Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat

Ca.2 mån,det kanske ska hänga 2 år(parmaskinka??)

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat

kontentan,grisen får hänga kvar ett bra tag till :thumbsup:

Publicerat

Hängt upp en laddning på försök, dom större bitarna är älg och dom mindre är björn som ja tänkte prova hur d blir... :-)

post-11768-13643709934978_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

kontentan,grisen får hänga kvar ett bra tag till :thumbsup:

Ja, det får den nog göra! :smile:

Publicerat
  • Författare

Hängt upp en laddning på försök, dom större bitarna är älg och dom mindre är björn som ja tänkte prova hur d blir... :-)

Ah, en som provar lite annat kött! Ska bli kul att höra hur det blev till slut. :yes:

Lycka till! :thumbsup:

Publicerat

Bara så JAG slipper prova björn,så blir det intressant,har vid åtskilliga ggr.försökt äta björn,DET GÅR BARA INTE! :pinch: :sick:

Som gode vännen"yrkesmannen"säger,sånt äter dom bara på Operakällarn och liknande ställen. :yes:

Ärligt alltså,vi har provar i flera variationer,som tex.korv,hamburgare,rökt och sist men inte minst,för ett antal år sedan fick vi av misstag med oss sånt jävla kött från kompisen,när frugan som trodde det skulle va älgkalv,blev förskräckt av lukten när hon brynte skiten,sött slimmigt ,nästan svart och rent utav äckligt.Nä det får gärna förplägas"de rike"i huvestan!! :biggrin:

Det räcker med att titta på en flådd björnkropp,känna på det slippriga underhudsfettet,usch,skoja en gång om att det påminner om kroppsbyggnaden på HoaHoa :woot:

Inget ont om Hoa,men formen på de musklade lemmarna gjorde mig påmind om honom :thumbsup: :biggrin:

Publicerat

Man lär äta "rätt" björn, annars går det inte... ;-) Känns direkt man sticker kniven i dom om d e nåt man vill ha själv eller om d ska till vilthandlarn... ;-) :-P

Publicerat

Gud vad segt det går med torkningen, det har ju varit snorkallt här hur länge som helst!

Publicerat
  • Författare

Det väder som vi har haft sista veckan så har mitt torkat o det är perfekt i mitt tycke. Jag har plockat ner allt kött idag.

Helt tomt på ställningen. :thumbsup: Nu är det bara att frossa av det som man ska ha kvar själv. :cool:  :yes:

post-144-0-36763100-1364581535_thumb.jpg

Publicerat

Då har underteckand fått privilegiet att få avnjuta Isjonsons torkade kött och det blir ju solklart
MVG. Nu är jag också inspirerad att ge mig på ett test. Vi får se hur man komponerar ihop ett
sådant sörrut, men det ska väl gå. :smile:

Publicerat
  • Författare

Då har underteckand fått privilegiet att få avnjuta Isjonsons torkade kött och det blir ju solklart

MVG. Nu är jag också inspirerad att ge mig på ett test. Vi får se hur man komponerar ihop ett

sådant sörrut, men det ska väl gå. :smile:

Tack för ditt goda omdömme Siggy! :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup: Du har inget fel på dina smakkörtlar hör jag. :thumbsup:  :yes:

Det gläder mig att fler vill prova på att göra detta själv. :thumbsup:

Det är bara att prova! :yes: Läs receptet noga bara så ska det gå bra! :thumbsup:

Publicerat

Det är som du säger - bara å testa. Man måste liksom få  tummen ur och köra på. :smile:

Publicerat
  • Författare

Det är som du säger - bara å testa. Man måste liksom få  tummen ur och köra på. :smile:

Oh yes!  :thumbsup:

Publicerat

Då har jag också fått testa torkat renkött, som lsjonsson jobbat sig med..

God smak och bra med sälta, helt annan smak än det andra jag smakat på!

Tror nog du kan livnära dig på detta! ;)

/T - som inte kan förstå att en HV-supporter kan göra något vettigt ;)

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

DSkickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Tack kompis!  :thumbsup:

Nu var det ett helt annat tonläge om smaksättning. :smile:

Du har ju en mästare i andra änden som jobbar på en bra produkt. :yes:  :cool:

Ja, jag får väl göra ett försök så får vi se hur länge det är lönsamt. :wink:  :cool:  :thumbsup:

Du glömde MVG i betygsättning.

Publicerat

DSkickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Tack kompis!  :thumbsup:

Nu var det ett helt annat tonläge om smaksättning. :smile:

Du har ju en mästare i andra änden som jobbar på en bra produkt. :yes:  :cool:

Ja, jag får väl göra ett försök så får vi se hur länge det är lönsamt. :wink:  :cool:  :thumbsup:

Du glömde MVG i betygsättning.

Ett VG kan du få :)

Det krävs nog mer än att bara ha ätit detta vid 2 tillfällen, för att dela ut topp-betyg :)

Publicerat
  • Författare

Ett VG kan du få :)

Det krävs nog mer än att bara ha ätit detta vid 2 tillfällen, för att dela ut topp-betyg :)

Tack kompis! :smile:

Det är ju bättre än ig. :thumbsup:

Då är det bara att du äter mer så att du kan ge mig MVG till slut o glöm inte ölen. :thumbsup:  :cool:

Publicerat

Torkat kött är onekligen gott vid många tillfällen och ett perfekt snack att ha med på trippen, har glufsat i mig lite av det torkade renköttet Jonsson torkat och smakminnet tar mig tillbax till Kirunafjällen när flugspöet ven igenom luften.

Om det det är därför det som gör att det smakar bra eller att Kalixhandlarn verkligen kan detta kvittar, gott var/är det ! Högt betyg alltså.

Publicerat
  • Författare

Torkat kött är onekligen gott vid många tillfällen och ett perfekt snack att ha med på trippen, har glufsat i mig lite av det torkade renköttet Jonsson torkat och smakminnet tar mig tillbax till Kirunafjällen när flugspöet ven igenom luften.

Om det det är därför det som gör att det smakar bra eller att Kalixhandlarn verkligen kan detta kvittar, gott var/är det ! Högt betyg alltså.

:wub:  :wub:  :wub: Tack för dom orden kompis! :wub:  :wub:  :wub:

Det var verkligen kul att du gillade min vara. :wub:  :yes:  :thumbsup:

Glöm inte att ta med dig vattenglaset när du går o lägger dig ikväll. :thumbsup:

Vissa har en förmåga att bli lite törstiga av det torkade köttet. :thumbsup:  :cool:

Publicerat

Pyntar för köttbiten idag,förväntansfullt kommer jag att bevaka posten! :wink:

Betvivlar inte en sekund på dina gormétalanger,vill på stående fot erbjuda ett annat gorméutbyte,DCs egenhändigt framtagna signalkräftor mot kanske världens bästa upplevelse i gorméväg,Kalix löjrom! :yes:

Har förnuvarande 3st. femlitershinkar kvar sen -12,de två sista behåller jag själv,smack,smack!Dessa kulinariskt omsorgsfullt behandlade DC läckerbitar är kända av en mindre exclusiv grupp gottegrisar från Vomb i södra skåne genom hela vårt avlånga land till Tärnaby i norr. :tongue:

Som kuriosa kan nämnas att när en fd.gormékock på just skaldjur kom i kontakt med dessa små rödingar så utbrast han helt spontant,detta va ta mig fan det bästa jag nånsin ätit,ok. det va en sen augustikväll i Tärna fjällen efter en del vätskeintag,men ändå!!! :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Gör så broder. :smile:

Tack för dom orden! Hehe! Du ska veta en sak dc att Jonsson är uppfödd på svenska flodkräftor medan mina föräldrar hade stugan n Aneby och sedan skaffade även jag en stuga inte långt därifrån.

Än har jag inte ätit några signalkräftor som slår dessa flodkräftor i smakväg kokta på det gamla receptet som fanns i bygden.

Tyvärr så fick även denna sjö kräftpest, vilket var en stor sorg i trakten. :sad:

Vad jag kan köpa löjromen för idag vet jag inte. Det beror på hur det ser ut hos mina kontakter och hur mycket som finns på lager. Löjromen äter man till vardags här uppe på en knäckebrödmacka och ses nästan som vardagsmat/kvällsmacka hos en del. :yes:  :cool:  :thumbsup: Hur mycket löjrom är du intresserad av? Hade du tänkt dig ett byte rakt över el. hur var dina tankar?

Efter diverse vätskeintag kan allt smaka som det bästa man någonsin har ätit. :wink:  :tongue:  :cool:

Publicerat

Vi får ta det efteråt!!! :yes:

Publicerat
  • Författare

Vi får ta det efteråt!!! :yes:

Har du fått något brev idag? Ett postens lilla gröna t. ex. :thumbsup:

Publicerat

Har inte vart på posten än,står fortfarande kvar i thinnerångorna! :pinch: