Publicerat December 9, 201015 yr är det nån som har varit o vakat räv nydligen! tänke sitta i helgen men detta med tiden som är svårt att lista ut.
Publicerat December 9, 201015 yr satt förra heljen men det kom inget. Men det går en räv i trädgården varje kväll men den går inte ut på åtlen så jag får väl ta han när han är i trädgården nu i helgen
Publicerat December 9, 201015 yr har suttit och vakat lite då och då nu på sistone då frun har somnat men inte skutit någon räv=( men du Hammis, tag och köp dej en säck billig hundfoder och släng ut en näve varje kväll så ska du se att d blir mer fart på åteln, för visst är d spännande då man sitter där och ser en skugga som skymtar en bit bort och sedan kommer närmare, d tycker jag är super spännande och roligt:) själv så har jag nyss varit ute och slängt ut lite små biter av div smågodis!!
Publicerat December 10, 201015 yr Kom hem nu och såg att det varit räv på åtlen mycket nu i veckan så jag får försöka ta han i natt . När tror ni att han kommer??
Publicerat December 10, 201015 yr Kom hem nu och såg att det varit räv på åtlen mycket nu i veckan så jag får försöka ta han i natt . När tror ni att han kommer?? Svårt att säga men mellan 22-03 tror jag är bra tider mvh
Publicerat December 10, 201015 yr Var ut idag och slängde ut lite rester av ett rådjur fastfrysta i en isklump. Gjorde som någon här tipsade om och ställde en plastback under rådjuret då jag tog ur det så en massa blod och grejer samlades upp och fyllde sedan på med vatten. Frös inälvor, huvud och klövar i klumpen. Blev en helt blodröd klump som lär dra en del kråkfågel. Ska ut imorgon och slänga ut lite blåvitt torrfoder, förhoppningsvis knäpper jag en tjäder och ett par nötskrikor som kan bidra med lite smaskens åt räven. Och sittning blir det så fort jag ser spår.
Publicerat December 10, 201015 yr Svårt att säga men mellan 22-03 tror jag är bra tider mvh Okej tror jag går ut vid 12 och sitter så länge jag orkar.
Publicerat December 10, 201015 yr har en teori!! den är att rävarna som går på åtel är såkallad byrävar-ungräv, verkar hemmavid som skogsräv är svårare- att få på åtel , den är ju skyggare har fullt med sork i skog. varför då gå ut i bebyggelse å gå ut på åtel. bara en tanke jag har
Publicerat December 10, 201015 yr Kom hem nu och såg att det varit räv på åtlen mycket nu i veckan så jag får försöka ta han i natt . När tror ni att han kommer?? räven kommer i regel mellen 23-03, lycka till
Publicerat December 11, 201015 yr Har vakat 2 gånger tidigare i veckan och sett räv 2ggr varje kväll utan att komma till skott. Men nu i natt släppte det. Satt mellan 21:30 och 02:00 sköt räven 01:40. En hane med tyngd i, fast det inte såg så ut.
Publicerat December 11, 201015 yr Grattis!! Jag satt igår till klockan 01.00 men räven va där efter att jag hadde gårr hem. så inatt blir det till att sitta från ett och framåt
Publicerat December 11, 201015 yr Grattis!!Jag satt igår till klockan 01.00 men räven va där efter att jag hadde gårr hem. så inatt blir det till att sitta från ett och framåt Du ger dig inte Skit jakt på dig!
Publicerat December 13, 201015 yr Du ger dig inte Skit jakt på dig! Räven lurade mig men nu vet jag i alla fall att han går mellan 12 och 1 så jag får ta han i helgen om inte farsan hinner först...
Publicerat December 18, 201015 yr Går riktigt segt för min del då det kommit 40 cm snö och månen vill inte visa sig. Räven däremot lyser med sin frånvaro
Publicerat December 18, 201015 yr Dålig fart i tråden här.... Hur går det för er?? Samma som i fjol ! Verkar som den djupa lössnön inskränker på rävarnas sätt att vandra eller springa runt på. Ytterst dåligt med spår förutom en hanräv som pissar på snövallarna här å var. Ni andra då ?
Publicerat December 18, 201015 yr Här är som förra året, dom ger sig av några hundra meter ifrån grytet men ger sig inte av på några längre strapatser. Vissa ger sig upp på vägarna och går en bit men inte heller där handlar det om längre sträckor.
Publicerat December 18, 201015 yr Jag har lyckats knäppa min första vakräv nu och det ger ju mersmak men åteln ligger nära en väg och ytterligare en räv har blivit påkörd där nyligen. Jag hoppas att det ska falla ett par rävar till på åteln innan jag flyttar kojan till nästa ställe. Ikväll så faller lite snö och det är ca:4 minus månen lyser men det är inte så mycket mer heller, det får bli en sittning när ungarna somnat Skitjakt på er!!
Publicerat December 18, 201015 yr Vi har tre olika åtlar nu men en av dem är bara att glömma, ska komma ytterligare snö och då går de inte ut där. De två andra torde fungera. Jobbat och jobbar nu så ev blir det sittning i morgon kväll sent.. kan bli spännande, den åtel jag är mest sugen på har maten inom hagelhåll. Kan bli en utmaning med Vixen om det visar sig ngn räv där. Tror det är hett dock, fasanerna uppehåller sig i vassen invid så det blir nog bra. Mvh!
Publicerat December 19, 201015 yr Författare Vi skulle sitta i går.... men inte ett spår på åteln Skit besvikna åkte vi hem. Brukar de gå bättre framåt vårkanten?
Publicerat December 19, 201015 yr Vi skulle sitta i går.... men inte ett spår på åteln Skit besvikna åkte vi hem. Brukar de gå bättre framåt vårkanten? Hur mycket snö har ni? ifall ni har det så kan det hjälpa att ploga upp spår från olika håll till åteln då räven är bekväm av sig och väljer lättgående spår så som plogade bilvägar istället för att pulsa i djupsnön. mvh
Publicerat December 19, 201015 yr Författare Hur mycket snö har ni? ifall ni har det så kan det hjälpa att ploga upp spår från olika håll till åteln då räven är bekväm av sig och väljer lättgående spår så som plogade bilvägar istället för att pulsa i djupsnön. mvh Idag har de vell kommit ca 15cm men de ligger vell kanske 30cm på gjärderna minst och vi har redan uppkörda vägar till åteln...
Publicerat December 19, 201015 yr Jag har lyckats knäppa min första vakräv nu och det ger ju mersmak men åteln ligger nära en väg och ytterligare en räv har blivit påkörd där nyligen. Jag hoppas att det ska falla ett par rävar till på åteln innan jag flyttar kojan till nästa ställe. Ikväll så faller lite snö och det är ca:4 minus månen lyser men det är inte så mycket mer heller, det får bli en sittning när ungarna somnat Skitjakt på er!! Andra räven ramlade igår vid 00:45 och ytterligare en räv har varit på åteln idag vid 17 tiden så här är det rörelse! ska bli intressant att göra en tidig sittning inom ett par dagar bara för att se om det lönar sig, det är dock ganska mycket trafik då vilket försvårar mina jaktförhållande.