Publicerat Februari 29, 201214 yr Äntligen! Efter att ha kollat filmer om rävlock, köpt massa pipor och suttit och frusit fötterna av mig ett bra antal gånger fick man äntligen vara listigare än räven. Satt i lördags och lockade på en stor äng. Långt borta ser jag en räv traska runt, sugen på sork. Han kommer aldrig närmare och vek till slut av in i skogen igen. Idag gick jag och satte mig på det stället där jag hade sett honom och han dyker upp efter 15 minuters muspipande. Han står bakom en buske och irriterar mig i 10 minuter och hoppar sedan ut på ängen, tar några steg och sätter sig på rumpan. Sen låg han ner. Pulsen kändes ohälsosam ett tag efteråt. Antar att man är biten för gott nu! Grattis till räven Ska försöka ta min första lockräv snart jag med
Publicerat Februari 29, 201214 yr Vad kör ni med för storlek på haglen då ni jagar räv ? har en åtel som är på hagel håll men jag undrar vilken storlek jag bör ha till haglet? 3-5 torde fungera utmärkt. Äntligen! Efter att ha kollat filmer om rävlock, köpt massa pipor och suttit och frusit fötterna av mig ett bra antal gånger fick man äntligen vara listigare än räven. Satt i lördags och lockade på en stor äng. Långt borta ser jag en räv traska runt, sugen på sork. Han kommer aldrig närmare och vek till slut av in i skogen igen. Idag gick jag och satte mig på det stället där jag hade sett honom och han dyker upp efter 15 minuters muspipande. Han står bakom en buske och irriterar mig i 10 minuter och hoppar sedan ut på ängen, tar några steg och sätter sig på rumpan. Sen låg han ner. Pulsen kändes ohälsosam ett tag efteråt. Antar att man är biten för gott nu! Räven är vårt häftigaste jaktvilt tycker jag.. spelar ingen roll hur många man skjutit, man får alltid puls då man har en på gaffeln! Snyggt jobbat!! Mvh!
Publicerat Februari 29, 201214 yr Fin hane kom på rävskall Mvh. Grattis Flex! Verkar som du har kommit igång bra med rävskallslock Kul!! Här tränars det för fullt med pc2 an Men verkar som löpet är över här, så får nog träna till nästa säsong ist
Publicerat Mars 1, 201214 yr Grattis Flex! Verkar som du har kommit igång bra med rävskallslock Kul!! Här tränars det för fullt med pc2 an Men verkar som löpet är över här, så får nog träna till nästa säsong ist Tack så mycket Ja det har funkat överförväntningarna då jag bara har satsat på rävläten i år o målet var att jag skulle ta en räv med rävskall o det har jag ju lyckats med Mvh.
Publicerat Mars 1, 201214 yr Fin hane kom på rävskall Mvh. Fin räv, och kul att du fick in den på skall!
Publicerat Mars 1, 201214 yr Ja det var otroligt spännande när den kom! satt på ett stort fält med en dunge o sen fans det en bäck 200m i från mig o hade stora ytor o se på o efter 15 min med han skallet så kom räven från bäcken men det stanna på styvt 100-120m o ville inte komma närmare o locka lite mer vågade jag inte heller då jag har så liten erfarenhet av den här metoden så jag visste inte om räven skulle sticka om jag locka igen så Bettan som går som en laser fick dåna o det gick ju bra Mvh.
Publicerat Mars 1, 201214 yr Tänkte att nu när man skjutit sin första räv så kan man ju lika gärna ta sin oskuld när det kommer till att flå. Tyvärr gjorde jag inte det samma dag, vilket sägs vara rekommenderat. Jag gjorde det igår och fan vilket pillande. Fick använda kniv hela tiden, kunde inte dra någonting. Jag tror allting gick bra, fortsättning följer. Blev rätt förvånad också när jag såg hur räven ser ut utan päls, man har inte sådär förbannat mycket att sikta på när man tar bort all päls.
Publicerat Mars 1, 201214 yr Själv kör jag med Rotwiel magnum nr 1.. men många tror jag kör med nr 3 till åteljakten! Vi har gyttorp 3:or hemma så då ska jag nog köra med sånna
Publicerat Mars 3, 201214 yr Idag sköt jag min första räv på lock! Mvh Cris edit; bild... Stort grattis till debuten! Då får du anmäla in den till Jaktjournalens Rovdjurskampanj och Rävjakten på Jägarförbundet
Publicerat Mars 3, 201214 yr Idag sköt jag min första räv på lock! Mvh Cris edit; bild... Grattis till räven! Själv var jag ute i morse och såg tre olika rävar på två såtar. Tyvärr var det mer intressant med sork 500 meter bort. Men alltid kul när det är liv i skogen!
Publicerat Mars 4, 201214 yr Här kommer berättelsen Börjar dagen med att skjuta in vapnet med den nya ammunitionen jag köpt från Millforce, Fin precision och den samskjuter med Norma helmantel, perfekt! Plockar in tavlan och beger mig mot passet jag lockat in räv på tidigare. Parkerar och börjar gå mot passet som ligger vid en å med öppna ytor längs med. Klockan är redan strax efter 10 och solen lyser starkt, fortfarande någon minusgrad. Eftersom det var plusgrader tidigare i veckan så har snön sjunkit ihop något och skaren på stigen håller att gå på. När jag bara har 30m kvar till passet måste jag kliva av stigen och skaren håller inte, jag får pulsa sista biten och det lever om som bara den! När jag kommit in mellan granarna på passet står snön upp till strax ovan knät, jag sätter mig helt sonika på skaren som håller att sitta på. Rätt bekvämt faktiskt! Sticker ner stavarna och korsar dom som ett skjutstöd, laddar vapnet och lägger det i knät och sitter och njuter några minuter medan några solstrålar letar sig in mellan granarna och lyser mig i nacken. Efter ca 5min är det dags; blåser första serien och väntar... blåser en serie till och väntar, när jag sätter pipan till munnen för att blåsa nästa serie ser jag en rörelse i ögonvrån; Räven! den har kommit ut ur skogen och går med nosen i backen på ca 70meter. lägger upp bössan på stavarna och osäkrar. pussar en gång och räven stannar och tittar åt mitt håll, - Pang! den ligger i skottet och jag har fällt min första räv! Ikväll blir det ett pass till! Mvh Cris
Publicerat Mars 4, 201214 yr Fint berättelse! Grattis till räven Får nästan ta och börja öva med pipan så det trillar lite rävar nästa säsong.
Publicerat Mars 4, 201214 yr Tacksam om ni skriver vilken lockpipa ni använder.. grattis ni som fått skjuta lovkräven
Publicerat Mars 4, 201214 yr sköt min första lockräv med harskrik imorse. jag och pappa gick ut vid 06.00 och ungefär efter 10 minuter så kommer räven ut från skogen nästan bakom oss på 50 meter. slängde om bössan när han for ner i ett dike och direkt han kom upp och stannade till så lät jag skottet gå det var en hanne på 7 kg
Publicerat Mars 4, 201214 yr Nu har jag kört ut en död kalv på åteln så ikväll inviger jag nya vakkojan
Publicerat Mars 4, 201214 yr Tänk om man hade den tillgången! Nu har jag kört ut en död kalv på åteln så ikväll inviger jag nya vakkojan
Publicerat Mars 4, 201214 yr Jo men har inte du någon bonde i närheten där du bor ? Det var så jag fick mina kalvar
Publicerat Mars 4, 201214 yr Grattis till er alla som lyckats med lockningen, för egen del går det tungt med just den biten. Men blir kanonfint sitta på åteln ikväll, blåhimmel och måne på G.
Publicerat Mars 4, 201214 yr Vad har du som åtel ''strävhår'' ? Allt smått och gott som kommer under säsongen, fågelskruttar och slaktavfallet efter diverse klövvilt. Nu ligger där skinn o ben efter sista grisen som föll + lite älgkknotor. Jag matar hela året runt och har jag inget annat matnyttigt slängs där hundmat.