Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

:lol:

Tack för den omtanken! :P

som hagelskytt vet du nog hur landet ligger, det kommer att bli stora framsteg. se till att ha roligt bara.

• Svar 535
  • Visningar 70,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat

äckigt fin :wub:

Publicerat
  • Författare

som hagelskytt vet du nog hur landet ligger, det kommer att bli stora framsteg. se till att ha roligt bara.

Jo, jag har väl skjutit ett och annat skott i mina dar och även om jag faktiskt har varit riktigt duktig på hagel förut så har jag aldrig riktigt testat det här med lite extermare nogrannhet...

Jag sköt på lite håll i det militära och jag har skjutit en hel del med rem men inte den här typen av liggande skytte.

Jag får faktiskt lite samma känsla nu som när man fick första luftgeväret och kunde stå och panga hela dagarna på diverse mål...

Tror inte det fanns en kotte i någon gran på tomten om jag skall vara ärlig :lol:

Roligt skall jag ha men jag tror att man tjänar mycket på att vara nogrann med varje skott och inte bara slänga iväg dem för att det är kul.

Många har syftat på att varje skott man tar skall ses som det enda skottet och koncentrationen skall vara därefter!

Men sen kan man väl ha övningar där man utgår från att skjuta på annat sätt där man tillåter lite mer "bly i luften också" :blush:

Har hyffsad koll på läget så nog kommer jag att träffa även nu i början men det här med att räkna på vind, elevation och rattande på kikaren är jag total rudis på så det håller jag på att läsa upp mig i.

Har redan insett mer utrustning man måste ha i den här materialsporten... Ett liggunderlag! :lol:

Publicerat
  • Författare

äckigt fin :wub:

Tack! ^_^

Publicerat

Jag har en liten annan syn på det där. Jag vill ha alla data och justeringar klar i skallen innan jag lägger mig ner. När jag väl lägger mig ska det gå undan med full koncentration. För att träna focus kan du ha tex fem gruskorn i handen som du under skyttet sorterar i handen. Tex vem av dom är vassast vilken är störst osv. Det kommer att hjälpa dig att lätt kunna gå in och ut ur full fokus snabbt sedan. Ofta kommer det bästa läget för avfyrning

mycket snabbt men skott uteblir för att huvudet hinner inte fatta att skottet ska gå och man väntar till läge nr två. Kanske lite tvärtom då många väntar mycket länge men jag tycker det funkar bra och man blir dödlig på jaktskotten.

Publicerat
  • Författare

Jag har en liten annan syn på det där. Jag vill ha alla data och justeringar klar i skallen innan jag lägger mig ner. När jag väl lägger mig ska det gå undan med full koncentration. För att träna focus kan du ha tex fem gruskorn i handen som du under skyttet sorterar i handen. Tex vem av dom är vassast vilken är störst osv. Det kommer att hjälpa dig att lätt kunna gå in och ut ur full fokus snabbt sedan. Ofta kommer det bästa läget för avfyrning

mycket snabbt men skott uteblir för att huvudet hinner inte fatta att skottet ska gå och man väntar till läge nr två. Kanske lite tvärtom då många väntar mycket länge men jag tycker det funkar bra och man blir dödlig på jaktskotten.

Fokusbiten har jag inga problem med men det där med att räkna ut klick, vindavdrift och liknande först och sedan helt sonika sätta skottet exakt där man vill har jag otroligt långt kvar till än och det är en av de sakerna jag helt enkelt bara måste lära mig... Rikta in bössan, kontrollera andningen och avfyrningen är ju inte raketforskning direkt, det handlar ju bara om statisk träning och förmågan att exakt kunna göra samma sak omoch om igen...

Men när jag har ordning på min skjutställning och är konsekvent så är det dags att ta det till nästa nivå. Försöker jag göra allt på en gång från början är det nog mest bara risk att det blir pannkaka av allt och att det blir svårt att räkna ut vad man gjorde fel när man bommar... :blush:

Nej, nu skall jag ut och klättra upp i ett litet torn om en stund för att försöka knipa mig ett rådjur. Dovhjortarna är ju dessvärre fredade sen tre dagar sen...

Publicerat

Då kanske herrn är sugen på att panga lite på söndag?

Publicerat
  • Författare

Då kanske herrn är sugen på att panga lite på söndag?

Hmm...

Skall gjuta en platta till hundgården men det tar ju inte hela dagen liksom ;)

Jag svarar nog JA på den inbjudan :wub:

Publicerat

Fokusbiten har jag inga problem med men det där med att räkna ut klick, vindavdrift och liknande först och sedan helt sonika sätta skottet exakt där man vill har jag otroligt långt kvar till än och det är en av de sakerna jag helt enkelt bara måste lära mig... Rikta in bössan, kontrollera andningen och avfyrningen är ju inte raketforskning direkt, det handlar ju bara om statisk träning och förmågan att exakt kunna göra samma sak omoch om igen...

Men när jag har ordning på min skjutställning och är konsekvent så är det dags att ta det till nästa nivå. Försöker jag göra allt på en gång från början är det nog mest bara risk att det blir pannkaka av allt och att det blir svårt att räkna ut vad man gjorde fel när man bommar... :blush:

Nej, nu skall jag ut och klättra upp i ett litet torn om en stund för att försöka knipa mig ett rådjur. Dovhjortarna är ju dessvärre fredade sen tre dagar sen...

du har ju inte börjat än Wiz! hur vet hur det är med fokusbiten då? :rolleyes:

fokus är min STORA träningssak för tillfället, hehe!

Maddog har jäkligt rätt i det han skriver tycker jag då jag har just problemet att fokusera 1x5 skott. jag är så trött i huvudet efter 3 så jag börjar "skita i det" vilket alltid visar sig i utebliven träff. Ja, nu kommer egna brister fram och det är inte meningen.

jag brukar ibland kolla med tungan hur vassa kanterna är på tänderna samtidigt som jag skjuter för att bara bli blank i sinnet... :blush:

kompis, skjut inte träffbilder nu, jag vet hur sugen du är på det men skjut på klisterlappar istället och gläds åt träff på sådan istället.

Publicerat
  • Författare

du har ju inte börjat än Wiz! hur vet hur det är med fokusbiten då? :rolleyes:

fokus är min STORA träningssak för tillfället, hehe!

Maddog har jäkligt rätt i det han skriver tycker jag då jag har just problemet att fokusera 1x5 skott. jag är så trött i huvudet efter 3 så jag börjar "skita i det" vilket alltid visar sig i utebliven träff. Ja, nu kommer egna brister fram och det är inte meningen.

jag brukar ibland kolla med tungan hur vassa kanterna är på tänderna samtidigt som jag skjuter för att bara bli blank i sinnet... :blush:

kompis, skjut inte träffbilder nu, jag vet hur sugen du är på det men skjut på klisterlappar istället och gläds åt träff på sådan istället.

Fokus har jag tränat massor av för både hagelskyttet och banskyttet. På banan sköt vi 10 skott per serie...

Men jag har uppförsbacke helt klart eftersom jag nog har legat av mig massor!

Jag skall skjuta klisterlappar då men det hade varit roligt att testa en liten träffbild också... :blush: (men jag lyder! :P)

Det kommer mest att handla om att skruva in siktet och känna på riggen lite och göra de justeringar som känns behövliga, prestanda får komma efterhand!

Publicerat

Hmm...

Skall gjuta en platta till hundgården men det tar ju inte hela dagen liksom ;)

Jag svarar nog JA på den inbjudan :wub:

Då kan du ju slå mej en signal nu i veckan så vi kan organisera något för jag måste bara panga lite eller mycket hähä

Publicerat
  • Författare

Då kan du ju slå mej en signal nu i veckan så vi kan organisera något för jag måste bara panga lite eller mycket hähä

Absolut! ^_^

Publicerat

Jäkligt bra tempo i denna tråd fast är väl inte direkt förvånad att det går undan när duracell är i farten ;)

Bössan ser trevlig ut optiken känner jag inte till och är väl lite skeptisk på men duger säkert gott till att börja med.

Som gammal hagelskytt tror jag att du kommer att märka att kulskyttet är busenkelt jag har fuskat med båda och insåg att hagel kräver minst 10ggr så mycket träning för att uppnå tävlingsdugliga resultat.

Vet att det finns många som kan kombinera hagel och kulskyttet men själv lade jag ner hagelbössan då kulskyttet blev intressant då jag hade väldigt svårt att köra båda just avfyring är väldigt olik och ryck i hagelbrakarens avtryckare och snabba dubbléer störde mitt kulskytte. Din iver kommer att göra dig till en mycket god skytt snabbare än du trodde det var möjligt ;)

Lycka Till!

Publicerat

Jag skall skjuta klisterlappar då men det hade varit roligt att testa en liten träffbild också...

Förutsätter att du kommer skjuta Månadsträffen på 100 meter? Är ju kanonbra för att fokusera på varje skott för sig :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Förutsätter att du kommer skjuta Månadsträffen på 100 meter? Är ju kanonbra för att fokusera på varje skott för sig :rolleyes:

Jo, printern har spottat ut en liten hög med 100m varianten så det är absolut tanken! ^_^

Dock måste jag få till en stabil skjutställning som är "rätt" om jag säger så...

När jag sköt banskytte i england med rem så var det hälarna i backen som gällde... Men då hade man specialkläder som i princip tvingade en att inta en viss position och det har man ju inte nu.

Har som mål, eller krav faktiskt, att jag skall ta om allt med grunderna så man får en stabil plattform att bygga på.

Det gjorde jag inte med hagelskyttet och fick kämpa ganska hårt när jag inte kunde nå bättre resultat utan att ändra hela min position och teknik... Det tog flera månader att få in i ryggraden, men sedan så klarade jag poängkraven för klass AA och det var verkligen värt mödan men jag hade sluppit en massa irritation och frustration om jag hade lyssnat på folk när jag började! :blush:

"Kan själv" är inte alltid bäst har jag lärt mig efter många år...

Men månadsträffen skall jag självklart ställa upp i och jag inser hur mycket hjälp jag kan få också när man visar upp sina resultat och kan härleda missar till dumheter man har gjort...

Publicerat
  • Författare

Vapen - check!

Ordentligt med ammunition - check!

Motiverad - check!

Ont som fan i ryggen - check! <_<

Så i morgon skall undertecknad och Stocken69 inta en skjutbana med syfte att skjuta små hål i pappersbitar!

Själv skall jag koncentrera mig på att hitta en bekväm skjutställning som både funkar med min rygg samt gör det den skall för skyttet.

Sen blir det att skjuta ett skott per klisterlapp på tavlan.

Min skrivare har säckat ihop så skall jag skjuta en 15 skotts serie så får jag rita en egen tavla... 1-krona eller 5-krona på 100 meter?

Inser att inga av mina vapenfodral funkar till denna riggen och vidare har jag inget bra liggunderlag så jag tänkte slå två flugor på en smäll och köpa ett sådant här fräckt vapenfodral som även är liggunderlag! Tips på vart man kan köpa detta emottages tacksamt! :wub:

Tänkte börja på 100 meter och känna hur det känns och sen får vi se vart vi hamnar... Målet är inte de små grupperna i morgon, målet är klisterlappar och att varje skott räknas!

Skjuter med Norma jaktmatch så här har vi en parameter jag kan skylla på om det blir riktigt dåliga resultat :lol:

Skämt åsido, jag kommer troligen att gå "all in" med detta och fixar sig bara den lokala skjutbanan så har jag det jag gör i vinter!

Ni får ju en som blir lätt att slå på månadsträffen i alla fall... (till en början... hehe... :P)

- Skott kommer!

Publicerat

Härligt att det börjar smälla lite surt med en ond rygg men konstigt nog brukar det funka att skjuta med ryggont.

Skjutmål på 100 beror väldigt mycket på optiken men rita ringar med en 5krona så funkar det med nästan alla optik ögat är extremt bra att centrera

Skjutmatta och fodral i ett är toppen smidig jag köpte ett från AIM på råd av Henrik i denna tråd

Publicerat
  • Författare

Tack!

Det fodralet/skjutmattan verkade ju perfekt!

Visst kanske man har ett mer dedikerat liggunderlag på skjutbanan för att inte grisa ner det helt men skall man ut i naturen är det ju klockrent.

De har kampanj nu också inför julen så det var inte oöverkomligt prismässigt heller...

Skall konsultera plånboken... Det skall ju inhandlas Redding handladdningsutrustning också och det är ju inte helt gratis det heller... :blush:

Publicerat

Jo detta med smuts är nackdelen med fodral och matta i ett inte helt lyckat på vårens sista fältskjutningar när man ska ligga på slemmiga grusvägar :(

Publicerat
  • Författare

Jo detta med smuts är nackdelen med fodral och matta i ett inte helt lyckat på vårens sista fältskjutningar när man ska ligga på slemmiga grusvägar :(

Man kan ju alltid skära ut en lagom stor bit ur en billig presenning och lägga under?

De kostar ju inte många kronor direkt och kan lätt vikas ihop och förvaras i en liten påse...

Var det någon som sade prylsport? :lol::wub:

Publicerat
  • Författare

Första provskjutningen avklarad då och jag kan bara konstatera KÄRLEK!!! :wub:

Jag och Stocken69 började på 100m och efter lite klurande så hade jag räknat ut hur siktet funkade och nollade hela skapelsen samtidigt som han pangade in sina bössor.

100m.jpg

Några överetusiastiska fiskare hade bestämt sig för att fiska i bäcken bakom skjutvallen men det fick bli deras huvudvärk, inte våran, för vi hade flaggan uppe och hade redan varit där en stund när de anlände :P

Skyttet funkade ganska bra och när jag hade hittat en position som funkade så testade jag 5 skott på klisterlappar.

Jag hade en sidovind från vänster som inte var konstant så man fick titta på flaggan lite... Jag trodde inte att det skulle ha så stor påverkan på 100 meter men det kunde det absolut!

Träffade 4 av 5 och det kände jag mig jävligt nöjd med med tanke på att det är mina första skott med riggen! :wub:

lappar100m.jpg

De andra hålen i tavlan kommer från kronografskjutningen och hör således inte till...

Sen backade vi tillbaka till 200m för att testa på först tavla och sedan på en halvt liggande lerduva och en liten bit tegelsten.

Det blev bara pulver kvar kan jag meddela :lol:

Jag skruvade inte på siktet utan ville se hur jag sköt och det här var första gången som jag märkte av mirage från dämparen...

Vinden hade nu ökat en del också...

200m.jpg

Ingen höjdarserie men jag försöker lära mig grunderna, inte vinna OS första gången!

Klisterlapparna var nu för små för att testa så jag pangade lite på en tavla i stället... Sorry Karl.Ö men jag ville ju fortsätta panga :blush:

Efter lite mer julaftonskänslor som vi båda bara kommer ihåg sen vi var barn så flyttade vi nu bak till 300m för att testa lite.

Vinden var nu mer påtaglig men skam den som ger sig!

300m.jpg

Båda jag och Stocken69 sköt helt respektabla serier och hade inte mer än max 15mm spridning i höjd! Sidled hade vi lite mer problem med men det blåste på en hel del och personligen var detta en bra bit från något jag kunde seriöst ge mig på så det fick gå lite som det ville.

Efter några serier så insåg vi båda att det var så sjukt mycket mirage att det var som att skjuta genom ett glas med kokande vatten och att det gjorde siktandet fruktansvärt svårt...

Dämparkådis eller mirageband (eller vad det nu heter) skall införskaffas så man slipper lite av detta framöver!

Summa summarum så är det en sjukt trevlig bössa jag har skaffat mig och det här kommer jag att gräva ner mig i!

Trodde inte att jag skulle klara klisterlapparna i sidovind men det gjorde jag bättre än vad jag hade kunnat hoppas på!!!

Mer träning på teknik och att läsa av naturen kommer givetvis att hjälpa till men 300m skyttet kommer jag att vänta med. Det finns massor kvar på 100m att lära sig!

Provade 5 skott på samma klisterlapp också till slut och fanimig om det inte bara blev ett hål!!!

Jag är såld som det känns!

Innan jag somnade i går kväll läste jag Henriks gamla tråd om introduktion till taktiskt skytte, den hjälpte en hel del kan jag lova.

Nu är det mat och vapenvård som gäller.

Tack Stocken69 för en MYCKET trevlig dag! :wub:

p.s Fan vad tid det tar att ladda upp videoklipp till YouTube på glesbygdsbredband... <_<

Publicerat

Fan va mysigt! Tror du har jättemycket hjälp av kolven när det gäller klisterlapparna där, snyggt skjutet!!!

Mvh!

Publicerat

Äntligen :lol:

Härligt med första skotten, och att det känns bra, lite teknikträning nu så blir du riktigt giftig ;)

Publicerat
  • Författare

Fan va mysigt! Tror du har jättemycket hjälp av kolven när det gäller klisterlapparna där, snyggt skjutet!!!

Mvh!

Tack! :wub:

Det var faktiskt lite Browning-känsla med den här bössan... Du vet, liksom när det känns så jävla rätt... :blush:

Vapenvård avklarad och trots närmare 70 skott i dag så mantlade inte pipan ett skit! Bra pipor de gör på Tikka!

Det är Normas jaktmatch vi använde i dag och med hempulade dedikerade pilar med "något" mer krut i skall nog hjälpa en aning också.

Rekylen finns nästan inte och ljudmässigt låter den mindre än min .22LR så klart godkänt till Utra jet-Z™ COMPACT dämparen!

Siktet, som jag för övrigt har viljat testa för ett bra tag sedan, funkade också riktigt bra.

Fick inte till det med nollställningen av rattarna men hade jag läst manualen?... Nop, så jag skall kolla om jag gjorde något galet.

Upplevde att den svarta färgen på tavlorna "blödde" lite men mirage kan ha spelat in också... Funkade gjorde det utan problem och även om inte Swarowskis skärpa är där så kändes det som att det funkade ändå på de hållen vi testade i dag.

Fick även höra att den lokala banan nyligen har uppgraderat sitt system till elektroniska tavlor. Fan, det verkar ju lovande det här! :D

Middag stundar nu...

Publicerat

Härligt! Har ett par projekt som ska slutföras men räcker dollarna så finns det en plan! ;)