Hoppa till innehåll

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...


Wizard

Recommended Posts

Kikar nu på T3:or i Varmintutförande i stället för Rem700 prylar efter råd från flera... :blush:

Skall bara få min skorsten lagad under de nästkommande veckorna, sedan blir det köpa pang och bygga en bössa för liggande skytte.

Jag har i princip bestämt mig för .308w men det kan ändras i sista minuten... som ni alla vet! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade du vart felvriden skulle du få köpa min pang färdig för o panga :D

Mvh.

Fast jag är ju jävligt felvriden för tillfället men det räknar jag inte i höger och vänster... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var och kikade på lite bössor i går, bl a en Tikka T3 Super Varmint men den var i fel kaliber.

Karl.Ö har övertalat mig att jag SKALL "bör" ha en .308 eller 6.5x55 så jag gör på med .308 :blush:

Dock hade de några nya Remington 700 inne och jag som aldrig har provat dessa tänkte då ta mig en titt...

Vilken finish??? :blink:

Alltså, vart är den?

Har aldrig sett värre massproducerat skit om jag skall vara ärlig.

Jag plockade upp en VTR (en med trekantid pipa, har inte full koll på modellerna) och den hade riktigt dålig inpassning och en slutstycksång som var sämre än sämst! (hittade inget att jämföra med)

Stockad i någoting hårdplast som hade en massa vassa kanter kvar från gjutningen och slutstyckshantaget tog i kikarsiktet.

Jag är glad att ni övertalade mig att inte ta den vägen utan satsa på en Tikka. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eh,

det är inte mig han pratar om... :rolleyes:

"bör" hade väl varit ett bättre ordval från min sida, men så blev det inte... :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men VTR är ju sunkmodellen, som man försöker kränga med att fjanta till pipan? Du kan inte döma Remmysarna efter dessa. Men visst HAR du rätt, om man inte vill köra aftermarketracet är kanske Tikka smartast....? Hm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eh,

det är inte mig han pratar om... :rolleyes:

"bör" hade väl varit ett bättre ordval från min sida, men så blev det inte... :blush:

Hehe... Ok, ändrat från skall till "bör" men i slutändan blir det ju samma resultat liksom :P

Men i övrigt har du helt rätt!

En .308 är nog det vettigaste valet och tillgången till kulor i den kalibern är enormt så det finns nog möjlighet att leka med laddningar här så jag klarar mig ett bra tag!

När man väl lessnar så går det ju alltid att skruva dit en ny pipa i någon annan kaliber och då är det ju lugna puckar!

Sen är nog inte rekylen ens bästa vän heller när man skall börja lära sig att skjuta små grupper heller... Eliminera de yttre faktorerna och koncentrera sig på ställning, andning och avfyrning.

Så fort räkningen på skorstenen har anlänt och min Land Rover (aka Biljäveln) är lagad så skall jag börja lägga bud på lämpliga bössor!

Har hittat en Tikka T3 Super Varmint för 11500 men det borde nog gå att hitta en billigare med tanke på att det skall på en kolv också för liggande skytte som lär ramla loss på en del tusenlappar...

Sikte har jag som ligger redan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men VTR är ju sunkmodellen, som man försöker kränga med att fjanta till pipan? Du kan inte döma Remmysarna efter dessa. Men visst HAR du rätt, om man inte vill köra aftermarketracet är kanske Tikka smartast....? Hm.

Jo nog var den sunkmodellen alltid... <_<

Nej, jag dömer inte ALLA Remington efter den bössan alls. De hade en trevlig äldre Remington där som var i betydligt bättre kvalitet än denna nya och jag är helt ruben på Remington men men...

Skall man bygga egen bössa och bara ta lådan och lite annat gott så spelar det nog mindre roll vilken pang man börjar med. En bra smed kan nog fixa det mesta!

Jag är inte i ett sådant läge att jag vet exakt vilka pinaler jag behöver på min bössa och då är det nog bättre att börja med en bössa som funkar och helt sonika stocka om den och köra så det ryker. ;)

Hade jag pengarna hade jag tveklöst köpt en TRG-22 men nu har jag inte 30+ papp över så det får bli snikvarianten.

Vilka kolvvarianter rekommenderas för en Tikka T3 Varmint?

Har tittat på en McMillan A3-5 men det måste finnas flera? (inom rimliga pengar...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka kolvvarianter rekommenderas för en Tikka T3 Varmint?

Har tittat på en McMillan A3-5 men det måste finnas flera? (inom rimliga pengar...)

Jag har en Super Varmint i .308, och den skjuter förvisso löjligt bra redan i original. Jag har dock noterat att en icke helt okänd forumist, som brukar benämna sig som "en tunnhårig före detta knekt", har (eller hade åtminstone) en Robertson stock som kunde vara till salu från hans tidigare T3-projekt... är rätt sugen på den, men lite dålig timing för min del just nu. Finns bilder på den i Henriks tråd om detta projekt.

/Bosse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag väl snarare skallig än tunnhårig men i övrigt har Bosse rätt.:lol:

Jens, om du är sugen kan jag avvara min Robertsson kolv som åt minstone är i samma kvalitétsmässiga klass som Mcmillan om den inte är av ett snäpp högre kvalitet.

PM:a om du är intresserad så skall vi lösa det på bästa sätt.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag väl snarare skallig än tunnhårig men i övrigt har Bosse rätt.:lol:

Jens, om du är sugen kan jag avvara min Robertsson kolv som åt minstone är i samma kvalitétsmässiga klass som Mcmillan om den inte är av ett snäpp högre kvalitet.

PM:a om du är intresserad så skall vi lösa det på bästa sätt.

Henrik

PM skickat! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är en Robertson TAC med Atlasstöd på väg till skåne inom kort! ^_^

Bössjakten pågår här:

Har nu fallit för grupptrycket och har adderat 6.5x55 som ok kaliber. (så länge höll mina tankar på att hålla mig till .308 :P)

Har alltid haft en 6.5x55 i skåpet och det är en kaliber jag verkligen gillar så i valet mellan den och .308 så känns det lite som jämnt skägg...

Undrar om man får skjuta på den lokala 300-meters banan banan i vinter?

När vi frågade så var de extremt petiga vilka kalibrar man fick ha men 6.5x55 var ok...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar om man får skjuta på den lokala 300-meters banan banan i vinter?

Hör av dig i så fall, så gör jag dig gärna sällskap. Har också en ambition att skjuta 300m någon gång ibland, men har inte tillgång till någon bana häromkring för tillfället.

btw, Mats - du tar nog i lite i den jämförelsen... En slangbella är mera lämpad för långhåll än vad en Trabant är för racing... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.308 för långhåll är som en Trabant för racing. Klart att det går, men du gör det inte lätt för dig...

-- Mats

Vill minnas att segraren på Remmene 2011 sköt med en .308 trots åtskilliga 6,5or i startfältet och även 7mm rem mag och 300 win mag ;)

Visst finns det en skillnad mellan 6,5 och 308 men den är som det mesta andra på det teoretiska planet.

Finns ingen 6,5 i världen som spöar en 308 om man inte hanterar de yttre förutsättningarna ,jag ser det åtminstone typ varje gång jag är på banan.

Än så länge är vi rätt få som skjuter på sådana avstånd och under sådana förutsättningar att det faktiskt är en skillnad.

Jag säger som Lowlight på sh....några klick mer eller mindre-vad har det för betydelse ;)

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två 600m träffbilder med min 308 under hyffsat byig vind från höger.

Fem skott mot rävfigur vid samma tillfälle.

/Mike

post-240-0-89249200-1317632246_thumb.jpg

post-240-0-22723300-1317632268_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Outdoorsman skrev i min köpestråd angående det åter igen kommande blyförbudet.

Ponera att det blir totalförbud på bly...

Hur blir det då med skyttekulorna?

Vad kommer de att ha i stället för blykärna? Stål? Tungsten? Begagnad snus? :P

Försvaret har ju som bekant haft problem med detta men å andra sidan har de betydligt större plånbok än mig och kan nog hitta ersättare.

Misstänker att solida kopparkulor blir för lätta i de klenare kalibrarna...

Kanske det är riktigt korkat att köpa en 6.5x55 när det blir blyförbud :mellow:

Visst kan man skjuta slut på pipan och sedan skruva på en annan pipa i en ny kaliber men det kanske man inte hinner...

Den här bössan skall ju skjuta rätt, inte mest är det ju tänkt.

Eller kommer bara blyförbudet att påverka halvmantlade kulor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"gröna" kulor kommer att ha en kärna av sintrad zink o bindmedel,

när/om kraven väl kommer så kommer det att finnas ammo att tillgå, amrisarna har redan ställt om, hänvisning till Kalifornien och några kondorer som tydligen ev skall finns där, så det är ingen fara eller snarare ingen varibel att ta ställning till.

När jag iofs håller med Mike om att 308 Win är ok, så skall vi komma ihåg att laddningen som vann i Remmene var på 870 m/s med en 155 scenar, (jo då de balistiska programmen gav stöd för de datana)

det är inget man når i en vanlig rigg, tror tom att det var one off hylsor som blev resultatet av den tävligen för skytten, dvs såsom för mig också.

För egen del, med nystart idag, 6,5x55, och ett 500 pack med Norma Fält, det är bara att åka efter ett sådant köp.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blyfrågan förs på flera fronter, men när det gäller hur bly kommer/kan komma ut i naturen så förekommer blymobilitet i marken även efter helmatlade kulor. Dels har de flesta exponerat bly baktill, dels skadas inte sällan manteln när den slår in i vallen/marken.

Räknar du med att skjuta slut på en pipa på några år är det lugnt på just den fronten, och förresten kan man förstås brotscha om den till ngt mer potent i 6,5. En räffelstigning som hanterar långa kulor på ett vettigt sätt är nog dock bra att utgå ifrån...

Outdoorsman skrev i min köpestråd angående det åter igen kommande blyförbudet.

Ponera att det blir totalförbud på bly...

Hur blir det då med skyttekulorna?

Vad kommer de att ha i stället för blykärna? Stål? Tungsten? Begagnad snus? :P

Försvaret har ju som bekant haft problem med detta men å andra sidan har de betydligt större plånbok än mig och kan nog hitta ersättare.

Misstänker att solida kopparkulor blir för lätta i de klenare kalibrarna...

Kanske det är riktigt korkat att köpa en 6.5x55 när det blir blyförbud :mellow:

Visst kan man skjuta slut på pipan och sedan skruva på en annan pipa i en ny kaliber men det kanske man inte hinner...

Den här bössan skall ju skjuta rätt, inte mest är det ju tänkt.

Eller kommer bara blyförbudet att påverka halvmantlade kulor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag iofs håller med Mike om att 308 Win är ok, så skall vi komma ihåg att laddningen som vann i Remmene var på 870 m/s med en 155 scenar, (jo då de balistiska programmen gav stöd för de datana)

/Christian

Jag hänger inte riktigt med :unsure:

Norma har laddata på sin hemsida med en 150gr fmj och et V0 om 870.

Mina 155gr A-max har ett V0 om 880m/s

Visst kan man ladda med 168or och få ett lägre V0 men det är ju samma skillnad som om du väljer 130 eller 140gr kulor i 6,5.

Vad jag ville ha sagt var att om man söker begagnat som Wiz gör så biter man sig själv där bak om man passar på en 308 för att för att hitta en 6,5,skillnaden är för liten om man inte avser att tävla eller skjuta på hög nivå.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mike- det gör inte jag heller,

var av intrycket att Mästaren på remmene hade gasat på rejält över max, det var något med hans våg osv,

men det är som sagt var inte det som är poängen, en 308:a är ok, bara inte bäst. Sen håller jag med dig i frågan om beg köp/urval.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag ville ha sagt var att om man söker begagnat som Wiz gör så biter man sig själv där bak om man passar på en 308 för att för att hitta en 6,5,skillnaden är för liten om man inte avser att tävla eller skjuta på hög nivå.

Tack! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir nog en ny bössa som jag bygger detta med så nu gäller det att bestämma sig... 6.5x55 eller .308?

Vilken dämpare skall man ha på denna riggen?

Har en RCC T-41 i dag som jag inte tänkte flytta över till denna pjäsen...

Har möjlighet att köpa en bössa till paketpris med dämpare osv...

Är det några mer skillnader mellan T3 Varmint och T3 Super Varmint förutom Picatinny rail och kolvens utförande?

Lägger troligen beställningen i morgon! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...