Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

När jag skjuter fältskytte mätas alltid vinden på ett öppet fält där styrkan läggs på minnet och riktningen ställs in på kompass. Från denna grundvind sköts sedan skruvningen men gäller att vara vaken på förändringar också, Jens som verkar vara en fena på datorer borde kunna fixa en väderstation som man kan ställa ut på vald plats och sedan följa från webben det skulle vara en grym hjälp många gånger.

Att bygga en mobil väderstation skulle faktiskt vara en ganska smal sak.

Beroende på hur länge den skall vara påslagen med batteridrift så får man variera storleken därefter men det är någonting jag kan kolla på.

Man behöver några sensorer typ vindstyrka och vindriktning, temperatur och tryck finns ofta i mobiltelefonerna som får agera dator och nätverk i bygget.

Sen samlar man bara datan och skickar den i lagom hastighet till en webserver som räknar om och presenterar datan till ett vettigt format som ser snygg ut i en mobil browser.

Hittar man sådana sensorer som kan pluggas in via usb så torde det vara ett projekt man snickrar ihop samt kodar på en helg eller två ^_^

Kravet är dock täckning via mobilnätet men det är ytterst små mängder data det handlar om så det skulle även gå att göra med sms direkt till ens egen telefon!

• Svar 535
  • Visningar 71,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat

Hehe en sådan kanske inte skulle hjälpa upp resultaten så mycket men fan vad skoj att få sms mellan stationerna och psyka kompisarna i bilen med kommentarer som jäklar vad vinden vrider nu :lol:

Det är egentligen bara vindstyrka och riktning som är intressant borde väl gå att köra rakt av från en blåtand väderstation till mobil och länka vidare via sms?

Fast ärligt talat tror jag inte denna ide´ska sjösättas det roligaste med tävlingar i fältskytte är att läsa vind med sina egna sinnen och det ger den träning man behöver för svåra jaktskott så är bara dumt att "fuska" med rådata.

Publicerat
  • Författare

Har nu mailat Barnard om ett nytt trycke till bössan.

$250 dollarpengar kostar deras matchtrycke till T3 och sen måste man leka lite dremel på underbeslag/varbygel när man monterar.

Nu skall det vara slut på mitt lotteritrycke som har en kul feature - variabel vikt...

Lurade även på att beställa ny styrhylsa och spak i samma veva men det är ju inget problemområde så det får helt enkelt vänta en stund!

Byter jag nu pipa nästa år så var det verkligen lyxvarianten av donatorbössa jag använde mig av... EN helt ny T3 som skruvades ner innan första skottet hade passerat pipan! :lol:

Dock skall jag ju inte fimpa min .308 pipa eftersom den skjuter så bra så det får bli pipbytare med skruvstäd som gäller!

Har funderat på att måla skapelsen någon gång med Duracoat men det känns som en aktivitet som bara kan dra ner värdet på prylarna så det hoppar jag nog över... Färgen har ju inte ett dugg med skyttet att göra och när jag jagar med prylarna så är det ändå inget som skiner direkt... Nja, detta hoppar jag nog över som det känns...

Kollade upp i går om det vore realistiskt att gräva en bunker i vallen där jag kan sätta en permanent gong men det kändes fort som ett stort projekt...

Vallarna skall renoveras om några veckor, lägga på mer flis med andra ord, och jag är inte helt säker på att inspektören gillar betongblock mitt i vallen som väggar och tak till min bunker...

Hur skall jag lyckas täcka dessa med 30-40cm flis liksom?

Dött lopp med andra ord och en gong får placeras på något annat ställe där splitter inte är ett problem på samma sätt. Inte på skjutbanan med andra ord.

Publicerat

Jag har samma problme med att få placera en gong på banan, det finns arga skyltar och reglementen som är rätt tydliga på den punkten -_-

Publicerat
  • Författare

Jag har samma problme med att få placera en gong på banan, det finns arga skyltar och reglementen som är rätt tydliga på den punkten -_-

Jag vill ju göra det korrekt men jag ser inte hur jag skall lyckas helt enkelt säkerhetsmässigt...

Jag har nog redan lagt ner den tanken.

Publicerat
  • Författare

Har även kollat på JARD trycke men har inte en susning om dessa...

http://www.jardinc.com/index.php?option=com_content&view=article&id=34:tikka-assemly&catid=6:tikka&Itemid=18

Någon som har någon erfarenhet?

Deras 19oz (540 gram) skulle vara intressant helt klart men jag vill inte chansa på okända prylar...

Har inte tryckt på "beställ" än på ett Barnard trycke men gör det nog inom 48 timmar om inte något annat dyker upp.

Publicerat

Angående plåtmål på skjutbanan så ska det väl inte vara omöjligt, om jag läser SäkB korrekt? Sektion 3.2 här:

http://iof3.idrotton...10%20offert.pdf

Målet får beskjutas från 50 meter som närmast. Plåten får placeras max 5 meter hitom kulfånget. Mål ska placeras inom träram (som fångar upp splittret).

Publicerat
  • Författare

Min rädsla för plåtmål på "min" skjutbana är att den ligger precis bredvid en hästhage och jag skulle få det svårt att säkerställa att det inte blir något splitter som kan hamna där...

Tror det handlar om bara 40 meter bredvid i värsta fall och det känns lite klent, även om man har ett splitterfång av trä eller gummi (bildäck)

Jag skall kolla om det ändå inte går att gräva en bunker i ena ändan av vallen och på så sätt kanske få det att funka...

Säkerheten får aldrig äventyras liksom...

Om man gör en tunnel av 3-4 bildäck som man hänger plåten inuti (bakersta däcket), borde inte det bli ganska säkert? Man kan sätta denna "tunnel" i en trälåda och på så sätt uppfylla kravet.

Jag skall labba lite hemma på min egen mark och se hur det kan funka.

Tack för länken till regleverket!!! ^_^

Skytte är så mycket mer än att bara kröka fingret, precis som jakten! B)

Publicerat
  • Författare

Har letat trycken till Tikka T3 halva natten känns det som och vad jag förstår nu så är Barnard det som verkar gälla.

De är dessvärre också dyrast men jag vill inte chansa på ett "billigt" trycke som jag sen inte alls är nöjd med...

Kollade på Barnards lås och vilka bössor de bygger och det gjorde mig övertygad om att det handlade om bra trycken med tanke på deras produktlinje!

Publicerat

Du går in för nåt till 200% när du gör nåt va? :D

Publicerat
  • Författare

Du går in för nåt till 200% när du gör nåt va? :D

Japp! :lol:

Äh, ingen kommer ihåg en fegis! :P

Publicerat

Stopp och belägg !!!!!

Det finns Jewel trycken som passar på T3:an..... tror jag. Jag har forskat lite i detta och funnit att Jewel tillverkat trycken passande Sako Finnfire. Vad jag vet så är Sakos och Tikkas trycken identiska med varandra. Observera att jag inte är 100 % säker på detta, men nästan. Smolket i bägaren är att dessa trycken inte tillverkas längre men jag har sett några begagnade på amerikanska skytteforum för runt 200 dollar. I övrigt så är Barnards trycken rikigt fina.

Mvh Emil

Publicerat
  • Författare

Jag hoppas verkligen att det existerar några Jewel trycken eller liknande för Barnards trycken passar bara på 595, inte T3! :angry:

Men Barnard tillverkar ju trycke till Sako TRG och skulle det då passa? Någon som törs bekräfta att Sako = Tikka T3 vad gäller trycken???

Fick mail från MT Guns precis nämligen och jag vill verkligen köpa nytt trycke för jag stör mig fruktansvärt på det jag har nu!

Publicerat
  • Författare

Har nu även jag hittat att T3 har samma trycke som gamla Sakos.

Har nya Sako 85 eller TRG-*2 samma trycke som S491 t ex?

Publicerat

TRG-x2 har helt unika trycken som man enkelt plockar ur ganska enkelt (de är gjorda för att kunna servas eller bytas enkelt). Hur infästningen ser ut är jag däremot osäker på.

Publicerat
  • Författare

Bah! Blir tokig på att inte hitta konkret information på nätet!

Funderar på att hämta både min Sako 85 och min T3/Robertson och riva tryckena på båda och se om de går att skifta!

Det skulle avgöra saken huruvida Tikka T3 och Sako delar trycke men det talar inte om huruvida gamla och nya Sako trycken är de samma... :wacko:

Irritationsnivån är något hög för tillfället om jag säger så...

Om någon vapensmed vill tjäna pengar så börja tillverka matchtrycken till Tikka T3! Med tanke på hur många som letar kan det inte vara en dålig affär!

Publicerat

Kom förbi imorn o kolla om Nordins trycke passar din bössa, enklast kanske...

Hör med saxtrup i Hörby om han har info om det.

Publicerat
  • Författare

Kom förbi imorn o kolla om Nordins trycke passar din bössa, enklast kanske...

Hör med saxtrup i Hörby om han har info om det.

Jo, man kanske skall göra det initiellt...

Får ringa en vapensmed på onsdag och höra om någon vet exakt vad som gäller.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag shoppat i vrede och nu känns det lite bättre! :wub:

Ett stycke Jard Tikka Trigger Assembly ~800 gram - Tikka Trigger Assembly: 28 oz. Tikka Trigger..

Ett kit med HSS Bolt Handle/Knob/Shroud Camo Combo - Tikka T3

sako-228x228.jpg

DSCF2418.JPG

Dessutom har jag köpt en hög med Scenar 155 gr av Exabit! ^_^

Tog mig en funderare på om jag verkligen ville ha så lågt trycke som 500 gram och tänkte på Blyströms 800 g Jewel och insåg att jag nog inte ville ha det lättare än så.

Hittade lite bra reviews på detta trycket så jag slog till.

Case motherfokker (som flygplanet) closed! :D

Publicerat
  • Författare

Jamenmaddafakka!!!

Fick precis detta meddelandet:

Your order has been updated to the following status:

Canceled Reversal

To view your order click on the link below:

The comments for your order are:

Cannot ship these products outside the US

Please reply to this email if you have any questions.

Nu övergår kvällens lugn till vrede igen!!!! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!

Publicerat
  • Författare

:P

Visst är det kul.... NOT!

Man skulle fan pyssla med knyppling i stället! :lol:

Har mailat tebax och frågat om lösningar i stället för problem och väntar på att få höra vad de svarar.

Det är ju inte direkt ett lås jag beställer... <_<

Publicerat
  • Författare

Frågar man snällt kan det lösa sig! :wub:

Om de skickade prylarna separat så kunde det minsann gå när de lusläste reglerna!

Det sitter i alla fall en mycket trevlig och engagerad Greg på Tikka Performance Center ^_^

Det kommer att ta några veckor eftersom de inte hade allt på lager men de kunde i alla fall leverera!

Gör nu ett försök att återställa lugnet här och kollar på lite hederlig amerikansk action i stället! B)

Publicerat
  • Författare

Tänkte bara dela med mig några länkar jag har hittat där man kan ladda ner och skriva ut vektoriserade måltavlor.

Ombyte förnöjer liksom!

http://www.targetz.com/

http://www.6mmbr.com/targets.html

http://murraysguns.com/download/index.htm

http://reloadbench.com/pdf.html

http://www.beartoothbullets.com/misc/targets.htm

http://www.gamecalls.net/free_stuff/52_free_targets.html

http://www.tnoutdoorsmen.com/targets.htm

http://www.munitions.com/targets/

http://www.mytargets.com/

http://www.norma.cc/Global/IMagasin2011/skjuttavla.pdf

Jag tar inget ansvar för det som ligger bakom dessa länkarna och det kan finnas typiska Usama måltavlor som inte alla kanske gillar men det är utom min kontroll.

Det finns en del intressanta måltavlor med god kontrast som jag uppskattar i alla fall!

Publicerat
  • Författare

Det blåser ganska ordentligt här nu så jag tänkte testa en del av den nyfunna färdigheterna jag börjar lära mig - skjuta med vind!

Förr hade jag sagt "skjuta mot vind" men nu försökte jag läsa vinden och se hur resultatet blev.

Har ingen 300m bana hemma så jag fick nöja mig med det lilla jag har ;)

.22LR RWS SUBSONIC HP fick stå som medel för att simulera vindkänsligheten på en kula över lite längre håll.

Inte helt vetenskapligt men en långsam kula påverkas mer av vinden per färdad meter så det skulle bli tydliga resultat.

Jag provade först på 80 meter, sen 100 meter och slutligen 120 meter. Längre sträcka blev för komplicerat på gården nu...

Jag skjuter medvind i detta testet för det har jag aldrig testat innan och jag ville se hur mycket det skiljer sig i drop! (skjuta i sidvind har jag gjort innan)

Prognosen sade 10m/s östlig vind men i byarna var det betydligt mer om man läste hur gräs och annat rörde sig.

22LR.jpg

Sköt först ett skott för att skottställa sen började jag med det undre målet.

Tanken var att skjuta när det precis lugnade ner sig och hitta en sweet-spot.

Första gruppen blev sådär och jag var inte tillräckligt noga med att läsa vindbyarna och fick således ett krokigt streck till höger i det röda målet.

Justerade kikarsiktet och positionen och gjorde mig redo för nya skott. (sköt 6 skott i varje grupp på 80 meter)

Nu skärpte jag till mig och sköt precis innan det vände upp igen och nu fick jag en grupp på 23.6 mm. Medvind har ordentlig betydelse!!!

Flyttade målet 20 meter bakåt och testade nu 5+5 skott och lyckades felbedömma vinden i minst ett av skotten så det tog högt.

Slutligen testade jag på 120 meter bara för att se om det gick med subsonic och jag använde det övre högra hörnet på pappret som riktpunkt.

Jag är ganska nöjd med min CZ453 varmint :wub:

Har bara en kinakikare på eftersom jag inte kan hitta mina weaver 30mm ringar... Tanken är att sätta på mitt gamla Konuspro 8.5-32x50 mildot på denna bössan för träning hemma.

Vet inte hur man skall kvantifiera detta resultatet men skytte i medvind är minst lika påverkande som skytte med sidvind och jag tyckte att det var svårare att läsa vinden.

Man fick känna i kroppen när det lugnade ner sig eftersom man inte kunde läsa vinden i siktet.

Dock är det precis lika jobbigt att skjuta .22LR som vilken annan kaliber som helst eftersom koncentrationen är den samma men man kan skala ner avståndet med subsonic känns det som ^_^