Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat

Hej har en fråga, visst är det för sent att torka kött nu ? :)

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Hej har en fråga, visst är det för sent att torka kött nu ? :)

Vissa säger att det går att torka kött året runt men jag gör det helst på senvintern för att slippa en massa flygfän och då på norrsidan. Södersida är sol på senvintern/våren och där är flygfäna. Vänta tills rötmånaden har varit i så fall.

I o f s så har jag haft flygfän på norrsidan när det har varit flera plus i slutet på feb. början på mars men jag har aldrig sett dom sitta på köttet. :smile:

Var bor du i landet?

Publicerat

Jag bor i Jämtland :)

Publicerat

Vill ha torkkött i ryggsäcken till älgjakten :)

Publicerat
  • Författare

Jag bor i Jämtland :)

Jaha, vad kul för dig då. :yes:

Vill ha torkkött i ryggsäcken till älgjakten :)

Gott att tugga på efter en lång marsch ja med en kopp svart kaffe. :thumbsup::whistling::rolleyes::P

Du får väl prova och hoppas på att du har vädergudarna med dig. :thumbsup:

Gör bara som jag har skrivit i receptet. :thumbsup::smile:

Hej & välkommen hit också! :smile:

Publicerat

Så, kan jag alltså torka ute ? Annars tänkte jag torka i ugn, eller nere i panrummet ? Tror du det funkar ? :D

Publicerat

Tackar försöker lära mig detta forum :)

Publicerat
  • Författare

Så, kan jag alltså torka ute ? Annars tänkte jag torka i ugn, eller nere i panrummet ? Tror du det funkar ? :D

Norrsida och skugga bör väl gå och det finns andra som säger det.

Torka i ugn. Blä! :down:

Läs här i tråden också.

http://matforum.se/index.php?topic=265.20

Det finns sådana som soltorkar kött men då har dom en brasa i mitten och det går snabbt men jag vet inte hur det blir. Jag såg det på ett av Ray Mears program när han var och hälsade på indianer i Usa el Kanada. Jag vet inte om det finns i någon länk här.

http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&cp=7&gs_id=s&xhr=t&q=ray+mears&pf=p&sclient=psy-ab&oq=ray+mea&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=fe57665a5732390a&biw=1680&bih=830

Lycka till kan jag bara säga dig! :smile:

Publicerat
  • Författare

Tackar försöker lära mig detta forum :)

Det är mycket att lära och läsa igenom. :thumbsup:

Publicerat

Tackar, ursäkta om det blir för många frågor :) jag får se hur jag gör :) Lutar åt pannrummet eller ugn..

Publicerat
  • Författare

Tackar, ursäkta om det blir för många frågor :) jag får se hur jag gör :) Lutar åt pannrummet eller ugn..

Inte var det någon fara. :thumbsup: Ställ du dina frågor så ska jag besvara dom så gott det går. :smile:

Du kan ju prova med att hänga någon bit ute och sedan rapporterar du till mig och säger hur det blev. :smile:

Torka i ugn var det sämsta jag har smakat. :sad::down: :down: :down:

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Skurit 17 kg stek- och bogkött från ren som ska torkas. :thumbsup:

Nu ligger allt kött i saltlag i 3 dygn utspritt på 6 rostfria bunkrar och 1 rostfri kastrull. :yes:

Så nu är hela processen igång. :thumbsup:

Publicerat

Räcker det med 3 dygn??då e de la småbitar! :tongue:

Publicerat
  • Författare

Räcker det med 3 dygn??då e de la småbitar! :tongue:

Ja, det har det gjort förut iaf.

Jag lägger ju inte hela bogar el. stekar i saltlag utom lagom bitar.

post-144-0-06592000-1361882320_thumb.jpg

post-144-0-77874600-1361882322_thumb.jpg

:tongue:  :tongue:  :tongue:

Publicerat
  • Författare

Om nu någon undrar hur det går med köttet så kan jag avslöja att det går alldeles utmärkt.

Det har fått den gråa färgen som det får när det ligger i saltlag. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Nu hänger 13 kg renkött på tork i minst 3 veckor. :thumbsup:

post-144-0-68296800-1362140728_thumb.jpg

:wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:

Publicerat

Fan Jonsson ditt kanske rent av hinner bli färdigt innan jag ens hinner åka upp till jaktplacet för att ge Tepewe sin efterlängtade provbit! :wink:

Skulle vatt iväg denna veckan ,men som vanligt,häcken full,nu är det emellertid spikat veck.11 !!(köp hem pilsner,Tepewe!) :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Fan Jonsson ditt kanske rent av hinner bli färdigt innan jag ens hinner åka upp till jaktplacet för att ge Tepewe sin efterlängtade provbit! :wink:

Skulle vatt iväg denna veckan ,men som vanligt,häcken full,nu är det emellertid spikat veck.11 !!(köp hem pilsner,Tepewe!) :biggrin:

Ser det bra ut tycker du??? :thumbsup:

Allt hänger på vädret nu om det blir bra torkväder. :thumbsup:  :yes:

Publicerat

Jonsson,jag har som jag tidigare uttryckt mig,ingen erfarenhet av att torka kött,så att fråga mig om det ser bra ut,det är ingen bra ide,men jag håller själv på att torka överbliven julskinka efter dina råd,så fan ta dig om nån stackare blir sjuk :biggrin:

det torkade kött jag själv åtnjuter får jag av mina "lapp vänner"och det hoppas jag att jag skall kunna förmedla ett smakprov till vår vän"rockien"Tepewe :smile:

Sen är Jonssons försäljningskurva i stigande! :tongue:

Publicerat
  • Författare

Ja, jag vet det att du inte har någon erfarenhet av detta med torkning av kött. Detta är bara renkött. Jag ska upp med älgköttet snart.

Jag kokar säkert saltlagen till den idag så får den stå ute i förrådet över natten. Inga möss el. flugfän där inne i denna kylan. :thumbsup:

Man ska vara rädd om sådana vänner.

En kille som var mycket här på forumet förut som bor i Malmberget. Jag var o hälsade på honom en lördag när jag var upp till G-vare på magnetröntgen m knäet innan jag fick leden bytt.

Jag hade med en bit torkat älgkött upp som jag dels hade som resgodis och sedan bjöd jag han på det också.

"Han frågade mig om jag hade samiskt blod i ådrorna för han tyckte att det var så perfekt som det kunde bli.

Nej tyvärr svarade jag men jag hade inte haft något emot det, svarade jag."

Om jag inte minns fel så är han sambo/gift med en sameflicka. :yes:

Publicerat

Nä Jonsson,nu får du fan ta mig ge dig,att jämföra dig en "tempelriddare"från Jönköping-Huskvarna med en äkta "lapp" nu tar du ändå i va?Nog må du va duktig att torka kött,men du är ändock en sörlänning så länge du lever. :yes:

Mitt släktträd innehåller mycket fiskare som var väldigt duktiga på att torka fisk,typ"skinntad torsk"(kabeljo på resturang)men likt förbannat kan jag inte den konsten.

I övrigt hoppas jag att knät håller på dig,har själv problem med bena sen min karrriär som motocrossåkare.Jag har iallafall cyklat Vättern runt(det var dock länge sedan) :tongue:

Publicerat
  • Författare

Nä Jonsson,nu får du fan ta mig ge dig,att jämföra dig en "tempelriddare"från Jönköping-Huskvarna med en äkta "lapp" nu tar du ändå i va?Nog må du va duktig att torka kött,men du är ändock en sörlänning så länge du lever. :yes:

Mitt släktträd innehåller mycket fiskare som var väldigt duktiga på att torka fisk,typ"skinntad torsk"(kabeljo på resturang)men likt förbannat kan jag inte den konsten.

I övrigt hoppas jag att knät håller på dig,har själv problem med bena sen min karrriär som motocrossåkare.Jag har iallafall cyklat Vättern runt(det var dock länge sedan) :tongue:

Det var ju inte jag som sa det utan kompisen i Malmberget. Jag kände mig verkligen smickrad med det betyget. Allt annat än MVG i betygsättning förkastar jag. :yes:  :yes:  :yes:

Bara så att du vet grabben. :yes:  :yes:  :yes:  :yes:  :yes:

Även om jag är född i Borås på tidigt 50-tal och bott i Tyskland under senare tid av 50-talet och sedan I Huskvarna, Aneby, och Kalix numera så har jag lärt mig ett och ett annat här uppe, men jag har inte lärt mig att äta surströmming ännu. :tongue:  :thumbsup:

Sådana dumheter som att cykla runt den pölen skulle aldrig falla mig in. :yes:

Du har inte varit tillräckligt läraktig och därför har du inte lyckats lära dig att göra kabeljo. :tongue:  :tongue:  :tongue:

http://www.spisa.nu/3.15824/varufakta/lutfisk-kabeljo/

:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jonssons fredags-, lördags- o bjudgodis.

post-144-0-62808700-1362161980_thumb.jpg

post-144-0-57247700-1362161982_thumb.jpg

:yes:  :yes:  :yes:  :yes:  :yes:

Publicerat

Surströmming,Jonsson,den kan du lägga åt sidan,ingen vettig jävel kan väl äta mat som luktar R.... :yes:

Det andra,om du känner dig mindervärdig,så det kan ja tala om för dig att är de ett mått på att va manlig,att det värker i röven i fjorton dar efter vättern runt,fan va manlig Gardell o co måste känna sig! :woot: :woot: :woot:

Publicerat
  • Författare

Surströmming,Jonsson,den kan du lägga åt sidan,ingen vettig jävel kan väl äta mat som luktar R.... :yes:

Det andra,om du känner dig mindervärdig,så det kan ja tala om för dig att är de ett mått på att va manlig,att det värker i röven i fjorton dar efter vättern runt,fan va manlig Gardell o co måste känna sig! :woot: :woot: :woot:

Ja visst kan man göra det o det har jag gjort. :thumbsup:

Jag har hört talats om det och jag tänker inte prova varken det ena el. det andra. :yes: