Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

Shit va najs :wub: :wub:

En riktigt trevlig liggrigg ser det ut som, nu fick jag ett sting av den kungliga Svenska du vet :blush: men grattis ska du ha, vi ses väl på Remmene nästa år då?

• Svar 535
  • Visningar 70,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat

Nää du får inte vara med o leka för nu är det FUSK :lol:

Den ser riktigt nice ut :wub:

Just den dämparen har jag börjat att spana på då jag tror att jag snart skjuter sönder min RCC dämpare även om Roger inte tror det.

Ser fram emot att läsa om din provskjutning i morgon när jag kommer hem från badet med barnen.

//

Publicerat
  • Författare

Snabb reflektion över min nya Tikka då... (och nu jämför jag med min andra finne, dvs min Sako 85)

Slutstycksgången är riktigt bra, mycket bättre än förväntat och den matar riktigt bra ur det fatalt pinsamma plastmagasinet och hylsorna åker ut som de skall.

Underbeslag och varbygel av plast... :ph34r: Dessutom på en varmint bössa där man inte direkt letar gram för att hålla vikten nere???

Originalkolven lämnar en hel del att önska vad avser finish och i helhel så håller inte bössan Sako-klass vad gäller helhetsintryck och förpackning.

Varför har de en plastmodul längst bak på slutstycket? det känns ju riktigt B om man jämför med Sakos slutstycken :mellow:

Hoppas det inte är något som pajjar när man minst anar det!

Men vad spelar det för roll, det handlar ju om hur bra den skjuter! :P

Dock kommer jag med stor sannolikhet att störa mig fatalt på underbeslaget och magasinet framöver så de lär bli utbytta någon gång i framtiden.

Trycket är tungt tycker jag och det måste lättas men det får bli en övning under helgen.

Robertson kolven är klockren och den passar som en smäck så här behövs inget skruvande alls. En ratt på sidan för justering av kindstödet kanske hade varit trevligt för nu måste man ha med sig insexnyckel men det känns som en smal sak att fixa om jag skall vara ärlig.

Hade jävliga problem med att montera min picatinny rail... Fattade inte att man skulle ta ur slutstycket när man petade ner plastplupparna så när jag var klar så satt hela skiten som i ett skruvstäd! :lol:

Det var bara att riva skiten igen och åtgärda felet innan jag lite snabbt temporärt monterade kikaren igen.

När jag har kommit underfund om hur den skall sitta så skall jag dra skiten ordentligt så det sitter där det skall.

Nog om det, i morgon skall det idkas break-in samt provskjutas lite!

Spännande, spännande! ^_^

Salve!

Publicerat
  • Författare

En riktigt trevlig liggrigg ser det ut som, nu fick jag ett sting av den kungliga Svenska du vet :blush: men grattis ska du ha, vi ses väl på Remmene nästa år då?

Remmene...

Nja, får väl lära mig att skjuta först men varför inte? Det vore ju kul som attans att få lite press på sig också :P

Publicerat
  • Författare

Nää du får inte vara med o leka för nu är det FUSK :lol:

Den ser riktigt nice ut :wub:

Just den dämparen har jag börjat att spana på då jag tror att jag snart skjuter sönder min RCC dämpare även om Roger inte tror det.

Ser fram emot att läsa om din provskjutning i morgon när jag kommer hem från badet med barnen.

//

Vart är det fusk??? :mellow:

Du skjuter ju som en gud med kula så där ligger jag fett i lä...

Dämparen imponerade ordentligt på mig!

Har ju en RCC-T41 sedan innan men den har inte samma egenskaper som denna, fast då väger ju den här duktigt mycket mer också...

Jag ser fram mot provskjutning också i morgon och det kan bara gå på två sätt tror jag... bra eller anus! :lol:

Vi får väl se men man kan ju alltid skylla på utrustningen... hehe... Kanske tillverkningsfel på en skruvskalle till en av ringarna... :D

Jag har bara köpt jaktmatch för break-in så jag förväntar mig inte 10 skott i samma hål i morgon men lite skall det allt smälla på gården!

Publicerat

Ett råd från en som är lika dig.

Tat lugnt, min erfarenhet är att ett vapen som man aldrig skjutit med och till råga på allt monterat kikare kolv o annat på skjuter in sig.

inte så mycket vapnet som en själv som måste lära sig hur det funkar o när var o hur man träffar.

Bara att kika i min dagbok om STRns inskjutning. Nu var det ju lite annat meck med den, Molly o handladdat men ändå.

//

Publicerat

Kunde inte hålla mig så jag drog ur loppet, skruvade på dämparen och drog två plugg i backen här ute

:D :D :D :D Inte lite sugen nu va?

Publicerat

Du har helt rätt, vapen på lån från handlare får du bara provskjuta, inte jaga med. Detta upplyste Kustbevakningen mej om när vi träffades en vårmorgon i St Annas skärgård för många år sen. Hade min gamla Fabarm på låne då från nasaren i Uppsala.. var på vippen att jag fick hämta ut bössan på Kustbevakningens huvudkontor men jag klarade mej :lol:

Edit: Hoppas provskjutning går bra!!!

Mvh!

Publicerat

ja vad kan man säga, den glider in direkt i skiktet över min bössa som är "coola" skiktet... nu är det inte upp till bössan längre utan potatisen som håller i .... :lol:

den blev asfet och folk undrade på akademikermiddagen "vad fan jag satt och spanade på i telefonen".

svaret blev - sånt som ni inte klarar av att hantera...

kan de få fundera på ett tag den...

Publicerat
  • Författare

Då har jag letat och letat men kan inte hitta min Hoppes Copper Solvent... <_<

Ger det en stund till sen åker jag och köper en ny flaska!

Tillbaka till plastpluggarna som skyddar gängorna... De bakre tre var inga problem att peta ur men den sista är en helt annan femma... Tips någon???

Skall fixera skruvarna med loctite så snart detta är fixat så min picatinny rail sitter som berg!

Snart smäller det i Skåne igen :D

Publicerat

Nu blir man lite sugen, bössan ser väldigt bra ut!

Publicerat

Snart smäller det i Skåne igen :D

Under mina exkursioner i skogen förra veckan kan jag intyga att det smäller rejält i Skåne. Utom då på de kvadratmeter där jag befinner mig ^_^

Glädjs med dig då du har mycket skoj att se fram emot med det geväret. Läser man Henriks tråd så känner man igen mycket därifrån i din konfiguration så att det finns potential råder det ingen tvekan om. Hur är din tillgång till 300m's bana eller mer för mängdskytte?

Ser fram emot att få läsa mer om dig och Tikkan!

/M

Publicerat
  • Författare

Glädjs med dig då du har mycket skoj att se fram emot med det geväret. Läser man Henriks tråd så känner man igen mycket därifrån i din konfiguration så att det finns potential råder det ingen tvekan om. Hur är din tillgång till 300m's bana eller mer för mängdskytte?

Jag har en 300-meters bana några kilometer bort för fältskytte med 6.5x55 och .308 så smörkampanjen skall påbörjas om några dar! :D:blush:

Dock känns avstånden ganska oviktiga nu och övningarna jag har tänkt att köra initiellt kommer att funka lika bra på 100 meter men snabbt lär man lessna på det...

Nu åker jag och fixar ny solvent för jag har nu gett upp...

Publicerat
  • Författare

Då är man i full flärd med break-in men den rackaren mantlar ju nästan inget alls...

5 skott och 5 dragningar med Hoppes krutsolvent och kopparsolvent med 5 minuters verkanstid på solventen ger inget mer än skit på lapparna längre :mellow: ...

Skitesamma, har testpangat lite och grovjusterade kikarsiktet under break-in och det här känns riktigt bra!

T3-sniper2.jpg

Den här bössan är så snäll att det inte ens är jobbigt att inte blinka vid avfyrningen! :wub:

...to be continued

Publicerat

Kliar i skjutfingret :wub:

Publicerat

fan vad underbart det vore att börja om med träningen, alla härliga framsteg framför sig. stagnering av resultat är skitjobbigt.

Publicerat

fan vad underbart det vore att börja om med träningen, alla härliga framsteg framför sig. stagnering av resultat är skitjobbigt.

Nu skall vi inte gå hädelserna i förväg. Det är inte alls säkert att Wizard kommer att göra några som helst framsteg :P

Publicerat
  • Författare

Nu skall vi inte gå hädelserna i förväg. Det är inte alls säkert att Wizard kommer att göra några som helst framsteg :P

:lol:

Tack för den omtanken! :P

Publicerat

Ha Ha. den var bra.

Genom sig själv känner man andra eller hur var det :lol:

//

Publicerat

grattis. väldigt mysig pang du ser ut o ha där!

hoppas den skjuter bra! :) vilket iof vore konstigt annars :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Skall prova att skjuta några skott på en tavla i morgon för att se om man överhuvudtaget kan hålla i prylarna...

Kommer att stega upp ungefär 100 meter och lägga mig på loftet i stallet och "känna" lite på riggen ordentligt men först måste jag justera trycket för det är på tok för tungt än...

Känner sjuk press på mig men å andra sidan brukar det hjälpa en att fokusera så jag kommer att ta ett steg i taget med denna nya sporten :wub:

Publicerat

...men först måste jag justera trycket för det är på tok för tungt än...

Märkligt..

Är det inte en ny T3 du köpt?

Publicerat
  • Författare

Märkligt..

Är det inte en ny T3 du köpt?

Jo men jag är (miss)brukare av schnelltryck så jag vill ha trycket riktigt lätt :blush:

Publicerat

Äckel!

Så då var man omkörd redan....

Jag fick bra ordning på köttet och fick ut riktigt mycket innan grytbitarna och malningen

Innan det tog fart. Det var bättre än jag sa på telefon... Sorry...

Publicerat
  • Författare

Äckel!

Så då var man omkörd redan....

Jag fick bra ordning på köttet och fick ut riktigt mycket innan grytbitarna och malningen

Innan det tog fart. Det var bättre än jag sa på telefon... Sorry...

Det var ju skönt att höra att det inte var en låda med sönderskuret oidentifierbart slafs du fick i alla fall...

Fast det där med omkörningen vete fan... Det är ju inte utrustningen som skjuter ;)

Skjutbanan någon dag framöver??? :wub: