Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat

Härlig tråd ni har här! Hittade den av en ren slump och har nu suttit och läst igenom de mesta inläggen!

Och efter att läst Isjonssons recept och sett bilderna bestämde jag mig att testa torka några småbitar av rådjur!

så snickrade ihop mig en "torkbur"
Säkert inte något man behöver men eftersom jag är bosatt på hästgård och temperaturen nu här nere i sundsvall är rätt hög ibland så tänkte jag att jag kör de säkra före de osäkra!  Hängde denna på norra sidan av en loge (för att undvika sol)

receptet jag körde på var
ca 3 liter vatten
ca 1.5DL grovsalt utan jod
knappa 1 msk socker

fick ligga i lagen närmre 48 timmar, risken att köttet blir mycket salt är stor men hade inte möjligheten att ta ur dem tidigare, samt då jag jobbar som soldat och ofta har med mig köttet ut i skogen får det gärna vara riktigt salt för dels gillar jag det och dels får man sällan i sig tillräckligt med salt ute i fält!

Ge mer än gärna feedback om saker jag bör tänka på etc!
första gången jag torkar kött så jag är helt öppen för att bli uppläxad av er som har mer erfarenhet!

Så några bilder!
photo14_zpsc851727e.jpg
photo23_zpsdc38429c.jpg

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Du Jonsson, det ser ut som fladdermöss :huh:  :laugh:

Tack Lena, men jag tror att jag äter upp det själv i så fall.

Då vågar m,an ju inte skicka iväg det till sina kunder för du hade säkert räknat med att jag skulle skicka det ner till dig i så fall. :tongue:  :tongue:  :tongue:

Publicerat

Tack Lena, men jag tror att jag äter upp det själv i så fall.

Då vågar m,an ju inte skicka iväg det till sina kunder för du hade säkert räknat med att jag skulle skicka det ner till dig i så fall. :tongue:  :tongue:  :tongue:

Det tror jag säkert, några öl i solskenet framöver så är det lika borta som en smålänning i Stockholm :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Det tror jag säkert, några öl i solskenet framöver så är det lika borta som en smålänning i Stockholm :biggrin:

Ungefär så ja men då ska man nog inte gå till en Vårdcentral på provtagning på länge. :tongue:  :tongue:  :tongue:

Saltvärdet i blodet lär gå i topp o spränga mätaren i så fall. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Härlig tråd ni har här! Hittade den av en ren slump och har nu suttit och läst igenom de mesta inläggen!

Och efter att läst Isjonssons recept och sett bilderna bestämde jag mig att testa torka några småbitar av rådjur!

så snickrade ihop mig en "torkbur"

Säkert inte något man behöver men eftersom jag är bosatt på hästgård och temperaturen nu här nere i sundsvall är rätt hög ibland så tänkte jag att jag kör de säkra före de osäkra!  Hängde denna på norra sidan av en loge (för att undvika sol)

receptet jag körde på var

ca 3 liter vatten

ca 1.5DL grovsalt utan jod

knappa 1 msk socker

fick ligga i lagen närmre 48 timmar, risken att köttet blir mycket salt är stor men hade inte möjligheten att ta ur dem tidigare, samt då jag jobbar som soldat och ofta har med mig köttet ut i skogen får det gärna vara riktigt salt för dels gillar jag det och dels får man sällan i sig tillräckligt med salt ute i fält!

Ge mer än gärna feedback om saker jag bör tänka på etc!

första gången jag torkar kött så jag är helt öppen för att bli uppläxad av er som har mer erfarenhet!

Så några bilder!

Du kan ju gärna ta något närfoto på köttet så får man se hur mycket det har mörknat. :thumbsup:

Sedan kan du ta en smakbit o prova o m köttet känns hårt när du klämmer på det. :smile:

Publicerat

Tar du emot fler beställningar?

Isf är jag sugen på ett halvkilo...

Publicerat
  • Författare

Tar du emot fler beställningar?

Isf är jag sugen på ett halvkilo...

Jag har beställning på 2 kg utöver dom 8 redan om det blir något över så jag måste väga rubbet först innan jag lovar dig något. :thumbsup:

Publicerat

Attans va gott det låter!

Jag kanske kan ställa mej i kö om det nu skulle bli ett halvkilo över?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Attans va gott det låter!

Jag kanske kan ställa mej i kö om det nu skulle bli ett halvkilo över?

Ok! Jaha, det är dags att ställa sig i kö när jag tog upp beställningen i höstas redan för att jag skulle veta hur mycket kött jag skulle köpa in. :sleep:

Vi får se hur det ser ut på någon vecka el. 10 dagar ungefär. :thumbsup:

Publicerat

Ok! Jaha, det är dags att ställa sig i kö när jag tog upp beställningen i höstas redan för att jag skulle veta hur mycket kött jag skulle köpa in. :sleep:

Vi får se hur det ser ut på någon vecka el. 10 dagar ungefär. :thumbsup:

Men det låter så gott så jag tog en chansning;-)

Planering är inte min bästa gren.

Jag kan boka ett kg till nästa år ;-)

Då står jag först i kön?

Publicerat
  • Författare

Men det låter så gott så jag tog en chansning;-)

Planering är inte min bästa gren.

Jag kan boka ett kg till nästa år ;-)

Då står jag först i kön?

Jag märker det x 2! :smile:  :thumbsup:

Ja visst kan du det men du får påminna mig till hösten när jag tar upp beställning.

Ja, det gör du. :yes:

Publicerat

Jag märker det x 2! :smile::thumbsup:

Ja visst kan du det men du får påminna mig till hösten när jag tar upp beställning.

Ja, det gör du. :yes:

Japp!

Publicerat
  • Författare

Köttet torkar bra i HÖGTRYCKET som vi har i norr. -grader på nätterna o några +grader på dagarna på norrsidan i skuggan. :wub:  :thumbsup:

post-144-0-96009700-1395854785_thumb.jpg

Mmmmmmmm! :woot:  :woot:  :woot:  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Nu börjar man få ihop köttet för leverans. Ytterligare ca 2,8 kg har blivit nerplockat idag. :thumbsup:

post-144-0-22460700-1395916522_thumb.jpg

Åh sedan ni som sitter o väntar på ert torkade kött. Sluta att dregla över tangentbordet. :whistling:  :laugh:  :P

Publicerat

Provade torka kött i år men några bitar var nästan vita utanpå då det var klart av allt salt, nu ska jag göra en sats till med lite mer kött, tror du jonsson att jag ska köra på samma mängd salt och vatten då eller ?:)

Publicerat
  • Författare

Provade torka kött i år men några bitar var nästan vita utanpå då det var klart av allt salt, nu ska jag göra en sats till med lite mer kött, tror du jonsson att jag ska köra på samma mängd salt och vatten då eller ? :)

Om du gör efter receptet o 3 dygn så lovar jag dig att det blir bra. :smile:

Publicerat
  • Författare

Köttet skickades igår till er som har beställt av mig med posten och jag hoppas att det kommer fram idag. :thumbsup:  :smile: 

Publicerat

okej, visst kan man frysa ner det man inte har framme i kylen? :)

Publicerat
  • Författare

Ja, du kan förvara allt i frysen o sedan tar du fram o skivar det du vill ha el. en hel bit i skogen o resten kan du lägga in i frysen igen.

Så har jag gjort o det har fungerat utmärkt. :smile:

Publicerat
  • Författare

Plockat ner ytterligare ca 3 kg torkat kött nu. :smile:

• 3 weeks later...
Publicerat

Nu har vi provsmakat jonsson!

Väldigt ovan och speciell smak för en smålänning :D skivade bara ett par bitar och sparar resten till jakterna i höst, de gör nog mer sin rätt där i skogen enl mig ! :D

Tack ska du ha för tillfället att prova något nytt! :)

Publicerat
  • Författare

Nu har vi provsmakat jonsson!

Väldigt ovan och speciell smak för en smålänning :D skivade bara ett par bitar och sparar resten till jakterna i höst, de gör nog mer sin rätt där i skogen enl mig ! :D

Tack ska du ha för tillfället att prova något nytt! :)

Det låter bra det! :thumbsup: Ja, det kanske det är. :smile: Ja, det gör sig bra i skogen ihop med kokkaffe. :thumbsup:

Betyg då??? MVG??? Något annat accepterar jag inte :thumbsup:

Publicerat

Detta blev jag sugen på men att test nu i värmen kanske inte är så bra så får väl vänta till kallare årstider...

Publicerat

Det låter bra det! :thumbsup: Ja, det kanske det är. :smile: Ja, det gör sig bra i skogen ihop med kokkaffe. :thumbsup:

Betyg då??? MVG??? Något annat accepterar jag inte :thumbsup:

Njaa, betyg kan jag inte sätta på första smakning.. Annorlunda? Vet inte vad jag ska säga helt enkelt men det märker jag väl nästa gång jag smakar ;-)

Publicerat
  • Författare

Detta blev jag sugen på men att test nu i värmen kanske inte är så bra så får väl vänta till kallare årstider...

Hej Martin!

Om jag postar det innan dom tömmer brevlådan så har du det dan efter o sedan gör saltet att det klarar sig bra.

Än är det ingen som har blivit sjuk av köttet även om jag har skickat det under varm årstid. 

Jag vakumpackar köttet också.Skickar jag det på månd. så har du det på tisdag. Gustaf fick sitt på ett dygn o då bor han ute i obygden mellan Tranås o Aneby. :thumbsup: