Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åteljakt på räv 2010/2011

Featured Replies

Publicerat
skönt att du fick korta ner lidandet för denna stackare som säckert annars skulle gå en mycket plågosam död till mötes.

Bra jobbat :rolleyes:

mvh

jo tack så mycket=) d är tråkigt att man ser ungrävar som har skabb, troligen så har nog föräldrarna till dem d oxå, får se till att skabben försvinner!

• Svar 448
  • Visningar 67,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hej! Ikväll ska jag o en kompis ut en runda. Få se om vi lyckas för det har setts en del rävar i området. Återkommer med en rapport i morgon . //Andreas

• FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

Jasså ni jagar så mkt räv där, vart på Tjörn jagar ni då? Sett en del rävar där när jag är ute å kör lastbil på småvägarna Jag har skjutit 4st om man räknar den jag tog på bockjakten och farsan har

• Här blev slutresultatet följande 1 direkt på åtel 2 i anslutning till åtel 1 på lock 1 på smygjakt 5 runt hönsgården Det är helt klart min bästa rävsäsong hittills. Nästa år ska jag försöka slå

Posted Images

Publicerat
Strax över 5 timmar i tornet i natt i blåsten.. inte trevligt och inte fan såg jag någon räv. Förbannadejävlasnöeländesskit!! :rolleyes:

Djupsnön gör att rävarna inte vågar gå ut så då är det kört tills det blir skare eller trycker ihop sig något mer. Enda möjligheten att skjuta där nu är att ligga i vägrenen och passa på vägen för där springer de.. men hur kul är det då?

Skit!

har du ingen skoter som du kan köra några slinger vägar hit och dit över åteln?

d brukar jag göra då det kommer lite mer snö och då där tung gått för rävarna att ta sej fram, d blir ju ingen vittring av människan då man kör skoter heller=)...bara avgas lukter!

Publicerat
  • Författare

d brukar jag göra då det kommer lite mer snö och då där tung gått för rävarna att ta sej fram, d blir ju ingen vittring av människan då man kör skoter heller=)...bara avgas lukter!

Traktor går också bra! :rolleyes:

Publicerat

äntligen så kan jag sova lungt i natt, satt vid datorn och surfade ett tag nu på förmiddagen tills jag såg en räv på 100m++, rusade efter 222:an och smög mej ut till utkanten av garaget och siktade på den, sen sade det "KLICK".....suck, stoppade in gen kula i loppet, men d löste sej till slut=) det är en fin välmående ungräv, frisk och kry. vinter räv nr: 2 tagen ur vildmarken!

Publicerat

Grattis! Var räven ute på åteln eller hade du tur å såg när den bara sprang förbi?

Publicerat
Grattis! Var räven ute på åteln eller hade du tur å såg när den bara sprang förbi?

Jo tack, nja den var ute på åkern och hoppade efter sork då jag upptäckte den, så d är väl bara tur som fick se den.

jag såg den förra fredagen oxå men hann inte ta den då men nu så fick jag den=)

Publicerat

Ok, ja då hade den ju iaf något att uppehålla sig med, så du hann komma i läge menar jag :lol: . Brukar ju annars vara svårt att ens hinna få upp dörr/fönster. Alltid kul när man får en räv på fall :rolleyes: .

Publicerat

Har en räv som tydligen går på åtlen tidigt typ mellan 18-20 som dessutom är i trädgården och springer en massa utanför hundgården och jämte huset och sånt. Dessutom har den legat i ladugården en natt. Jag har inte sett den men jag tycker det verkar som en skabbräv eller gör det inte det? Men ikväll blir det sittning och se om jag kan ta han :rolleyes:

Publicerat

Som av en händelse så finns två spår uppkörda med traktorn :rolleyes: Skulle vilja ha ett till men det går över en höststådd åker så jag tror att det är obra att köra traktor där nu. Men ev blir det en repa med fyrhjulingen.

Mvh!

Publicerat
Har en räv som tydligen går på åtlen tidigt typ mellan 18-20 som dessutom är i trädgården och springer en massa utanför hundgården och jämte huset och sånt. Dessutom har den legat i ladugården en natt. Jag har inte sett den men jag tycker det verkar som en skabbräv eller gör det inte det? Men ikväll blir det sittning och se om jag kan ta han :rolleyes:

Ja, skabbräv eller en oförsiktig ungräv är nog troligt. Skitjakt!

Publicerat
Har en räv som tydligen går på åtlen tidigt typ mellan 18-20 som dessutom är i trädgården och springer en massa utanför hundgården och jämte huset och sånt. Dessutom har den legat i ladugården en natt. Jag har inte sett den men jag tycker det verkar som en skabbräv eller gör det inte det? Men ikväll blir det sittning och se om jag kan ta han :D

Ja den får du ta nu i helgen :D

Skitjakt på dig!

Publicerat

fråga till er rävjägare på forumet . har ni nån form av belysning när ni vakar räv??

Publicerat
fråga till er rävjägare på forumet . har ni nån form av belysning när ni vakar räv??

Den enda åteln jag har igång ligger precis under gårdslampan bakom ladugården.

Annars går det bra att vaka/locka på kända växlar i fullmåne.

Mvh!/

Publicerat

Har även jag viss hjälp av en lampa vid åteln. Utan det där vita på backen är sikten god på ett knappt hagelhåll en mörk natt.

Som nu med rejält med snö ser man utan problem fram till åtelplatsen och en god bit till.

Känns helt klart som en fördel att inte vara totalt beroende av månen eller annat, via moln reflekterat, ljus.

Publicerat

okej förstod nästan det! brukar sitta mellan månvarven när månen står rätt, där imellan så försöker jag åtla in så många-

rävar som möjligt.. apropå det där vita som är på marken här kallar vi det för DET VITA HELVETET... skapar bara massa-

jobb, sen blir det ju mindre jakt..

//peter

Publicerat

Lyckades inte ta räven i går men nu idag blir det nya försök fast senare.

Publicerat
  • Författare

Jag har lampa från hus både från höger och vänster :wub:

Publicerat

Fick syn på en räv då jag satt på vildsvinsåteln idag. Räven var väldigt mörk, det såg ut som att grundfärgen var rödgrå, ungefär som vinterävarna brukar se ut medans yttre pälslagrets toppar var svarta. Om någon har hållt på med diverse gnagare (kanske även finns på hund och katt) så skulle man kunna beskriva den som att den har rödgrå grundfärg med svart tickning.

Någon annan som sett något liknande? Jag har aldrig sett en sådan räv.

Publicerat
post-4705-1291501168_thumb.jpg provar o lägga bild på en mörkare räv... är det en sån du såg
Publicerat

dom där är inget mot den räv jag såg i aug..absolut sotsvart hela räven förutom vit svanstipp..trodde först det var en katt. hade den i siktet när den gick över en väg sedan på långt håll..hade förhoppningar om att ta den nu i vinter när pälsen blir fin men har hört att den är skjuten redan =( hade varit en ovanlig variant.

Publicerat

Hade tänkt åka hem och vaka i helgen, men ändrade mig i sista stund. Dels p.g.a. det där vita #% samt den förbenade kylan.

Blev jakt på mer högklackat vilt istället. Vet inte om man börjar bli sjuk eller om det ska ses som ett friskhetstecken...

Eftersom den där riktiga kylan tillfälligt uteblev tog iaf brorsan förståndet till sig och tog ett 19-23:30 pass. Dock utan att se något.

Jäkligt synd, då han skulle behöva få känna av lite puls i kojan. Ska försöka övertala honom att ta ett pass snart igen.

Nästa helg blir det iaf å vaka, då kan inget stoppa mig! (Skulle vara kyla isf :lol: eller sj B) ).

Fortsatt skitjakt!

Publicerat

Körde ut en slaktback med änder uppblandat med vatten, väl fruset. Rätt dåligt med spår, hade högre förväntningar. När jag körde därifrån vid 16.30 tiden ligger en räv mitt på vallen och mumsar anka :lol:

Ska bekräfta räv genom spår i morgon sen får den dö i morgon eftermiddag..

Mvh!

Publicerat

Jag har en liten skit åtel som jag tänkte sitta på inatt, har varit räv där varje natt men är nog bara 1 räv för inte så jätte mkt spår. Åtlar bara när jag skjuter något annat att slänga dit så de är inte alltid de finns färsk mat där.

Har matat där i 3 år nu och inte skjutit någon en, men kanske de blir premiär räv ikväll ;)

Publicerat
post-4705-1291501168_thumb.jpg provar o lägga bild på en mörkare räv... är det en sån du såg

Ja som den högra fast mer jämt färgad över hela kroppen. Riktigt fina faktiskt.

Hur många rävar kan leva i ett gryt? Jag har hittat 3 ingångar till grytet och spårat och sett två rävar, den mörka och så en normalfärgad som verkar bo i samma gryt. Alla ingångar ligger inom ca 50 m radie så det känns ju väldigt trångbott om det skulle vara flera gryt.

Publicerat

ja då har jag sett nya spår på sidan av åteln=) ska nu ta mej en siesta så jag orkar nattens hårda tag...he he o vad d känns roligt att d händer saker och ting där ute på nätterna;) jaga på nu alla hårdingar