt kulfång. Är det någon som har något super knep man kan ta till för riktigt svåra rävar. Han går på åteln ibland, men inte de tider en småbarnsförälder kan vara där. =/

• Svar 448
  • Visningar 68,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hej! Ikväll ska jag o en kompis ut en runda. Få se om vi lyckas för det har setts en del rävar i området. Återkommer med en rapport i morgon . //Andreas

• FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

Jasså ni jagar så mkt räv där, vart på Tjörn jagar ni då? Sett en del rävar där när jag är ute å kör lastbil på småvägarna Jag har skjutit 4st om man räknar den jag tog på bockjakten och farsan har

• Här blev slutresultatet följande 1 direkt på åtel 2 i anslutning till åtel 1 på lock 1 på smygjakt 5 runt hönsgården Det är helt klart min bästa rävsäsong hittills. Nästa år ska jag försöka slå

Posted Images

Publicerat

En fälla på åteln kanske?

Publicerat

Jag har en räv som knäppt mig på näsan ett par ggr för mycket. Har aldrig varit med om något liknande..... har lyckats locka in honom på 200m men har inte kunnat skjuta pga dåligt kulfång. Är det någon som har något super knep man kan ta till för riktigt svåra rävar. Han går på åteln ibland, men inte de tider en småbarnsförälder kan vara där. =/

Jag har samma problem med en räv hemmavid!

Den är på åteln vid oregelbundna tider , men jag ser att den mer regelbundet rör sig på en äng i ca:50m därifrån där står dessutom min tunnelfälla som verkar högst ointressant.

Det jag tror kommer hända är att när födan tryter längre fram på åteln så kommer även den åteln att börja fungera bättre, däremot så vet jag inte om det blir samma räv som kommer dit för jag tror att det är ett par äldre och mer erfarna rävar som vi båda har att göra med.

Kämpa på ^_^

Publicerat

Satte mej igår vid 23-tiden på en improviserad åtel på sjöisen.. Väl på plats ser jag tydliga spår, minst en räv har redan passerat.. Lugnt, satt till 02.

Publicerat

Satte mej igår vid 23-tiden på en improviserad åtel på sjöisen.. Väl på plats ser jag tydliga spår, minst en räv har redan passerat.. Lugnt, satt till 02.

Tidigare sittning nästa tillfälle misstänker jag ^_^

Publicerat

Tidigare sittning nästa tillfälle misstänker jag ^_^

Ja typ 15-tiden!!!

Var där nu för att kolla till div höns, vaktlar och tamduvor som jag ska mata under jul. Jag och jägaren samt elevjäveln gick då ned mot åteln och vad ser vi då? Språngspår från en räv som bara 10 minuter innan måste ha försökt ta en fasan där.. Jägarn hade hört och sett hur Fasanerna for upp i träden och kacklade som fan men trodde det var hök eller nåt, nu fick vi se förklaringen. Rimligen är det samma räv som gått där igår.. Knepig räv att ta, känns så här lockande att stå ute i snön och huttra och vänta på den.

Publicerat

Hrmm. Gick inge vidare förra helgen.

Det här med lampor förutsätter ju att bulan är hel... blev med andra ord en mörk sittning.

Snödjupet har inte precis minskat sedan dess, men har iaf en iller som springer på åteln så det blir ändå till å vaka i jul.

Skitjakt!

Publicerat
  • Författare

Tänk om man ändå hade en mård att vaka på -_-

Publicerat

Ja typ 15-tiden!!!

Var där nu för att kolla till div höns, vaktlar och tamduvor som jag ska mata under jul. Jag och jägaren samt elevjäveln gick då ned mot åteln och vad ser vi då? Språngspår från en räv som bara 10 minuter innan måste ha försökt ta en fasan där.. Jägarn hade hört och sett hur Fasanerna for upp i träden och kacklade som fan men trodde det var hök eller nåt, nu fick vi se förklaringen. Rimligen är det samma räv som gått där igår.. Knepig räv att ta, känns så här lockande att stå ute i snön och huttra och vänta på den.

Jag är med dig där!

Själv så har jag provat att stå 100m från garaget där ett av mina vakställen finns men det enda som jag fått är skallrande tänder!

Räven springer ju på ängen bredvid men de har koll ändå <_<

På åteln ligger slaktavfall, fågel ,Surströmming och lite rådjursskinn men de vill ändå inte gå fram dit i år , jag antar att de går dit så snart hungern tvingar dem.

Publicerat

Hej!

Efter att hittills bara läst på forumet har jag nu reggat mig för att kunna vara med och diskutera denna mkt beroendeframkallande jaktform!

För en småbarnsförälder passar vakjakt utmärkt rent familjesocialt - bara man inte är grinig på dagarna...

Har en åtel på åkern utanför ett av uthusen, nära och bra. Rävarna kommer dock sent och är rätt sköra.

Senaste veckan har aktiviteten kommit igång på allvar. Blev lurad av en "morgonräv" ett par kvällar så igår när jag gick in 00.30 ställde jag klockan på 03.30 (man är nog inte helt 100...) och 04.30 kom det in en liten tik. Lite nervös för träffläget, har ej skjutit in bössan i -18 grader, men det fungerade. Detta var räv nr.2 i vinter, har märkt tidigare år att lyckas man bara få bort revirparet brukar det rulla på resten av säsongen. Någon med liknande erfarenhet?

Ska bli trevligt att utbyta erfarenheter med er i denna ultimata uthållighetssport!

Förresten, hur många vaktimmar brukar ni ligga på per räv?

Publicerat

Varit ute ikväll och passat vid trafikdödad ren,blev en lyckad kväll

fick skjuta 3 rävar,en liten tik och två hanrävar.

Publicerat

Ska bli trevligt att utbyta erfarenheter med er i denna ultimata uthållighetssport!

Förresten, hur många vaktimmar brukar ni ligga på per räv?

Kul med räv nr 2!

Har inte vågat räkna på antal timmar per räv, uppe i 13 nu detta året. Ibland går det lätt, tror jag skjutit 4 på ett bräde på sensommaren, men nu vintertid går det väldigt mycket tyngre. Ska se om jag kan jaga i mellandagarna med hjälp av fotogenvärmare i vakkojjan, hade varit smutt att ta en till för då slår vi förra årets resultat på denna gård. Vi sköt 30 st på 650 ha då och vi är där nu igen, en till så..

Men visst är det kul, giftet är upplevelsen.. Att se räven i god tid komma rinnande för att sen avsluta, fan va häftigt det är!

Publicerat

Kul med räv nr 2!

Har inte vågat räkna på antal timmar per räv, uppe i 13 nu detta året. Ibland går det lätt, tror jag skjutit 4 på ett bräde på sensommaren, men nu vintertid går det väldigt mycket tyngre. Ska se om jag kan jaga i mellandagarna med hjälp av fotogenvärmare i vakkojjan, hade varit smutt att ta en till för då slår vi förra årets resultat på denna gård. Vi sköt 30 st på 650 ha då och vi är där nu igen, en till så..

Men visst är det kul, giftet är upplevelsen.. Att se räven i god tid komma rinnande för att sen avsluta, fan va häftigt det är!

Jag menar vintervaktimmar, jag brukar hamna runt 10 timmar per räv på ett tiotal rävar per vinter. Vi har det något gynnsammare med mindre snödjup och mkt lättillgänglig mat för rävarna här i Halland och med grannar som inte bryr sig om rävjakt har vi alltför mkt räv. Eller vad sägs om 18 skjutna 08/09 i vår 100 ha stora åkerholme...

Giftet ja, undrar hur många procent av jägarkåren som orkar sitta uppe och njuta natt efter natt?

Förresten ert rekord ryker garanterat - vaksäsongen är ju bara i sin linda! Lycka till!

Publicerat

Jägarn på stället följer kalenderår då han räknar så det är inte så hysteriskt många dagar kvar men vi ska testa iaf!

Har svårt att få något vettigt flyt i vaket resultatmässigt, saknar en åtelkamera något förjävligt för det skulle kunna minska antalet timmar åtminstonde något.

Sen sprider rovfåglarna åteln över en stor yta så jag är inte helt säker på att det skulle funka med kamera, ska iaf testa tänkte jag när jag kan lura ut Christian nästa gång :blink:

Mvh!

Publicerat

Lycka till :) Hoppas jag också kan bidra med någon bild i den här tråden snart :)

Publicerat
Har svårt att få något vettigt flyt i vaket resultatmässigt, saknar en åtelkamera något förjävligt för det skulle kunna minska antalet timmar åtminstonde något.[/

Är det någon annan här som testat åtelkamera med framgång på rävåteln?

Har själv provat, fick bild på kastande räv för att sedan bli helt stiljte på åteln en vecka...

Läste också nån forskningsrapport där de använt kamera för att övervaka olika djurarter och räven var den svåraste att få att acceptera kameraljus.

Man tycker att lite IR inte skulle vara så farligt, de vänjer ju sig vid gårdslampor?

Jag vet inte, men jag har inte vågat sätta upp kameran igen efter det.

Publicerat

Varit ute ikväll och passat vid trafikdödad ren,blev en lyckad kväll

fick skjuta 3 rävar,en liten tik och två hanrävar.

Grattis :) Det var bra tipps om renen som gav jackpott :P

Publicerat

Walle använder väl åtelkamera och jag vet att trops fångat en radda rävar på sina kameror som han använder i jobbet.

Mvh!

Publicerat

Satt en sväng nu på julaftonmorgon och kl3.25 blev julräven ett faktum :-)

Publicerat

Satt en sväng nu på julaftonmorgon och kl3.25 blev julräven ett faktum :-)

Jävlar i min lilla låda, DET var ett rejält sätt att inleda julen!!!

Mvh!

Publicerat

Jävlar i min lilla låda, DET var ett rejält sätt att inleda julen!!!

Mvh!

Ja det var en lyckad start på julafton ;-)

Publicerat

3:e räven på 2v nu imorse 04.45! Har suttit ett par resultatlösa kvällar efter jul och bytte nu taktik, hyfsat ljus på morgonen med månen i nedan. Hane 9kg, nästa räv kom en kvart senare men vågade sig inte närmare än 150m för nu hade en av hundarna vaknat och undrade högljutt hur det gick för mig inifrån huset. Bara att avbryta - hustrun som blivit väckt var också arg...

Publicerat

Hej & välkommen Brandis !

En hane på 9kg är skapligt ! Grattis till den !

Rävar verkar inte bry sig om IR-kameror, ivf inte på min gris åtel !

Publicerat
  • Författare

Efter att nu ha sett räv på natten och en massa spår på andra sidan gården ifrån var min åtel är nu och min fina kojja jag byggt på logen så har jag börjat flytta åteln till andra sidan för på åteln är de fan inga spår men 100m ifån gården på andra sidan passar de och vara :(

Pratade med morbror och morfar som är uppvuxna där om de och dom sa att dom aldrig skjöt räv på den sidan med när dom flytta åteln till andra sidan så skjöt dom massor förr.

Har en halvfärdig gammal fikavagn på hjul som jag börja i sommras att göra till en åtelkojja så den får jag vell göra färdig och sitta i där om räven går dit :)

//Martin

Publicerat

Det blev en räv till innan nyåret ^_^

Jag hade vid ett tidigare tillfälle bommat en räv och det är ganska säkert att det är samma räv.

Den räv som jag bommade var väldigt rörlig på åteln så jag sköt tillslut på ett lite dåligt läge (my bad!!)

men den räv som föll igår hade samma rörelse mönster och kom från samma riktning , dessutom var den röd trot eller ej,,

En ungräv av honkön blev det i varje fall.

God fortsättning och gott nytt år!!