Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

Glöm nu inte det viktigaste jensa.

Det går inte o jag repiterar GÅR INTE att skjuta på långhåll utan att ha en komplett laddutrustning i huset.

Bara att slanta upp mera pengar o klicka på alla köpknappar du ser på nätet :lol:

Fruar ska skaka på huvet mellan varven annars gör man något fel.

Hoppas du får hem o ihop vapnet o det snaraste.

//

• Svar 535
  • Visningar 71,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat

:lol:

Snart kanske du har skaffat dig en Browning bock också och tar på dig tweed! :P

Hmmm, Tweed o Browning bock i samma mening, hur får du ihop det? Det är ju diametrala motpoler. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Kolv och benstöd är nu hemma! :wub: (TACK Henrik!)

Nu väntar jag bara på att pipan skall gängas, sen blir det montering!

Vilken picatinny skena skall jag ha och vart beställer jag den?

Publicerat
  • Författare

Fick precis ett samtal angående dämparen och ASE Utra har slutat tillverka S7 dämparen och den skall ersättas med en helt ny serie som inte kommer förräns nästa år... (vilket kan betyda både januari och december som vi alla vet...)

Jag beställde en jet-Z™ COMPACT i stället och hoppas på att jag inte gjorde något korkat nu... :unsure:

De hade S5 hemma men med tanke på att en COMPACT dämpar 29-32 dB och en S5 dämpar 24-27 dB så fick det bli så.

Är detta ett korkat val så skrik till så jag hinner avbryta den beställningen!

Publicerat

Vart är världen på väg när hagelmarodören skaffar långhållsrigg :lol:

:unsure:

Ur led är tiden :D du skaffar långhållsrigg och jag lämnade in licensansökan på en hagelspruta idag :lol:

B)

Vad för något? Ny 20:a?

Fruar ska skaka på huvet mellan varven annars gör man något fel.

:wub:

Hmmm, Tweed o Browning bock i samma mening, hur får du ihop det? Det är ju diametrala motpoler. :rolleyes:

Nej det där begrep jag inte heller, måste vara något engelskt fenomen :blink:

Iövirgt en skithäftig tråd, inte varit in på ett tag och då är det så kul att läsa ifatt, processen är mer fullgången liksom!

/ Hälsar Rikard som börjar lura på att göra vid Vixen för att få ut mer prestanda och större avstånd :blink:

Publicerat

B)

Vad för något? Ny 20:a?

12/70 Winchester 1500 XTR

/Mike

Publicerat

Jet Z compact är bra.

/Christian

Publicerat
  • Författare

I väntans tider har jag provat att hitta en bra liggande ställning med nya kolven och jag verkar knappast behöva en ställbar bakkappa på den här pjäsen!

Kanske, kanske, kanske skall den förlängas liiiiite till men det känns helt perfekt och jag kan med lätthet lyfta upp kolven när jag har armbågarna i backen och den liksom bara faller på plats! :wub:

Annars jagar jag en picatinny rail till bössan och EGW har bara 20 MOA hemma och jag hade liksom riktat in mig på en 0 MOA. (skjutbanor på 300+ meter är extremt sällsynta här nere i skåne :blush:)

Vidare kan detta ändras i framtiden när man har fått kläm på det hela men initiellt kommer det nog att räcka med kortare håll.

Robban M är satt på att se vad han kan hitta eftersom alla ställena jag har kollat på bara har antingen Weaver eller svindyra prylar... Hade inte Tikka en original picatinny rail som man kunde köpa löst förut? :huh:

Jag har inte oändliga justermåner med mitt 1/8 MOA kikarsikte och jag kommer att bli något irriterad om jag upptäcker att den bottnar ur med en 20 MOA rail så safe before sorrow...

Nu stundar älgjakten igen och sedan är förhoppningsvis dämparen i landet och pipan gängad när jag kommer hem igen!

Sedvanlig break-in skall göras och sedan är det träning som gäller.

Fan vad det suger att vänta! :lol:

Publicerat

trevlig bössa, som sades här tidigare är det inte helt fel att köra hemladdat för max precision och ekonomi.

Publicerat
  • Författare

trevlig bössa, som sades här tidigare är det inte helt fel att köra hemladdat för max precision och ekonomi.

Jo, jag har kollat på köpepluggen, och framförallt lite på kostnader, och det blir helt klart handladdning framöver!

Vidare med möjligheten att testa olika kulor och laddningar är ju helt omöjlig utan att man laddar själv så det blir tveklöst ett handladdningskit framöver! (fast inte nu för jag har spenderat betydligt mer pengar på den här riggen än vad jag hade tänkt mig initiellt så nu får man spara lite... :blush: )

Publicerat
  • Författare

Ehrm... De hade visst 0 MOA picatinny rails på EGW, jag hade tydligen kollat på HD picatinny rail :blush:

Beställer nu! Beställt!

Tikka T3 Picatinny Rail Scope Mount

Product ID: 44000-44002

MOA: Tikka T3 0 MOA [44000]

Screw Size: Standard 6-48 Screws

EGW HD Tactical Aluminum Rings

Product ID: 61100-61102

Ring Height: Tactical .990" Ring Height [For 30mm Scope Tube] [61101]

Delrin Insert: No

Då borde man vara komplett då!

... fast sen skall man väl byta trycke framöver... och så slutstycksknoppen... och så pipan och kalibern... :lol:

Tur man är en sucker för materialsporter :D

Publicerat

Har nu läst din tråd - det låter som ett roligt bygge! Ut och skjut!!! När bössan kommer... :P

Publicerat

Trevlig bössa Tikka är en enkel väg till bra precision!

Men varför picatinny rail på en låda som har utmärkta spår frästa?

Publicerat
  • Författare

Trevlig bössa Tikka är en enkel väg till bra precision!

Men varför picatinny rail på en låda som har utmärkta spår frästa?

Fick den rekommendationen och i det här fallet så lyssnar jag bara och agerar :blush:

Personligen tror inte jag att det är någon risk med mina Optilock ringar även på riktigt långa håll men skall det vara tight så skall det...

Med tanke på växelkursen så blev det inte dyrare med prylarna från EGW så det känns helt ok! ^_^

Publicerat

Fick den rekommendationen och i det här fallet så lyssnar jag bara och agerar :blush:

Personligen tror inte jag att det är någon risk med mina Optilock ringar även på riktigt långa håll men skall det vara tight så skall det...

Med tanke på växelkursen så blev det inte dyrare med prylarna från EGW så det känns helt ok! ^_^

Ok ska du använda flera olika sikten ser jag en funktion med skenan annars blir det mest en onödig extra felkälla.

Varmt välkommen i långhållsträsket det är ett trevligt hål att ramla ned i ;)

Publicerat
  • Författare

Varmt välkommen i långhållsträsket det är ett trevligt hål att ramla ned i ;)

Tack!

Jo det här hålet har jag fetramlat ner i efter många år av sug...

Pajjad rygg och otillfredställt avtryckarfinger fick mig att hoppa på det här tåget och när hjulen väl började rulla så höjde jag ribban lite dag för dag... (eller var det varje timme? :lol:)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Liten uppdatering i väntans tider...

Det verkar ta tid det här med att få pipan gängad och dämparen skickad från Finland... Måste slå dem en signal i morgon och höra status helt klart!

Skenan och ringarna passerade tullen i Sverige i förrgår så de dimper nog ner i lådan vilken sekund som helst nu!

Snackade lite kulor och laddteknik med Karl.Ö i dag huruvida man skulle köra med fisladdningar eller maxladdningar och det var nog ingen tvekan om vilken metod som skall anammas! :blush:

Kulor hade han likväl bra koll på också så här skall det provas lite olika vikter och se vad som känns bäst, lättare snabba eller tyngre långsammare...

Man får väl önska sig ett handladdningskit av tomten till jul ^_^

Suck... Det suger att vänta helt klart!

Publicerat
  • Författare

...och nu fick jag telefonsamtalet om att bössan är leveransklar!!! :wub:

Om rygg och kropp håller så skall jag försöka skruva ihop skapelsen i morgon och testa första skotten i helgen!

Fan, det kanske blir en ok helg ändå trots min totalkassa rygg för tillfället...

So far har detta varit en riktigt bra handlare att ha att göra med!

Tack till Jakt & Fritid i Nöbbelöv - det här har ni skött mycket bra! ^_^

Publicerat

Plockar du ute den på lånelicens först eller har du fått hem licensen (för 14 dagar verkar väldigt snabbt för sydsvensk licenshandläggning)?

Publicerat
  • Författare

Plockar du ute den på lånelicens först eller har du fått hem licensen (för 14 dagar verkar väldigt snabbt för sydsvensk licenshandläggning)?

:blush:

Handläggningstiden här nere verkar ligga på 4 månader eller något i den stilen för tillfället så skall vapenhandlarna ha en chans så måste de göra så.

Vet en annan stor vapenhandlare som polisen faktiskt sagt till att just skriva lånelicenser för att överhuvudtaget kunna driva sin verksamhet.

Vi som redan innehar vapen i alla klasser är ju redan godkända om man säger så och har man mindre än 6 bössor så är det tämligen riskfritt för handlarna att skriva lånelicens.

Jag skall inte jaga med den här bössan initiellt så det kommer att vara helt ok. Har för mig att man faktiskt inte får jaga med ett vapen man har på lånelicens från en handlare men jag kan ha fel... :huh:

Så svaret på din fråga är nog besvarad ;)

Publicerat

Oki, jag förstår. Får väl ses som en hyfsat OK lösning på ett trist problem.

Publicerat

BILDER::!!!!!!!!!!!!!

Nu har du väl knåpat ihop den :mellow:

//

Publicerat
  • Författare

Nu djäfvulen är bössan hemma! :wub:

Efter mindre än en minut så satt den i nya stocken också och fan vad bra det känns! :wub::wub::wub:

Skall hämta min picatinny rail och ringar om en trekvart på posten (efter att tullen har öppnat paketet och lagt på 442 spänn till de snikna uslingarna :angry:) men skit i det, jag är ju lycklig ju!

Kunde inte hålla mig så jag drog ur loppet, skruvade på dämparen och drog två plugg i backen här ute och rekylen påminde om min .22LR och ljudet var helt klart skitlågt!

Bilder kommer om någon timme...

[drumroll]

...to be continued

ps. 5.2 kg utan ringar och sikte så det blir skitbra vikt på den här pjäsen! 6 kg lär det landa på!

Publicerat

Får mig helt osökt att tänka på ett talesätt "som ett barn på julafton" :rolleyes::D

Publicerat
  • Författare

Får man vara med och leka nu? :blush:

T3-sniper.jpg

Pissig bild, jag vet, men det var mörkt i huset...

Har inte kollat slutvikten än men det borde vara några gram över 6 kilo oladdad!

I morgon skall det pangas lite minsann :D