Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Njaa, betyg kan jag inte sätta på första smakning.. Annorlunda? Vet inte vad jag ska säga helt enkelt men det märker jag väl nästa gång jag smakar ;-)

Du var mig en konstig en. :ohmy:

Alla andra som har handlat har kunnat sätta betyg efter första smakbiten. :thumbsup:

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat

Det låter bra. Har du ett halvt kilo över så kör vi? :)

Publicerat
  • Författare

Ja, det har jag! Du har pm med kontonr.

Skicka över adressen med returen. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

post-144-0-08433200-1397904319_thumb.jpg

Ett paket kommer med posten Martin. :smile:

Förvaras i kyl/frys o skärs i tunna skivor ihop med skogskokkaffe el. en kall öl. :thumbsup:  :smile:

Det ligger i frysen nu färdigpackat till måndag när jag postar det.

Smaklig måltid! :smile:

Publicerat

Har alltid förvarat mitt torrkött i frys, men ska det vara nödvändigt? Förr torkade man kött för att det skulle hålla sig länge, då fanns inga frysar hur klarade det sig då?

Publicerat
  • Författare

Har alltid förvarat mitt torrkött i frys, men ska det vara nödvändigt? Förr torkade man kött för att det skulle hålla sig länge, då fanns inga frysar hur klarade det sig då?

Ja, det har också alltid gjort. Nej, det ska det inte vara. Vars ska man förvara det annars idag? 

Det har jag också undrat hur dom förvarade köttet förr?

Jag gjorde en sökning på matförvaring förr i tiden o hittade info av intresse.

Jag vakumpackar allt kött som jag skickar iväg o jag har  aldrig fått klagomål på köttet för att det har smakat dåligt även om postgången har tagit 2 dagar ner genom landet.

http://www.samer.se/3539

:thumbsup:

Publicerat

attachicon.gifWP_20140419_12_39_11_Pro.jpg

Ett paket kommer med posten Martin. :smile:

Förvaras i kyl/frys o skärs i tunna skivor ihop med skogskokkaffe el. en kall öl. :thumbsup::smile:

Det ligger i frysen nu färdigpackat till måndag när jag postar det.

Smaklig måltid! :smile:

Går i väntans tider mao... redan ställt öl på kylning för provsmakning :)

Publicerat
  • Författare

Ja,det förstår jag mycket väl! :biggrin: Bra!

Betygsättningen gör du här i tråden o allt annat än MVG i betyg förkastar jag. :thumbsup:

Publicerat

Intressant läsning Jonsson, förstod att man inte skulle behöva frysa torrkött.

Publicerat
  • Författare

Intressant läsning Jonsson, förstod att man inte skulle behöva frysa torrkött.

Visst var det det! Är det någon som man ska kolla sånt med så är det nog samerna för dom vet o kan både det ena o det andra med tanke på klimatet som lever i.

Det kan vara blött, varmt o soligt, kallt. Dom räknar ett år som 8 årstider. :thumbsup: Jag hörde det på radio. http://www.samer.se/1077

Publicerat
  • Författare

Köttet är postat nu Martin! :smile: Vi får se hur länge det räcker innan du beställer mer. Jag har så att jag kan kränga ca 1 1/2 kg o resten ska jag själv ha. :smile:

Vad du än gör så gå inte till läkaren efter det att du har ätit för mycket kött o då om dom ska ta blodprover på dig. Saltet dra iväg en aning uppåt. :thumbsup:

Man får ett visst begär av det. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Var är du MartinJ? Ingen betygsättning ännu!!! :ohmy:  :ohmy:  :ohmy:

Publicerat

Ursäkta viss fördröjning av svar.... har inte varit så internet aktiv senaste veckan.

Leverans kom som utlovat och med ölen på kylning så blev det provsmakning som belöning efter att ha oljat trall och staket i 3-4 timmar.

Mitt omdöme är riktigt gott till öl och kan tänka mig att det kommer funka fin fint i skogen på ryggsäcken lyssnande på klingande stövardrev eller för den delen annan jakt också.

Frugan var inte lika förtjust men tror att det beror på att det är lite speciell smak och det känns lite som att antingen gillar man eller hatar man torkat kött på detta sätt. Om jag tyckte det var gott så var det inget mot min ej jagande polare som är från uppåt i landet samt matintresserad, han älskade detta kött när jag bjöd på lite när vi drack lite öl i väntan på att grillen skulle bli klar.

Betyg... ja som sagt en hel del upp men lite ned så vet inte riktigt då smaken är som baken dvs delad så mao beror det på om man skall ta medel eller på egen smak eller kanske polarens....

Publicerat
  • Författare

Se där ja! Nu kom svaret. :smile:

Vad blir det i betyg då som du beskriver det? G el. VG.

Det smakar bra ihop med riktigt kokkaffe ute i skogen också. :thumbsup:

Din polare måste ha bra smaklökar så därifrån blir det säkert MVG. :smile:

Hälsa han att jag har 1,5-2 kg att sälja till honom om han är intresserad. :smile:

Publicerat

För min del blir det väl VG medan polaren förmodligen sagt MVG och frugan IG. Men som sagt har lagt det för lagring till höstens jakter. Skall hälsa polaren att det finns om han vill ha men känner jag honom rätt så kommer han nu försöka sig på att göra eget...

Publicerat
  • Författare

Hm! Det var varierande betygsättning. :ohmy: Vad var det som du inte gillade? Konsistensen, för salt, m. m. Det smakar bra i skogen under älgjakten el. under rasten.

Det är ingen idé att han försöker sig på det nu tror jag o sedan har ni konstigt väder där nere. Det är knappast idé vintertid heller p g a den fuktiga luften hos er.

Det är för sent här uppe också nu. Vi har inte den där torra fina luften nu längre o sedan håller isen på att gå på älven o då blir det väldigt fuktigt i luften.

Publicerat

Som sagt jag gillade jag det men sen beror det kanske på vad man jämför emot. Hade det gått få lite röksmak hade jag nog steppat upp i betyg... vem vet.

Han lär nog inte testa förrän till vintern om han inte hittar på något annat luftavfuktning i kylskåp eller liknande haltokig som han är. Får väl se om han ger sig på det eller om han hittar på något annat som att brygga öl...

Publicerat
  • Författare

Som sagt jag gillade jag det men sen beror det kanske på vad man jämför emot. Hade det gått få lite röksmak hade jag nog steppat upp i betyg... vem vet.

Han lär nog inte testa förrän till vintern om han inte hittar på något annat luftavfuktning i kylskåp eller liknande haltokig som han är. Får väl se om han ger sig på det eller om han hittar på något annat som att brygga öl...

Ok! Ja, jag vet att det finns dom som röker köttet lite innan dom hänger ut det på tork o sedan finns dom som torkar det direkt. :thumbsup:

Ja, du får väl rapportera vad som händer i Vätterbygden. :thumbsup:  :yes:

Publicerat
  • Författare

Nu är det slut på försäljningen av torkat kött. :thumbsup:

Det trodde jag aldrig att det skulle vara ett sådant sug efter denna delikatess. :ohmy:

Jag har själv nu ca 1 kg kvar för eget bruk. :smile:

• 7 months later...
Publicerat

Jag har ju avnjutit jonssons delikatesser både i fält och nu senast i dess naturliga miljö och fastslår betyget till mycket väl godkänt! :-)

Publicerat
  • Författare

Jag har ju avnjutit jonssons delikatesser både i fält och nu senast i dess naturliga miljö och fastslår betyget till mycket väl godkänt! :-)

Tack Alex! :smile:

Det var kul att höra att du gillade min delikatess! :wub:  :biggrin:

• 5 months later...
Publicerat

Jonsson, har en skitsvår fråga som gäller konsistens på saltkött: kan du beskriva hur konsistensen är på ditt kött och hur det visuellt ser ut i tvärsnitt när du tycker att det är klart? ex hur mycket kärna har du och vilka färger på kärnan ( ex 3 mm rött, 3 mm grått, 5 mm brunt)

Har gjort ett par försök och fått det antingen för torrt eller "blött". Ser torrt ut när jag tar ner det ur torken men sedan blir det lite fuktigare och jämnare konsistens när det ex legat i påse eller i kylen några dagar. Pratade med en som sa att det ska kännas som en vitt kontorssuddgummi. 

Har en laddning i torken som jag provsmakade några tunna bitar av i dag och det var kanon men jag tror att jag ska ge de tunnare bitarna ett dygn till och de tjockare ska ha 2 dygn till eftersom det blir lite fuktigare efter några dagar utanför torken.

Gjorde tunna remsor denna gång och de torkar snabbt  i torken. Fick till saltningen bra denna gång: 7% saltlösning i 2 dygn blev precis lagom.

Redigerad med MagnusN

Publicerat
  • Författare

Det ska vara hårt o fast o i det närmaste svart el. rödsvart invändigt! :smile: Man ser som lite rött ibland om det är en tjockare bit som man har torkat. :thumbsup:

Under torkperioden som är i regel feb-mars så brukar jag känna på det dom första 2 veckorna för att känna hur hårt det har blivit innan jag tar en smakbit.

Skivorna är ju lövtunna.

Jag har ju bara torkat kött ute i fria luften o aldrig i någon form av tork.

Efter det att jag har haft köttet i saltlag så är det som grådassigt men så ska det vara också innan man hänger det på tork.

Foton att titta på.

Färdigt. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/3202-saltlag-foer-torkning-av-aelgkoett-med-bilder-nu-ocksaa/

Är det svaren du ville ha el. har jag missat något? :thumbsup:

Lycka till! :biggrin:

Publicerat

Det ska vara hårt o fast o i det närmaste svart el. rödsvart invändigt! :smile: Man ser som lite rött ibland om det är en tjockare bit som man har torkat. :thumbsup:

Under torkperioden som är i regel feb-mars så brukar jag känna på det dom första 2 veckorna för att känna hur hårt det har blivit innan jag tar en smakbit.

Skivorna är ju lövtunna.

Jag har ju bara torkat kött ute i fria luften o aldrig i någon form av tork.

Efter det att jag har haft köttet i saltlag så är det som grådassigt men så ska det vara också innan man hänger det på tork.

Foton att titta på.

Färdigt. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/3202-saltlag-foer-torkning-av-aelgkoett-med-bilder-nu-ocksaa/

Är det svaren du ville ha el. har jag missat något? :thumbsup:

Lycka till! :biggrin:

Bra svar! Bilderna var till hjälp och jag förstår precis färgen av riktigt torrt kött rakt igenom. Jag har kollat på bilder på biltong där man sparar lite olika mycket kärna beroende på tycke och smak. Har inte så mkt annan referens förutom renkött som jag åt för länge sedan och som var toktorrt.

Det kött jag provade idag var till yttre hälften som ditt i färgen och kärnan gråbrun. Gott tycker jag och barnen mulade i sig tills det inte fanns mer färdigt kvar. Men jag tror inte att det skulle hålla sig någon längre tid om man lät det ligga framme. Hela poängen med metoden salta/torka är ju att det ska konservera köttet så att det är hälsosamt att äta en längre tid.

Blir till att torka 2-3 dygn till dvs 1 extra mot vad jag tänkte. Torken är effektiv men vid rådande rumstemp blir köttet förmodligen inte lika moget som vid torkning utomhus under längre tid vid lägre temp.

BTW så är det dovhjortsinnanlår, rulle och bog somtorkas nu. Är väldigt förtjust i hjort över lag och torkat så är det kanon.

Publicerat
  • Författare

Bra svar! Bilderna var till hjälp och jag förstår precis färgen av riktigt torrt kött rakt igenom. Jag har kollat på bilder på biltong där man sparar lite olika mycket kärna beroende på tycke och smak. Har inte så mkt annan referens förutom renkött som jag åt för länge sedan och som var toktorrt.

Det kött jag provade idag var till yttre hälften som ditt i färgen och kärnan gråbrun. Gott tycker jag och barnen mulade i sig tills det inte fanns mer färdigt kvar. Men jag tror inte att det skulle hålla sig någon längre tid om man lät det ligga framme. Hela poängen med metoden salta/torka är ju att det ska konservera köttet så att det är hälsosamt att äta en längre tid.

Blir till att torka 2-3 dygn till dvs 1 extra mot vad jag tänkte. Torken är effektiv men vid rådande rumstemp blir köttet förmodligen inte lika moget som vid torkning utomhus under längre tid vid lägre temp.

BTW så är det dovhjortsinnanlår, rulle och bog som torkas nu. Är väldigt förtjust i hjort över lag och torkat så är det kanon.

Tack! Jag kan tro det. :thumbsup: Det viktiga är att du runt i kärlet som köttet ligger i saltlag i så att det får den där gråa färgen runt om.

Ok! Jag har aldrig provat med hjortkött men det ska nog gå bra. Jag har torkat bäverlår en gång o det blev lyckat utöver ren o älg.