Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Igår kväll åkte älgköttet ner i saltlagen och ska ligga där nu i 3 dygn. :smile:

post-144-0-25134600-1362210141_thumb.jpg

Här är det ett kalvhjärta som ska skäras ner i lagom bitar.

post-144-0-28541400-1362210143_thumb.jpg

Det går att äta ett älg- / kalvhjärta men det fordrar mycket salt och andra kryddor för sin speciella smak. 

Något mörare kött finns inte på hela älgen.  :wub:

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Så här ser det ut Ungjägare.

post-144-0-83996800-1362334013_thumb.jpg

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Publicerat

Det ser fint ut! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Det ser fint ut! :thumbsup:

Tack! På våra breddgrader behöver vi inte tänka på myggnät än på minst 1 månad framåt. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Nu har jag hängt älköttet på tork också. Ca. 5 kg.

post-144-0-03626900-1362401782_thumb.jpg

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Publicerat

Klockrent ju, vet ju var du bor och skall till Happis nästa vecka, du har nog bara 1/3 kvar efter jag passerat :P
Nu till den viktiga frågan, VAR fick du tag på de där stålbunkarna? Går ju tamme fan inte att hitta dem.... :(

Publicerat

Men se på fan klabbe i sjön hade ju! Måste uppsöka honom och handla, lämnade ju kvar mina när jag flyttade....

Publicerat
  • Författare

Klockrent ju, vet ju var du bor och skall till Happis nästa vecka, du har nog bara 1/3 kvar efter jag passerat :P

Nu till den viktiga frågan, VAR fick du tag på de där stålbunkarna? Går ju tamme fan inte att hitta dem.... :(

Dom hade frun redan när vi träffades så dom är över 23 år gamla. Hur länge hon har haft dom innan vet jag inte och dom är i helt rostfritt.

4,5 resp 2,5 l rostfritt och sedan har vi en 10 l rostfri kastrull som jag har till lite av varje. Kokat saltlag o köttfärssås o den är köpt på COOP Kalix.

Du är välkommen o du kan ju ta med dig en halv ren så ska jag torka åt dig också. :thumbsup:  :tongue:

D

Publicerat

Kolla Nima katalogen,dom har ta mig fan allt som behövs,men dyra,så det kanske lönar sig att göra som Tepewe,åk till Gekås istället,men fy fan jag mår illa bara jag ser vägskylten Ullared

Publicerat
  • Författare

K-Rauta i Finland har du närmast till o dom har brett sortiment. :thumbsup:

Publicerat

Nu ligger en kvarts renkalv och gottar sig i saltlaken, några dar till och den hänger i friska luften. Älgköttet ska upp ur frysen i morgon för att ta sig ett saltbad det oxå. Forbidden gör att jag inte kan göra några smileys, dom finns inte längre på min dator.

Publicerat

Varför stoppar du plast över bunkarna jånssån?

Publicerat
  • Författare

Nu ligger en kvarts renkalv och gottar sig i saltlaken, några dar till och den hänger i friska luften. Älgköttet ska upp ur frysen i morgon för att ta sig ett saltbad det oxå. Forbidden gör att jag inte kan göra några smileys, dom finns inte längre på min dator.

Härligt MIrva! :thumbsup: Nu är det bara att gå i väntans tider. :yes:

Publicerat
  • Författare

Varför stoppar du plast över bunkarna jånssån?

Jag hade bunkarna ståendes ute i förrådet på golvet för alla hade inte fått rum i kylen och saltlagen fryser inte p g a salthalten.

Det var som ett skydd plastfilmen som jag hade över bunkrana bara ifall jag skulle tappa något så landade det på plastfilmen istället för i slatlagen o köttet.

Publicerat
  • Författare

Nu börjar köttet få färg. 1 v idag.

post-144-0-03277500-1362644807_thumb.jpg

:yes:  :yes:  :yes:

Publicerat
  • Författare

Idag har man provsmakat lite av Tepewe:s kött som hänger på tork. Lite mjukt och rött invändigt så det får väl hänga en vecka el. två till innan det är mörkt o fast rakt igenom. :thumbsup:

post-144-0-64225000-1363013839_thumb.jpg

post-144-0-94046600-1363013843_thumb.jpg

:yes:  :yes:  :yes:

Publicerat

Varför finns det inte en smile som drägglar??? :ph34r:  :unsure:

Publicerat

Det är tur att man vet vad du har hängande i carporten Jonsson . För vissa bilder ser det ut som fladdermöss :tongue:

Publicerat
  • Författare

Varför finns det inte en smile som drägglar??? :ph34r:  :unsure:

Det undrar jag också. Skriv till Niclas o fråga. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Det är tur att man vet vad du har hängande i carporten Jonsson . För vissa bilder ser det ut som fladdermöss :tongue:

Tack för dom orden Bamse! :yes:  :yes:  :yes:  :tongue:

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu har renköttet hängt i 2 veckor, snacka om frystorkat, har knappt varit några +grader på hela tiden :ohmy:

Publicerat
  • Författare

Nu har renköttet hängt i 2 veckor, snacka om frystorkat, har knappt varit några +grader på hela tiden :ohmy:

Ja, det är verkligen frystorkat Mirva! Samma här. Inte en dag med +grader förrän idag. :thumbsup:

Publicerat

post-11716-1364300264545_thumb.jpg

Tog fram ett älghjärta ur frysen, tinade nyss klart och är nu lagf i saltlag. Blir att torka i ugnen, hoppas det blir bra så man får med sig lite ut på isfisket i påsk :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Publicerat

Isjonsson anses ju här på tråden som "kunnig" i motsats till rockie som jag anser mig själv om saltning å torkning,nu gäller det mina förbannade skinkor(inte dom i kalsongerna) som hängt under takfoten veckovis nu,stelfrusna till nu,frågan är hur länge ska "grisjävlen"hänga innan man vågar skära i skiten? :sad:

Hängde samtidigt upp en lättrökt dito,den börjar anta form och färg som en bit tjärstubbe. :woot:

Ps.först hängde de i lackeringen för fläkttorkning,men eftersom den är avsedd för annan produktion så fick grisen flytta ut under takfoten,väl avskilt från takdroppet. :yes:

Publicerat
  • Författare

Isjonsson anses ju här på tråden som "kunnig" i motsats till rockie som jag anser mig själv om saltning å torkning,nu gäller det mina förbannade skinkor(inte dom i kalsongerna) som hängt under takfoten veckovis nu,stelfrusna till nu,frågan är hur länge ska "grisjävlen"hänga innan man vågar skära i skiten? :sad:

Hängde samtidigt upp en lättrökt dito,den börjar anta form och färg som en bit tjärstubbe. :woot:

Ps.först hängde de i lackeringen för fläkttorkning,men eftersom den är avsedd för annan produktion så fick grisen flytta ut under takfoten,väl avskilt från takdroppet. :yes:

Tack DC! :thumbsup:  :smile:

Hur länge har det hängt?

En del av mitt hänger ännu och får väl göra så tills jag ska skicka iväg köttet efter påsk för tills dess måste det få torka nu.

Strävis kött ska jag plocka ner tills Siggy-Stardust kommer upp o hälsa på sina föräldrar o mig också för den delen. :thumbsup: