Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

Nice! Kul att ni skjuter så bra direkt.

Ska bli spännande att se vad ni kan prestera tillsammans i framtiden, måste erkänna att jag har rätt höga förväntningar ;-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

• Svar 535
  • Visningar 70,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Kan också nämna att med undantag för att man skulle kliva upp ibland och ränna runt lite så funkade det liggande skyttet riktigt bra med min i övrigt helkassa rygg!

En riktigt skjutmatta vill jag dock ha för på 200m banan fick jag en pinnjävel rakt i revbenen och det var ingen höjdare... <_<

Tack till alla som har hjälpt mig att hitta rätt kaliber och bössa samt har hjälpt mig igång!

Jag hade en hel del frågor och nu första gången kändes det som att jag förstod vad jag skulle göra...

Tekniken måste givetvis jobbas in och man måste få in rutin på prylarna men det blev ju hål i pappret och det är en bra bit på vägen! :lol:

Dock vill jag dela med mig ett tips:

Hoppes Copper Solvent på köksbordet är ingen höjdare om man inte torkar av den innan frugan skall duka till middag :blush:

Publicerat

Nice Wiz Nice.

Måste säga att det såg riktigt bra ut, du får ta det som det är när det kommer från mig :lol:

Du ska se att du blir biten nu, bara kräng iväg gles-skjutar Browningen o investera i en massa roliga skjutalångtsaker.

Verkar vara en mycket fin bana ni var på, varför har jag ingen sån när mig (läs på gården)

//

Publicerat

Buggkurs är uppenbarligen skadligt för dej gubben :unsure:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Mvh!

HAHAHAHA!!! :lol:

Skuris på buggkurs... Har du ledsnat på jakten nu eller??? :P

Publicerat

Dert var onekligen en trevlig bössa som du fått ihop.

en bra dag med trevligt sällskap på banan.

Det är jag som skall tacka Wizz.

Publicerat

Otroligt kul att se hur en genomtänkt pang blir till och att skytten omgående kan få en så otroligt trevlig feedback och bra resultat.

/Christian

Publicerat

Mvh!

HAHAHAHA!!! :lol:

Skuris på buggkurs... Har du ledsnat på jakten nu eller??? :P

Nu ska vi inte förstöra en bra tråd med massa gliringar mot mig ^_^

Bara en gång kvar på den, sen är jag som vanligt igen.

//

Publicerat
  • Författare

Lite funderingar så här sent på kvällen...

Bössan var ju tveklöst kompetent att fixa klisterlapparna på 100 meter så här känns det lugnt men om man tittar på 300 meter, vad har .308 i en slik pipa för självspridning med bra ammunition?

Det vore intressant att veta så man vet när man har nått gränsen? (jag har långt kvar till dess men någonstans är det ju en gräns...)

Känner att jag har riktigt dålig koll på det här med bc och kulvikter kontra utgångshastighet för att minimera vindavdrift...

Jag upplevde redan första gången på skjutbanan att Normas jaktmatch var tillräckligt ojämna för att inte lira ordentligt på 300 meter, speciellt inte i sidvind... Dock är det en nybörjare bakom spakarna men jag är ju inte utan erfarenhet när det gäller annat skytte så jag kan relatera en hel del saker ändå...

Tror jag mycket snart måste börja testa handladdad ammunition för att slippa en del onödiga felkällor... Här är givetvis kostnaden inräknad!

100 st jaktmatch kostade mig 1080 kr och de räcker inte länge när man väl kom igång...

Jag och Stocken petade iväg 65 smäll och då tog vi det lugnt pga mirage...

Den här resan som kulminerade i första besöket på skjutbanan har gett mig en hel del aha-upplevelser och jag börjar nu förstå en hel del saker som många av er långhålls/precisions-skyttar talar om!

I skyttesammanhang var inte mina grupper på 300m speciellt upphetsande om man jämför med mina grupper på 100m (hål i hål) men om man skulle sätta samma träffbild på ett rådjur t ex så sitter alla gott och väl inom 5:an... (därav min fundering ovan om självspridningen...)

Jag har aldrig varit någon duktig kulskytt om man jämför med hur jag en gång var med hagelvapen och kikarsikten har jag väl aldrig haft mer koll på än hur man skjuter in en bössa på 80 meter och sedan håller på djuren vid realistiska håll... (oftast under 40 meter)

Nu har jag lyckats omsätta er teori till praktik på mycket kort tid och kände absolut en inre tillfredsställelse av att "hitta tillbaka" till det som en gång i tiden gjorde detta så otroligt roligt! :wub:

Framöver skall jag fortsätta skjuta klisterlappar på 100 meter och andra självmarkerande mål på lite längre håll.

Jag koncentrerade mig bättre med ett skott per mål i stället för medelvärdet av 5 skott på samma så det var ett mycket bra tips jag fick från er.

Hur Henrik kunde sälja sin kolv och benstöd till mig fattar jag inte men det är hans förlust och min vinst! :D

Nu får vi se hur länge den här pipan håller för om det nu löser sig med min lokala skjutbana så kommer det snabbt att bli några plugg om man säger så...

Jag har påbörjat en skjutbok för bössan så jag har koll på hur många skott man har skjutit, vilka laddningar, hur vinden låg, hur många klick man fick skruva samt lite noteringar om hur det gick...

Det vore trevligt med en liten träff på en skjutbana framöver med andra bukskyttar här i skåne!

p.s Nu förstår jag varför magnumkalibrar och liknande inte är populära bland er på banorna... Jag vande mig fort vid mina fjuttiga smällar så när Stocken drog på med sin 8x57js med kort pipa så hoppade jag till ordentligt där jag låg ner bredvid honom! :lol:

Publicerat
  • Författare

Jag har skjutabstinens!!!

Har ingen plats där jag kan idka liggande skytte och skjutbanan jag har mailat har fortfarande inte svarat...

Sitta i en skjutbänk på en 80-meters bana är inte det jag önskar.

Måste få till en bra kontakt på en skjutbana där jag kan skjuta året om.

Har kontaktat Bjärsjölagård-Östraby men inte fått svar. Hur är det med Vollsjö? Är den fortfarande aktiv?

Fler tips på skutbanor med upp till 300m runt Sjöbo, Hörby, Ystad, Eslöv och Lund som inte är främmande fö kikarskytte mottages tacksamt!

Har 100m på gården men kulfånget är inte tillräckligt för att jag skall vara 100% säker så det får vänta tills det är säkrat.

Att man skulle bli så biten av en riktig trevlig bössa, massor av tips och några klisterlappar!!! :lol:

Publicerat

Visst suger det när man inte får skjuta...

Kågeröd har ju den banan jag skjuter på så den finns ju även om det är långt bort... Jag vet inte vad egenspridningen är men för att sporra dig så låt oss säga 5 mm, resten är du. Vart jag vill komma är att det är skytten det beror på när du redan redovisat som du gjort. JM är vindkänslig anser jag, så det blir lite du dyngit i längden, då man blir likgiltig.

Jag tycker vi skall ta en fm till att ladda upp nåra Myspysingar till dig och prova dem. Det du ska göra är att mäta längd på Max Patti längd med en kula du vill ha eller den jag skjuter med. Sen laddar vi stege, innan dess så får du känna efter hur många skott i rad du kan skjuta med hög noggranhet. Sen börjar vi med allvaret att bygga förmåga step by step som skytt och sporter där jag och peter kan hjälpa dig. Maichel här på firat ink en bunt andra kommer nog med. Så får vi se vad som inte håller måttet och blir första prylbytet. Sy en kådis redan nu.

Publicerat
  • Författare

Jag kör gärna till Kågeryd inom snar framtid för att få skjuta!

Hellre en timmas bilfärd än ingen alls :P

Att jag bara har börjat krafsa på ytan än är det inget snack om men jag upplevde att JM spred mer i sida än vad jag upplevde att jag gjorde fel på 300 meter...

Fast det var byig vind och det lär ha sin påverkan också.

Jag försöker analysera vilka parametrar som väger in förutom han som håller i prylarna så man vet vad man själv måste prestera för att hålla sig inom ramarna. :blush:

Dämparkådis är givet och jag skall inhandla material och plocka fram min Husqvarna 2000 och leka syjunta någon dag framöver!

Syr även en beanbag i samma veva.

Riktig plugg vill jag absolut prova med men att överhuvudtaget skjuta är ännu viktigare just nu!

Jag kan lätt ligga på 100m och panga klisterlappar eller liknande för det är exakt det jag känner att jag måste träna.

Exakt samma sak varje gång, om och om igen!

Det var anledningen till att jag tävlade i trap och skeet också under min lerduvekarriär. Inte för att det gav mig något men det var bra för att träna repetetivt!

Visst fanns det en del trapskyttar som blev lite sur på mig när jag efter en hög placering i en tävling sa att jag bara gjorde det för att träna men det är skitviktigt med monoton träning också.

Så gjorde de flesta sportskyttarna som tävlade i English Sporting och fitasc.

Skruva sikte och läsa vind och natur är något som får komma framöver men nu får det duga med några provskott först för att nolla riggen.

Publicerat

Om väderet tillåter skall vi ta en tur till stävie igen i helgen?

Publicerat
  • Författare

Om väderet tillåter skall vi ta en tur till stävie igen i helgen?

Absolut!

Det vore riktigt trevligt! ^_^

Skall handla en låda plugg till bara nu i veckan... Dyr hobby det här :lol:

Publicerat

hähä det kan ju lätt bli så

Publicerat

Handladdning ;)

//

Publicerat
  • Författare

Handladdning ;)

//

Det kommer... :blush:

Publicerat

Jag kör gärna till Kågeryd inom snar framtid för att få skjuta!

Hellre en timmas bilfärd än ingen alls :P

Att jag bara har börjat krafsa på ytan än är det inget snack om men jag upplevde att JM spred mer i sida än vad jag upplevde att jag gjorde fel på 300 meter...

Fast det var byig vind och det lär ha sin påverkan också.

Jag försöker analysera vilka parametrar som väger in förutom han som håller i prylarna så man vet vad man själv måste prestera för att hålla sig inom ramarna. :blush:

Dämparkådis är givet och jag skall inhandla material och plocka fram min Husqvarna 2000 och leka syjunta någon dag framöver!

Syr även en beanbag i samma veva.

Riktig plugg vill jag absolut prova med men att överhuvudtaget skjuta är ännu viktigare just nu!

Jag kan lätt ligga på 100m och panga klisterlappar eller liknande för det är exakt det jag känner att jag måste träna.

Exakt samma sak varje gång, om och om igen!

Det var anledningen till att jag tävlade i trap och skeet också under min lerduvekarriär. Inte för att det gav mig något men det var bra för att träna repetetivt!

Visst fanns det en del trapskyttar som blev lite sur på mig när jag efter en hög placering i en tävling sa att jag bara gjorde det för att träna men det är skitviktigt med monoton träning också.

Så gjorde de flesta sportskyttarna som tävlade i English Sporting och fitasc.

Skruva sikte och läsa vind och natur är något som får komma framöver men nu får det duga med några provskott först för att nolla riggen.

nu kommer jag med kanske ett kanske konstigt råd igen, men tills du hittat den skjutställning som funkar bäst hade jag kört utan dämp. det blir mycket tydligare att se misstagen.

att få dåliga träffar pga mirage hjälper inte till något men att tydligt se rekylupptagningsmissar sparar in många skott.

Publicerat
  • Författare

nu kommer jag med kanske ett kanske konstigt råd igen, men tills du hittat den skjutställning som funkar bäst hade jag kört utan dämp. det blir mycket tydligare att se misstagen.

att få dåliga träffar pga mirage hjälper inte till något men att tydligt se rekylupptagningsmissar sparar in många skott.

Kalle hade samma tips också som jag helt glömde bort i min iver att åka och skjuta förra gången :blush:

Rekyl är aldrig något som har stört mig förutom den där gången jag kom på att jag skulle skjuta min 9.3x62 liggandes... Det gjorde skitont efter fem skott... <_<

Jag skall prova några serier utan dämpare nästa gång för att känna hur det känns.

.308 är ju ingen våldsam kaliber direkt så den borde inte jävlas så mycket med min kropp. (som jag är försiktig med som ni vet.)

Vet att jag nästan inte alls håller i prylarna med denna bössan och jag lägger lite tryck framåt på benstöden innan varje skott men jag tar upp den lilla rekyl som blir rakt bakåt i axeln.

Jag har högertummen mitt på kolven för att inte dra bössan i sidled när jag skjuter men resten av handen är tämligen avslappnad.

Testar exakt samma skjutställning utan dämpare och ser hur det känns.

Har ju trots allt bara skjutit en gång med den här bössan och den här metodiken så det gäller att få lite mer bantid så man befäster det som funkar!

Tack för alla tipsen!!! ^_^

Publicerat

Kalle hade samma tips också som jag helt glömde bort i min iver att åka och skjuta förra gången :blush:

Rekyl är aldrig något som har stört mig förutom den där gången jag kom på att jag skulle skjuta min 9.3x62 liggandes... Det gjorde skitont efter fem skott... <_<

Jag skall prova några serier utan dämpare nästa gång för att känna hur det känns.

.308 är ju ingen våldsam kaliber direkt så den borde inte jävlas så mycket med min kropp. (som jag är försiktig med som ni vet.)

Vet att jag nästan inte alls håller i prylarna med denna bössan och jag lägger lite tryck framåt på benstöden innan varje skott men jag tar upp den lilla rekyl som blir rakt bakåt i axeln.

Jag har högertummen mitt på kolven för att inte dra bössan i sidled när jag skjuter men resten av handen är tämligen avslappnad.

Testar exakt samma skjutställning utan dämpare och ser hur det känns.

Har ju trots allt bara skjutit en gång med den här bössan och den här metodiken så det gäller att få lite mer bantid så man befäster det som funkar!

Tack för alla tipsen!!! ^_^

jag "drar" kolven mot axeln ganska hårt mot axeln med högerhanden så man inte frestas att flytta axeln framåt för att lägga tryck på benstöden samt få gedigen axelkontakt. trycket på benstöden sätter jag genom att lyfta överkroppen något sätta bössan mot axeln och sjunka ner, men det finns ju fler sätt.

Publicerat
  • Författare

jag "drar" kolven mot axeln ganska hårt mot axeln med högerhanden så man inte frestas att flytta axeln framåt för att lägga tryck på benstöden samt få gedigen axelkontakt. trycket på benstöden sätter jag genom att lyfta överkroppen något sätta bössan mot axeln och sjunka ner, men det finns ju fler sätt.

Jag vet inte riktigt hur jag gör exakt än men jag lyfter upp vapnet och sätter det mot axeln och sedan sjunker jag ner en liten bit.

I det här läget så hålls bössan uppe av endast min axel men jag känner inget tryck direkt mot själva axeln. (inte mycket i alla fall)

Vänsterhanden justerar höjden på kolven och högerhanden skall enbart med fingret trycka av.

Det enda som störde mig förra gången var att jag fick lite ont i bröstbenet på bröstkorgen efter skjutningen men det var nog troligen träroten som jag fick mellan revbenen innan jag slet bort den :P

Jag skall filma mig när jag skjuter nästa gång om jag har hunnit köpa ny kamera. Min förra pajjade precis innan jag skulle skjuta första skottet när jag hade köpt den här bössan!

VM i taskig timing... <_<

Det är värt en hel del att kunna studera sig själv när man skjuter!

Publicerat

jag själv gillar ganska brutal axelkontakt då jag fått så stabilt skytte då jag skjutit med rem. jag trodde länge att min axel även låg avslappnat och bra när jag sköt med benstöd.

tyvärr träffade jag henrik nere på remmene för tre år sedan och han sa åt mig att frysa överkroppen i den ställningen jag sköt i och ställa mig upp.

när jag stod där såg jag ut som quasimodo med högeraxeln mycket högre än den vänstra, jag förstod ju senare att det är lättare att vara avslappnad och konsekvent för mig med axeln i ändläget om man säger då den blir ett mer statiskt mothåll till rekylen.

det är viktigt för mig att ställa bössan till kroppen och inte tvärt om.

Publicerat

Eftersom jag inte är lika "tight" i kroppen längre som man kanske med god vilja kan anse sig ha varit för 12 år sen så har jag gjort så här Jens.

(lite idiotvarning....)

- om man lägger sig rakt bakom bössan (läs "i linje") med den framför höger axel kan man sträcka fram båda sina händer så långt det går och se om de hamnar liksidigt bå bägge sidor bössan i längd. om inte maka på röven tills det stämmer :blush:

- sen tar jag upp kolven mot axeln och ser så att inte toppen på kolvbakkappan är det enda som ligger an utan att anliggningsytan är större än så och lika varje gång.

- sen "hänger" mitt kindben på kolvkammen, så där gött så man slipper spänna nacken. då ska kikarmontaget passa ögat samtidigt annars ändra på något av dem.

- Sen eftersom jag har fläsk så kan jag putta på med tårna så jag får lite belastning på benstöden, himla enkelt.

det som sen ger sig utan dämp är hur pipan hoppar (höger/vänster) och hur mycket. hoppar den mkt så brukar jag justera höjden på riggen. sen har jag massa annat för mig men det får vi ta vid behov.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Sitter och funderar på det här med dämparkådis för att minimera effekten av mirage och jag hade en klar bild för mig själv vad det handlade om för material tills jag språkade med Karl.Ö på vg hem tillbaka efter grisjakt i Småland...

Jag trodde i mitt sinne att materialet man sydde prylen i skulle vara extremt värmetålig och i princip vara teflonbehandlad inuti när Karl.Ö kläckte att hans var gjord i frotté :mellow:

What's the deal liksom? Dämparen blir ju tillräckligt het för att kunna knapersteka bacon efter mindre än två serier och borde grilla något som är tillverkat av syntetmaterial?

Fast det skulle inte vara första gången jag får något om bakfoten :lol:

Vill minnas att Christian N hade syjunta för inte så länge sedan och vilket material valde du?

Hur gör ni andra?

Publicerat

Däparkodis är väl bra för jakt men till banskytte ser jag inga större fördelar med den.

Ett mirrage band känns som en bättre lösning det försämrar inte dämparens avkylning utan styr bara bort värmen från siktlinjen. Sett lösningar i plåt som fungerat bra ungefär som en hängränna ovanför dämparen med distanser mellan så den inte alstrar värme.